Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #1 Skrevet 25. november 2014 Min datter begynte i første klasse denne høsten. Sist helg begynte hun plutselig å synge på den barnesangen - "kan du si meg hvem det er?", men avsluttet med "ja det kan jeg, det er vår Gud". Vi ble litt overrasket, da vi ikke er religiøse, og spurte hvor hun hadde lært den sangen. Den synger de ofte sammen på skolen sa hun. Vi begynte å grave litt mer, og hun kunne fortelle meg at de blant annet hadde lest fortellingen om Kain og Abel, og at læreren hennes hadde en gang fortalt henne at gud FINNES(!!). Er dette i det hele tatt lov? Vi har ikke fått noen informasjon om at de skal ha religion som fag nå, noe som ikke hadde gjort noe dersom de hadde gått litt gjennom flere religioner, men min datter hadde ikke hørt et eneste ord om Allah, Budda osv. Vi er litt usikre på hva vi skal gjøre nå, skal vi ta dette opp med læreren? Anonymous poster hash: 35e4e...d26
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #2 Skrevet 25. november 2014 De har helt klart religion i 1.klasse, men mener fokuset første året er mest på etikk egentlig. Det er først når de blir litt eldre de lærer om alle trosretningene og pugger forskjellen på de forskjellige. I første klasse her er fokuset i rle-faget toleranse og slike ting, men de er innom julens budskap og noen andre religiøse høytider også. I klassen til datteren min er det en 3-4 muslimske barn så de har lært litt om deres høytidsdager når de har vært også- Men det er ikke lov å forkynne i klasserommet, læreren har altså bare lov å fortelle om kristendommen og hva de tror, men ikke fortelle om det som om det er en sannhet og si at gud finnes. Anonymous poster hash: 86e53...552
MrsMilla Skrevet 25. november 2014 #3 Skrevet 25. november 2014 Tror faget nå heter krle - eller kommer snart til å hete nettopp det. Kristendommen er altså på vei inn.... Uansett tror jeg ikke de har lov å forkynne, men klart undervisningen blir preget av lærerens tro - selv om den ikke skal det - ser det igjen og igjen. Dere får ta en prat med barnet om det å tro, ulike trosretninger, retten til å bestemme selv og ansvaret man har for å tenke og velge selv etc.
Gjest Antarctica Skrevet 25. november 2014 #4 Skrevet 25. november 2014 Dere kan ta opp med skolen at undervisningen er "forkynnende", som det heter. Læreren skal ikke forkynne. Da kan dere be barnet fritatt, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #5 Skrevet 25. november 2014 Forkynnelse er ikke lov. Dere kan ikke nekte at barnet deres får lære om de ulike religionene, men de skal behandles likt. Læreren har ingen ting med å fortelle barna at "slik er det". Anonymous poster hash: bfeea...ce2
Giss Skrevet 25. november 2014 #6 Skrevet 25. november 2014 Det er ikke lov å lære barna at Gud finnes som om det er fakta. Det er forkynning - men jeg har inntrykk av at en del av lærerne som har vært i gamet i mange år kan ha litt vanskelig for å følge dagens standart. Har overvært noe rle undervisning i en andreklasse i fjor som sjokerte meg litt. Om dere får inntrykk av at det foregår forkynning får dere ta det opp med læreren/skolen for det skal ikke skje.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #7 Skrevet 25. november 2014 De har RLE i første klasse ja, og dersom de har om kristendom nå så lærer de jo hva de kristne tror. Det er nok sikkert det de har lært om. Her har 1.klasse nettopp lært om hvordan Gud skapte verden. Så kommer de andre religionene etterhvert. Anonymous poster hash: 50a35...594
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #8 Skrevet 25. november 2014 Hva det går an å reagere på! Du bor i et kristent land som har vært kristent veeeldig lenge! Barna bør få lære om den kristne tro først. At de synger en liten barnesang kan da vel ikke skade? Jeg heier på at barna skal lære om forskjellige religioner, men det er da heldigvis fremdeles kristendommen som er rådende her i landet, selv om islam vel snart er i ferd med å ta den igjen. Jeg heier han nyinnflyttede pappaen (fra et muslimsk land) hvor barnehagen beskjemmet sa at - oi de var så nye, så de hadde ikke rukket å spørre om dette med om barnet kunne være med i kirken. Han svarte da på svært gebrokkent norsk at han hadde vært i den veldig fine store kirken i Trondheim og at barnet selvsagt skulle være med i kirken når de andre barna gikk! Anonymous poster hash: dc6c5...a0a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #9 Skrevet 25. november 2014 OG så mener jeg at det er fantnatikere i alle leire. Noen av de virkelig fanatikerne finnes jo faktisk blant de som sier de er ateister. Ungene får jo ikke lov til å være med på noe som helst av de norske tradisjonene annet enn nisser jo! (og det er jo faktisk også overtro...hehe) Anonymous poster hash: dc6c5...a0a
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #10 Skrevet 26. november 2014 Takk for svar alle sammen!Vi hadde et (planlagt) foreldremøte i går med en av lærerne til min datter. Da tok vi opp dette, og hun forstod godt hvorfor vi reagerte, og forstod fort, uten at jeg sa noe, hvilken lærer som hadde sagt til min datter at gud faktisk finnes. For ordens skyld, vi har INGENTING mot at barna våre deltar på slike ting, så lenge det er gjort på en mest mulig nøytral måte. Vi valgte å ikke døpe våre barn, nettopp fordi de skal få lov til å selv velge hvilket trossamfunn de vil/ikke vil være del av når de selv er modne nok til å forstå det - og da er det bare flott at skolen kan komme med informasjon om de forskjellige. Men vi har derimot et problem med at en lærer (som er barnas idol, de første årene i hvert fall) forteller henne at slik eller slik ER det. Og det var det vi tok opp med læreren på foreldremøtet, som hun hadde full forståelse for, og skulle ta det opp med den aktuelle læreren. HI Anonymous poster hash: 35e4e...d26
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 Jeg synes det er trist og hårreisende at i 2014 blir små barn fortalt på skolen i Norge at gud finnes. At voksne mennesker som er lærere tror på gud er i og for seg trist, men de burde holde det for seg selv. hva blir det neste? Som i USA der de lærer at evolusjon bare et tull og at dinosaurene var med på Noahs ark? Anonymous poster hash: f5e80...545
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Hva det går an å reagere på! Du bor i et kristent land som har vært kristent veeeldig lenge! Barna bør få lære om den kristne tro først. At de synger en liten barnesang kan da vel ikke skade? Jeg heier på at barna skal lære om forskjellige religioner, men det er da heldigvis fremdeles kristendommen som er rådende her i landet, selv om islam vel snart er i ferd med å ta den igjen. Jeg heier han nyinnflyttede pappaen (fra et muslimsk land) hvor barnehagen beskjemmet sa at - oi de var så nye, så de hadde ikke rukket å spørre om dette med om barnet kunne være med i kirken. Han svarte da på svært gebrokkent norsk at han hadde vært i den veldig fine store kirken i Trondheim og at barnet selvsagt skulle være med i kirken når de andre barna gikk! Anonymous poster hash: dc6c5...a0a Jeg slutter aldri å la meg fascinere over uvitenheten her inne.... Islam holder på ingen måte på å "ta igjen" kristendommen i Norge. I tillegg er det faktisk bare ca 55-60% av den norske befolkningen som anser seg selv som religiøse. Da sier det seg selv at det blir feil å ha en lærer for forkynner religion i klasserommet. Anonymous poster hash: c4fb3...886
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #13 Skrevet 26. november 2014 Flaut, HI. Har du ikke lest årsplanen??? Anonymous poster hash: 92156...005
Gjest Julia1984 Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Hvis din 6 åring har sagt at lærer har sagt at Gud finnes...du bør kanskje ta det ned en klype salt at lærer har sagt det. Uansett. Foreldre bør da for lengst ha satt seg inn i årspkan/fagplan og ikke minst timeplanen. Flott at de har RLE. De lærer om ulike religioner, etikk og moral.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå