Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Får ikke sove pga økonomiske bekymringer :/ Det kverner hele tiden, hvordan skal jeg få råd til julegaver til ungene, julemat og ikke minst regninger.. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kunne jobbe, men pga egen sykdom og behandling nå er det ikke mulig. Ikke noe alvorlig, jeg blir bra, men det tar tid.. Jeg har kuttet ut det jeg kan av utgifter, har lavest bredbånd pga ungene må ha internett til skolearbeid, fyrer mest mulig med ved (som jeg fikk gratis), tråler finn og lignende etter arveklær, tråler butikker etter billigst mulig mat. Jeg har vært i kontakt med nav sosial for å høre om jeg kunne få dekket noe av utgiftene, men de mener jeg har for mye inn.. Veeel, med nesten 15000 i mnd så har jeg etter husleie på 10000, setter av strøm 700 kr i mnd, bredbånd 249, telefon 199, forsikringer barn ca 380, busskort 200 da er det ikke så mye igjen til mat og julegaver. Jeg har prøvd å finne billigere leilighet, men det ligger på denne prisen her jeg bor.. Forsikringer på innbo og meg selv har jeg sagt opp. Jeg har solgt unna det jeg kan. Kjenner jeg blir så fortvilet på barna sine vegne, men prøver å vise minst mulig til de. Jeg blir veldig glad om noen har tips til julegaver barna kan lage (billig) til sine venner, i alderen 6-7 år og 13 år Og før noen kommenterer at dette er tiggeinnlegg, så er det ikke det. Jeg ville bare lufte meg litt, og samtidig få tips til billige gaver. Vi har ikke stor familie, og ingen i nærheten. Så har tenkt at så lenge vi ikke skal feire jul med familie, så trenger jeg ikke å grue meg til hva de sier når de åpner gaver og ser at det er noe billig.. Ungene og vennene deres kommer først
Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 Forfatter #2 Skrevet 26. november 2014 Og så vil jeg legge til at jeg allerede har sendt mld om at jeg ønsker gaver til barna via den tråden som ble lagt til her
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #3 Skrevet 26. november 2014 Kan jeg spørre hvor i landet du bor? Jeg er frivillig i en organisasjon som heter Sammen for Buskerud. Vi hjelper familier med blant annet klær, leker, skiutstyr osv. Nå i julen gir vi også matesker og julegaver til barna. Kanskje det er noe slikt i det fylket du bor? Anonymous poster hash: 2dbb4...44f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Hei! Jeg jobber NAV sosial og jeg synes du skal gjøre to ting i dag 1) levere inn søknad på sosialhjelp, utfra dine tall har du krav på økonomisk sosialhjelp, legg ved kopi av ligning for 2013, kontoutskrift for siste tre måneder og husleiekontrakt. Søk om livsopphold, strøm (legg v strømregning) og juletilskudd. Legg ved SFO-regning om du har SFO-utgifter. Det er mange alenemødre med arbeidsavklaringspenger som får supplerende sosialhjelp. Gjør det i dag da det er 4 ukers behandlingstid. 2) skaff deg innboforsikring. Det koster mellom 50 og 100 kroner pr måned, og du har ikke råd til å la være. Det er ikke ett alternativ engang. Innboforsikring er også en godkjent utgift du får dekket av sosialtjenesten. Ønsker deg lykke til, og husk klageretten din om du får avslag Anonymous poster hash: f1fe2...9d3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 Hei! Jeg jobber NAV sosial og jeg synes du skal gjøre to ting i dag 1) levere inn søknad på sosialhjelp, utfra dine tall har du krav på økonomisk sosialhjelp, legg ved kopi av ligning for 2013, kontoutskrift for siste tre måneder og husleiekontrakt. Søk om livsopphold, strøm (legg v strømregning) og juletilskudd. Legg ved SFO-regning om du har SFO-utgifter. Det er mange alenemødre med arbeidsavklaringspenger som får supplerende sosialhjelp. Gjør det i dag da det er 4 ukers behandlingstid. 2) skaff deg innboforsikring. Det koster mellom 50 og 100 kroner pr måned, og du har ikke råd til å la være. Det er ikke ett alternativ engang. Innboforsikring er også en godkjent utgift du får dekket av sosialtjenesten. Ønsker deg lykke til, og husk klageretten din om du får avslag Anonymous poster hash: f1fe2...9d3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Kan dere lage karameller/ brente mandler og ha på et tomt syltetøyglass med tøy over lokket og bånd på? Billig om du har glass Anonymous poster hash: 61869...efe
ulydia Skrevet 26. november 2014 #7 Skrevet 26. november 2014 Bak småkaker, for eks. Serinakaker, og ha på glass?
Chl85 Skrevet 26. november 2014 #8 Skrevet 26. november 2014 Dere har ikke noen bilder liggende av barna med deres venner eller lignende? For i såfall kunne det vært artig med mini bilde collage eller noe? Eller kanskje pepperkaker som er pyntet fint av barna? En annen ting er å snakke med foreldrene til vennene til barna og forklare hvordan ståa er, slik at deres barn kanskje "modererer" seg i gaver til dine barn? Altså spørre om de heller kan lage noe selv- julekaker, syltetøy, julekort osv. Skjønner at det ikke er noe gøy å utlevere seg på den måten, men jeg tror de fleste vil ha forståelse for det. Julen er jo ikke bare gaver men også omtanke for andre Ville kontaktet nav og søkt på suplerende sosialstønad som en over her nevnte... Regner med at far ikke er i bildet? Hvis ikke skal du vel ha barnebidrag eller du kan få sånn forskudd på bidrag- Dette må du høre med nav om i såfall, har ikke peil på slikt. Du høres ut som en flott mamma som vil gi barna dine en fin jul, selv om det kanskje ikke blir dyre gaver. Du skal se det ordner seg. Jeg heier på deg! Stor klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 Fin egen forsikring... Du får ikke reversert den oppsigelsen? Som aap mottaker får ihvertfall jeg et ikke ubetydelig beløp utbetalt av forsikringsselskaper... Huff, jeg syns så synn i deg! Man skal ikke ha det slik og spesielt ikke i julehøytiden. Vær åpen om din situasjon så er jeg sikker på det finnes fler enn du skulle tro som gjerne gir deg en hjelpende hånd <3 Anonymous poster hash: 0fdd9...21b
Stella Maris Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Om du holder til i området Askøy, Sund, Fjell, Øygarden, så kan du kontakte Sundenglenes hjelpegruppe på facebook Ellers lager vi mye julegaver som vi gir bort til venner og kjente. Strikker litt babytøy + skjerf og pulsvarmere til voksne. Strikker enkle tøfler som toves. Kan man strikke kvadrater, så kan man lage tøflene Ellers lager vi likører(tar det vi har av sprit i skapet), kaker; tradisjonelle og utradisjonelle julekaker/brød, brente mandler, karameller, sennep, lykter, bilderammer +++ Til lykter kjøper vi billige glass på ikea/europris el, maler eller limer fine servietter på, har oppi et stearinlyst, pynter med bånd osv. Kanskje ikke det beste med stearinlys til barn, men da selger de små lyslenker på batteri på Europris til 20kr. Klipper opp en brødpose eller tre i bitte små biter, så har du snø i bynnen av glasset, legger lyslenken innimellom "snøen" og vips, koselig julelykt som kan skinne på barnerommet i vintermørket
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Stor, stor klem til deg! Lytt til rådet du fikk om å søke sosialhjelp. Jeg vil også tro du kan få bostøtte. Jeg antar at dere er 3 i boligen, 2 barn og 1 voksen, sjekk denne linken og velg rett kommune: http://www.husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/?utm_expid=2187918-3.XPy0vHgKT2mevgdlJCP8PA.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.husbanken.no%2Fbostotte Hvor i landet bor du? Jeg er helt sikker på at det finnes flere type hjelpeorganisasjoner du kan opp, som f.eks matboks fra Frelsesarmeen, ting på Facebook. Anonymous poster hash: 41c7a...fca
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Hvor bor du, HI? Anonymous poster hash: 1a308...f7d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #13 Skrevet 26. november 2014 Dytter. Tenker på deg HI og håper du kan bruke noen av tipsene her. Høres virkelig ut for meg som du har krav på bostøtte. De kan ta hensyn til eksisterende økonomiske situasjon, ikke bare siste ligning. Det står utfyllende om dette på Husbankens sider, de har også en egen kalkulator du kan bruke. Anonymous poster hash: 41c7a...fca
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Støtter forslaget om å søke sosialhjelp hos nav! Jeg er i navsystemet, skal egentlig inn i kvalifiseringsprogrammet, men det har nå tatt nav nesten 6 mnd å få igang et program for meg. I mellomtiden må jeg ha stønad til livsopphold Snakket med saksbehandleren min i forrige uke og var fortvilet over økonomien nå i jula. Hun ba meg komme ned og søke om "økonomisk hjelp til julefeiring" (eller hva hun nå kalte det ). Visste ikke at det var en mulighet engang før hun sa det Anonymous poster hash: 24c4e...f3f
Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2014 Tusen takk for mange flotte svar. Blir helt rørt jeg Jeg har vært på nav igjen i dag og levert inn ny søknad, så krysser jeg fingrene for den, har og levert inn søknad om bostøtte, men fikk beskjed om at en eventuell utbetaling ikke skjer før i januar,for fristen til desember var 14 november :/ Og bidrag er et kapittel for seg selv, faren har nettopp begynt å betale via nav,forrige mnd fikk jeg 181 kr. Jeg vet jeg skal ha resterende fra nav innkreving, men det har ikke kommet enda... Jeg bor i nærheten av Bergen, så kommer til å ta kontakt med sund englene, tusen takk for tips <3 Jeg ser et lite lys i tunnelen, men det er enda lang vei igjen... Dere er virkelig gode å ha her <3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #16 Skrevet 26. november 2014 Ta kontakt med Frelsesarmeen i Bergen, i andre landsdeler ser jeg de har søknadsfrist 1.desember for mateske til jul. Bergen 1. korps (menighet) Strømgt. 16, 5008 Bergen 55 31 32 30 bergen1@frelsesarmeen.no Jeg ville også sjekket Røde Kors i Bergen, [email protected] Røde L Eller Robin Hood huset. http://www.robinhoodhuset.no/ Eller dette https://nb-no.facebook.com/HjelpOssAHjelpeBergen Det er helt ok å spørre om hjelp i en sånn situasjon, det er jo nettopp det disse organiasjonene ønsker å hjelpe til med. Anonymous poster hash: 41c7a...fca
Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2014 Tusen takk Har fått svar fra Sund englene, og jeg kan hente matgave der 20 desember Alt hjelper på Jeg vet ikke helt om jeg vil gå innom frelsesarmeen nå siden jeg har fått lovnader om mat. Da kan heller en annen som trenger det få det
Stella Maris Skrevet 26. november 2014 #18 Skrevet 26. november 2014 En venninne og jeg skal straks i gang med julekakebaking som vi gjør hvert år. Om du vil sende meg en pm, så kan jeg ordne en boks med litt forskjellig til dere og, bare gi en lyd om dere har allergier el. Vi sitter alltid igjen med for mye uansett
Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 Forfatter #19 Skrevet 26. november 2014 Åhh det var snilt tenkt, men ingen av oss er noe glad i kaker generelt Det blir bare spist pepperkaker i forbindelse med julebaking på skolen Men igjen, tusen takk for at du tilbydde deg <3
Dama på bygda Skrevet 26. november 2014 #20 Skrevet 26. november 2014 Hvor utenfor Bergen bor du? Om du ønsker å spesifisere:)
Snakkelittmeddeg Skrevet 26. november 2014 Forfatter #21 Skrevet 26. november 2014 Har ikke så veldig lyst å utdype mer Jeg vet det er noen jeg kjenner her inne
Dama på bygda Skrevet 26. november 2014 #22 Skrevet 26. november 2014 Bor sjøl på Askøy, et styke ut. Send gjerne pm om du bor i nærheten, kan ha juleverksted:)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #23 Skrevet 26. november 2014 NAV sine saksbehandlere vet ikke alltid riktig svar på dine spørsmål. Jeg ble fortalt at jeg ikke fikk AAP lenger. At jeg bare måtte finne meg en 100% stilling (noe jeg ikke klarer) eller gå på sosialen. (måtte ha solgt hjemmet og bilen. levd på mindere enn minimum, da jeg har skjønte det sånn at de mener man skal greie seg på 20 000 i mnd. Men her får du ikke leid leiligheter billigere enn 10-15 000.) Men jeg søkte om AAP likevel og fikk det. Lykke til. Anonymous poster hash: 68f10...ea2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #24 Skrevet 26. november 2014 NAV sine saksbehandlere vet ikke alltid riktig svar på dine spørsmål. Jeg ble fortalt at jeg ikke fikk AAP lenger. At jeg bare måtte finne meg en 100% stilling (noe jeg ikke klarer) eller gå på sosialen. (måtte ha solgt hjemmet og bilen. levd på mindere enn minimum, da jeg har skjønte det sånn at de mener man skal greie seg på 20 000 i mnd. Men her får du ikke leid leiligheter billigere enn 10-15 000.) Men jeg søkte om AAP likevel og fikk det. Lykke til. Anonymous poster hash: 68f10...ea2 "At jeg bare måtte finne meg en 100% stilling (noe jeg ikke klarer) eller gå på sosialen. (måtte ha solgt hjemmet og bilen. levd på mindere enn minimum, da jeg har skjønte det sånn at de mener man skal greie seg på 20 000 i mnd." Tuller du? Du vet at mange som jobber 100 % får mye mindre utbetalt enn 20 000 i måneden? Anonymous poster hash: d238c...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå