Gå til innhold

Hjelp! Utdanning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen måte å bli barnevernspedagog på, uten generell studiekompetanse? 

Jeg er 26år gammel og har jobbet i barnehage i rundt 3år. 

Noe som vet? 

Anonymous poster hash: 777d0...7c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

23/5-regelen blir vel alternativet ditt.. Har du bestått studiekompetansefagene?

Anonymous poster hash: cc715...8d8
Skrevet

Du kan søke på realkompetanse og så er det opp til lærestedet å godkjenne eller gi avslag på søknaden. Men du må nok ha mer enn kun 3år i barnehage.

Hilsen barnevernsped.

Anonymous poster hash: 51398...85d

Skrevet

Hva mere bør jeg ha da? :)

Hi

Skrevet

Hva mere bør jeg ha da? :)

Hi

To år til i arbeidslivet, det heter 23/5-regelen fordi du må være over 23 år og ha jobbet i fem år. 

Det er lettere å si mer spesifikt om fag hvis du sier hva du allerede har?

Anonymous poster hash: cc715...8d8

Skrevet

Har jo jobbet siden jeg var 18. Så har mere enn 5år som yrkesaktiv. Men det er kun barnehage som er "relevant" mtp. å bli barnevernspedagog :)

Med 23/5 regelen så må jeg uansett ta opp fag for å skaffe meg studiekompetanse. Hele poenget her er at jeg gjerne vil starte på barnevernspedagog utdanning uten å måtte gå på noe i forkant. 

Har kun to forskjellige typer grunnkurs fra videregående. Helse/ sosialfag og formgiving. Bestod ikke matte på noen av grunnkursene :( Sliter FRYKTELIG med matte, og hele faget får meg til å revurdere en videre utdannelse. Derfor jeg har et håp om å kunne starte uten sånt først.. Hadde vært SUPERT dersom jeg hadde kommet inn på realfag! :)

Hi 

Skrevet

Har jo jobbet siden jeg var 18. Så har mere enn 5år som yrkesaktiv. Men det er kun barnehage som er "relevant" mtp. å bli barnevernspedagog :)

Med 23/5 regelen så må jeg uansett ta opp fag for å skaffe meg studiekompetanse. Hele poenget her er at jeg gjerne vil starte på barnevernspedagog utdanning uten å måtte gå på noe i forkant. 

Har kun to forskjellige typer grunnkurs fra videregående. Helse/ sosialfag og formgiving. Bestod ikke matte på noen av grunnkursene :( Sliter FRYKTELIG med matte, og hele faget får meg til å revurdere en videre utdannelse. Derfor jeg har et håp om å kunne starte uten sånt først.. Hadde vært SUPERT dersom jeg hadde kommet inn på realfag! :)

Hi 

Realfag? Der datt jeg litt ut.

Du er bare 26 år, og siden du ønsker å bli barnevernspedagog, som er en kort utdannelse - kan du vel ta deg tid til å ta et år som privatist og ta studiekompetansefagene? På type Sonans m.fl. Det skal MYE til for å stryke i matte eller hvilket som helst fag som privatist. Ett år forberedelse er jo ingenting dersom det kvalifiserer deg for opptak til yrket du vil utdanne deg til. Dessuten, skulle du på et senere tidspunkt ønske å ta en annen utdannelse er det vel ok å ha studiekompetanse? Og det ser uansett bra ut på CVen :)

Anonymous poster hash: 3c6ee...0bd

Skrevet

Hi 

Du er bare 26 år, og siden du ønsker å bli barnevernspedagog, som er en kort utdannelse - kan du vel ta deg tid til å ta et år som privatist og ta studiekompetansefagene? På type Sonans m.fl. Det skal MYE til for å stryke i matte eller hvilket som helst fag som privatist. Ett år forberedelse er jo ingenting dersom det kvalifiserer deg for opptak til yrket du vil utdanne deg til. Dessuten, skulle du på et senere tidspunkt ønske å ta en annen utdannelse er det vel ok å ha studiekompetanse? Og det ser uansett bra ut på CVen :)

hun mener realkompetanse!

Klart du kan søke om dette, og det bør være GODE grunner til at du kan få det innvilget. Særig fordi du har masser av arbeidserfaring fra det feltet du ønsker å studere videre, og har helse-sosial fra videregående (om enn ikke bestått). Jeg ville snakket med en studieveileder på høyskolen du vurderer å søke ved heller enn rådføre deg her inne. Jeg vet om en som har kommet inn på realkompetanse (uten matematikken), og hun søkte kunstfag ved univeristetet. Det har gått kjempebra på studiene hennes forresten. Det er institusjonen du søker ved som avgjør om du kommer inn på realkompetansegrunnlag eller ikke.

Om du kommer deg unna å måtte ta opp fag fra videregående er det helt klart best for deg! Da slipper du å utsette studiestarten. Du må gjerne enten ta fagene over flere år eller ta opp studielån også?

Hilsen en som har jobbet som studieveileder ved universitet :) og lykke til!!! 

Anonymous poster hash: e9f8d...d1e

Skrevet

Mente selvfølgelig realkompetanse:p Altså at relevant arb. erfaring veier opp for studiekompetanse på en måte :)

Jeg har virkelig STORE problemer med matte. Har garantert kalkuleksi. Er også ganske tunglært og har dårlig konsentrasjon :/

Jeg kan rett og slett ikke matte... Sikkert vanskelig for de som ikke har det sånn selv, å forstå. Men sånn er det desverre.

Det er derfor jeg håper det er noen veier "rundt" :) 

Hi

Skrevet

Hi 

hun mener realkompetanse!

Klart du kan søke om dette, og det bør være GODE grunner til at du kan få det innvilget. Særig fordi du har masser av arbeidserfaring fra det feltet du ønsker å studere videre, og har helse-sosial fra videregående (om enn ikke bestått). Jeg ville snakket med en studieveileder på høyskolen du vurderer å søke ved heller enn rådføre deg her inne. Jeg vet om en som har kommet inn på realkompetanse (uten matematikken), og hun søkte kunstfag ved univeristetet. Det har gått kjempebra på studiene hennes forresten. Det er institusjonen du søker ved som avgjør om du kommer inn på realkompetansegrunnlag eller ikke.

Om du kommer deg unna å måtte ta opp fag fra videregående er det helt klart best for deg! Da slipper du å utsette studiestarten. Du må gjerne enten ta fagene over flere år eller ta opp studielån også?

Hilsen en som har jobbet som studieveileder ved universitet :) og lykke til!!! 

Anonymous poster hash: e9f8d...d1e

Åhh, tusen takk for oppmuntrende og godt svar!! <3 <3 <3 Nå ble jeg så glad! :D

Skal virkelig gjøre dette ja. Tusen takk for tips :D 

Hi

Skrevet

Du må nesten bare ta kontakt med lærestedet du ønsker å studere ved og høre hva de krever. Det er ulikt fra lærested til lærested. Men du må nok ha 2 år til med relevant erfaring.

Anonymous poster hash: 51398...85d

Skrevet

Hvis du ikke klarte grunnkurs på VGS.

Hva for deg til å tro at du skal klare en høyskoleutdanning? Uten VGS mangler du et vesentlig grunnlag.

Hva med å ta fagbrev som barne - og ungdomsarbeider?

Dessuten ender de fleste barnevernspedagoger opp med å jobbe som ped.ledere på disp. og må ta småbarnsped.i tillegg for å få fast jobb.

Anonymous poster hash: 0afee...423

Skrevet

Jeg klarte ikke MATTE på vgs. Dessuten var jeg 16år(!!)

Studieretningsfag er jeg derimot veldig god på :) 

Vil helst ikke bli barne og ungd. arbeider da man som regel ender opp i bhg. Det er akkurat det jeg ikke vil :/

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...