Gå til innhold

tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg MÅ få i ungene grønnsaker! Tips til hvordan jeg kan gjøre det? De liker det ikke, kun ukokt gulrot. Jeg er hjelpesløs.. har kokt de, woket de, ovnsbakt de.. men noen tips til og få de til å se ut som noe annet? Gjømme de?:)

Anonymous poster hash: ac98b...357

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I helgen laget jeg en herlig sjokoladekake uten sukker og hvetemel med sjokoladekrem laget av kakao og avocado. Den gikk ned på høykant. Raw gulrotkake er også et hett tips. Ellers gjemmer jeg det i spaghettisaus, pizzasaus, vafler osv..

Anonymous poster hash: f3be5...73d

Skrevet

Hvor gamle er de? Min ville ikke smake på noen ting nytt mallom 3 og 5, men nå går han med på å smake frivillig. Sakte men sikkert utvides hans mathorisont.

Vårt problem er motsatt av deg, han spiser stort sett alt av grønnsaker, men er fryktelig kresen på frukt. Men det blir bedre.

Hvis dine er yngre enn 4-5 ville jeg ikke stresset og heller gjemt grønnsaker i kaker, muffins, saus, supper ol. Med eldre barn ville jeg avtalt at de smaker på en ordentlig bit av alt ved hvert måltid, og fått desserten (på hverdag har vi frukt/yogrhut eller ost etter middag) til å være avhengig av at man spiser en minimumsmengde med grønnsaker. Start smått for ikke å stresse de.

Anonymous poster hash: 1e083...d5e

Skrevet

Finhakke løk i spaghetti og kjøttdeig

Mose litt andre grønnsaker inn i potetstappe (kålrot og blomkål f.eks.)

Lage brokkoli- og blomkålsuppe som du lager ved å bruke stavmikser og spe med melk/fløte (el.lage jevning først), steke en god del bacon til å drysse oppå og kalle det baconsuppe ;-)

Har de smakt rå blomkål? Mange unger liker grønnsaker bedre rå

Ellers benyttet vi oss av metoden "du får kjøtt etter hvor mye grønnsaker du tar"-prinsippet når ungene ble litt eldre. Funka som bare det ;-) 

Anonymous poster hash: a6c01...687
Skrevet

Raspet gulrot er supert til å gjemme kjøttdeigsretter.

Stek kjøttdeig og bland i raspet gulrot (fint til å strekke et måltid ved stram økonomi også ;) )

Passer i pizza, spaghetti, kjøttpudding o.l. Rasper du fint viser d ikke, spesielt ikke i tomatsausretter.

Anonymous poster hash: 0f68b...980

Skrevet

Gulrot og diverse rotgrønnsaker i potetmos ble en suksess her. Råkost salat med gulrot og eple ble også populært :) Brokkoli osv. kan man ha i gryteretter. :)

Skrevet

Sikker på at ungene spiser for lite grønnsaker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...