Gå til innhold

Beina til dattera mi er litt rare (myke/skjeive)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig vanskelig å forklare. Men foten hennes kan vris helt rundt når beienet er rett, uten at det gjør vondt. Hun sitter med beina på en måte som ingen andre i familien klarer. Hun skal vurderes av fysioterapeut og barnelege til uka. Bare lurer på om noen vært borti noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hupermobile ledd?

Anonymous poster hash: feb98...302

Skrevet

Hypermobil

Anonymous poster hash: feb98...302

Skrevet

Hypermobile ledd. Mitt barn har det og kan gjøre akkurat det samme.

Skrevet

Takk for svar, da får jeg google litt :-)

Skrevet

Er dette forresten noe de gjør noe med?

Skrevet

Nei det kan være at hun trenger noen øvelser for å korrigere evt feilstilling. Kommer helt an på grad, men veldig mange barn er hypermobile. Stabiliserer seg ofte utover i barne/ungdomsår. Hvis hun har plager med å være i aktivitet pga dette er det grunn til å ta tak i det :-) ellers ville jeg ikke stresset for mye! Hør gjerne med Barnefysioterapeut i kommunen hvis dere har!

Anonymous poster hash: ad73d...e6e

Skrevet

Er dette forresten noe de gjør noe med?

Siden man har for mye bevegelige ledd, altså for lite stabilitet i leddene, så må man trene opp muskelstyrken dessto mer. Slik kan musklene veie opp for en del av den instabiliteten som man mangler i leddene. Selv om musklene aldri kan gi like stor stabilitet som det leddkapsler kan gjøre, så kan man likevel med god nok muskelstyrke kompensere rimelig bra.

Generelt sett bør man aldri slutte å trene stabilitet om man er hypermobil, da kan man lettere pådra seg skader enn de som har normal stabilitet i leddene. Bør være mer bevisst kroppsholding osv. og ikke tøye mer i de retninger man er hypermobil.

Anonymous poster hash: 541b5...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...