Gå til innhold

Sammenheng mellom mannens intelligens og syn på likestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår omgangskrets må jeg si at flere av de mennene med høyere utdanning, tannlege, Siv.ing og lege, slik som min mann er tilnærmet likestilte på hjemmebane.

De forstår korrelssjonen mellom arbeidsmengde og jevn distribuering av denne..

Mannen min gjør minst like mye som meg. Han vet hårfargen jeg bruker og kan fint dra å kjøpe foundation til meg.

Har en enorm respekt for andre mennesker og spesielt overfor meg.

Hva tenker dere?

Selvsagt kommer folk til å tenke motsatt med en slik problemstilling, men jeg ser tydelige forskjeller i vår vennegjeng.

Anonymous poster hash: 84cc7...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer her i huset hvertfall.. bare motsatt. Han har lav/ingen utdannelse, og er elendig på å dele oppgaver/samarbeide hjemme og med barn. Hulemann. 

Anonymous poster hash: d1dfa...5fd
Skrevet

Jo der er nok en viss sammenheng der. Men jeg tror også kvinnens utdannelse og syn på likestilling er minst like viktig, om ikke viktigere.

Kan ta meg selv som eksempel. Er gift med siv.ing og er siv.ing selv. Vi bidrar likt på hjemmebane. Mannens bror, som også er høyt utdannet og da med samme bakgrunn og oppdragelse, er gift med en lavt utdannet kvinne som mener at husarbeid er hennes hovedoppgave og det er flott om mannen "hjelper til" litt nå og da.

Så jeg tror mannfolka er så late som man gir dem lov til å være!

Anonymous poster hash: 0b93a...746

Skrevet

Har ikke behov for at mannen kan kjøpe foundation, og hårfargen er det frisøren min som vet. Både mannen og jeg stiller i de kategoriene du listet opp, og ja vi er likestilt hjemme, men jeg tror ikke det har med mannens intelligens å gjøre.

Tror det har mer med den oppdragelsen de har fått og miljøet de har vokst opp i, samt hva de slipper unna med hos partner.

Anonymous poster hash: 1bcff...09c

Skrevet

Huff, mannen og jeg har begge lang utdanning og jeg skulle ønske vi var mer likestilt. Jeg blir misunnelig på dere som har et likestilt forhold.

Jeg har faktisk gitt opp.

Anonymous poster hash: 57091...cd7

Skrevet

Stemmer her og. Jeg har mastergraden i boks snart, han er yrkesutdannet... Hans holdninger hører hjemme i 19-pil og bue!

Anonymous poster hash: fa051...ed3
Skrevet

Det er absolutt sammenheng med utdannelsesnivået og likestilling, ja. 

Skrevet

Jeg tror det har mest med kultur, miljø og oppdragelse å gjøre hvordan en ser på likestilling. Vi har venner og bekjente fra mer intelligente til mindre intelligente, og jeg ser ingen sammenheng når det kommer til likestilling eller kjønnsroller. Men de intelligente klarer på en mer fornuftig måte enn de mindre intelligente å fordele arbeidsmengden slik at den blir noenlunde rettferdig. Kulturen der jeg er vokst opp og der mannen er vokst er nok mindre likestilt med tanke på kjønnsroller enn en i f.eks de store byene, men det betyr ikke at intelligensnivået er lavere her, det skyldes nok helst kultur. Jeg tenker heller ikke at mangel på likestilling betyr at kvinnen sliter, mens mannen kommandere og ligger på sofaen. Da vil jeg heller si at det er mangel på likeverd, og der kan kanskje intelligensnivået ha noe å si.

Skrevet

Stemmer her. Vi er siv. ing. og tannlege. Vi har forsåvidt klassisk kjønnsrollemønster på en del ting, men gjør stort sett like mye. Nå er jeg gravid og sliten/kvalm, så han trår til ekstra. Han har ingen problemer med at jeg tjener mer enn ham, det vet jeg enkelte menn sliter med. Han er en veldig tilstedeværende far, og en fantastisk livspartner.

Anonymous poster hash: 7463c...dda

Skrevet

Jeg tror ikke det har noe særlig med inteligens å gjøre, men muligens litt med utdanning. Likevell vil jeg ikke si dette heller er så klart. Jeg kjenner ganske mange veldig høyt utdannede menn og kvinner som likevell har et veldig tradisjonelt kjønnsrollemønster, på den andre siden kjenner jeg en god del par med lav utdanning der de deler ganske jevnt på oppgavene.

Det kunne vært interessant om det ble gjort noe seriøs forskning på området, eller å se resultatene av forskning som faktisk er gjort om den finnes. Jeg oppfatter det i hvertfall ikke slik at sammenhengen er klar.

Anonymous poster hash: fe4fb...3de

Skrevet

Jeg tror i hvert fall holdninger til andre mennesker kan ha noe med intelligens å gjøre. Tror mindre smarte menn generelt både har et dårligere kvinnesyn og oftere er rasister enn mer oppegående menn. Er vel noe med selvbildet deres som gjør at de føler behov for å holde andre nede.

Anonymous poster hash: ad5d8...e9b

Skrevet

Det stemmer nok her i forhold til intelligens, men ikke mtp utdanning. Mannen min er smart, men har fagbrev i et praktisk yrke. Jeg har 6 års høgskoleutdanning. Vi er likestilte i hjemmet, han tar faktisk mer klesvask og barnestell enn meg, og han har kjøpt både hårfarge, truseinnlegg og andre typiske jenteprodukter for meg uten problemer. ;)

Jeg er litt enig med siste anonym - har inntrykk av at mindre smarte menn oftere er mer sneversynte og mindre reflekterte enn sine mer intelligente brødre.

Anonymous poster hash: 81bce...9b3

Skrevet

Stemmer for min del. Jeg har vært gift med en som jobbet som postbud, kjæreste/halvveis samboer med en som jobbet på bensinstasjon og er nå gift med en mekaniker. Samtlige forventet at jeg gjorde alt hjemme i tillegg til full jobb, barn osv. To av mine venninner er gift med menn som har høyere utdanning, og de er mye mer likestilte. Den ene av mennene er fra Japan, der statistikken viser at menn gjør minst husarbeid i i-landene, likevel tar mannen tak der hjemme, lager mat og vasker.

Anonymous poster hash: 4f279...47d
Skrevet

Hypotesen din stemmer ikke her i gården. Mannen min har gjennomsnittelig/lav intelligens og lav utdannelse og bidrar like mye, om ikke mer, på hjemmebane.

Mannen til en venninne av meg har en eller annen direktørstilling i et stort firma og er medlem i mensa, han bidrar ikke den døyt i hjemmet til tross for begge har samme lengde på arbeidsdagen. (Men han har nok betydelig mer arbeid og ansvar)

Jeg vil tro at dette har mer med oppdragelse enn intelligens, foreldrene til mannen min jobbet begge og hadde nokså lik fordeling hjemme. Men hos foreldrene til min venninnes mann var moren hjemmeværende og gjorde alt husarbeid mens faren forsørger familien økonomisk.

Anonymous poster hash: d119f...32e

Skrevet

<br />Stemmer her.<br /><br />Vi er likestilte og har begge høyere utdannelse. Han har mastergrad der nåløyet er temmelig trangt.

Anonymous poster hash: d69e5...d50

Skrevet

Stemmer her også.

Skrevet

Så har det kanskje og noe med at en intelligent og høyt utdannet mann vil bli eksponert for et annet miljø, møte andre mennesker og få andre venner.

Slik blir han sosialisert inn i en tenkemåte hvor likestilling rett og slett er mer grunnleggende.

Skal ikke se bort i fra at en som er intelligent og oppvakt også velger en lignende partner og at det slik blir en naturlig utvikling.

Skrevet

Det stemmer nok her i forhold til intelligens, men ikke mtp utdanning. Mannen min er smart, men har fagbrev i et praktisk yrke. Jeg har 6 års høgskoleutdanning. Vi er likestilte i hjemmet, han tar faktisk mer klesvask og barnestell enn meg, og han har kjøpt både hårfarge, truseinnlegg og andre typiske jenteprodukter for meg uten problemer. ;)

Jeg er litt enig med siste anonym - har inntrykk av at mindre smarte menn oftere er mer sneversynte og mindre reflekterte enn sine mer intelligente brødre.

"Mannen min er smart MEN har fagbrev i et praktisk yrke"?

Trenger det å være en motsetning mellom fagbrev i yrkesfag og det å være smart liksom?

Skrevet

Trenger det å være en motsetning mellom fagbrev i yrkesfag og det å være smart liksom?

Når man bare har yrkesfaglig utdannelse så er man jo ikke så veldig smart akkurat. Det er jo ikke der de som tjener mest jobber.

Anonymous poster hash: 8e352...6ff

Skrevet

Når man bare har yrkesfaglig utdannelse så er man jo ikke så veldig smart akkurat. Det er jo ikke der de som tjener mest jobber.

Ikke alle smarte folk prioriterer penger når de velger hva de skal gjøre hver dag mesteparten av livet sitt 😉

Skrevet

6ff: Du prøver å være morsom her, ikke sant? Jeg lo når jeg leste det du skrev, men så kom jeg på at du kanskje faktisk mente det :huh:

Skrevet

Skjønner godt poenget til HI. I min krets er det hos enkelte litt forskjell. En venninne og mannen er det noen vil kalle ressurssvake når det kommer til Linn og utdanning. Tjener lite begge to, hun noe mer. Men det er det helt likestilte i hjemmet, mannen gjør vel egentlig mest på alt fra husarbeid til barnestell. Når barna var baby var det han som vugget og stod opp om nettene.

så er annet vennepar der mannen har meget god lønn og utdanning og hun noe mindre, der styrer hun mye i huset. Hun har kontroll på alt med barna, så den dagen han skulle ha permisjon hang hun matliste for barnet på kjøleskapet så han skulle se hva hun brukte å spise.

Vi her hjemme tjener likt med omtrent lik utdanning, barn og hus og bikkje blir også fordelt likt.

Skrevet

Vel mannen er håndverker og jeg advokat, det er ikke jeg som tjener mest. I tillegg har jeg kjempehøyt studielån og han har null kroner. Han har også bedre karakterer enn meg fra videregående og er like intelligent som meg. Vi er likestilt i hjemmet og han gjør faktisk mer husarbeid enn meg. Han er i tillegg fra en familie hvor moren har vært hjemme hele livet og faren har aldri løftet en finger.

Anonymous poster hash: 85853...646

Gjest Antarctica
Skrevet

Så har det kanskje og noe med at en intelligent og høyt utdannet mann vil bli eksponert for et annet miljø, møte andre mennesker og få andre venner.

Slik blir han sosialisert inn i en tenkemåte hvor likestilling rett og slett er mer grunnleggende.

Skal ikke se bort i fra at en som er intelligent og oppvakt også velger en lignende partner og at det slik blir en naturlig utvikling.

Min eks var (og er) høyt utdanna og er administrerende direktør for en stor bedrift. Han kunne fortelle noen riktig grimme historier om mennesker man møter i de miljøene. De karrierebevisste mennene med lang utdanning kan også bevege seg i kynisk og kvinneforaktende retning. Blant annet var det mange som la inn besøk hos prostituerte osv i "pakken" når de skulle ut på forretningsreiser i utlandet... Ikke akkurat likestillingsorientert!

Har også tre bekjente (tidligere venner som jeg ikke makter å omgås mer) - alle tre tok juridisk embetseksamen og må kunne kalles intelligente i den forstand. Men verre sjåvinister kjenner jeg ikke! Den ene har nylig blitt avslørt som konebanker; og har trukket den arme forslåtte ekskona gjennom ruinerende rettssaker - fordi han er gløgg nok til å manipulere. Det kan visst slå begge veier!

Skrevet

Beklager dårlig formulering, men det var med tanke på det som ble nevnt lenger opp her - der det virker som intelligens og høy utdanning er to sider av samme sak. Poenget mitt var vel nettopp å understreke at det ikke alltid er tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...