Gå til innhold

Noen som har mistet pga Fostervannsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta dette, og lurer på om risikoen er stor og hva som kan gå galt???

Anonymous poster hash: 75823...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var veldig lett å google dette

Det er en liten risiko for abort som følge av inngrepet, ca. 1 av 100-200 som gjennomgår prøven, aborterer.

Anonymous poster hash: 4ad3c...a09
Skrevet

Er det ikke noe slikt som mindre enn 1% som får problemer? 

Anonymous poster hash: b1161...2e7
Skrevet

Det er en liten risiko for abort som følge av inngrepet, ca. 1 av 100-200 som gjennomgår prøven, aborterer.

Har googlet, men blir jo litt annerledes å høre her inne.

Hi

Skrevet

Jeg har :( Vannet gikk dagen etter prøven ble tatt.

Anonymous poster hash: 7a44d...5ca

Skrevet

Jeg har :( Vannet gikk dagen etter prøven ble tatt.

Uff...vet de årsaken? Eller var det bare en del av risikoen?

Hvor langt var du på vei?

Hi

Skrevet

Jeg var 19 uker på vei. Det er visst noe som kan skje i forbindelse med fostervannsprøve, men veldig sjelden. Ingen som sa noe om det i forkant, eneste de sa var det man leser om mulighet for abort.

Skrevet

Jeg var 19 uker på vei. Det er visst noe som kan skje i forbindelse med fostervannsprøve, men veldig sjelden. Ingen som sa noe om det i forkant, eneste de sa var det man leser om mulighet for abort.

Leit å høre :(

Men vil jo påstå at du ble opplyst om det da, siden de nevnte at det var mulighet for abort? For om vannet går i uke 19 så er jo den en abort.

Eller tenker du på mulighet for provosert senabort hvis det skulle vise seg å være noe galt med fosteret?

Anonymous poster hash: cc73b...389

Skrevet

Trist:(

Tok du det med ro etter prøven slik man får beskjed om???

Skrevet

Vet om et tilfelle i sommer -en bekjent av en bekjent.

Anonymous poster hash: bfd99...9cc
Skrevet

Gjorde akkurat som jeg fikk beskjed om, var hjemme fra jobb og bare slappet av. Ble overrasket da vannet gikk, vet ikke hva jeg hadde sett for meg kunne gå galt eller hvordan jeg trodde en abort ville foregå etter en sånn prøve, skulle ønske de hadde sagt noe om det bare. Men sannsynligheten er liten og de var veldig ivrige på å fortelle at det ville gå helt fint, at det sjelden går galt osv.

Skrevet (endret)

Hi

Vel, ja, i stedet for statistikk basert på forhåpentligvis gode studier, får du et tilfeldig utvalg fra en tilfeldig populasjon - sannsynligvis med en seleksjonsskjevhet i forhold til hvem som kommer til å svare deg.

Enkelthistorier kan være hyggelige å dele i visse sammenhenger, men jeg har aldri forstått hvorfor noen absolutt ønsker å bruke disse for å danne seg et bilde av samlet risiko.

Endret av Astrum
Skrevet

Vært til samtale nå og hun jeg snakket med prøvde hele tiden å få meg til å velge Duotest istedenfor Fostervannsprøve..

Men hun ville ikke si hvorfor????

Hi

Skrevet

Vært til samtale nå og hun jeg snakket med prøvde hele tiden å få meg til å velge Duotest istedenfor Fostervannsprøve..

Hi

Noen som vet hvorfor?

Økonomi eller Risiko?

Skrevet

Hi

Noen som vet hvorfor?

Økonomi eller Risiko?

Ingen risiko for fosteret (vs. 0,5-1% abortrisiko ved fostervannsprøve), lavere kostnader og prøven kan tas tidligere (fra og med 8. svangerskapsuke).

Skrevet

Det vanlige er å ta en duo-test først og fostervannsprøve kun hvis duotesten gir grunn til å tro at fosteret har kromosomfeil. Pga av risikoen, som egentlig er ganske høy - 0,5-1% - tar man ikke fostervannsprøve uten å ha grunn til bekymring i utgangspunktet. Hvorfor vil du ta fostervannsprøve?

Anonymous poster hash: ae3d1...ddb

Skrevet

Det normale er å ta duotesten først. Den er risikofri, enkel og billig. Hvis den viser forhøyet risiko kan du vurdere risikoen ved en fostervannsprøve.

Anonymous poster hash: 90c9d...f5f
Skrevet

Duotesten er forøvrig kun en vanlig blodprøve!!

Dersom resultatet av duotesten, i tillegg til fosterdiagnostikk ved UL, viser at d er store sjanser for at d feiler fosteret noe, først DA får man tilbud om fostervannsprøve.

Fostervannsprøve er generelt en trygg test med en viss risiko, men d hjelper lite dersom du er en av de få som mister...

I mitt tilfelle viste resultatet av duo/UL at jeg hadde større sjanse for å abortere ved en fostervannsprøve, enn å få et sykt barn. Slik at fostervannsprøven ble sett på som en unødvendig risiko, og derfor valgt bort!

Garantier har man dessverre ALDRI!!

Anonymous poster hash: aa648...2ad

Skrevet

Jeg har tatt 3 fostervannsprøver uten problemer. Svangerskapene har gått som normalt  :)

Anonymous poster hash: c5731...cf8
Skrevet

Hi

Hvorfor det? Tall lyver ikke. Forum derimot.... 

Anonymous poster hash: 4ab72...9d2

Skrevet

Det vanlige er å ta en duo-test først og fostervannsprøve kun hvis duotesten gir grunn til å tro at fosteret har kromosomfeil. Pga av risikoen, som egentlig er ganske høy - 0,5-1% - tar man ikke fostervannsprøve uten å ha grunn til bekymring i utgangspunktet. Hvorfor vil du ta fostervannsprøve?

Anonymous poster hash: ae3d1...ddb

Tok jeg Duotest og den viste ok resultat fikk jeg ikke Fostervannsprøve.

Valgte jeg Fostervannspr fikk jeg ikke ta Duotest først.

Skrevet

Flere???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...