Gå til innhold

Mine barn leker ikke etter skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2. Klassing og en 3. Klassing som ikke er sosiale på ettermiddag bortsett fra at de har en fast aktivitet hver, på ulike dager. De går på SFO.

Når de kommer naboer å banker på så passer det skjeldent, det er for mye som skjer. De skal spise, de skal gjøre lekser, de skal på aktiviteten sin. De skal også leke litt, bare være hjemme, bygge logoen sin, perle på brettene sine, spille litt Playstation, og av og til har de kompiser på besøk, noe vi prøver å begrense da det egentlig ikke er tid.

Vi ønsker jo å være litt sammen med dem også.

Anonymous poster hash: 9b9cf...a32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at dere er med på å utvide deres barns sosiale nettverk!

Anonymous poster hash: 63102...e7d
Skrevet

Verken mine eller bonusbarna mine er spesielt intr i å være sammen med noen etter skolen heller. Dvs, èn av dem er supersosial. De andre liker å være hjemme og ta det med ro, pusle med sitt, leke sammen med hverandre etc. Og det er jammen ikke rart om de er slitne etter en skoledag og lekser. Jeg hadde heller ikke hatt verken ork eller lyst til å være sammen med venner etter jobben flere ganger i uka. 

Jeg ser på det som sunt å klare å være hjemme og ha det bra for seg selv også. Alle trenger ikke delta i den übersosiale verden om de ikke føler for det. Så lenge de har venner på skolen, så bekymrer ikke jeg meg. 

Skrevet

Kan ikke vennene også leke med legoen og perle med perlene spille playstation etc. ?

Anonymous poster hash: 70d3b...749
Skrevet

Jeg ser ikke på det som uproblematisk, men får ikke hverdagene helt til å gå i hop. Vi og barna er jo sosiale med andre når det er helg

:P

Hvordan gjør dere det? Vi seiler inn på SFO nesten halv fem, så skal vi kjøre hjem, låse oss inn, lage middag, spise middag å gjøre lekser? For å komme oss ut igjen til klokka seks, komme hjem nesten halv åtte (2 dager i uka) kveldsmat og seng, helst før åtte.

Når skal denne sosialiseringen skje? Er det redusert arbeidstid på flesteparten eller? Ser jo at andre barn leker mer på fritida enn våre, men de har kanskje mer fritid?

Når det kommer noen på døra er ikke ungene så veldig intresserte, tror de liker å få komme hjem, finne roen og spise mat før de går ut igjen. De kunne sikkert fint ha skipet leksene, men det sier mor og far nei til.

Skrevet

så lenge det er barna som vil ha det sånn, så er det vel greit? Jeg har et supersosialt barn som absolutt ikke ønsker å sitte for seg selv når han kommer hjem. Kan være litt slitsomt av og til...

Anonymous poster hash: fd07e...9fa
Skrevet

Kan ikke vennene også leke med legoen og perle med perlene spille playstation etc. ? Anonymous poster hash: 70d3b...749

Jo det kan de jo forsåvidt, men det er jo for så kort tid, liten halvtimestid før maten er på bordet. Om det er andre barn her når vi spiser blir måltidet alltid forstyrret, så da pleier jeg normalt å sende de hjem. For etter mat er det lekser. Da er det også forstyrrende om andre barn er her.

Skrevet

Jeg ser ikke på det som uproblematisk, men får ikke hverdagene helt til å gå i hop. Vi og barna er jo sosiale med andre når det er helg

Hvordan gjør dere det? Vi seiler inn på SFO nesten halv fem, så skal vi kjøre hjem, låse oss inn, lage middag, spise middag å gjøre lekser? For å komme oss ut igjen til klokka seks, komme hjem nesten halv åtte (2 dager i uka) kveldsmat og seng, helst før åtte.

Når skal denne sosialiseringen skje? Er det redusert arbeidstid på flesteparten eller? Ser jo at andre barn leker mer på fritida enn våre, men de har kanskje mer fritid?

Når det kommer noen på døra er ikke ungene så veldig intresserte, tror de liker å få komme hjem, finne roen og spise mat før de går ut igjen. De kunne sikkert fint ha skipet leksene, men det sier mor og far nei til.

Vi flexer litt med arbeidstiden slik at en av oss reiser tidlig på jobb og kommer tidlig hjem, mens den andre da reiser senere på jobb og jobber lenger. Vi bytter på hvem som gjør hva. På den måten kan en av oss alltid hente på SFO senest 15-15.30, men det innebærer jo selvsagt også at man er alene som voksen fram til rundt klokken 18.

Vi har fire barn og synes det er viktig at barna får et godt og stort sosialt nettverk. Jo eldre de bli, jo viktigere vil venner være for dem, og da er det jo greit at de har mange venner. Eldstemann på 12 år og nest eldste på 10 styrer dette selv nå, mens de yngste på 7 år og 5 år tar vi ansvar for. Klart det er travelt med middag, lekser, aktiviteter osv (vi har minst en hver eneste dag), men det er jo ikke noe problem med en venn eller tre ekstra her, eller at barna våre er med noen andre hjem. Det er ikke slik at alle barna er sosiale med venner hver eneste ettermiddag, men som regel er minst en av dem det.

Anonymous poster hash: 63102...e7d

Skrevet

Kan ikke vennene også leke med legoen og perle med perlene spille playstation etc. ? Anonymous poster hash: 70d3b...749

Jo det kan de jo forsåvidt, men det er jo for så kort tid, liten halvtimestid før maten er på bordet. Om det er andre barn her når vi spiser blir måltidet alltid forstyrret, så da pleier jeg normalt å sende de hjem. For etter mat er det lekser. Da er det også forstyrrende om andre barn er her.

Er det barn de kjenner godt, så kan de da fint ha en hyggelig halvtime sammen. Og noen ganger kan vel vennene spise middag hos dere?

Hos oss er det alltid mindre besøk på denne årstiden enn om våren og sommeren da barna er ute sammen og så går inn til en av dem. Akkurat som om de har mer behov for ro i den mørke årstiden.

Anonymous poster hash: 9f205...4a1

Skrevet

Dere som synes dette er helt hårreisende; les litt om introverte barn. Forhåpentligvis fører det til en litt større forståelse for de barna som faktisk trenger alenetid.

Anonymous poster hash: 1016a...3ee

Skrevet

Hvis barna faktisk ikke ønsker å være mer sammen med venner ser jeg ikke på det som noe stort problem at de helst vil være mest hjemme, men om de ønsker å være mer med venner synes jeg dere bør legge til rette for det.

De to dagene i uka barna har aktiviteter passer nok dårlig å ha besøk eller å dra på besøk, men det er jo 5 dager igjen av uka. Selv om dere skal lage og spise middag kan dere vel ha besøk. Det er jo bare å dekke til en ekstra. Lekser er jo også ofte morsommere å gjøre sammen enn alene.

Anonymous poster hash: 73685...6fe

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg hadde vært litt bekymret dersom mine unger på 5 og 6 ofte hadde takket nei til lekekompiser som ringte på. Selvfølgelig vil jeg ikke at det skal bli for mye for ungene i hverdagen, men jeg ønsker dem et godt sosialt liv hvor sosial lærdom tas med videre til ungdoms- og voksenliv. Dersom de hadde gitt uttrykk for at de ikke ønsket å være sosiale, eller ikke orket, ville jeg prøvd å finne ut hvorfor. Å være introvert som barn (eller voksen) handler ikke utelukkende om å være for seg selv, men at man best lader batteriene i eget selskap. Man har sosiale behov selv som introvert.

Du har en 2. og en 3. klassing, HI. Det vil si at du har to tette. Leker de godt sammen? Jeg har også to tette, og de leker veldig godt sammen. Det kan være fort gjort å tenke at dette er nok. Men barn trenger å utvikle sin sosiale omgang. Det er viktig å skille familie og venner, selv om de overlapper hverandre på mange måter.

Det er kanskje lett for meg å si. Jeg jobber kun nattevakter og har mulighet til å hente ungene tidligere. Barna slipper lange dager i bhg/skole og sfo og er kanskje ikke så slitne etter endt dag som dine barn er. Uansett, ha fokus på å bidra til at barna utvikler gode og nære vennskap, det er gull verdt. Også som barn!

Gjest Antarctica
Skrevet

Redusert arbeidstid? Det er da ikke du som skal sosialiseres...?

Hvis de trives og har venner, ville jeg ikke legge så vekt på det. Mange barn får "nok" i løpet av skoledagen/SFO-tida. Men mine går ofte hjem til kompiser før jeg er ferdig på jobb. De ringer meg i 3-tida (har halv SFO-plass) og sier hvem de leker hos. Så sees vi til middag.

Skrevet

Min er bare 6, men han er også mettet på sosial kontakt når han kommer hjem fra skolen. Jeg pleier å passe på å invitere en kompis minst en gang i uken etter skolen, men han etterspør faktisk aldri det selv. Heller ikke om helgene, da vil han heller gjør ting med oss. Vi arrangerer noe med andre barn kanskje annenhver uke. Han er ikke spesielt usosial og trives godt når han er med andre, men han trives også godt når han er alene. Jeg ser at han har mange venner på skolen, men skoletiden er liksom nok for han.

Jeg pusher ikke, for jeg er lik selv: jeg trives godt med mennesker rundt meg men blir også veldig sliten av det og trenger mye egen tid. Dessuten er dagene unektelig travle, med skole til 16.30, deretter lekser, middag og leggetid kl. 19.30. Og som Sentrumsbeboere, har vi kanskje høyere terskel for sosial omgang med andre barn enn på landlige strøk. Jeg kan liksom ikke sende min 6-åring av gårde uten at jeg er med i hvert fall deler av veien.

Anonymous poster hash: ec87d...bdf

Skrevet

De er jo sosiale på SFO, og de leker med andre unger i helga. Mulig de er metta etter timer på SFO? De leker også fint sammen, men de leker ikke sammen i særlig grad på SFO, de blander seg med hverandres venner i helgene.

De leker ikke med nabobarna på skolen/SFO, men de kjenner dem jo godt. De leker mer sammen om sommeren og våren når de er mer ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...