Gå til innhold

Julegaver når man sliter med økonomien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke verdens beste økonomi, men sulter ikke heller. Snur på krona og prøver å være sånn noen lunde fornuftig.

Jeg har alltid handlet billige julegaver til de på min side. Min side av familien bor 130 mil unna og vi feirer derfor ikke jul sammen. Min familie har aldri vært opptatt av hva ting koster. Billig er bra nok. Når det kommer til mannens familie er det litt anderledes. De tingene jeg kjøper og gir min familie er ikke bra nok til hans familie i følge min mann. Dette har irritert meg i årevis og jeg har forsøkt å banke litt vett i han. Er også alltid jeg som må ordne gaver og betale dem. Han er fullstendig tafatt der og sender jeg han ut så blir det dyrt.

Jeg har lyst til å kunne bruke litt penger på barna våre + svigerdatteren. Yngste har også bursdag i romjulen og skal feire bursdager nå i desember. Svigerdatteren (samboer med min sønn fra tidligere som er 20år) blir også 18 snart og jeg vil gi henne en gave som er litt mer enn et par sokker fra Lindex.

Derfor har jeg i år satt ned foten på julegavene. Har sagt at når det kommer til søsken så kjøper jeg ett håndkle hver til dem og partnere på Ikea og evt. en liten billig ting ved siden av om jeg finner noe.

Foreldrene vår skal få spekepølser og svigermor noe annet siden hun ikke spiser det.

Mannen holdt på å gå i bakken. Og enda verre ble det når han fikk beskjed om å fikse 300 kr i en annen valutta til ene nevøen som skal utenlands i romjula. Måtte HAN gjøre det lissom. Ene niesen er veldig opptatt av at gavene skal ha en viss verdi og være flotte. Hun for et skjerf til amme sum som søskene hennes får gaver for. Er tross alt 18år.

Et det virkelig så ille å gi disse gavene?Jeg er så møkk lei av å bruke mye tid og penger på gaver som enkelte ikke verdsetter. Spesiellt når enkelte gir gaver tilbake som er bare tull og ikke finnes en eneste god tanke bak. Du ser at det bare er kjøpt for å kjøpe noe. Jeg hadde blitt veldig glad for nye håndklær og har ønsket meg det av sønnen og samboeren hans, og ja nettopp de fra Ikea.

Et det virkelig så ille å gi disse gavene?

Anonymous poster hash: 1bcf3...19f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Mer enn bra nok :)

Og jeg bruker  ca 20 000 kr i julegaver, GALSKAP!!

Prøver å bremse i år da, får se om det går, vi har også en side av familien som er litt mer "vellykket" og "krever" mer enn andre siden. Og vi har bitt på i alle år...

Anonymous poster hash: 801b5...c2e
Skrevet

Vi kjøper ikke julegaver til andre enn ungene våre og nieser/nevøer.

Anonymous poster hash: f54aa...a17
Skrevet

Synes dine prioriteringer høres veldig fornuftig ut, HI.

Gode gaver også! :)

Anonymous poster hash: 9ac16...6da
Skrevet

Takk for svar. Da er jeg ikke helt på vidda..

Anonymous poster hash: 1bcf3...19f

Skrevet

Vi sliter litt med at alle rundt oss bruker så mye. I fjor fikk vennene til gutten vår ting som ipad, iphone, playstation, pc osv. Vi har ikke mulighet til å gi så mye. Gleder meg til jula er over og skuffelsen har lagt seg. Vi prøver å vise at det finnes andre verdier, men det er ikke alltid så lett.

Anonymous poster hash: 3ba3d...f47
Skrevet

Herrefred for et pengemas jula er blitt :cry:

Jeg går på AAP , og må dermed legge opp løpet etter det. Gjør meg aldeles ikke til gjeldsslave pga julen ! :nei:

Sønnen min har høyeste prioritet, det skal være noe fra ønskelisten hans under treet. Ellers ligger gaven til de voksne rundt 200 kr, mer enn nok.

Anonymous poster hash: 4fef7...750
Skrevet

Håndklær syns jeg er trist gave, da hadde jeg blitt mer glad for spekepølse :-) eller gavekort i bokhandel, der kan hvem som helst finne seg noe.

Når det er sagt syns jeg det høres ut som at dere bør ta en gjennomgang av hvem som får gaver. Her får nieser og nevøer gaver frem til de blir 18. Og så er det vanlig å heller gi til bare barna enn barna og foreldrene. Syns også dere burde bli enig med familiene om en ca sum man legger lista etter.

Anonymous poster hash: 5f910...508

Skrevet

Det skal være en glede å gi og en glede å få.  

Jeg synes det er tull å gi dyre gaver til voksne som har alt de trenger og ikke ønsker seg noe.  Jeg pleier gi f.eks. vin eller konfekt til voksne, og slipper meg heller løs med gaver til barn.  

Ungene mine får ofte dyre julegaver, men det er som oftest ting de uansett ville fått, som f.eks. PC eller sportsutstyr, jeg samler altså opp til julen.  

Jeg tenker at mannen din kanskje innerst inne skammer seg over at han ikke er like økonomisk vellykket som resten av familien.  I så fall må han ta tak i problemet, og enten sørge for å tjene mer, eller strekke pengene lenger.  Han kan f.eks. bruke hele året på å finne fantastiske gaver til familien sin, kjøpe på salg/i utlandet/spare opp penger til de fantastiske gavene han vil gi dem.  I så fall forstår han kanskje at han forventer at du skal gjøre det umulige, på vegne av ham som ikke gidder, for noen som ikke bryr seg.  

Anonymous poster hash: 5aa6e...53c
Skrevet

Vi har avtale med våre søsken om å gi ca 300kr til hvert tantebarn. Vi har 5 tante/onkelbarn. Vi gir ikke presang til våre søsken som har barn. Men min single bror får gave for ca 500kr.

Til foreldrene våre har vi og sagt vi gir for 500kr pr person evt 1000kr sammen.

Da vet alle dette på forhånd og hva de velger å gi tilbake er opp til dem.

Summen e ca priser, vi legger mye omtanke i gavene og prøver å finne noe som passer hver enkelt. Våre foreldre har mer enn nok penger til å kjøpe alt de vil ha, så svigermor får en fin blomsteroppsats og min mor julepynt. Svigerfar noe fra Vinmonopolet og min far god sjokolade!

Meg og mannen kjøper ikke syre presanger til hverandre. I fjor ble jeggladest for en slik dings til å ha tørkerullen på og en fin serviettholder! Han hadde fått med seg en gang at jeg ønsker meg det! :-) sånt er koselig, slike småting han fanger opp!

Barna får 400kr på deling til å kjøpe julegaver fra dem til meg og faren. De gikk alene på kjøpesenteret mens jeg ventet på kafeen. Årets mest spennende julegave. Jeg fikk en nydelig engel, kostet 49 kr på Nille! Detvar yndlingsfargen min!

Ofte bør man vrake gavesum på forhånd, da vet folk hva man har å forholde seg til og kan velge ut fra det!

Anonymous poster hash: e2eb3...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...