Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Jeg har tatt en lang utdannelse og har en bra jobb. Arbeidsmiljøet er forferdelig og jeg ønsker bare å slutte i jobben. Problemet er at jeg ikke ønsker å finne en ny jobb innen det jeg er utdannet som. Det jeg ønsker er å starte opp for meg selv med noe helt annet. Dette kan gå bra eller dårlig. Jeg ønsker å gi det en sjanse, feks ett år. Det vil si at vi i ett år må leve bare på mannens inntekt. Dette er mulig, men da må vi legge om livsstilen litt. Er det rimelig å kreve at mannen min får med på dette, for at jeg skal kunne leve ut drømmen og teste om jeg kan lykkes med dette andre som jeg drømmer om? Anonymous poster hash: cf708...3f0
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Hvis det du drømmer om har realistiske muligheter for å lykkes og det er realistisk at du skal få en inntekt som du kan leve av, så mener jeg det. Innenfor visse grenser, kommer an på hvor mye dere på forsake. I tillegg må dere legge inn i beregningen at det kan ta lenger tid enn et år før du får levelig inntekt av det - har dere i så fall mulighet og vilje til det? Men jeg mener også at du bør ha gjort det meste av forarbeidet før du slutter i jobben din. Gjør markedsanalyser, gjør papirarbeid, søk om ev. støtteordninger for gründere, undersøke leverandører, utstyr, lokaler, forsikringer osv. osv. osv. Dette er såpass tidkrevende at det mener jeg du bør ta så mye som mulig av før du slutter i jobben din. Hvis ikke risikerer du i realiteten å gå langt mer enn ett år før du kan begynne å ta ut penger. Hvilken type selskapsform du skal ha bør også vurderes nøye, da det ikke er gunstig å være selvstendig og bli syk hvis du ikke har hatt råd til riktige forsikringer. Jeg ville trolig gått for et AS hvor du ansetter deg selv, da har du trygderettigheter... men da må du jo også ta nok inn til å betale alle skatter og avgifter dette krever. Mye å vurdere... Uten at mannen er enig så tror jeg det er liten sjanse. Det vil gjerne komme mye ekstra på ham som du/dere ikke tenker på foreløpig. Men du kan ende med sene kvelder, møter, forberedelser osv. som gjør at mannen i lange perioder får hovedansvar hjemme. Er han med på det så er det flott, hvis ikke... vanskelig gjennomførbart. Ditt ønske vil jo påvirke hele familien. Om du går for drømmen - lykke til! Anonymous poster hash: 66278...4cc
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Tusen takk for så langt og nyttig svar, mange gode innspill! Flere? Hi Anonymous poster hash: cf708...3f0
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Kreve? Nei. Bli enige om? Absolutt. Anonymous poster hash: ec073...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå