Gå til innhold

Noen som jobber i barnevernet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd.. Faren til datteren min har besøksforbud mot henne. Vi har et forlik fra forrige rettsak om 50/50. Jeg har sendt ny stevning, men får ikke saksforberedende møte før på nyåret og besøksforbudet går ut før det. Ble bare satt til 3 mnd.

Advokaten sier vi skal ha en samtale med barnevernet for å høre om de kan akutt plassere hun hos meg i påvente av rettssaken, men at det sitter langt inne hos barnevernet. Kan de gjøre det?

Jeg er livredd for hva som skjer i mellomtiden.. Livredd for hva han vil gjøre om hun må tilbake dit. Hun savner han, er jo faren hennes, men hun er også livredd. Hun har jo "sladret".

Anonymous poster hash: ee656...1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjøres, men de fleste barneverntjenester er restriktive på det. Men ja, det er mulig. Antagelig kun aktuelt hvis du tilbakeholder jenta og far henter henne likevel.

Anonymous poster hash: efdc5...87a

Skrevet

Så lenge far har besøksforbud mot barnet så er det ikke behov for en akuttplassering. Far har forbud mot å kontakte og oppsøke barnet. Gjør han det er dey en politisak. Så lenge barnet ikke er hos far så er det ikke behov for akuttplassering og heller tvilsomt at fylkesnemnda vil godkjenne det så lenge barnet er hos mor og mor yter god omsorg.

Skrevet

Besøksforbudet går ut i desember. Lurer på hva jeg kan gjøre fra det går ut og frem til vi har vært i retten. Han anket saken, men lagmannsretten har ikke bestemt seg enda.

For når det går ut kan han jo hente henne på skolen.

Skrevet

Noen andre?

Skrevet

"......akutt plassere HENNE hos...."

Anonymous poster hash: a8564...376

Skrevet

?

Skrevet

"......akutt plassere HENNE hos...."

Anonymous poster hash: a8564...376

Stakkars, stakkars, stakkars deg!!!

Anonymous poster hash: 1db51...7f5

Skrevet

Er det ikke mulig P gi et seriøst svar til en frustrert mor?

HI

Skrevet

Hei. Jeg jobber i bv. Hvis jeg skal gi deg et ordentlig svar på dette må jeg nesten vite litt mer. Stiller deg noen spørsmål, men hvis det blir for privat her får du si i fra så tar vi det på pm. 
1. Kan du få utvidet/forlenget besøksforbudet?
2. Hva er det datteren din har "sladret" om?

Utifra den infoen du kommer med i hovedinnlegget kan jeg si at når far er ilagt besøksforbud mot barnet (for det er barnet og ikke deg?) så tyder jo det på at han har gjort noe alvorlig mot barnet. I såfall vil bvtj kunne si at de støtter deg i å holde barnet tilbake fra samvær frem til rettssak om samvær kommer opp på nytt. Jenta di vil da bli snakket med av en sakkyndig oppnevnt av retten, men dette vet du sikkert siden du har vært i retten ang samvær tidligere. 

Hvis bvtj deler din oppfatning om at det er skadelig for barnet å være hos sin far vil de legge det på deg å holde barnet tilbake fra samvær. Men det blir altså din oppgave å skjerme barnet mot far. Slik jeg ser det er det tvilsomt at bvtj akuttplasserer et barn som har det bra - hun er jo pr tiden hos deg. Noe annet blir det jo om han faktisk gjør alvor av å hente henne. Men bvtj bør jo også ha han inne til et møte og forklare evt scenarioer ettersom hva han gjør. Det er vanskelig for meg å si noe mer konkret når jeg vet så lite om saken, men dersom han har utøvd vold eller forgrepet seg på henne har bvtj lov å velge side, de må ikke være nøytrale.

Anonymous poster hash: 4f158...365

Skrevet

Enig med #10

Jeg jobber også i barnevernet

Anonymous poster hash: e1d6c...c88

Skrevet

Hei. Jeg jobber i bv. Hvis jeg skal gi deg et ordentlig svar på dette må jeg nesten vite litt mer. Stiller deg noen spørsmål, men hvis det blir for privat her får du si i fra så tar vi det på pm.

1. Kan du få utvidet/forlenget besøksforbudet?

2. Hva er det datteren din har "sladret" om?

Utifra den infoen du kommer med i hovedinnlegget kan jeg si at når far er ilagt besøksforbud mot barnet (for det er barnet og ikke deg?) så tyder jo det på at han har gjort noe alvorlig mot barnet. I såfall vil bvtj kunne si at de støtter deg i å holde barnet tilbake fra samvær frem til rettssak om samvær kommer opp på nytt. Jenta di vil da bli snakket med av en sakkyndig oppnevnt av retten, men dette vet du sikkert siden du har vært i retten ang samvær tidligere.

Hvis bvtj deler din oppfatning om at det er skadelig for barnet å være hos sin far vil de legge det på deg å holde barnet tilbake fra samvær. Men det blir altså din oppgave å skjerme barnet mot far. Slik jeg ser det er det tvilsomt at bvtj akuttplasserer et barn som har det bra - hun er jo pr tiden hos deg. Noe annet blir det jo om han faktisk gjør alvor av å hente henne. Men bvtj bør jo også ha han inne til et møte og forklare evt scenarioer ettersom hva han gjør. Det er vanskelig for meg å si noe mer konkret når jeg vet så lite om saken, men dersom han har utøvd vold eller forgrepet seg på henne har bvtj lov å velge side, de må ikke være nøytrale.

Takk så mye for et flott svar!

Advokaten skal snakke med politiet om å utvide besøksforbudet eller søke på nytt.

Hun "sladret" til meg om at han hadde slått. Hun er livredd for å dra tilbake fordi hun tror han vil slå igjen for at hun har fortalt. Bv støtter meg i saken og er enig i at hun ikke kan være hos far. I rettssaken vil de si dette. Jeg kommer til å holde hun igjen om vi ikke får forlenget det. Jeg vil være på skolen i god tid før hun slutter så ikke han kan komme meg i forskjøpet. Er heldigvis i permisjon om dagen. Er mer det at hvis han også dukker opp på skolen kan vi ikke akkurat dra hun i hver vår arm eller be hun velge. Jeg ønsker ikke at hun skal være vitne til noe slikt.

Skrevet

Dytt

Skrevet

Dytt igjen..

Skrevet

Hva mer lurer du på?

Situasjonen vil ikke være akutt før han eventuelt gjør noe for å ta med seg barnet.

Det høres fornuftig ut å be om forlenging av besøksforbudet, samt å instruere skolen i hva du ønsker gjøres om han dukker opp når du ikke er til stede (telefon til deg, til barnevernvakten osv)., og om dere har sak hos barneverntjenesten gjerne be dem informere lokal barnevernvakt om ståa samt innkalle far til en samtale hvor han klargjør hva han tenker og barneverntjenesten gir sine anbefalinger.

Anonymous poster hash: efdc5...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...