MTF Skrevet 27. november 2014 #1 Skrevet 27. november 2014 Har en jente på 7 år som jeg mener sover altfor lite. Hun har, siden hun var baby, hatt behov for mindre søvn enn andre barn jeg kjenne. Sov aldri mer enn en dupp på dagen fra hun var nyfødt og sluttet helt å sove på dagtid fra hun var halvannet år. Da hun var mindre kunne hun være trett tidlig på kveld og sovne kl 19-20, men de siste mnd er det heller unntaket hvis hun sovner før kl 22. Hun legger seg i åtte-tiden og får ha lyset på for å lese på sengen til halv ni. Slukker da lyset og blir liggende våken. Hun er selvsagt trøtt om morgenen, men kommer seg alltid opp kl 7 på skoledager og i helgene er hun oppe i åtte-tiden. Hun har ingen problem å holde seg våken mye lenger enn 22 heller hvis det er om å gjøre. Hun virker ikke trett på dagtid og er ikke ukonsentrert eller noe på skolen. Er veldig skoleflink og flink å følge med å være rolig i timene. Hun kan virke litt sliten/trett på ettermiddagene og bli litt sutrete, men det går helt over til leggetid, da er det som hun våkner til igjen. Bør vi gjøre noe med dette, i så fall noen med gode råd? Syns jo hun sovner altfor sent om kveldene og kan ikke skjønne hvordan hun klarer seg på så lite søvn i forhold til sine jevnaldrene. Storebror på snart 10 sovner jo før henne om kveldene og er lite trett når han må opp kl 7.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #2 Skrevet 27. november 2014 De to minste minste her i huset trenger mindre søvn enn de to eldste. Så her måtte vi prøve å legge de litt senere da de lå så lenge våknene i sengs om kvelden. Det fungerte bra her. Fra hun ene gikk i 1klasse til hun nå går i 4 klasse har sovetiden gått fra 21 til 22. I en lengre periode sto hun opp klokka seks, for hun ville være oppe litt før resten sv huset sto opp. Deilig med ett rolig hus om morran. Men nå våkner hun når klokka ringer klokka sju, og jeg må som oftes rope på henne en gang. Hun er alltid våken, men det er så godt å kose seg under dyna. Så litt senere leggetid = hun sovnet tidligere. Hun ble ikke liggende våken i sengs, men la seg heller ikke så sent st hun ble overtrøtt. Og jeg må si det er forskjell på å være trøtt om morran og ha fått for lite søvn. Jeg er morragretten uansett hvor mye jeg har sovet. Jeg trenger ett karter hver morgen uten at noen maser i hytt og pine, får drukket en kaffe og åpnet øya skikkelig. En merker på kroppen når en har fått for lite søvn. Men nå må leggetiden vurderes igjen, for nå begynner det å bli litt ligge våken i seng igjen. Men ikke like lett når hun eldste på 17 egentlig burde ha lagt seg kl åtte for å kunne våre våken nok når klokka ringer om morran. Noen herlige diskusjoner her i huset, for unger er kun opptatt sv hvor sent de legger seg, og at jo eldre de er jo senere skal de legge seg iforhold til småsøsken. De bryr seg ikke om hva de egentlig trenger sv søvn. Anonymous poster hash: 62c61...9ee
Anonym bruker Skrevet 27. november 2014 #3 Skrevet 27. november 2014 Vår yngste har heller ikke veldig stort søvnbehov, han kutta også duppen når han var halvannet år. Han sovner i 21-21:30-tida og er ganske lett å vekke om morningen. Han liker å ligge å kose seg under dyna, men han spretter opp når han får beskjed om det. Hører andre 8-åringer legger seg i 20-tiden, det er nesten så jeg skjemmes når jeg sier at han legger seg mellom20:30 og 21. Senere i helgene, liker å ligge litt utpå, men fortsatt lett å vekke... Anonymous poster hash: 45fae...535
PartyOfFour Skrevet 27. november 2014 #4 Skrevet 27. november 2014 Høres ut som hun sover ca ti timer, og det er vel helt normalt? 5- åringen her legger seg 1930 og er oppe kl 6, altså en halvtime lenger en dattern din.
Hjertefru Skrevet 27. november 2014 #5 Skrevet 27. november 2014 Hun høres ut som et typisk B-menneske. Beskrivelsen passer på ett av barna mine. Som #3 føler jeg også ubehag når jeg må innrømme at hun legger seg to timer etter klassekamerater. Men jeg kan ikke tvinge et barn som slett ikke er trøtt til sengs. Da blir senga forbundet med ubehag, og det virker jo mot sin hensikt.
MTF Skrevet 27. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2014 Takk for svar. Høres jo ut som om andre har det på samme måten, heldigvis for jeg har også følt meg litt flau når jeg hører når klassekameratene hennes er i seng. Men det er vel bare sånn at unger er like forskjellige på søvn som voksne er Problemet her også er jo at eldstemann vil være lenger oppe pga av hun er lengre oppe selv om han trenger søvnen.
Mandala Skrevet 27. november 2014 #7 Skrevet 27. november 2014 Det søskenproblemet har vi også. Eldste her trenger mye mer søvn enn yngste. Så da blir det helt ulogisk å la han være oppe stort lenger enn henne, bare fordi han er eldst. Han har godtatt det nå, at de legger seg samtidig. Alternativet er jo at han får for lite søvn, eller yngste må ligge våken altfor lenge i senga si. Men frøkna her trenger også lite søvn. Hun sover litt mer nå en tidligere, nå er hun 8 år gammel. Nå sovner hun rundt kl 9 og må vekkes ca 50% av morgenene (kl 7). I helgene er hun oppe rundt 7.30. Jeg har også en bonusgutt som trenger lite søvn. Hakket mindre enn datteren min. Han sovner rundt kl 22 og er som datteren min på morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå