Gå til innhold

Usikker angående etternavn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eks var ikke gift, og da vi fikk barn var det nærmeste vi kom enighet om etternavn, at gutten skulle få farens navn. Og at hvis vi senere fikk jente, skulle hun få mitt etternavn. Halvannet år senere fikk vi en jente, og vi hadde dermed to helsøsken med hvertsitt tørre sen-navn. Vi gikk fra hverandre to år senere.

Neste sommer skal jeg gifte meg med den nydeligste og flotteste mannen som finnes, men tenker og grubler mye på dette med etternavn. Vi syns ektefeller bør ha samme etternavn, og vurderer å ta et av hans to sjeldne etternavn. Det som klinger best, og er knyttet mest tradisjon og følelser til. Det eneste som hindrer meg, og får meg til å gruble, er jo at jeg ikke kan "forlate" datteren min med det kjedelige sen-navnet. Selv om det skal sies at det vil være flere i nær slekt som fremdeles vil bære det samme navnet. Og hva hvis jeg og min forlovede får et barn i fremtiden; tre barn med tre vidt forskjellige etternavn. Har noen av dere vært i lignende situasjon, og vil dele tanker, konklusjoner kanskje?

Anonymous poster hash: 35590...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behold ditt gamle og legg til mannens?

Anonymous poster hash: b66b7...ebe
Skrevet

Jo, men han har to etternavn..

Anonymous poster hash: 35590...b27

Skrevet

Hva om han tar det ene ditt som datteren din har og det andre hans sitt? Jeg skal beholde mitt etternavn og legge til hans

Anonymous poster hash: d976e...55a

Skrevet

Glemte å si at forlovede min tar også mitt etter navn. Sånn at vi har begge mitt etter navn som mellom navn. Og bruker felles etternavn.

Anonymous poster hash: d976e...55a

Skrevet

Vi er en familie på 4 og hat alle hvert vårt etternavn. Mannens tradisjon egner seg ikke for at jeg tar navnet hans, sønnen vår har "son" navn og datteren vår har "dottir" navn. Vi er ikke mindre en familie på grunn av det.

Skrevet

Hva i alle dager er greia med å gi barna forskjellige etternavn når de har samme foreldrene?

Anonymous poster hash: 7eba0...be2
Skrevet

Trøst deg med at når dattera di er voksen så vil de "tørre sen-navnene" være de "fine og sjeldne", ettersom bermen har valgt dem bort i håp om at det skal gjøre sende dem på en klassereise eller noe...

Hvorfor i alle dager velger dere ulike etternavn på barna? Er det bedre å ha "fine" etternavn enn å hete det samme som barna sine??

Anonymous poster hash: 4d06e...e05

Skrevet

Jeg er så lei disse spørsmålene. Begynn å innse at 50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, så når dere velger navn på barna må det være gjennomtenkt både mht hvordan dere vil ha det når barnet blir født og om/når dere får en ny partner.

Personlig vil jeg ha mitt fødselnavn og at mine barn har mitt etternavn som et av to. Det er fullstendig uaktuelt å bytte navn hver gang man får en ny mann (jeg er meg selv, og ikke kona til).

Anonymous poster hash: c5d3c...4cd

Skrevet

Jeg er så lei disse spørsmålene. Begynn å innse at 50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, så når dere velger navn på barna må det være gjennomtenkt både mht hvordan dere vil ha det når barnet blir født og om/når dere får en ny partner.

Personlig vil jeg ha mitt fødselnavn og at mine barn har mitt etternavn som et av to. Det er fullstendig uaktuelt å bytte navn hver gang man får en ny mann (jeg er meg selv, og ikke kona til).

Anonymous poster hash: c5d3c...4cd

Enig!

For meg er det langt viktigere å ha navnetilknytning til barna mine enn mannen.

Så her bør det kombo :)

Anonymous poster hash: 4d06e...e05

Skrevet

Bytt etternavn på jenta til fars etternavn. Da har hun, bror og far samme etternavn.

Anonymous poster hash: af618...697

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...