Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Syvåringen vår må trekke fire tenner. Hun må ta to og to. Jeg er redd hun blir så skremt etter første gang at det blir vanskelig å komme tilbake andre gang. Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: c037f...523
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Her blir barna dopa ned om de er redde.
Nölle_ Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Jeg har trukket mange tenner da jeg var liten. Det så ut som noen hadde tatt tennene å hivd de inn i munnen min, i følge min søster, så skeve var de Det gikk bra hver gang jeg var hos tannlegen og jeg var aldri redd. Min far var alltid rolig og gjorde ikke noe big deal ut av det og det tror jeg var grunnen til at jeg var rolig også. Å trekke tenner gjør ikke vondt, det er bare litt ubehagelig. Han sa alltid at det ikke var noe farlig å gå til tannlegen. Tror mange foreldre selv har tannlegeskrekk og det plukker barna opp.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Jeg har en sjuåring som har trukket to tenner. Ingen problemer med det. Hvis dere ikke snakker om det som om det er en skummel ting, har hun ingen grunn til å tro det er skummelt. Hun får selvfølgelig bedøvelse og da er det ikke vondt. Anonymous poster hash: 7e6e0...f6b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Det er reguleringstannlegen som vil ha de ut. Alt for trangt i munnen. Anonymous poster hash: c037f...523
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Det er reguleringstannlegen som vil ha de ut. Alt for trangt i munnen. Anonymous poster hash: c037f...523 Det måtte min datter gjort også hvis vi hadde gått til den reguleringstannlegen "alle andre" bruker.... Anonymous poster hash: 62f9f...631
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Det er reguleringstannlegen som vil ha de ut. Alt for trangt i munnen. Anonymous poster hash: c037f...523 Det måtte min datter gjort også hvis vi hadde gått til den reguleringstannlegen "alle andre" bruker.... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Hmm...jeg blir jo i stuss. Men samtidig, hva har han å tjene på å gjøre dette "bare for gøy"? Hun er skjev i kjeve og nye tenner blir presset i feil retning. Forvirra kjenner jeg. Anonymous poster hash: c037f...523
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Det er reguleringstannlegen som vil ha de ut. Alt for trangt i munnen. Anonymous poster hash: c037f...523 Det måtte min datter gjort også hvis vi hadde gått til den reguleringstannlegen "alle andre" bruker.... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Hmm...jeg blir jo i stuss. Men samtidig, hva har han å tjene på å gjøre dette "bare for gøy"? Hun er skjev i kjeve og nye tenner blir presset i feil retning. Forvirra kjenner jeg. Anonymous poster hash: c037f...523 Ikke bare for gøy, men det er kanskje enklere enn å jobbe med å lage plass til alle tennene. Jeg trekte for øvrig 4 tenner selv da jeg var barn, og det var ikke noe problem det. Jeg var litt eldre da, men jeg tror det gjorde mye at ingen rundt meg dramatiserte dette noe videre. Jeg gikk til og med alene til tannlegen og hjem igjen. Har ikke hatt noe problem med det i ettertid heller, annet enn at to av mellomrommene kunne vært tettet bedre. Det synes ikke, men har lett for å feste seg mat der. Så bare pass på at reguleringen ikke blir tatt av for tidlig, selv om barnet sikkert er utålmodig etter å få den av. Anonymous poster hash: f7483...f6b
Twintipp og himmelblå Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 Det måtte min gjøre også da han ikke mistet melketennene. Han er i utgpkt ikke redd for sånt, så d gikk knirkefritt. Tennene sitter så utrolig løst at han ikke merket noenting, han skjønte ikke at han var ferdig! Nå er barn forskjellige, men vi har aldri forsterket opp ting som å ta sprøyte, gå til tannlegen etc, nettopp fordi jeg tror det ubevisst er med på å skape mer frykt! Sånn er det, og det må vi! Bare normalisert det. Det har funket her, aldri veket en mine verken med sprøyter eller noe.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 Ikke bli forvirret, du må stole mer på tannlegen enn en enkelt person her inne. Jeg trakk en del tenner som barn, og jeg ble veldig preget av det. Ene gangen virket ikke bedøvelsen skikkelig, noe jeg ikke merket før de var begynt å dra ut tannen. Jeg prøvde å gi beskjed, men opplevde at de ikke hørte meg. Etterpå trakk de den andre tannen også enda jeg sa at det gjorde vondt ("neida, det gjør det ikke, du er jo bedøvet!"). Nå som voksen har jeg skikkelig tannlegeskrekk som jeg prøver å komme over. F.eks. klarer jeg ikke å bestille time selv, det må mannen min gjøre for meg. Når jeg kommer inn gråter og skjelver jeg voldsomt, og på generell basis har det gått 5-7 år mellom hver gang jeg har klart å gå. Nå har jeg fått en utrolig dyktig tannlege som er spesialisert på tannlegeskrekk og har derfor klart å gå en gang i året de siste tre årene. Hun snakker meg gjennom absolutt alt hun gjør, og det er til enorm hjelp for meg, for da er jeg forberedt hele tiden og blir ikke så anspent og redd. Kanskje det kunne være noe for datteren din også? Be tannlegen forklare hva hun/han skal gjøre hele tiden slik at hun slapper av. Anonymous poster hash: 0e0eb...60e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #12 Skrevet 20. november 2014 5-åringen måtte trekke to melketenner i sommer (i to omganger) fordi de ikke falte og den voksne tannen hadde begynt å vokse bakom. En veldig lite dramatisk opplevelse, når mannen hadde først fått han ut fra under tannlegens skrivebord... Vi får se om vi var kjappe nok til å unngå regulering. Den første tannen har rettet seg fint, den andre er fremdeles litt på skrå. De er dessuten kjempe store, og en 5-årings munn er ikke akkurat stor. De kunne med fordel ha ventet litt før de meldte sin ankomst. Håper det ikke kommer flere på en stund. Hvis du går til en tannlege som er vant til barn, pleier de å kunne knepene for at barn ikke blir vettskremt av opplevelsen. Men det kan være greit å snakke litt om at det vil være litt ubehagelig etterpå. Anonymous poster hash: 8c944...d99
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #13 Skrevet 20. november 2014 Hvorfor må hun trekke de da? Her trodde tannlegen at min datter måtte trekke, men reguleringstannlegen fant på noe lurt. Skoletannlegen skjønner ikke helt hva han driver med, men det ser ut til å funke da. Dette er imidlertid ikke offentlig reguleringstannlege... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Det er reguleringstannlegen som vil ha de ut. Alt for trangt i munnen. Anonymous poster hash: c037f...523 Det måtte min datter gjort også hvis vi hadde gått til den reguleringstannlegen "alle andre" bruker.... Anonymous poster hash: 62f9f...631 Hmm...jeg blir jo i stuss. Men samtidig, hva har han å tjene på å gjøre dette "bare for gøy"? Hun er skjev i kjeve og nye tenner blir presset i feil retning. Forvirra kjenner jeg. Anonymous poster hash: c037f...523 Nei for all del, reguleringstannlegen gjør det jo ikke bare for gøy. Før var det jo alltid sånn man gjorde det, og mange (de fleste) gjør det sånn i dag også. Det har imidlertid kommet nye metoder, men dessverre er det ikke så mange reguleringstannleger som vet om disse. Kan jeg spørre hvor du bor? Anonymous poster hash: 62f9f...631
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå