Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Noen som synes det har gått helt greit å ta gastroskopi uten beroligende? Er ikke ute etter skrekkhistorier, de kommer jeg bare til å la være å lese Skal ta gastroskopi og tenker å bare ta den sprayen i halsen, har normalt god kontroll på brekningsrefleksen (haaaaater å spy, så jeg er blitt god på å holde igjen brekninger), og tåler ganske mye ubehag/smerte normalt sett. "Solskinnshistorier" ? Anonymous poster hash: b32f5...434
pæreblomst Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Jeg synes det gikk helt greit kun med spray. Var litt ekkelt akkurat idet de skulle ned forbi svelget og man brekker seg litt da, men det gikk raskt over. Det jeg synes var mest ubehagelig var egentlig når de blåste luft ned i slangen for å se bedre, var vanskelig og ubehagelig å da ligge å smårape med slange ned i halsen. Alt i alt synes jeg det var en helt grei undersøkelse, ikke var den vond og ikke varte den veldig lenge.
Roheryn Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Det er ikke behagelig, men det går greit. Kunsten er bare å ligge rolig og forsøke å dempe brekningene, så er det over på noen minutter.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Takk, damer! Er omtrent slik dere har fortalt jeg forestiller meg at det blir, og det skal jeg nok takle greit. Om dere har testet for cøliaki, kjente dere noe til at de tok ev. celleprøver i tynntarmen? Anonymous poster hash: b32f5...434
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Jeg har gjort det. Jeg kaster egentlig ganske så lett opp, men man er jo tom i magen. Gikk faktisk mye bedre enn forventet og vil heller beskrive hele greia som lettere ubehagelig. Syns det var verst sånn ned lukkemuskel nr 2 (heter det lukkemuskel? Ikke den som sitter i svelget, men den rett før magen) Man sitter liksom og småraper litt, man brekker seg litt, men så er det hele ganske fort over. Hilsen ei som brekker seg bare ved de tannskinnene man får hos tannlegen for å ta bilder
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Jeg har gjort det. Jeg kaster egentlig ganske så lett opp, men man er jo tom i magen. Gikk faktisk mye bedre enn forventet og vil heller beskrive hele greia som lettere ubehagelig. Syns det var verst sånn ned lukkemuskel nr 2 (heter det lukkemuskel? Ikke den som sitter i svelget, men den rett før magen) Man sitter liksom og småraper litt, man brekker seg litt, men så er det hele ganske fort over. Hilsen ei som brekker seg bare ved de tannskinnene man får hos tannlegen for å ta bilder Aha... en lukkemekanisme der også, ja. Greit å vite Stakkars leger, har jo vært som en oppblåst ballong de siste ukene, så selv om jeg ikke har mat i magen i morgen tidlig så regner jeg med at det er nok luft som skal ut Jeg brekker meg i hvert fall ikke hos tannlegen, så satser på at jeg greier det greit i morgen. Det verste blir kanskje å rape med publikum, det får jeg liksom ikke til Anonymous poster hash: b32f5...434
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Jeg skulle ta gastroskopi for ikke lenge siden, dumme meg googlet erfaringer. Der var det skrekkhistorier i fleng og jeg gruet meg som en gal. Når jeg kom dit var jeg ærlig og fortalte det, de tok seg tid til å fortelle hva som skulle skje. Det gikk kjempe bra, og ergret meg etterpå at jeg hadde brukt så mye tid på å grue meg. Var faktisk ikke ille, men et tips: når du kjenne du begynner å sikle...ikke prøv å svelg 😉 Må jeg ta det igjen så er det faktisk helt greit. Lykke til ☺ Anonymous poster hash: f9cb9...1ed
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Jeg skulle ta gastroskopi for ikke lenge siden, dumme meg googlet erfaringer. Der var det skrekkhistorier i fleng og jeg gruet meg som en gal. Når jeg kom dit var jeg ærlig og fortalte det, de tok seg tid til å fortelle hva som skulle skje. Det gikk kjempe bra, og ergret meg etterpå at jeg hadde brukt så mye tid på å grue meg. Var faktisk ikke ille, men et tips: når du kjenne du begynner å sikle...ikke prøv å svelg Må jeg ta det igjen så er det faktisk helt greit. Lykke til ☺ Anonymous poster hash: f9cb9...1ed He-he... ikke svelg sikkel.... notert! Jeg har med vilje ikke villet google skrekkeksempler. Har nok kunnskaper til å lese mellom linjene på infoarket om hva som kaaaan skje, så tenkte at jeg ikke vil høre slike skrekkhistorier. Jeg har psyket meg opp til at dette skal gå fint. Reagerer på en del medisiner også, så i verste fall kunne jeg fått problemer pga. beroligende. Derfor tenker jeg at det er best å greie det uten. Not to 'self.... ikke svelge sikkel! Anonymous poster hash: b32f5...434
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Jeg var godt forberedt, og det gikk helt ok med bare spray. Viktig å slappe av i hele kroppen. Ikke svelge, og ikke kjenne etter hva som skjer. Lykke til. Anonymous poster hash: 3b485...8f3
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 Jeg var godt forberedt, og det gikk helt ok med bare spray. Viktig å slappe av i hele kroppen. Ikke svelge, og ikke kjenne etter hva som skjer. Lykke til. Anonymous poster hash: 3b485...8f3 Så da er det å undertrykke svelgerefleksen. Bare du og nr 7 har skrevet det så sitter jeg her og svelger og svelger... satse på at jeg svelger fra meg nok til undersøkelsen Bruker å greie å slappe ganske godt av, så da skal jeg prøve på det. Forresten - så dere skjermen mens de holdt på? (jeg er så nysgjerrig...) Anonymous poster hash: b32f5...434
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 Mannen min bare svelgte slangen.. Personlig må jeg sikkert minst ha narkose Anonymous poster hash: 251e9...fbf
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #12 Skrevet 20. november 2014 Jeg grudde meg skikkelig, men det var ikke så ille som jeg trodde.. Jeg fikk spray, lukket øynene og gapte! Var over på et par minutter. Jeg fokuserte bare på å puste rolig og å ligge rolig. Jeg rapte og brakk meg litt, men det gikk egentlig veldig greit. Prøv å slapp av, fokuser på å puste rolig også er du ferdig før du vet ordet av det! Anonymous poster hash: 886a2...976
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #13 Skrevet 20. november 2014 Mannen min bare svelgte slangen.. Personlig må jeg sikkert minst ha narkose Anonymous poster hash: 251e9...fbf Tror jeg satser på mannens variant, for narkose hallisunerer jeg så mye av i etterkant at jeg ikke er tilregnelig på mange timer Anonymous poster hash: b32f5...434
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #14 Skrevet 20. november 2014 Jeg grudde meg skikkelig, men det var ikke så ille som jeg trodde.. Jeg fikk spray, lukket øynene og gapte! Var over på et par minutter. Jeg fokuserte bare på å puste rolig og å ligge rolig. Jeg rapte og brakk meg litt, men det gikk egentlig veldig greit. Prøv å slapp av, fokuser på å puste rolig også er du ferdig før du vet ordet av det! Anonymous poster hash: 886a2...976 Jeg har jobbet masse med å få positiv innstilning til undersøkelsen, så gruer meg ikke så mye, er mest litt spent. Det står jo at de fleste er ferdig på ca 10 minutter, så det er jo ikke langvarig, heldigvis Fikk du noe svar der og da? Det står i infoskrivet at ofte så får man det.. Anonymous poster hash: b32f5...434
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #15 Skrevet 20. november 2014 Jeg grudde meg skikkelig, men det var ikke så ille som jeg trodde.. Jeg fikk spray, lukket øynene og gapte! Var over på et par minutter. Jeg fokuserte bare på å puste rolig og å ligge rolig. Jeg rapte og brakk meg litt, men det gikk egentlig veldig greit. Prøv å slapp av, fokuser på å puste rolig også er du ferdig før du vet ordet av det! Anonymous poster hash: 886a2...976 Jeg har jobbet masse med å få positiv innstilning til undersøkelsen, så gruer meg ikke så mye, er mest litt spent. Det står jo at de fleste er ferdig på ca 10 minutter, så det er jo ikke langvarig, heldigvis Fikk du noe svar der og da? Det står i infoskrivet at ofte så får man det.. Anonymous poster hash: b32f5...434 Jeg fikk svar der og da ja. Det så fint ut, men jeg hadde en betennelse i svelget. De så alt på store skjermer, og jeg hadde med mamma`n min (som er sykepleier) så de forklarte underveis for henne også.. Tror selve undersøkelsen varte i 3 minutter eller noe.. gikk fort! Anonymous poster hash: 886a2...976
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #16 Skrevet 20. november 2014 HI? Starter navnet ditt på L? Anonymous poster hash: 2b6c5...a95
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #17 Skrevet 20. november 2014 Jeg har gjort det med bare spray,var ikke noe særlig nei. Det er ikke vondt men jæ...ubehagelig! Anonymous poster hash: 58f5d...c56
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #18 Skrevet 20. november 2014 Jeg har også gjort det og var nok litt uforberedt. Du får spray og en tut i munnen for ikke å bite i slangen. Så dytter de slangen ned og du blir bedt om å svelge den ned. Jeg brakk meg en del ganger og rapte, men dette var legen helt forberedt på så han og de som var tilstede løftet ikke et øyenbryn. Det værste var egentlig at det kom en gjeng med studenter inn underveis i undersøkelsen... Han brukte nok litt ekstra tid der for å vise dem rundt.. Helt overkommelig, men ekkelt å ikke ha kontroll på brekninger, sikkel, rap og tårer (som rant ufrivillig). Fikk påvist gallesten, men tok undersøkelsen for å sjekke for cøliaki.. Anonymous poster hash: 3f968...8ed
Gjest Gul stjerne Skrevet 20. november 2014 #19 Skrevet 20. november 2014 Jeg gjorde det uten beroligende og uten den bedøvende sprayen i halsen, jeg ville erfare hvordan det føltes. Det var ubehagelig, jeg rapte og brakk meg flere ganger, det var klaustrofobisk å puste, men det gikk. Og det tok ikke mange minuttene. Etter undersøkelsen gikk jeg og kjøpte meg mat og drikke, jeg kunne spise med en gang siden jeg ikke var bedøvd i spiserøret av sprayen. Men for å være ærlig ville jeg ikke anbefalt undersøkelsen uten spray i hals og svelg, så ubehagelig syntes jeg det var.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2014 #20 Skrevet 21. november 2014 Jeg gjorde det uten beroligende og uten den bedøvende sprayen i halsen, jeg ville erfare hvordan det føltes. Det var ubehagelig, jeg rapte og brakk meg flere ganger, det var klaustrofobisk å puste, men det gikk. Og det tok ikke mange minuttene. Etter undersøkelsen gikk jeg og kjøpte meg mat og drikke, jeg kunne spise med en gang siden jeg ikke var bedøvd i spiserøret av sprayen. Men for å være ærlig ville jeg ikke anbefalt undersøkelsen uten spray i hals og svelg, så ubehagelig syntes jeg det var. Ha-ha... skulle gjerne ha lest innlegget ditt i går, men da hadde jeg tatt natta Jeg endte å ta en "Nurse Jackie" ...tok det uten den sprayen og uten beroligende. Jeg forstår i grunnen anbefalingen å ta den sprayen, ja. Hadde jo tenkt å takke ja til den i går, men da jeg kom dit i dag følte jeg meg så tøff i trynet at jeg tenkte "det går nok greit". Spesielt siden de sa at de fleste tar den uten spray (er det sant?), da skulle ikke jeg være noen pingle Vil nok anbefale de fleste å takke ja til den sprayen, ja, for det var jo følelsen øverst i svelget som gjorde at jeg også ble liggende og brekke meg flere ganger, spesielt når slangen ble rotert for at de skulle få sett i alle kriker og kroker. Pussig følelse når de tok vevsprøve fra tarmen. Ikke vondt eller ubehagelig, men mer bare som et pussig rykk innvendig. Jaja, nå er det gjort, jeg overlevde Tarmen så stort sett fin ut, sa de, men ville avvente svar på prøvene. Takk for alle svar, damer Anonymous poster hash: b32f5...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå