Gå til innhold

Må babyer og småbarn spise frukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min på 10 mnd blir urolig og løs i magen av banan, får bleieutslett av jordbær, eple, pære. Liker ikke kiwi. Er det viktig at de får frukt? Er fortsatt noen jeg ikke har prøvd, men er så lei av å stresse med det herm

Anonymous poster hash: 2a3a4...d90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker gjer samme nytta og vel så det

Skrevet

Barn må venne seg til ulike smaker og konsistenser for å hindre at de forblir kresene senere. Hvis de ikke er vant til å spise frukt vil de sansynlig vis ikke like det siden heller.

Anonymous poster hash: a785b...b15
Skrevet

Spør du meg, er det viktigere å få barnet til å like et bredt utvalg av grønnsaker tidlig. Grønnsaker blir ofte veldig upopulære etter barnehagestarten, de kresne barna smitter ofte over på de andre og barna blir generelt lite keen på å prøve nye smaker. Det finnes mange voksne som ikke spiser grønnsaker, betydelig færre som ikke spiser frukt. Og frukt er ikke så lett fordøyelig som mange tror, det er mye syre for en liten mage i en kiwi eller i jordbær. Epler og pærer er lettere for magen.

Her hadde vi en mega-konservativ fruktspiser. Helt inntil nylig (han blir snart 6 år) spiste/drakk han kun følgende: eple/eplejuice, pærer, banan, jorbærm bringebær, blåbær, druejuice og apelsinjuice. Han spiste aldri frukt av seg selv, bare hvis vi serverte det og gjorde det klart at han ikke fikk noe annet. Nå er utvalget utvidet til å inkludere melon. Men ingen sitrusfrukter, ikke rosiner eller annen tørket frukt, og ikke eksotiske frukter.

På en annen side spiser han absolutt alt av grønnsaker, og det har han gjort fra han var baby. Alt fra fennikkel til artisjokker. Men jeg fikk han til å smake på det meste før han begynte å bli skeptisk til nye matvarer, ca. 2 år gammel.

Få babyen din til å spise masse grønnsaker, fruktene kommer nok senere tenker jeg.

Anonymous poster hash: 8e652...d8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...