Gå til innhold

Synes dere det er greit å "toppe" laget til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutta på 8 og 9 år spilte turnering om lørdagen. De spilte mot et veldig jevnt lag. Vanligvis bytter treneren alle helt likt og alle på alle plasser.

Når det var 4 min igjen av kampen så tok treneren ut den som var "dårligst", men også den nyeste, og satt ut på "stjernespilleren" igjen.

Han scoret da mål og de vant fotballkampen mot dette laget.

Dette er den største rivalen og de har aldri slått disse før.

Gutta var helt i EKSTASE!!!! Fikk nesten ikke sove i går og løp til skolen i dag omtrent. ( de går ikke på samme skole som motstanderlaget).

Han som ble byttet ut ble kjempesint, og kastet fotballskoene. Moren ble også sint.

Han nye her er en som nesten ikke kan sparke ball, så jeg ser på de andre spillerene at de er veldig frustrerte til tider..

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: ad19c...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det eksempelet var helt greit så lenge det var ett unntak. Hva om den nye hadde sørget for at lagde tapte?

Å være på et lag betyr også at man av og til viker plassen sin for en annen som er bedre egnet. Det betyr ikke at man hele tiden skal toppe laget.

Den gutten som ble tatt ut har jo noe å strekke seg etter. Det er bare å øve! Barn må lære seg at det er noen som er bedre enn dem og å ha noe å streve etter. Vi snakker her om 4 min av en fotballkamp. Går gutten i kjelleren av det, har han og foreldrene noe å jobbe med!

Anonymous poster hash: 6e3eb...d18
Skrevet

Synes i utgangspunktet ikke at det er greit, men slik du forteller dette så hadde jeg ikke reagert.

Er jo også gøy for laget som helhet å vinne.

Skrevet

Jeg synes guttene er såpass store at det er lov til å gjøre det slik, av og til, siden plassene uansett blir byttet ut jevnlig. Var det 2-2, og denne "stjernespilleren" var eneste håp til et siste mål, ser jeg ikke noe galt ved det, så fremt det ikke skjer hele tiden. Men neste gang hadde det vært fint om det var en annen spiller som ble byttet ut med "stjernespilleren" i stedet for han som ikke er så god. 

Hadde ikke lagt meg opp i dette om det var mitt barn som ble benket, så lenge det ikke hadde skjedd hele tiden, og på en måte som sier at han er dårlig og derfor må benkes. 

Anonymous poster hash: 6d2dd...228
Skrevet

Topping av lag generelt på den alderen syns jeg ikke noe om, men en slik situasjon som du beskriver syns jeg det er greit. Sånn er det å være trener, h*n bestemmer hvem som skal være utpå til en hver tid. Ikke alle avgjørelser der som faller i god jord hos alle. Noen vil jo som regel synes at sitt eget barn spiller mindre ann andre osv. Hadde kanskje vært verre for de som ble byttet ut om de gjorde slik at de tapte kampen på tampen da, både for laget og ikke minst for egen del.

Skrevet

Det er ikke greit. Neste gang må dere da forvente at det andre laget gjør det samme, så må dere bytte tidligere og snart er det bare de som er aller best i dag som får spille noe.

Anonymous poster hash: 026d6...c00
Skrevet

Enig med de andre. Er veldig imot topping av laget, men slik det ble gjort her, som et unntakstilfelle, syns jeg var ok.

det var jo heller ikke slik at denne "dårlige" gutten ikke fikk spille i det hele tatt - han ble bare byttet ut da det ble ekstra kritisk for laget. Min gutt er 10 år, og mer på dne nedre del av flinkhetsskalaen i fotball. han hadde sikkert tålt å bli byttet ut mot slutten av kampen fordi lagets superspille skulle få sjansen til å hanke inn seieren - det tror jeg han hadde hatt full forståelse for!

Anonymous poster hash: 7f8d6...3a7
Skrevet

Imot!

Anonymous poster hash: a5e7d...ce0

Skrevet

Jeg er enig med flertallet her. Godt å se at ikke alle trenger å være så rigide hele tiden,

Motstanderlaget hadde toppet laget i utg.pkt, de praktiserer ett første lag, et andre og ett tredje. De spilte da mot førstelaget dems.

Det snødde på banen, men guttene kjempet som om det stod om livet!

Tror nesten aldri jeg har sett gutten min så glad før.

Men, tenker jo på den mammaen og den gutten. Han ble fly forbanna! Moren også. Men disse andre har spilt sammen siden de var 5 år, nå 9 år. Han her begynte for to uker siden.

Må si jeg ble litt overrasket over deres oppførsel.

Anonymous poster hash: 6aba9...2b5

Skrevet

Greit her! Jeg tenker også at han faktisk er ny og må legge inn den innsatsen i trening og oppmøte før han får goder. De andre har sikkert trent sammen i hele år, og da ser jeg ikke at 4 minutter utgjør det store. At mor blir sur er ikke akkurat det beste for gutten, oppmuntre heller til innsats på trening så vil han spille mer i fremtiden. Men ja, jeg mener også vi er for sent ut til å toppe lag i Norge. Burde være flinkere til å dele opp slik at alle har tilbud, men også ta vare på de beste tidligere.

Anonymous poster hash: baeae...2b2

Skrevet

Synes det er helt ok.

Så lenge noen forklarte gutten at man på et lag må samarbeide og av og til blir man byttet ut og satt inn. Det er jo vondt hvis han skal være lei seg hele uken nå.

Høres ut som at moren gjør saken verre ihvertfall

Anonymous poster hash: 51bda...f86

Skrevet

Ikke greit. Det er forresten sjelden noen sammenheng mellom de som er gode som guttespillere og de som lir gode senere. Så alle trenger å føle at de er like viktige og at det er langspillet som er det sentrale.

Skrevet

Slik det er beskrevet her, og spesielt når motstanderlaget var toppet i utgangspunktet synes jeg det er helt ok. Neste gang møter guttene kanskje et dårligere lag, og da kan de som ikke er best på laget få mer spilletid. Synes det er merkelig med en så sterk reaksjon fra en som har vært på laget i to uker.

Skrevet

Jeg forstår hvorfor det ble gjort. Likevel synes jeg ikke det er riktig. Grunnen til det er faren for at det alltid er noen på laget som må ut til forleden for den spilleren sin er god. Jeg mener dette kan føre til at de som blir byttet ut føler seg dårlige og at de mister lysten på å spille fordi barna merker forskjellsbehandling. Jeg var alltid den som ble valgt sist i gymtimene , sist på håndballaget, sist på lag generelt. Jeg var ikke populær, lite flink i sport og hatet sport enda mer fordi jeg synes det var flaut å alltid bli valgt siste. Det understreket bare hvor dårlig jeg var.

Anonymous poster hash: db6c3...292

Skrevet

Slik det er beskrevet her, og spesielt når motstanderlaget var toppet i utgangspunktet synes jeg det er helt ok. Neste gang møter guttene kanskje et dårligere lag, og da kan de som ikke er best på laget få mer spilletid. Synes det er merkelig med en så sterk reaksjon fra en som har vært på laget i to uker.

Vil bare legge til at mannen min var trener for eldstemann sitt lag tidligere. Det hendte han holdt igjen de gode når ledelsen ble for stor. 17-0 i sluttresultat er ikke gøy verken for de som vinner eller de som taper. Slik jevner det seg ut i løpet av sesongen. Slik det var i kampen du beskriver hadde sikkert laget guttene "dine" møtte godt av å få litt motstand også.

Skrevet

Om de blir såååå glad som du beskriver for å vinne en fotball kamp er det noe galt.

De irriterer seg over han som er "dårlig"!

Dette er noe dere som foreldre bør jobbe med i oppdragelsen. svaret er neppe å toppe laget. Det gir jo aksept for galskspen.

Anonymous poster hash: 5d3e2...fb2

Skrevet

Her fikk alle spille og laget vant. Da er egentlig ikke noe å bli sur for.

Hadde han nye ikke fått spillt så hadde det vært feil. Hadde de tapt så hadde også vært kipt.

Ser faktisk ikke problemet. De er så store nå at de burde tåle såpass. Til og med jentungen her på 6 år er klar på at man må øver for å bli god. Kan ikke få alt plassert i hendene. Så lenge treneren jobber for at alle skal bli gode og alle får spille så er dette innafor.

Skrevet

Om de blir såååå glad som du beskriver for å vinne en fotball kamp er det noe galt.

De irriterer seg over han som er "dårlig"!

Dette er noe dere som foreldre bør jobbe med i oppdragelsen. svaret er neppe å toppe laget. Det gir jo aksept for galskspen.

Anonymous poster hash: 5d3e2...fb2

Hva er galt med å bli glad fordi de vinner? Ingen som ble irritert på han "dårlige"! Merkeligeste svaret ever!

Anonymous poster hash: 8766e...d16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...