MammantilNurket Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 (endret) Vi nyter søndagen alle tre. Kjæresten og jeg drikker morgenkaffen og leser aviser, jeg svinger en tur innom DiB. Nurket leker på gulvet og jeg har vært skikkelig upedagogisk og satt på "Disney Junior" i bakgrunnen. Føler meg litt gæren nå ... Nurket følger med med et halvt øye, men er heldigvis mer opptatt av pus. Jeg husker fra min barndom i de glade 80-årene og hvor stas det var med tegnefilmer på morgenen i helgene ... Jeg drømmer meg bort til tiåret preget av pastellfarger, kreppet hår, hvite skinnsofaer og ... Pat Sharp ... sikle ... lurer på om han er like kjekk fortsatt. Også setter jeg espressoen i vrangstrupen: Over skjerme ruller bilder av en liten pike, som sammen med sin supermodell-prinsesse-fairy-godmother (?) prøver klær og " ... lærer (?) å uttrykke seg (??!) gjennom mote". Hva i alle dager ... ?! Deretter oppfordres seeren til å bli med på ettermiddagens "Pirat og Prinsesse"-fest ... det hele er påfallende. Denne kanalen viser en "kjønnspolarisering" som er helt åpenbar! Jeg elsker rosa, prinsessestæsj, alt som er jentete, alt som glitrer og lukter godt, men det finnes også jenter som heller vil leke med kniver og fange øgler i skogen. Det bør være rom og respekt for at det er mange ulike måter "å gjøre kjønn" på. Det er åpenbart at Disney Junior forfekter et svært lite nyansert kjønnsideal og at atypisk kjønnsatferd ikke fremstilles i det hele tatt. Flere enn meg som har reagert på dette?? Jeg er litt over gjennomsnittlig opptatt av kjønn og kjønnsroller, men jeg er ikke veldig rigid. Jeg betrakter meg selv som "selektiv feminist": Du må gjerne åpne døren og betale for middag, men jeg vil ha lik lønn for likt arbeid - stemmerett er også kjekt. Dette er imidlertid litt drøyt, synes nå jeg ... Endret 23. november 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Har en datter på 4 år og eneste hun har kommentert er at "jenter kan også være pirater" Jeg er feminist og vi snakker endel om slike ting hjemme. Hun er, som jenter flest, glad i rosa, prinsesser, glitter og glam, og det skal hun selvsagt få lov til.Men hun skal også vite at hun kan bli hva hun vil, hun er ikke avhengig av en mann og at utseende betyr ikke alt. Anonymous poster hash: 4f721...28d
☆☆☆ Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Nesten all barnetv av nyare dato er ekstremt stereotypt. Vennebyen er vel det eg kjem på som unntak i farta. Vi sa opp heile kanalpakken på tv, og har no kun nrk super å tilby ungane. Det er nesten like ille, men berre nesten. DVD er tingen, då har ein kontroll på kva ungane ser. Eldste er frelst av rosa og prinsesser for tida, og vil ha rosa gravemaskin til jul. Det er vel ei fase som går over. Enten rosafascinasjonen eller gravemaskinfascinasjonen. Samma kan det vere, men eg skulle helst sett ho fekk større rom for å finne seg sjølv. Slår ein på tv får ein vite korleis jenter skal vere og korleis gutar skal vere. Dei færraste er vel i ytterkantane av skalaen, men det er "alle" rollemodellar i tv.
MammantilNurket Skrevet 23. november 2014 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2014 Har en datter på 4 år og eneste hun har kommentert er at "jenter kan også være pirater" Jeg er feminist og vi snakker endel om slike ting hjemme. Hun er, som jenter flest, glad i rosa, prinsesser, glitter og glam, og det skal hun selvsagt få lov til.Men hun skal også vite at hun kan bli hva hun vil, hun er ikke avhengig av en mann og at utseende betyr ikke alt. Anonymous poster hash: 4f721...28d Det er dét som er poenget, og jeg strever veldig med å se at denne tankegangen kommer veldig gidt fram på Disney Jr.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Har en datter på 4 år og eneste hun har kommentert er at "jenter kan også være pirater" Jeg er feminist og vi snakker endel om slike ting hjemme. Hun er, som jenter flest, glad i rosa, prinsesser, glitter og glam, og det skal hun selvsagt få lov til.Men hun skal også vite at hun kan bli hva hun vil, hun er ikke avhengig av en mann og at utseende betyr ikke alt. Anonymous poster hash: 4f721...28d Det er dét som er poenget, og jeg strever veldig med å se at denne tankegangen kommer veldig gidt fram på Disney Jr. Jeg tror neppe vi får forandret det, men det vi kan gjøre noe med er å snakke med ungene om slike ting. Som at jenter kan ha kort hår, gutter kan gå med neglelakk, at jenter også kan spille fotball og at guttene kan danse. Gi ungene en likevekt, en balanse og handlingsrom til å være den de ønsker å være. Den tankegangen kommer sjelden frem på tv og i filmer. Frost-filmen er vel de enste Disneyfilmen der prinsessen ikke ble reddet av en prins Anonymous poster hash: 4f721...28d
MammantilNurket Skrevet 23. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2014 Har en datter på 4 år og eneste hun har kommentert er at "jenter kan også være pirater" Jeg er feminist og vi snakker endel om slike ting hjemme. Hun er, som jenter flest, glad i rosa, prinsesser, glitter og glam, og det skal hun selvsagt få lov til.Men hun skal også vite at hun kan bli hva hun vil, hun er ikke avhengig av en mann og at utseende betyr ikke alt. Anonymous poster hash: 4f721...28d Det er dét som er poenget, og jeg strever veldig med å se at denne tankegangen kommer veldig gidt fram på Disney Jr. Jeg tror neppe vi får forandret det, men det vi kan gjøre noe med er å snakke med ungene om slike ting. Som at jenter kan ha kort hår, gutter kan gå med neglelakk, at jenter også kan spille fotball og at guttene kan danse. Gi ungene en likevekt, en balanse og handlingsrom til å være den de ønsker å være. Den tankegangen kommer sjelden frem på tv og i filmer. Frost-filmen er vel de enste Disneyfilmen der prinsessen ikke ble reddet av en prins Anonymous poster hash: 4f721...28d Helt klart viktig at vi gir barna våre god ballast og solide "navigeringsverktøy" når de skal orientere seg i en rosa og blå verden. Jeg tenker også at det er avgjørende at barnehage, skole og alle som jobber med barn er bevisste på dette
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Såg en svensk film fra 80-tallet i går kveld, og der var en jente med kort hår og "gutteklær" som var best på fotballlaget med bare gutter+denne jenta. De var vel 12-13 år. Og da hun begynte å få pupper snakka de om at nå måtte hun slutte på laget! På slutten da puppene hadde blitt enda større begynte hun å bruke kjole og slutta med fotball. Da kjente jeg at jeg ble provosert iallfall! Måtte minne meg selv på flere ganger at det er en film fra 80-tallet og vi har kommet lenger nå! Men Tv-verdenen er visst tydeligvis stuck på 80-tallet der jenter skal være søte og glitrende prinsesser og gutter skal være tøffe og skitne pirater. Anonymous poster hash: 57809...f3d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 Disney junior er boikottet her i huset 😝😝😝 Anonymous poster hash: bb525...5fd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Vi har kjøpt noen Barbie-filmer til vår jente og de er helt hårreisende!! Huff, det eneste idealet de har er å være "pen", "prinsessete", "fisefin", flink til å synge, danse eller andre jenteting. Hvorfor kan ikke andre kvinner også være idealer. Slik som Cecilie Skog? Man kan jo gjøre alt mulig selv om man er jente. Ganske stusselig at dette forbildet kommer fra en generasjon som har fått høre at de kan bli alt de vil og det eneste som duger er å være prinsesse.. Håper at dette er en fase, men ser jo iCarly og diverse at det blir ikke noe bedre.. Problemet er jo at dette fenger og at alle jentene synes dette er gøy. Anonymous poster hash: 40f4c...44a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Disney junior er elsket av treåringen, han ser på mikke mus klubbhus, biene og oro det skal han få lov til å se på også, synes dritten de sender på nrk super om feks små poteter er verre. Anonymous poster hash: fafa9...d99
skjotta Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Har en datter på 4 år og eneste hun har kommentert er at "jenter kan også være pirater" Jeg er feminist og vi snakker endel om slike ting hjemme. Hun er, som jenter flest, glad i rosa, prinsesser, glitter og glam, og det skal hun selvsagt få lov til.Men hun skal også vite at hun kan bli hva hun vil, hun er ikke avhengig av en mann og at utseende betyr ikke alt. Anonymous poster hash: 4f721...28d Det er dét som er poenget, og jeg strever veldig med å se at denne tankegangen kommer veldig gidt fram på Disney Jr. Jeg tror neppe vi får forandret det, men det vi kan gjøre noe med er å snakke med ungene om slike ting. Som at jenter kan ha kort hår, gutter kan gå med neglelakk, at jenter også kan spille fotball og at guttene kan danse. Gi ungene en likevekt, en balanse og handlingsrom til å være den de ønsker å være. Den tankegangen kommer sjelden frem på tv og i filmer. Frost-filmen er vel de enste Disneyfilmen der prinsessen ikke ble reddet av en prins Anonymous poster hash: 4f721...28d pocahontas redder mannen hun. Mulan sloss for Kina, Tiana skaffer seg sin egen karriere og jobber hardt, Merida er seg selv godt nok, Esmeralda står opp for de svake... Disney har vist mange sterke kvinner de senere årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå