Gå til innhold

Er det lov å videreselge ting fra ebay?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg for eksempel legge ut en annonse på finn der jeg ikke har produktet selv, hvis noen vil kjøpe så må jeg først kjøpe inn produktet og videreselge det? Er det lovlig å bruke bilder fra annonser for eksempel?



Anonymous poster hash: 42e8b...ca3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert ikke forbudt. Men du må jo vente fire fem uker på tingen på ebay da, så jeg ville vel kjøpt den inn først, og så solgt den etterpå.

 

Anonymous poster hash: 045ec...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov. Da selger du en "bestillingsvare" så kjøperen må vente på varen.

 

Men gjør du næring av det må du jo opprette et selskap, føre regnskap, betale moms osv da. Du kan ikke bare starte en  "nettbutikk" på Finn og leve av det.



Anonymous poster hash: e2a04...d7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er lov. Da selger du en "bestillingsvare" så kjøperen må vente på varen.

 

Men gjør du næring av det må du jo opprette et selskap, føre regnskap, betale moms osv da. Du kan ikke bare starte en  "nettbutikk" på Finn og leve av det.

 

Anonymous poster hash: e2a04...d7b

 

Ja, jeg vet. Driver ENK innen noe annet. MVA grensen er på 50 000 i året. Hadde vært spennende å prøve litt, risikoen ligger på meg så har uansett ikke tenkt å kaste meg hodestups uti det:)

 

Anonymous poster hash: 42e8b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trolig ikke lov å benytte bildene fra ebayannonsene - disse er mest sannsynlig beskyttet under opphavsrett i selgers hjemland. 

 

Videre kan jeg ikke helt se hvordan du skal få dette her til å lønne seg? 'Alle' vet at varer fra ebay er ekstremt billige - altså må du matche disse prisene. Og når man likevel må vente på de hos deg, hvorfor ikke bestille rett fra ebay selv? 

 

Som selger vil du også stå ansvarlig for feil og mangler ved varene - har du tatt med i budjsettet de tilfellene der varen må rettes eller omleveres? (Noe som etter min erfaring vil bli oftere enn ikke, med ting fra ebay). Merk at selv om leveringstiden fra ebay til privatperson i Norge er lang er ikke det det samme som at leveringstiden kan være like lang (og like uforutsigbar) når kjøpstransaksjonen foregår mellom to nordmenn som begge befinner seg i Norge. Kjøper kan i mange tilfeller ha rett til å heve om leveringstiden blir for lang. Dette gjelder spesielt om du skal selge som ledd i ditt ENK - da regnes kundnene dine brått som forbrukere, og rettighetene heves betraktelig. Det samme kan hende om det kan bevises at du gjør dette 'i nærings øyemed' altså for å tjene penger på det. 

 

Husk på at om du skal skatte om momse av inntektene på disse varene, må prisen trolig skrus opp fra det du betaler for de - og det krever ikke mye detektivarbeid før man vil finne ut at disse varene da kan fåes billigere annenstedsfra.

 

- Jurist  



Anonymous poster hash: 57b5d...b53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trolig ikke lov å benytte bildene fra ebayannonsene - disse er mest sannsynlig beskyttet under opphavsrett i selgers hjemland.  Videre kan jeg ikke helt se hvordan du skal få dette her til å lønne seg? 'Alle' vet at varer fra ebay er ekstremt billige - altså må du matche disse prisene. Og når man likevel må vente på de hos deg, hvorfor ikke bestille rett fra ebay selv?  Som selger vil du også stå ansvarlig for feil og mangler ved varene - har du tatt med i budjsettet de tilfellene der varen må rettes eller omleveres? (Noe som etter min erfaring vil bli oftere enn ikke, med ting fra ebay). Merk at selv om leveringstiden fra ebay til privatperson i Norge er lang er ikke det det samme som at leveringstiden kan være like lang (og like uforutsigbar) når kjøpstransaksjonen foregår mellom to nordmenn som begge befinner seg i Norge. Kjøper kan i mange tilfeller ha rett til å heve om leveringstiden blir for lang. Dette gjelder spesielt om du skal selge som ledd i ditt ENK - da regnes kundnene dine brått som forbrukere, og rettighetene heves betraktelig. Det samme kan hende om det kan bevises at du gjør dette 'i nærings øyemed' altså for å tjene penger på det.  Husk på at om du skal skatte om momse av inntektene på disse varene, må prisen trolig skrus opp fra det du betaler for de - og det krever ikke mye detektivarbeid før man vil finne ut at disse varene da kan fåes billigere annenstedsfra. - Jurist   Anonymous poster hash: 57b5d...b53

Hørt om Trollmor? Hun har nettbutikk, og kjøper gjennom eBay og selger videre i Norge, maaaange gange dyrere!!

Eks. barnekjole ca 70 kr på eBay, hun kan selge den for 399,-

Annet eks. Frost-dukker ca 60 kr på eBay, hun selger for 279,-

 

Personlig synes jeg dette er på kanten til svindel, eller iallefall uetisk. Men vi bir i et fritt land, og folk er dumme nok så... :P

 

Anonymous poster hash: bc9ef...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du har trolig ikke lov å benytte bildene fra ebayannonsene - disse er mest sannsynlig beskyttet under opphavsrett i selgers hjemland. Videre kan jeg ikke helt se hvordan du skal få dette her til å lønne seg? 'Alle' vet at varer fra ebay er ekstremt billige - altså må du matche disse prisene. Og når man likevel må vente på de hos deg, hvorfor ikke bestille rett fra ebay selv? Som selger vil du også stå ansvarlig for feil og mangler ved varene - har du tatt med i budjsettet de tilfellene der varen må rettes eller omleveres? (Noe som etter min erfaring vil bli oftere enn ikke, med ting fra ebay). Merk at selv om leveringstiden fra ebay til privatperson i Norge er lang er ikke det det samme som at leveringstiden kan være like lang (og like uforutsigbar) når kjøpstransaksjonen foregår mellom to nordmenn som begge befinner seg i Norge. Kjøper kan i mange tilfeller ha rett til å heve om leveringstiden blir for lang. Dette gjelder spesielt om du skal selge som ledd i ditt ENK - da regnes kundnene dine brått som forbrukere, og rettighetene heves betraktelig. Det samme kan hende om det kan bevises at du gjør dette 'i nærings øyemed' altså for å tjene penger på det. Husk på at om du skal skatte om momse av inntektene på disse varene, må prisen trolig skrus opp fra det du betaler for de - og det krever ikke mye detektivarbeid før man vil finne ut at disse varene da kan fåes billigere annenstedsfra. - Jurist Anonymous poster hash: 57b5d...b53

Hørt om Trollmor? Hun har nettbutikk, og kjøper gjennom eBay og selger videre i Norge, maaaange gange dyrere!!

Eks. barnekjole ca 70 kr på eBay, hun kan selge den for 399,-

Annet eks. Frost-dukker ca 60 kr på eBay, hun selger for 279,-

 

Personlig synes jeg dette er på kanten til svindel, eller iallefall uetisk. Men vi bir i et fritt land, og folk er dumme nok så... :P

 

Anonymous poster hash: bc9ef...a10

Absolutt all butikkdrift foregår da på denne måten, eller mener du det er svindel at butikkene på kjøpesenteret ikke selger varene til innkjøpspris også ;)

 

Trollemor betaler antagelig mindre for varene enn prisen du ser på Ebay, hun tar selvfølgelig kontakt direkte med selgeren og pruter på prisen (hvor mye må jeg betale om jeg bestiller 50 stk for videresalg i Norge?)

 

Hun må selvfølgelig betale toll og avgifter når hun importerer til Norge. Hun har opprettet et firma og betaler selvfølgelig skatt, trygdeavgift, moms osv. I tillegg har hun utgifter til regnskapsfører, og til forsikringer, og ikke minst for svinn. Hun står jo som selger ansvarlig for mangler og reklamasjoner, og de blir det noen av.

 

Hun driver ikke svindel, hun driver butikk. Folk velger å betale henne for å slippe forholde seg til utenlandske nettsider og selgere selv, og av det de betaler tar hun ut sin lønn.

 

Anonymous poster hash: e2a04...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har trolig ikke lov å benytte bildene fra ebayannonsene - disse er mest sannsynlig beskyttet under opphavsrett i selgers hjemland. 

 

Videre kan jeg ikke helt se hvordan du skal få dette her til å lønne seg? 'Alle' vet at varer fra ebay er ekstremt billige - altså må du matche disse prisene. Og når man likevel må vente på de hos deg, hvorfor ikke bestille rett fra ebay selv? 

 

Som selger vil du også stå ansvarlig for feil og mangler ved varene - har du tatt med i budjsettet de tilfellene der varen må rettes eller omleveres? (Noe som etter min erfaring vil bli oftere enn ikke, med ting fra ebay). Merk at selv om leveringstiden fra ebay til privatperson i Norge er lang er ikke det det samme som at leveringstiden kan være like lang (og like uforutsigbar) når kjøpstransaksjonen foregår mellom to nordmenn som begge befinner seg i Norge. Kjøper kan i mange tilfeller ha rett til å heve om leveringstiden blir for lang. Dette gjelder spesielt om du skal selge som ledd i ditt ENK - da regnes kundnene dine brått som forbrukere, og rettighetene heves betraktelig. Det samme kan hende om det kan bevises at du gjør dette 'i nærings øyemed' altså for å tjene penger på det. 

 

Husk på at om du skal skatte om momse av inntektene på disse varene, må prisen trolig skrus opp fra det du betaler for de - og det krever ikke mye detektivarbeid før man vil finne ut at disse varene da kan fåes billigere annenstedsfra.

 

- Jurist  

 

Anonymous poster hash: 57b5d...b53

 

Tja, jeg tenker at "alle" bestiller ikke på ebay selv om det kan høres sånn ut. Mange orker ikke forholde seg til utenlandske nettsider og med den risikoen som det innebærer.

 

Anonymous poster hash: 42e8b...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du har trolig ikke lov å benytte bildene fra ebayannonsene - disse er mest sannsynlig beskyttet under opphavsrett i selgers hjemland. Videre kan jeg ikke helt se hvordan du skal få dette her til å lønne seg? 'Alle' vet at varer fra ebay er ekstremt billige - altså må du matche disse prisene. Og når man likevel må vente på de hos deg, hvorfor ikke bestille rett fra ebay selv? Som selger vil du også stå ansvarlig for feil og mangler ved varene - har du tatt med i budjsettet de tilfellene der varen må rettes eller omleveres? (Noe som etter min erfaring vil bli oftere enn ikke, med ting fra ebay). Merk at selv om leveringstiden fra ebay til privatperson i Norge er lang er ikke det det samme som at leveringstiden kan være like lang (og like uforutsigbar) når kjøpstransaksjonen foregår mellom to nordmenn som begge befinner seg i Norge. Kjøper kan i mange tilfeller ha rett til å heve om leveringstiden blir for lang. Dette gjelder spesielt om du skal selge som ledd i ditt ENK - da regnes kundnene dine brått som forbrukere, og rettighetene heves betraktelig. Det samme kan hende om det kan bevises at du gjør dette 'i nærings øyemed' altså for å tjene penger på det. Husk på at om du skal skatte om momse av inntektene på disse varene, må prisen trolig skrus opp fra det du betaler for de - og det krever ikke mye detektivarbeid før man vil finne ut at disse varene da kan fåes billigere annenstedsfra. - Jurist Anonymous poster hash: 57b5d...b53

Hørt om Trollmor? Hun har nettbutikk, og kjøper gjennom eBay og selger videre i Norge, maaaange gange dyrere!!

Eks. barnekjole ca 70 kr på eBay, hun kan selge den for 399,-

Annet eks. Frost-dukker ca 60 kr på eBay, hun selger for 279,-

Personlig synes jeg dette er på kanten til svindel, eller iallefall uetisk. Men vi bir i et fritt land, og folk er dumme nok så... :PAnonymous poster hash: bc9ef...a10

Absolutt all butikkdrift foregår da på denne måten, eller mener du det er svindel at butikkene på kjøpesenteret ikke selger varene til innkjøpspris også ;)

Trollemor betaler antagelig mindre for varene enn prisen du ser på Ebay, hun tar selvfølgelig kontakt direkte med selgeren og pruter på prisen (hvor mye må jeg betale om jeg bestiller 50 stk for videresalg i Norge?)

Hun må selvfølgelig betale toll og avgifter når hun importerer til Norge. Hun har opprettet et firma og betaler selvfølgelig skatt, trygdeavgift, moms osv. I tillegg har hun utgifter til regnskapsfører, og til forsikringer, og ikke minst for svinn. Hun står jo som selger ansvarlig for mangler og reklamasjoner, og de blir det noen av.

Hun driver ikke svindel, hun driver butikk. Folk velger å betale henne for å slippe forholde seg til utenlandske nettsider og selgere selv, og av det de betaler tar hun ut sin lønn.Anonymous poster hash: e2a04...d7b

Nei, hun kjøper fra en butikk og selger d i sin, d er noe annet. Butikkene på eBay får jo også varene sine etsteds fra...

D er d samme som at butikksjefen på Cubus stikker på Lindex og kjøper inn klær der, for så å selge til tredobbel pris i sin butikk.

 

At folk ikke orker å forholde seg til utenlandske selgere er jo en ting, men mange vet jo ikke om d engang.

 

Anonymous poster hash: bc9ef...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...