Gå til innhold

Noen som leier ut leiligheten sin her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet til en annen del av landet for å jobbe i 4 år. Jeg har en leilighet som jeg er fornøyd med, og som jeg ikke vil selge enda. Området den ligger i er i stor utvikling, og jeg tror jeg vil tjene en del på å beholde den noen år. Jeg vet heller ikke helt hva jeg skal gjøre etter disse fire årene, og ønsker derfor å beholde leiligheten for ev. å flytte tilbake til den. Jeg tenker også å fortsette og leie den ut for å på den måten betale ned på den. Leieinntektene dekker nesten utgiftene jeg har på den (har litt høyt lån, så må dekke 1500 kr pr mnd selv + at jeg må skatte av leieinntektene). Selv om jeg går litt i minus nå, tror jeg dette vil lønne seg på sikt. Problemet er at jeg har en leietaker som ikke betaler husleie!! Han var sen med innbetalingen i september, og november er fremdeles ikke betalt!! Jeg har lagt til side penger for å kunne betale lånet mitt som forfaller 1. des. + husleie, men da får jeg problemer selv med å betale husleie her jeg er nå...!! Skal også ut med penger den 1. og får ikke lønn før den 12. Jeg trodde dette skulle gå greit, men jeg merker det er en veldig psykisk belastning, og jeg greier nesten ikke sove fordi jeg tenker så mye på økonomien osv. Jeg får ikke tak i leietaker, han svarer ikke på telefon/sms/e-post. Vi har skriftlig kontrakt + depositum i bank. Jeg har sendt et skriftlig varsel med 14. dagers betalingsfrist (jeg fikk opplyst at man må gjøre det). De gangene jeg får kontakt med ham, er han direkte spydig og vanskelig. Det har allerede vært et par andre kontraktsbrudd, og han er rett og slett vanskelig å kommunisere/forholde seg til. Det verste er at pengene ikke kommer inn på konto.

Vet man kan gå til Namnsmannen og få sagt opp avtalen, men at det kan ta litt tid. Jeg orker heller ikke å gå igjennom prosessen med annonsering, søknader til styret, visninger osv. nå. Jeg må ta fly for å komme til den byen jeg har leilighet i, så det tar for mye tid og blir for dyrt å reise fram og tilbake. Det koster fort 500-1000 kr med annonse på finn.no en-to mnd, det koster meg 1500 kr i en type dok.avg. for å få lov til å ha ny leietaker, jeg må mest sannsynlig ha leiligheten stående tom en mnd, så da må jeg dekke husleie den mnd. selv. Har vært i kontakt med utleiemegler, men de skal også ha en del for å gjøre jobben for meg. Jeg kontaktet et par slike meglere før jeg leide ut privat, men da fikk jeg ikke svar fra dem. Det hadde vært bedre å leie ut gjennom dem i utg.punktet, men det ble altså ikke sånn. Regner med at denne useriøse leietakeren kan komme til å koste meg 20-30 000 kr. Dette er penger jeg ikke har, og hvis jeg hadde hatt dem skulle jeg brukt dem til å pusse opp leiligheten eller betalt ned billånet mitt :(

Jeg må gi beskjed til familie og venner at det ikke blir noe jul i år. Orker ikke feire jul engang jeg nå, og det er knapt så jeg orker å spise og gå på jobb. Jeg ante virkelig ikke at det å leie ut var SÅ vanskelig psykisk!

Anonymous poster hash: 88bd9...64d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leier ut til en alenemor og har aldri opplevd problemer med betalingen. Har tatt 2 mnd. depositum og så ble vi enige om at jeg skulle få dobbel husleie den første måneden. Den ekstra husleien er en buffer i tilfeller hun ikke betaler og så lenge alt er greit så vil siste måneden hun bor i leiligheten dekkes opp av den ekstra husleien. Om du skjønte.

Ta kontakt med advokat.

Anonymous poster hash: d4fc7...53d
Skrevet

Uff høres ugreit ut og skjønner det blir vanskelig, men ta tak i det nå før du taper mer penger

Skrevet

Dette må du tak i. Ring huseierens landsforbund å spør om råd. Jeg leier ut men kan ikke så mye om hva man gjør om de ikke betaler. Jeg vet bare at jeg aldri har gått med på noe annet enn tre måneders depositum før de flytter inn og attest fra arbeidsgiver og tidligere huseiere. Har du fått depositum av han kan du vel trekke ubetalt husleie fra depositumet?

Skrevet

Dette må du tak i. Ring huseierens landsforbund å spør om råd. Jeg leier ut men kan ikke så mye om hva man gjør om de ikke betaler. Jeg vet bare at jeg aldri har gått med på noe annet enn tre måneders depositum før de flytter inn og attest fra arbeidsgiver og tidligere huseiere. Har du fått depositum av han kan du vel trekke ubetalt husleie fra depositumet?

Ubetalt husleie kan ikke trekkes fra depositumet

Skrevet

Ubetalt husleie kan ikke trekkes fra depositumet

Var det vi fant ut også... Leietaker har flere rettigheter enn jeg var klar over. Har lest meg litt opp på husleieloven, men er ikke jurist, så kan ikke si jeg er ekspert på dette. Blir bare så ufattelig sliten av dette. Jeg har leid i mange år selv, og var aldri sen med betaling en eneste gang. Vi har 3 mnd. depositum. Han virket ok på visning/intervju. Vi var to personer som vurderte ham som en ok leietaker. Blir også irritert på meg selv at jeg gikk i fella og ble lurt av denne personen :(

Anonymous poster hash: 88bd9...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...