Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Husk at vanlig julegavepapir kun kan sorteres som restavfall og belaster miljøet unødvendig. "Det befant seg 60 millioner meter miljøgift under norske juletrær. (2006) Glanset gavepapir inneholder fargestoffer og leire som ikke kan fjernes i en gjenvinningsprosess. Disse stoffene inneholder igjen en lang rekke miljøgifter" http://www.nettavisen.no/1508944.html Tips til julegaveinnpakningen: Ni bud til den miljøvennlige pakkeåpner:Hermstad anbefaler følgende råd til de som vil redusere forbruket av gavepapir og til en miljøvennlig jul: Store gaver kan pakkes inn i gråpapir eller avispapir og pyntes med bastbånd, silkebånd, granbar, sløyfer og mer. Bruk gamle esker og pynt dem. Hvis det er reklame eller liknende på utsiden, kan du sprette opp esken og vrenge den med hvitsiden ut. Det finnes også ordentlig, resirkulerbart gavepapir å få kjøpt. Det ser ut som gråpapir med farge på den ene siden. Vurder også om du virkelig behøver å pakke inn gaven. Fruktkurven eller vinflasken trenger kanskje ikke mer enn et silkebånd og et kort? Bruk gaven med den største kartongen under juletreet til å samle all annen kartong i, og ha klar en søppelsekk til gavepapir og bånd. Hyssing, tape, isopor, kreppet papir og annet innpakningsmateriale skal kastes i restavfallsbeholderen. Gråpapir kan kastes i papirbeholderen. Og når du selv får gaver pakket inn i glanset gavepapir: resirkuler papiret ved å bruke det om igjen til gaver neste år. Ikke brenn papir, papp, kartonger og plast! Dette øker luftforurensningen og kan føre til høy varmeutvikling og dermed skade pipa med økt fare for pipebrann. Anonymous poster hash: ce972...6d4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #2 Skrevet 26. november 2014 Ja og supert at du tipser andre om dette. Anonymous poster hash: 18b37...bc9
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #3 Skrevet 26. november 2014 Jeg pakker i det papiret jeg synes er fint, og tenker ikke noe over hva som er miljøvennlig og ikke Anonymous poster hash: 4f37e...cc4
Mrs. Kaizer Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Nei, d dride eg rett og slett i! Kjøbe d billigaste.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 Ja jeg er veldig bevisst på å kjøpe det aller billigste. Anonymous poster hash: 8330f...b4a
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Trist om det er sånn det skal være. Det stikker ikke så dypt å tenke på miljøet, framtiden og kloden som barna våre skal arve tydeligvis. Ikke hos så mange i alle fall basert på svarene som kommer her. Men det er vel ikke uten grunn at de skriver at det er 60 millioner meter med miljøgifter under juletreet, selv om det var i 2006. Og når alt kommer til alt og vi likevel bruker tusenvis av kroner på gaver til hverandre, hva gjør den ekstra tieren eller 20-kroningen for å få et fint, men likevel miljøvennlig julepapir? HI Anonymous poster hash: ce972...6d4
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #7 Skrevet 26. november 2014 Jeg er bevisst på det og har vært det i flere år, men registrerer at det er fåtallet av gavene som vi får i retur som er pakket inn miljøvennlig :-/ Anonymous poster hash: bf03d...e7a
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 26. november 2014 #8 Skrevet 26. november 2014 Jeg skal absolutt tenke på det og handle deretter. Takk for påminnelsen!!! Kanskje jeg skal sy handlenett og putte gavene i? Er det teit? Barnemotiv til barna, slik at de kan bruke på overnatting eller på besøk til venner f.eks.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 oi! Jeg viste ikke dette, men har alltid brukt gråpapir med rødt bånd og pyntet de opp med små røde julekuler osv. Har gjort det fordi jeg synes det er finest Godt å høre at det er best for miljøet også! Anonymous poster hash: c4ddb...8e3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Nei Anonymous poster hash: da864...1bd
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Bruker stort sett gråpapir Anonymous poster hash: c2ad7...801
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #13 Skrevet 26. november 2014 Prøver så godt jeg kan å kjøpe miljøvennlig papir eller bruke gaveesker/-poser som kan gjenbrukes. I år har jeg som stor plan å lage gavepapir med gråpapir og potetmaling, vi får se om tiden tillater det. Anonymous poster hash: bb080...703
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Prøver så godt jeg kan å kjøpe miljøvennlig papir eller bruke gaveesker/-poser som kan gjenbrukes. I år har jeg som stor plan å lage gavepapir med gråpapir og potetmaling, vi får se om tiden tillater det.Anonymous poster hash: bb080...703 Og ikke minst, vi prøver å begrense antall gaver under treet! Anonymous poster hash: bb080...703
Elsker livet Skrevet 26. november 2014 #15 Skrevet 26. november 2014 Jeg er bevisst på det. Jeg har kjøpt en stor rull gråpapir på clas ohslon. Det var ikke først og fremst pga. miljøhensyn, men fordi jeg er lei av å gå tom for papir, blir lei av mønsteret mens jeg pakker, det revner lett (billige de jeg kjøpte) og jeg syns gråpapir er pent om pakken pyntes litt.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #16 Skrevet 26. november 2014 Kjøper det fineste og billigste Anonymous poster hash: e46cb...dd7
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #17 Skrevet 26. november 2014 Takk for info! Var ikke klar over dette...skal velge miljøvennlig i år, selvsagt vil jeg bidra til mindre miljøgifter der jeg kan. Anonymous poster hash: 7cfec...25f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #18 Skrevet 26. november 2014 Siden jeg driter i hvordan en gave ser ut på utsiden, kjøper jeg det billigste papiret. Kommer nok til å fortsette med det. Anonymous poster hash: b85b3...eb5
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #19 Skrevet 26. november 2014 Nei, det har jeg ikke noe bevisst forhold til. Man kan rett og slett ikke tenke på absolutt alt hele tiden. Jeg er miljøvennlig og samfunnsbevisst på andre områder. Anonymous poster hash: 34a81...7c2
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 26. november 2014 #20 Skrevet 26. november 2014 Kjøper gråpapir også pynter jeg det med bånd, glitter osv:)
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 26. november 2014 #22 Skrevet 26. november 2014 Har begynt å bruke gråpapir, bruker fine bånd og tegner gjerne på papiret for å få en mer spennende pakke.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #23 Skrevet 26. november 2014 Oi, visste ikke dette engang jeg. Tusen takk for opplysningen :-) Er veldig fan av gråpapir, og brukt stort sett det de siste årene, men i år har jeg kjøpt noe fancy på søstrene grene. Blir gråpapir igjen neste år ja! Anonymous poster hash: a9302...356
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #24 Skrevet 26. november 2014 Oi, visste ikke dette engang jeg. Tusen takk for opplysningen :-) Er veldig fan av gråpapir, og brukt stort sett det de siste årene, men i år har jeg kjøpt noe fancy på søstrene grene. Blir gråpapir igjen neste år ja! Anonymous poster hash: a9302...356 Må få føye til da (skryte av ;-P) at vi i år nesten har halvert gavebudsjettet, og jeg har i tillegg fått foreldrene mine til å kjøpe gave til ungen på finn :-) Anonymous poster hash: a9302...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå