Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Tenkte jeg skulle ha som nyttårsforsett å være en mer bevisst forbruker. Kan dere hjelpe meg å fylle ut listen min? Fra før gjør jeg dette Unngår i størst mulig grad å bruke plastposer. Boikotter produkter fra Nestle http://www.ethicalconsumer.org/boycotts/boycottslist/nestleboycottprofile.aspx Unngår så langt jeg kan å bruke kyllingkjøtt (spiser noe økologisk) Spiser ikke scampi Unngår varer med palmeolje "Shopper" ikke. Det vil si, jeg kjøper tøy når barna eller jeg trenger det, men ikke for gøy. Kjøper kvalitetstøy som varer lenge. Gir videre ting og tøy barna har vokst fra som er i god stand. Er så heldig å få en del arvetøy. Anonymous poster hash: 16042...b16
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Hva vil du egentlig oppnå? Å bruke mindre penger? Hindre barnearbeid? Spise sunt? Ikke forurense? Støtte lokale bedrifter? Støtte produsenter i U-land? Anonymous poster hash: 684d5...5e6
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Kjøper (får) brukt også annet enn klær Ser på hva du faktisk får, ikke på merket Anonymous poster hash: fd1d2...899
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Hva vil du egentlig oppnå? Å bruke mindre penger? Hindre barnearbeid? Spise sunt? Ikke forurense? Støtte lokale bedrifter? Støtte produsenter i U-land? Anonymous poster hash: 684d5...5e6 Alt! Men med hovedvekt på miljøvern og etisk handel. Forstår at det blir ambisiøst å skulle leve helt etisk, men så mye som mulig vil jeg gjerne prøve. Kan legge til at jeg kaster så lite mat som mulig, handler fair trade der det er et alternativ og kjører kollektivt eller bruker el-bilen. Sikkert mer også, men dette er det jeg kommer på i farten. Vil gjerne vite det om det er noe jeg ikke har fått med meg (og det er det helt sikkert!). Anonymous poster hash: 16042...b16
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Med tanke på co2-utslipp, så er den viktigste enkelttingen å begrense flyreiser. En sydentur tilsvarer omtrent ett års bilkjøring. Anonymous poster hash: 9ed4e...66a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Du har jo en fin liste der, tenker der bare gjelder å være bevisst både på fairtrade, miljø og høyt forbruk. Det skader jo heller aldri å være litt bevisst på økonomi. Dette med emballasje går det jo også an å tenke litt ekstra på, trenger man å kjøpe oppvaskemaskinstabeletter der hver eneste tabelett i eska er pakket inn. Er det ikke nok at de ligger i en eske? Man kan kjøpe en pose med smarties og helle i skål, man trenger ikke kjøpe en pose med små porsjonsesker. Ser det kom inn et innlegg om å begrense flyreiser. Jeg visst ikke at det var så ille, men det er sikkert noe i det. Det er også noe man virkelig bør være seg litt bevisst når det gjelder mat. Er bedre å kjøpe druer fra Spania enn fra Sør Afrika. Anonymous poster hash: 9ef0b...890
ms.Pond Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 (endret) Kortreist mat og produkter fra små, økologiske produsenter? Handler en del på bondens marked, liker å støtte opp om de norske produsentene der jeg kan Rørosmeieriet er en stor favoritt, det blir kortreist for meg og de har kun økologiske produkter fra produsenter i omegnen. Prøver i den grad jeg kan å holde en økologisk linje både når det kommer til mat og klær. Men samtidig ser jeg at jeg ikke har verken økonomi eller tid til å gå 100%, så det blir de varene jeg får tak i. Nestlé boikotter jeg i den grad jeg får til, men de er infiltrert og samarbeider med så mange andre selskaper at det er vanskelig å klare å sile ut alt. Hva med en kompostbinge til matavfall? Det blir til kjempefin jord du kan bruke i potter og hage. Regner med du sorterer papir og plast, glass og metall? Da er det plutselig ikke så mye igjen av søppelet. Jeg tror det er vanskelig å skulle gjøre absolutt alt rett. Men det ser ut som om du har funnet deg en fin linje og en livsstil som passer deg. Og det er kjempebra! Det gjør mye mer å finne seg en fornuftig retning man kan følge resten av livet enn å være en fanatisk miljøforkjemper på absolutt alle områder som skal forsake alt og så gir opp etter to uker Endret 20. november 2014 av ms.Pond
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 anbefaler boka grønn og skjønn. mange gode tips der. Anonymous poster hash: 6c35a...2a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå