Gå til innhold

Paracett når man er gravid, hvor ille er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, sist jeg var gravid var anbefalingen at man helt fint kan ta en paracett eller to dersom man trengte det.

Nå er jeg gravid igjen, og anbefalingen er en helt annen.
Jeg er kraftig forkjølet og har hostet på meg en hei dundrende hodepine, hvor ille er dt å ta en paracett eller 2?

Anonymous poster hash: 07146...d1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten og spør dem :)

Da jeg var gravid fikk jeg beskjed fra legevakten om at det var OK å ta paracet, men at Ibux ikke var anbefalt.

Jeg fikk ørebetendelse og øyekatarr på en gang da jeg var ca.3 mnd. Det var lite stilig :P

Skrevet

Nå er det 2 år siden jeg var gravid, men fikk beskjed av fastlegen om at det var uproblematisk å ta paracet iblant mens jeg var gravid.

Ibux er derimot ikke greit.

Anonymous poster hash: c4d74...6e4
Skrevet

Paracet regnes som rimelig trygt for gravide, og er den som stort sett brukes. Hvis du tenker på den studien som ble slått stort opp i VG og Db for ei stund siden, så måtte man opp i ganske store mengder før det var skadelig, og selv da var statistikken ganske svak (dvs, skadeligheten av det er ganske usikker, og ikke veldig stor).

Anonymous poster hash: eea2e...7ce

Skrevet

Paraseth er helt greit i følge fastlegen, jordmor på helsestasjon og sykehuset. Man trenger ikke ta mer enn nødvendig men det er ikke skadelig. UNIX skal du ikke ta. Hilsen ei som er gravid nå 😊

Anonymous poster hash: 7a486...d3b

Skrevet

Paraseth er helt greit i følge fastlegen, jordmor på helsestasjon og sykehuset. Man trenger ikke ta mer enn nødvendig men det er ikke skadelig. UNIX skal du ikke ta. Hilsen ei som er gravid nå 😊

Ibux , dam autokorrekt

Skrevet

Paracet, damer. Ikke paracett eller Paraseth.

Skrevet

Det spiller vel egentlig ikke noen rolle hvordan man skriver det så lenge det blir forstått sier men gode venn Hr. Dysleksi :P

Men takk for at du dytter opp innlegget mitt.

Takk damer, endte opp med å ta en paracet.

Ibux holder jeg meg langt unna som gravid

HI

Skrevet

Det spiller vel egentlig ikke noen rolle hvordan man skriver det så lenge det blir forstått sier men gode venn Hr. Dysleksi :P

Men takk for at du dytter opp innlegget mitt.

Takk damer, endte opp med å ta en paracet.

Ibux holder jeg meg langt unna som gravid

HI

Å ha dysleksi er ingen hvilepute. Du må bare jobbe hardere. Paracet burde du ha klart nå.

Utrolig mange som skylder på dysleksi.

Anonymous poster hash: 8bfb5...6b2

Skrevet

Oi her var det lite kunnskap.

Grunnen til at de har endret rådene om paracet er fordi en undersøkelse tidligere i år viste at det er en sammenheng mellom mors inntak av paracet og barns utvikling av ADHD. For hver paracet stiger risikoen bittelitt.

Derfor skal man kun ta paracet når man absolutt trenger det, og så lite som mulig. Ibux skal man absolutt ikke ta i det hele tatt i graviditeten da det kan være veldig farlig for babyen. Paracet er ikke farlig, men jo mer mor inntar, jo høyere risiko for ADHD

Anonymous poster hash: b3c72...7b8

Skrevet

Slapp helt av, siste taler har ikke helt rett.

Det var snakk om dette, ja, men dette er særdeles diskutabelt. Som de peker på i denne artikkelen:

Kan skyldes andre faktorer

– Problemet med denne typen studier er at det er vanskelig å avgjøre hva som skyldes paracetamol og hva som skyldes andre faktorer. Når en mor tar paracetamol 28 dager i ett svangerskap men har lite behov for paracetamol i det andre, er det opplagt mer enn medisinbruken som skiller svangerskapene, sier Hortemo.

Les mer her: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/gravide-kan-fortsatt-bruke-paracetamol/

Anonymous poster hash: 8f4f7...772

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å ikke ta paracet. Og ærlig talt, hvorfor ta sjansen? Litt vondt også skal man hive innpå piller med barn magen? Såpass greier men vel tåle når man er gravid, eller?

Anonymous poster hash: 44b71...e6d
Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å ikke ta paracet. Og ærlig talt, hvorfor ta sjansen? Litt vondt også skal man hive innpå piller med barn magen? Såpass greier men vel tåle når man er gravid, eller?

Anonymous poster hash: 44b71...e6d

Det er vel ikke akkurat anbefalt å hive innpå med paracet om du har en liten hodepine, nei, men her jeg ligger med feber, bihulebetennelse og ørebetennelse, har jeg absolutt ingen dårlig samvittighet for å ha tatt tre paracet det siste døgnet.

Man blir også anbefalt å ta paracet fremfor å ha over 38,5 i feber, da overoppheting er potensielt svært skadelig for fosteret.

Hvem som har anbefalt deg å ikke ta paracet, vet ikke jeg, men det er mulig man bør se det i en litt større sammenheng...

Anonymous poster hash: 8f4f7...772

Skrevet

Som med alt annet må man vurdere nytten kontra risikoen. Og risikoen ved paracet er fryktelig liten! Jeg har en høyere terskel for å ta medisiner som gravid, men det er bedre å ta paracet enn å bli sengeliggende, gå rundt med mye smerter og lignende spør du meg! I de studiene der det er funnet negative effekter har det også vært av langt større doser enn hva det er anbefalt å ta, gravid eller ikke. Den ene danske studien som ble slått stort opp viste risiko dersom man tok langt mer enn dobbelt av anbefalt dagsdose over mer enn en uke... Så å ta ved engangstilfeller bør man ikke engste seg for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...