Gå til innhold

Barn somkaster opp, men ikke syk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 7 år gammel sønn som det siste halvåret har kastet opp to ganger ved ulike anledninger uten å være syk. Han har da følt seg dårlig i kort tid først, så kastet opp en gang, deretter vært slapp en times tid, og så i god form igjen. Lekt, spist og hoppet rundt. Ingen andre har blitt syke (når det går omgangsyke kaster han alltid opp minst 5-6 ganger og alle i familien blir syke som regel), så vi antar derfor at det ikke er snakk om sykdom.

I dag skjedde akkurat det samme. Han kastet plutselig opp litt før middag, lå og hvilte seg litt og var så i storform. Vi tror ikke det er snakk om omgangssyken nå heller (det går ikke her vi bor), men hva kan det være som gjør at han kaster opp uten å være syk?

Ingen av tilfellene har vært like etter mat, altså at han kaster opp fordi han er overmett eller har spist for mye snop/kake el.

Anonymous poster hash: 68d9d...734
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det samme her i hus. Får først vondt i hodet (over venstre øye). Må hvile. Må av og til kaste opp. Det løser seg når hun får vært på do. Skjer noen ganger i året. OG ja hun får grovbrød, frukt, rosiner osv. MEN hun må faktisk få lov til å spise pannekaker og en bolle osv av og til og det er ikke nødvendigvis i de sammenhengene det skjer heller.

Pass på å sørge for rikelig med drikke og aktivitet hver dag hvis dette ligner på hvordan ditt barn har det. (Det har økt litt på nå etter skolestart. Hun gikk i en svært aktiv barnehage)

Anonymous poster hash: 6153d...8c2
Skrevet

Vi har det samme her i hus. Får først vondt i hodet (over venstre øye). Må hvile. Må av og til kaste opp. Det løser seg når hun får vært på do. Skjer noen ganger i året. OG ja hun får grovbrød, frukt, rosiner osv. MEN hun må faktisk få lov til å spise pannekaker og en bolle osv av og til og det er ikke nødvendigvis i de sammenhengene det skjer heller.

Pass på å sørge for rikelig med drikke og aktivitet hver dag hvis dette ligner på hvordan ditt barn har det. (Det har økt litt på nå etter skolestart. Hun gikk i en svært aktiv barnehage)

Han klager ikke over hodepine, kun litt vondt i magen. Han er en veldig rolig gutt, og ene gangen det skjedde var i sommerferien da vi hadde bare kost oss og slappet av i mange dager. Jeg tror ikke det er snakk om migrene (var det du tenkte på?), men jeg vet jo selvsagt ikke. Takk for svar!

HI

Skrevet

Har dere undersøkt om det kan være migrene?

Skrevet

Vet ikke om det er relevant for dere, men jeg kaster opp når jeg blir svært sulten/har lavt blodsukker.

Anonymous poster hash: ccb2c...dcc

Skrevet

Nei, men jeg synes det høres rart ut at det skal kunne være det. Han klager ikke over hodepine, er en rolig gutt som aldri stresser og ingen av oss foreldre er plaget med migrene.

HI

Skrevet

Vet ikke om det er relevant for dere, men jeg kaster opp når jeg blir svært sulten/har lavt blodsukker.

Anonymous poster hash: ccb2c...dcc

Hm, det kan jo være, men jeg tviler litt på det. Nå måtte jeg tenke meg godt om her. Første gang var han ikke hjemme, men jeg forsto det slik at de hadde spist middag ca en time før han kastet opp, andre gangen var 1-2 timer etter lunch, men i dag var han nok sulten.

HI

Skrevet

Nei, men jeg synes det høres rart ut at det skal kunne være det. Han klager ikke over hodepine, er en rolig gutt som aldri stresser og ingen av oss foreldre er plaget med migrene.

HI

Jeg mente til hun eller han som svarte deg.

Jeg har ingen gode råd ang. oppkast hos barnet. Tenker matallergi. Men det er så sjeldent og ikke etter mat.

Skjer det ofte kan det være en idé å kontakte legen kanskje?

Skrevet

Slik reagerte min gutt med cøliaki i starten.

Var bare oftere, men han var i tillegg enormt følsom for gluten.

Skrevet

Migrene vil man antagelig kjenne igjen. Ensidig hodepine, lysømfintelighet og reaksjon på enkelte matvarer f.eks. Eller forskjell i døgnrytme (helg/uke)

Skrevet

Vi har nesten det samme med vår 7 åring.

Det er som regel om morgenen, han sier han er kvalm, så går det en times tid så kaster han som regel opp 1 gang, 1 times tid etterpå er han helt pigg. Det skjer ca 4 ganger i året. Vi har han hjemme fra skolen den aktuelle dagen.

Men jeg også stusser over dette, men tenker at det er en slags omgangssyke light, det finnes jo så mange forskjellige virus? Ingen andre i familien har vært syke samtidig.

Ellers er han en pigg og glad gutt som sjelden er syk.

Anonymous poster hash: d5510...582
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg syns det høres ut som barnemigrene. Det trenger ikke komme en hodepine som gjør at man blir liggende først. Jeg var også slik som barn, fikk da prikker på det ene øyet, så litt dårlig men fungerte helt fint, kastet så opp og ble veldig sliten en time eller to. Som tenåring ble det verre og jeg fikk den sinnsyke hodepinen i tillegg, kunne ligge rett ut i flere dager uten å klare å prate, spise eller se..

Det var tydeligvis synet mitt som var dårlig, det fant jeg ikke ut av før i fjor ;) 27 år gammel, hadde migrene minst en gang i uka..etter jeg fikk briller har jeg ikke hatt ett eneste anfall :)

Ta en tur til legen kanskje? Ikke mulig de finner ut av hva det er, men kan være greit å ta en sjekk likevel. Spør han også når han plutselig kaster opp om han har hatt flekker på øyet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...