Gå til innhold

Konsekvens for uakseptabel oppførsel - trenger innspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 6,5 år knuste en vase vi har på bordet da han ble rasende. Han har det med å ødelegge ting når han blir sint. Det kan starte med bagateller. Han skal utredes for ADHD i nær framtid. Fungerer veldig godt på de fleste områder men har dårlig impulskontroll når han blir sint. Vi tenker at det er nødvendig å vise han at dette er uakseptabelt utover det å snakke sammen som vi selvsagt allerede har gjort.

Trenger innspill på konsekvens som kan gi nyttig læring for gutten vår.

Anonymous poster hash: 0028a...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt av sparepengene hans for å erstatte vasen.

Anonymous poster hash: fbd20...9e2
Skrevet

Jeg hadde også sagt at han fikk betale vasen av egne penger.

Og gjerne rydde opp om det er praktisk mulig.

Skrevet

Jeg hadde latt min rydde opp, tatt en alvorlig prat..

Skrevet

Takk for svar! Har tenkt på dette og har gjort det en gang før uten at det var så effektivt. Andre tips?

Anonymous poster hash: 0028a...dfa

Skrevet

Om barnet har ADHD bør du heller legge inn en innsats på å få han til å ha strategier om han blir sint. Mange med ADHD har god nytte lære å "snakke til seg selv". Rett og slett gi seg selv instruksjoner når de kommer opp i ulike situasjoner. Da klarer de oftere å håndtere dem bedre. Straff lærer ingen den riktige atferden. Det er oftest grunnen til at det ikke funker.

Anonymous poster hash: da63b...f48
Skrevet

Om han viser at han angrer på dette etterpå, kan en straff være å måtte hjelpe til med husarbeide som en betaling for det han ødela. Her i huset er ikke støvtørk, gulvvask, vask av do osv noe ungene ivrer etter å gjøre, så jeg har brukt det noen ganger når de har gjort ting de ikke får lov til. De hjelper alltid til i huset, men som straff så er det mer enn å bare rydde gangen eller ta ut av oppvaskmaskinen. Her har det fungert veldig greit, for mens de står og vasker badet så får de tenkt over hva de har gjort og de må presse seg til å gjøre noe de egentlig ikke vil gjøre. For å få mor blid igjen så vet de at de må gjennomføre det også, for mor kan finne på mange kjedelige oppgaver om de surrer, klager eller ikke gjør det de har fått beskjed om.

Ene ungen her ble helt rabiat når hun var mindre. Noe galt viste vi det var, men ikke hva. Viste seg at det var faren hennes som ikek var snill med henne fysisk og pykisk. Måten hun taklet dette på var å ødlegge ting, skade seg selv osv. Lett å tenke i ettertid på hvorfor hun gjorde det, men når det sto på som værst var dette metoden som gav resultater. Det var i kombinasjon av en slik straff som hun kom med bomben også. Jeg er ikke sammen med faren hennes, men bor med en ny mann. Så ikke lett for meg å vite hva han gjorde når ikke jeg var der.

Anonymous poster hash: 0620b...847

Skrevet

Dersom han strever med impulskontroll hjelper det ikke med straff. Dere må lære han å regulere seg. Han kan ikke noe for at han har dårlig impulskontroll, men det er han som bærer ansvaret når han ikke klarer å regulere seg.

Måten å gjøre dette på er å belønne positiv atferd, og hjelpe han i de situasjonene hvor han strever med reguleringen. Strategier som f.eks å fjerne seg fra situasjonen når han kjenner det begynner å boble er fornuftig. Han må få hjelp av dere til å kjenne etter i kroppen hva det er som skjer FØR han blir så sint at han ikke klarer å stoppe. Eks (når dere skjønner at han begynner å bygge seg opp - ta det så tidlig som mulig), gå inn og si til han hva kjenner du i kroppen din nå? Jeg tror du begynner å bli frustrert nå, hvordan kjenner du det? Så be han om å ta seg en runde rundt huset, eller en tur på rommet til han kjenner seg så rolig at dere kan hjelpe han å løse det han er frustrert over. 

Dette må dere snakke med han om når alle er helt rolige slik at han er forberedt når dere skal bruke det i praksis, forklare han at det er lurt for han å ta seg en pause når han kjenner han begynner å "boble", eller hva slags ord han velger å bruke på det. At dere vil hjelpe han med dette fordi dere skjønner at det er vondt for han å bli så sint at han gjør ting han kanskje andrer på etterpå og som blir leit for han.

Snakk med han om hva han synes er vanskelig og urettferdig. Dere skal jo allikevel ofte bestemme siden dere er de voksne, men det kan være godt for han og bli hørt om sitt synspunkt allikevel.

Bli enige med han om belønninger for god atferd - la han være med å bestemme, og bli enige med ham om hvilke goder han taper dersom han ikke følger stoppbeskjeder.

Belønning: velg dere noen (få) situasjoner som ofte lager konflikter (f.eks. matsituasjon, leggesituasjon, avslutte spilling etc) - max tre situasjoner (kan gjerne begynne med én - dere skal jo klare å gjennomføre det også). Bli enige med han på forhånd hvordan han synes man skal sitte ved bordet, hva som er en hyggelig måte å gjøre det på når han skal legge seg osv. Da føler han at han er med å bestemme. Så får han være med å velge belønning - eks få klistremerker, bestemme middag en dag, spille et spill med mamma eller pappa osv. Så må dere legge lista passe høyt - dvs ca 70% måloppnåelse. Klarer han tre av fem middager uten bråk blir det belønning, tre av fem legginger osv. (Lag skjema hvor han får stjerne for hver av situasjonene dere har valgt ut hver gang han klarer det). Når dere har gitt han en advarsel, f.eks. "hvis du ikke gjør som vi har avtalt nå får du ikke stjerne for denne middagen" - så må dere følge opp - det er nok med en advarsel.

Stoppbeskjeder er når dere gir han beskjed om å stoppe uønsket atferd. Dere må på forhånd ha avtalt konsekvenser og tatt han med på råd ift hva han synes er rimelig. Mange barn velger f.eks at de mister halve spilletiden sin. Når dere så sier til han at han skal slutte f.eks. å terge et søsken så får han en advarsel; "Slutt å terge søsteren din eller mist halve spilletiden din". Dere må da være i nærheten av han, sette dere ned på huk og gjene ta han på skulderen når dere snakker slik at han faktisk får det med seg og har anledning til å stoppe opp og ta et valg.

Dette ble veldig kort oppsummert, men ville bare gi dere et innblikk i en metode som heter PMTO, og som de kan gi dere opplæring i på BUP. Det er veldig godt opplegg for å dempe konflikter, og for å modifisere atferd. Jeg ville anbefalt dere et sånt kurs! Masse lykke til :-)

Anonymous poster hash: 73d9e...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...