Gå til innhold

Hvordan er et barn UTEN grenser?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i barnehage, skole eller barnevern og foreldre generelt. Hva er deres mening ri dt et barn med lite grenser med tanke på oppførsel og personlighet?

 

Anonymous poster hash: b405e...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt ordkrøll i innlegget, men håper dere forstår :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: b405e...d50

Skrevet

Jeg går inn under kategorien "foreldre generelt" og jeg har enda ikke klart å finne et svar på det der. Det jeg derimot tror jeg har observert er at barn som tar seg veldig til rette, svarer frekt og ikke hører på regler kan like gjerne komme fra veldig strenge familier, som fra familier med få grenser. De kan også komme fra familier midt-i-mellom der oppdragelsen har fungert fint på de andre barna, men kanskje ikke dette ene. Og jeg tror absolutt ikke det er nærværet eller fraværet av grenser som er det avgjørende, men like så fullt nærværet eller fraværet av foreldrekontakt og det å gjøre ting sammen som en familie. 



Anonymous poster hash: b0756...7cb
Skrevet

Min erfaring fra barneverntjenesten at det er barn som er utrygge, redde, ofte føler seg lite elsket, som har et enormt behov for å bli sett og få bekreftelse på sin eksistens som igjen kan føre til utagering og adferdsproblemer - da blir de i det miste sett og lagt merke til.

Det er barn som kan eller har utviklet tilknytningsskader/relasjonsvansker, lavt selvbilde og som sliter voldsomt med på den sosiale arena.

 

Anonymous poster hash: 589d7...c73

Skrevet

Dytt

 

Anonymous poster hash: b405e...d50

Skrevet

Barn uten grenser blir utrygge! Så springer jo det ut i mange ulike atferder..

 

Anonymous poster hash: be0c4...17f

Skrevet

Takk for svar :) Så et barn som er trygg i de fleste situasjoner, sjenert ovenfor nye mennesker (ikke vær gang), snill som dagen er lang med litt vilje. Som hører med en gang det blir sakt nei med forklaring, leker fint med barn og voksne, sosial og prater mye er et trygt barn med gode grenser?

 

Ikke opplevd noe trass, men at han har vist vilje. Gutten er to år.

Får høre at han er en snill og god gutt.

 

At han er som de fleste barn helt normal..

Hi

 

Anonymous poster hash: b405e...d50

Skrevet

For et så lite barn vil ikke grensesetting være utslagsgivende. Stimulering, å bli sett og hørt, få respons, trygge rutiner, stabilitet, kjærlighet, mat osv. er de grunnleggende behovet en 2åring vil ha.

Mangel på grenser gir seg stort sett utslag når barna blir eldre.

 

Anonymous poster hash: 589d7...c73

Skrevet (endret)

Det er klart at trygge rammer og foreldre er positivt for barna.

Men, jeg tror og at barn har sin egen personlighet og det er ikke alltid så lett å si hvordan de "blir" på bakgrunn av oppdragelse.

 

Tenk på søsknene Stoltenberg. I Magasinet på lørdag var det intervju med Thorvald Stoltenberg hvor han sa at barna hadde hatt det utrolig fritt under oppveksten. For to av dem hadde det gått strålende, men for den ene ble ikke livet så greit.

Nini Stoltenberg var jo rusmisbruker og døde tidligere i år etter sykdom.

 

Så det er nok ikke bare grenser og oppdragelse som kan spille inn på et barns utsikter. Jeg tror og flaks, det å finne sin vei, finne gode sunne venner osv kan spille inn

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Det er klart at trygge rammer og foreldre er positivt for barna.

Men, jeg tror og at barn har sin egen personlighet og det er ikke alltid så lett å si hvordan de "blir" på bakgrunn av oppdragelse.

 

Tenk på Søsknene Stoltenberg. I Magasinet på lørdag var det intervju med Thorvald Stoltenberg hvor han sa at barna hadde hatt det utrolig fritt under oppveksten. For to av dem hadde det gått strålende, men for den ene ble ikke livet så grei. Nini Stoltenberg var jo rusmisbruker og døde tidligere i år etter sykdom.

 

Så det er nok ikke bare grenser og oppdragelse som kan spille inn på et barns utsikter. Jeg tror og flaks, det å finne sin vei, finne gode sunne venner osv kan spille inn

'Å ha det fritt' er ikke ensbetydende med mangel på grenser

 

 

 

Anonymous poster hash: 589d7...c73

Skrevet

 

Det er klart at trygge rammer og foreldre er positivt for barna.

Men, jeg tror og at barn har sin egen personlighet og det er ikke alltid så lett å si hvordan de "blir" på bakgrunn av oppdragelse.

 

Tenk på Søsknene Stoltenberg. I Magasinet på lørdag var det intervju med Thorvald Stoltenberg hvor han sa at barna hadde hatt det utrolig fritt under oppveksten. For to av dem hadde det gått strålende, men for den ene ble ikke livet så grei. Nini Stoltenberg var jo rusmisbruker og døde tidligere i år etter sykdom.

 

Så det er nok ikke bare grenser og oppdragelse som kan spille inn på et barns utsikter. Jeg tror og flaks, det å finne sin vei, finne gode sunne venner osv kan spille inn

'Å ha det fritt' er ikke ensbetydende med mangel på grenser

 

 

 

Anonymous poster hash: 589d7...c73

 

Nei det er klart. Det var jo en uttalelse som han kom med i et intervju. Men søsknene har jo blitt veldig forskjellige til tross for en lik oppdragelse.

Det var mitt poeng. Jeg tror vi foreldre har mye makt til å skape et godt oppvekstmiljø, men det er og mye annet som vil spille inn.

Skrevet

Dytt

 

Anonymous poster hash: b405e...d50

Skrevet (endret)

Klart barn må ha grenser, men grensesetting er bare en del av oppdragelsen. Alt er ikke greit bare fordi vi har grenser, liksom. Les det Jesper Juul skriver om samarbeid og delagtighet.

Endret av Hjertefru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...