Gå til innhold

Barnehage fjernet alle leker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant. Er faktisk veldig likt prinsippet i mitt barns barnehage.

Folk reagerer på at jeg har mitt barn i en barnehage uten lekeplass.

Fordelen er at de har lært å bruke naturen som lekeplass.

Anonymous poster hash: 09ff4...a31

Skrevet

D er faktisk sant!!

Ser mine egne unger, TONNEVIS av leker, så mange at de ofte ikke klarer å velge noe å leke med...

Et par ganger i året har jeg et skikkelig raid og rydder, kaster og sorterer. DA koser de seg i lang tid med en og en type leke....

Se bare babyene med jul, d morsomste er jo papiret ;)

Vi har altfor mye, og mye vil ha mer... :P

Anonymous poster hash: 16097...bc0

Skrevet

Interessant. Er faktisk veldig likt prinsippet i mitt barns barnehage.

Folk reagerer på at jeg har mitt barn i en barnehage uten lekeplass.

Fordelen er at de har lært å bruke naturen som lekeplass.

Anonymous poster hash: 09ff4...a31

Ja, det er veldig interessant.

Jeg tror vi fratar barna mye fantasi og kreativitet ved å strømlinjeforme hva de skal leke med, alltid følge trender, alltid ha de siste lekene og mest mulig leker.

Er på ingen måte imot leker, men jeg tror man bør være mer bevisst mengden og hva man kjøper. Og ikke minst det å gi barna arenaer å leke uten ferdigproduserte leker.

Fra min egen barndom så er det jeg husker best de lekene vi lekte når vi fant på ting selv, fikk lage ting av det vi hadde eller fant, bruke kniv og spikke og lage ting. Jeg husker lite av leker med ferdigproduserte leker - og det er et tankekors, synes jeg.

Anonymous poster hash: f2154...133

Skrevet

D er faktisk sant!!

Ser mine egne unger, TONNEVIS av leker, så mange at de ofte ikke klarer å velge noe å leke med...

Et par ganger i året har jeg et skikkelig raid og rydder, kaster og sorterer. DA koser de seg i lang tid med en og en type leke....

Ja, sant... jeg tror vi lærer opp barna til å ville ha mer og mer, mens kanskje en av grunnene til at de vil ha mer er fordi vi med alle lekene egentlig tar fra dem evne til å finne på ting selv og bruke sin egen kreativitet og oppfinnsomhet.

Et par jeg hadde en del med å gjøre tidligere har to gutter. Ene er typisk ingeniørtype, elsker lego og tog-/bilbaner, sitter og tegner, der er han kreativ de luxe og det er i grunn ikke så mye annet som interesserer ham. Men den andre gutten blir sett på som litt trøblete, slitsom, masete osv. Det jeg har lagt merke til er at han er en gutt som har mye større behov for å leke fritt, finne på ting ut av "ingenting". Den første blir sett på som mer "begavet", men jeg tror det er nr to som egentlig er det. Foreldrene greier imidlertid ikke se denne gutten og at han har det behovet han har - for foreldrene forer ham med mer og mer leker jo mer "krevende" han er. Foreldrene er selv veldig opptatt av å ha alt mulig, de har enorme mengder duppetingser (aldri sett noen ha så mye ting!), har mange ganger opp med alt sportsutstyr til både foreldre og barn, mange ganger opp med samme typer leker, kjøkkenutstyr, klær osv. osv. Men gutt nr. to får ikke brukt seg på riktig måte i det "kjøpehjemmet" han vokser opp i. Og de er ikke på noen måte mottakelig for å høre når noen prøver å snakke om at gutt nr to har litt andre behov, for foreldrene mener jo selv at de gir ham alt de kan og mer til... og ser ikke at akkurat det er problemet...

Tidligere når jeg passet disse guttene innimellom var aldri gutt nr to noe problem bare vi fjernet oss fra det miljøet hvor han kun hadde ferdigleker å forholde seg til. Gå ut i skogen eller bare være utenfor huset uten å trekke frem lekene, så var han kjempekreativ og lekte fint både selv om med andre uten å være krevende, masete. Han er nok også en fyr som er mye "mykere" enn det foreldrene og broren er, men det ser ikke foreldrene. Heller ikke at han er en gutt som trenger mer voksenkontakt fordi han har mange "voksne" tanker og ideer som han trenger å sette ord på. I steden for er denne fine gutten blitt den "krevende" som alltid får kjeft :/

At en barnehage kan fjerne leker i to måneder uten at barna synes det gjør noe, og heller leker bedre med hverandre, sier egentlig det meste.

Skrevet

Det gjorde de en periode i mini sin bhg barna ble utrolig kreative og fantasifulle

Skrevet

D er faktisk sant!!

Må bare si at begge mine gutter på 5 og 7 år har vært og er fortsatt veldig opptatt av å leke med lekene sine. Kan sitte kjempe lenge å leke med lego, figurer, biler mm. Kanskje jeg er heldig?

Anonymous poster hash: 339df...a0c

Skrevet

Gutten går i en liten Montessoriskole for barn i alder 3-12 (i utlandet). Der har de heller ikke leker, og etter den første uken har han aldri nevnt det igjen. De finner på noe helt på egen hånd.

Hjemme har han leker, men vi begrenser det til "serier": Playmobil, Lego og dyresamling. Han har ikke noe særlig biler eller annen type leker (bare det han får i gave). Med de tre settene lager han de vanvittigste scenariene og kan holde på i flere dager.

Anonymous poster hash: b4557...cb6

Skrevet

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for å ha kjøpt så mye til gutten min til jul. :(

Anonymous poster hash: 01b55...031
Skrevet

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for å ha kjøpt så mye til gutten min til jul. :(

Må du gi alt du har kjøpt til jul da? Et vennepar av meg fant ut at gutten deres (da 4 eller 5) fikk overveldende mye til jul, så de utsatte gavene fra seg til bursdag i steden for.

Og selv om barna har mye leker så går det jo likevel an å skape "leke-frie" pauser for dem om du vil.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Interessant!

Vi har alltid styrt lekene, eller ikke alltid, det er feil.  Vi begynte med det da vi oppdaget at eldste hadde så mye leker at det ble mer rot og tull enn leking.  Med for mye leker, ble det lett sånn at det ble lekt en liten stund med noe og så byttet til noe annet.  Da bestemte vi oss for å pakke bort lekene i plastkasser med lokk og så fikk det kun være tre bokser framme av gangen.  Sånn har det fortsatt med de andre.  Tre bokser i en uke, fredag er byttedag og da må ungene tenke gjennom om de vil bytte ut noen bokser med noe annet den neste uka.

Hver kveld hives lekene tilbake i riktig boks, og på den måten er det mye lettere å holde orden også.  Synes godt at de kan ha noen leker i barnehagen, men de trenger ikke å ha 20 ting å velge mellom.  

Skrevet

Interessant!

Vi har alltid styrt lekene, eller ikke alltid, det er feil.  Vi begynte med det da vi oppdaget at eldste hadde så mye leker at det ble mer rot og tull enn leking.  Med for mye leker, ble det lett sånn at det ble lekt en liten stund med noe og så byttet til noe annet.  Da bestemte vi oss for å pakke bort lekene i plastkasser med lokk og så fikk det kun være tre bokser framme av gangen.  Sånn har det fortsatt med de andre.  Tre bokser i en uke, fredag er byttedag og da må ungene tenke gjennom om de vil bytte ut noen bokser med noe annet den neste uka.

Hver kveld hives lekene tilbake i riktig boks, og på den måten er det mye lettere å holde orden også.  Synes godt at de kan ha noen leker i barnehagen, men de trenger ikke å ha 20 ting å velge mellom.  

Hva med store leker da? Er de som blir mest rot av her. De har vel ikke bare leker som får plass i bokser? :P

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Interessant!

Hva med store leker da? Er de som blir mest rot av her. De har vel ikke bare leker som får plass i bokser? :P

Nei, de har ikke så veldig mange store leker.  Men sånn som dukkevogn f.eks, den får jo følge med når de velger dukker som en av de andre tingene.  Komfyren og lekebordet etc står alltid framme, men serviser og kjeler og "mat" pakkes bort.  De få tingene som er for store til å havne opp i en boks på loftet, de får stå uten boks på loftet.  Men det er ikke mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...