Gå til innhold

Takker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg takker for maten, også når jeg har lagd den selv. Jeg takker når jeg får igjen vekslepenger, når en kollega hjelper meg, når noen holder døren og når barna gjør som jeg ber dem om.

Jeg lærer barna mine at det heter jatakk og neitakk når noen tilbyr dem noe og at man alltid takker for turen.

De fleste barn og unge som går i huset er veldig høflige, men jeg reagere på at såpass mange ikke takker i butikken eller når jeg utfører en tjeneste for dem på jobb.

Så da er mitt spørsmål denne mandagskvelden altså om du takker hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør jeg! Normal høflighet det 😊

Skrevet

Ja, men jeg er ikke flink nok til å bevisstgjøre barna mine på det samme. Men ser de eldste gjør det allikevel. De lærer vel automatisk av å høre andre takke.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, alltid. Og jeg lærer barna til å gjøre det samme

Skrevet

Åjada, jeg takker som bare det. Og er veldig opptatt av både å fortelle sønnen min når man takker og å være et godt eksempel selv. Spesielt siden mine foreldre aldri lærte meg det, og jeg ble så flau da jeg fant ut om alle de situasjonene hvor jeg burde ha takket men aldri hadde gjort det...

Anonymous poster hash: 32d1f...58b
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Synes det er normal høflighet.

Anonymous poster hash: 2ccdf...e1d

Skrevet

Ja, jeg takker helt automatisk. Barna gjør det også. Takker for hjelp til å knyte skolisser, når noen holder opp dører for dem eller hjelper på annet vis, takker for maten, takker for besøket, og takker for seg når de har vært på besøk. Det faller dem naturlig når de er vant til det hjemmefra. Tror man gjør barna en stor tjeneste ved å lære dem å takke. Både fordi de blir oppmerksomme på alt de faktisk har å være takknemlig for, og fordi høflige barn (og voksne) møter mye velvilje hos andre og skaper et trivelig miljø. God oppførsel og gode holdninger er smittsomt :)

Skrevet

Ja, takker til alt det du takker for. Faller seg veldige naturlig. Bortsett fra at jeg egentlig ikke takker for maten til meg selv, men jeg gjør det i disse dager om minstemann (3 år) glemmer så takker jeg for maten, så husker han det med en gang også...😊

Anonymous poster hash: c6c71...23f

Skrevet (endret)

Ja jøss, er det ikke det som kalles vanlig høflighet?

Det å takke for maten en selv har laget, er noe jeg lærte som voksen, da vi ikke praktiserte det hjemme.
De som spiste, takket dem som lagde.
Virker egentlig logisk det.
Vi er ikke religiøse, og har ingen oven vi takker for maten til hos oss.

Nå takker jeg mer for at det skal sitte hos ungene.

Men bortsett fra det med maten, så er jeg en ivrig takker.
Takker og smiler mye til dem som har fortjent det, og kjefter også noen ganger på dem som hadde fortjent et tupp i ræva (selv om det var et helt annet tema).

Endret av Leirha
Skrevet

Takker for alt jeg.

På butikker, på telefon, etter middag, når som helst :)

Anonymous poster hash: 36079...33f
Skrevet

Ja. Barna er også flinke. Går automatisk ☺

Skrevet

Jeg takker borte, jeg takker hjemme,
ja sier takk, vil jeg aldri glemme!
Om jeg er liten, om jeg er stor,
så må jeg takke, det sier mor,
så må jeg takke, det sier mor.

Og alle gutter når de skal takke,
de bøyer vakkert sin lille nakke,
og alle piker, ja bare se
hvor pent de neier og bøyer kne,
hvor pent de neier og bøyer kne!

Skrevet

Klart jeg takker. Takker for det meste jeg.. Smiler og takker. Tusen takk, takk skal du ha, takk, takker, ja til og med takketakk sniker seg inn ved visse uformelle anledninger. Jeg takker til og med av og til bår det ikke er noe å takke for.. Om jeg ber om hjelp i en butikk f.eks og de ikke kan hjelpe.. Da sier jeg: takk uansett. Og når jeg er uinteressert i noe sier jeg Nei takk eller ellers takk. Takk er et fint ord.

Og heldigvis smitter det over på barna mine. Eldstejenta på 4 sier mye tusen takk.. Nesten litt mye av og til, men hun sier det hvertfall. Og det virker som hun mener det og det ikke bare er en frase. Minste på 1,5 sier også takk når han tar imot eller får noe.. Så lenge jeg sier versågod først 😜

Skrevet

Ja jeg takker alltid. Når vi spiser, uavhengig av hvem som har laget måten. På restauranter når kelnerene henter tallerkenene våre. Når ungene gjør som jeg spør om. Når mannen henter kaffe til meg eller gir meg en god klem.

Dette er bare sånn vi er, og vi anstrenger oss ikke for det. det ligger bare naturlig for oss. Også hos barna våre.

Eldste på snart 6 er flink og takker som regel alltid, uansett.

Minste på nettopp to år, takker for maten, eller når noen hjelper henne/gir henne noe.

Jeg synes det er koselig:)

Skrevet

Ja, alltid. Og jeg lærer barna til å gjøre det samme

Samme her.

Anonymous poster hash: 1e612...c57

Skrevet

Ja. Noen få ganger glemmer jeg det (kognitive problemer), og da blir jeg veldig flau når jeg kommer på det etterpå.

Takk for at du startet denne tråden 😆.

Anonymous poster hash: 82c84...d80

Skrevet

Alltid! Barna mine gjør det samme og jeg trenger aldri å minne dem på det. Lenge leve det gode eksempelet. Har mange barn i familien som ikke takker og foreldrene maser fælt på dem. Tror at jo mer man maser på barna om dette, jo mindre sjanse er det for at de føler ekte takknemlighet.

Anonymous poster hash: 520bc...5df

Skrevet

Ja vi gjør det helt naturlig både liten og stor her :)

Jeg prøver også i samme slengen å lære dem 'kan jeg få', 'jeg vil gjerne ha' ol. Kjenner jeg reagerer litt når andre barn hyler ut 'jeg skal ha' og 'gi meg' eller bare 'få'.

Det er lite vits i takken om man krever noe på en frekk måte tenker jeg :)

Skrevet

Ja, vi takker alltid. Hender jeg må minne barna på det, men de er stort sett veldig flinke. Ser at det blir mer og mer naturlig for de også.

Skrevet

Jeg takker masse hver dag, men jeg sier ikke takk til meg selv når jeg har laget mat til meg selv. Når mannen min lager mat takker jeg og roser :)

Anonymous poster hash: dd15d...0eb

Skrevet

Hyggelig å se at så mange holder på alminnelig folkeskikk 👍

Men så er det vel sånn at de som ikke gjør det, ikke svarer på tråder som dette :)

Jeg takker forresten ikke høyere makter for maten når jeg takker for mat jeg selv har laget, men det er unaturlig for meg å reise meg fra matbordet uten å takke. I tillegg er jeg takknemlig for at vi har mat på bordet. Det finnes millioner som ikke er så heldige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...