Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Er det noen som har hatt store blødninger og blodtap under fødsel? Ble det likedan de neste gangene også? Gjorde de tiltak i forkant eller under fødsel? Hadde blodtap på ca 2 l, blodprosent på litt over 4 sist. Redd for at det samme skjer igjen, selv ved evt. Keisersnitt! Er vel også større sjanse for blødning ved operasjon. Anonymous poster hash: ed142...41a
Gjest Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet over 2 liter ved ks av nummer to her. Men normalt ved de tre andre. ☺
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Jeg bløde mye etter første fødsel fordi livmoren ikke trakk seg sammen som den skulle. Jeg fikk beskjed om at det var lite sannsynlig det ville skje igjen, men de var ekstra oppmerksomme på det etter andre fødsel, heldigvis, for det skjedde da også. Ettersom de fulgte bedre med, ble det oppdaget tidligere og jeg mistet ikke like mye da. Hvordan det blir for deg kommer helt an på hvorfor du blødde. Snakk med jordmor og fortell at du er bekymret. Anonymous poster hash: 741bc...38a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Jeg vet ikke, men 1,5 mnd etter fødsel måtte jeg få blodoverføring.. Men blødde i nesten to mnd etter fødsel, så fikk i allefall et stort sår. Men ingen sa "oi, du har mistet masse blod". Lå i en blodpøl etter fødsel, men for meg virker det som at det er helt normalt? Vet ikke om det er større sjanse for blødning under KS, men de burde jo ta hensyn til at du mistet mye sist? Anonymous poster hash: 99802...ab2
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 De visste ikke helt hvorfor, trodde det var en utvekst på morkake som revna. Men de konkluderte ikke med noe. Skal vel på sykehuset for samtale neste uke, så håper jeg blir litt klokere da 😊 men greit å høre litt andre opplevelser, takk for svar😊 HI Anonymous poster hash: ed142...41a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet 6 liter og det gikk nesten galt. Var vaginal fødsel og morkaken satt fast og det skjedde da den måtte røskes/ draes ut. Ikke funnet ut annen mulig grunn enn det, svangerskap og fødsel forløp ellers helt som normalt, så hadde jeg gått for hjemmefødsel jeg vurderte ville jeg ikke sittet her idag. Har født før uten store blodtap men ikke født etter. Anonymous poster hash: 1a8fb...928
hengebuksvin Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Mistet mye blod under første fødsel jeg og, Men alt normalt ved de to andre
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Mistet ikke så mye under ks. MEN de tulla det til med blodfortynnende, så jeg måtte få fullt "påfyll" og ny operasjon 3 dager etter pga utallige småblødninger. Anonymous poster hash: 703ad...ea2
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet 6 liter og det gikk nesten galt. Var vaginal fødsel og morkaken satt fast og det skjedde da den måtte røskes/ draes ut. Ikke funnet ut annen mulig grunn enn det, svangerskap og fødsel forløp ellers helt som normalt, så hadde jeg gått for hjemmefødsel jeg vurderte ville jeg ikke sittet her idag. Har født før uten store blodtap men ikke født etter. Anonymous poster hash: 1a8fb...928 Hæ? Døde du? Eller ga de blodoverføring ganske kjapt? Altså før du hadde mistet alt blodet i kroppen? Ikke meningen å være vanskelig, ble bare veldig nysgjerrig. Et voksent menneske har mellom 4 og seks liter blod i kroppen.. Jeg mistet to lite med første, babyen satt fast og de måtte dra han ut.. Husker ikke helt hva som skjedde Med andre klippet de meg med en gang de så at hodet var litt for stort, så mistet nesten ingenting
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 Jeg har fått beskjed om at siden det har skjedd før så er de mer obs på blødninger neste gang å kommer til å gjøre det de kan for at det ikke skal skje igjen. Jeg blødde mye fordi livmoren ikke trakk seg sammen så de har sagt at de kommer til å prøve å få morkaka ut fortere, massere/klemme oftere på magen min rett etter fødsel, ha nødvendig medisin klar i tilfelle å jeg må ha den osv. De fortalte meg ganske mye de kunne gjøre for å minske risikoen for at det skal skje igjen. Anonymous poster hash: 148e4...e87
hengebuksvin Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 Mistet mye blod under første fødsel jeg og, Men alt normalt ved de to andre Glemte å si noe om årsak. Grunnen til at jeg mistet mye blod var at barnet var stort, med stort hode. Selv er jeg ganske lita. Revnet innvendig da han skulle ut. Selv om de andre to var omtrent like store, gikk det helt fint. Førstemann hadde vel ordnet det slik at det #ble vidt og bredt" der nede
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #12 Skrevet 20. november 2014 Jeg har fire barn, og har mistet mye blod i to av fødslene. Første fødsel var veldig tøff, langvarig og endte med sugekopp og revning fra A til Å. Jeg blødde både fra livmoren og fra riftene/revnene. Fikk vel et par poser med blod så det var ikke helt ekstremt da. Andre og tredje fødsel blødde jeg helt normalt. Fjerde fødsel endte med hastesnitt og da ville ikke livmoren trekke seg sammen. De knadde og jobbet, gav meg tre forskjellige medisiner før den endelig trakk seg sammen og blødningen avtok. Da sa de vel bare at kombinasjonen firegangsmor og keisersnitt gjorde at kroppen ikke var rask nok med å trekke livmoren sammen og da fossblør det jo fra der morkaken satt.... Anonymous poster hash: ef8ac...1bd
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #13 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet over to liter ved første ks. Hastesnitt. Fikk blodoverføring dagen etter. Mistet bare noen desiliter ved keisersnitt nr to som var planlagt. Anonymous poster hash: 74ff4...d96
DramaMama Skrevet 20. november 2014 #14 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet 2 liter blod under første fødsel pga morkaka satt fast. Tok nesten 30 minutter før de fikk den ut. Måtte få jerntilskudd intravenøst i 3 dager etter fødsel. Var svimmel, blek og slapp i mange uker etterpå, bare det å gå i dusjen var et mareritt - måtte sitte på en krakk for å orke. Neste fødsel forløp helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #15 Skrevet 20. november 2014 Jeg mistet 6 liter og det gikk nesten galt. Var vaginal fødsel og morkaken satt fast og det skjedde da den måtte røskes/ draes ut. Ikke funnet ut annen mulig grunn enn det, svangerskap og fødsel forløp ellers helt som normalt, så hadde jeg gått for hjemmefødsel jeg vurderte ville jeg ikke sittet her idag. Har født før uten store blodtap men ikke født etter. Anonymous poster hash: 1a8fb...928 Et menneske har gjennomsnittlig rundt 3,8 og 5,6 liter blod. Du kan miste 15 prosent av blodet ditt uten å få alvorlige følger. Pulsen vil bli raskere og du vil føle deg svimmel. Mister du 40 prosent av blodet ditt, vil blodtrykket bli så lavt at det ikke vil få til å fylle hjertekamrene. Dette vil med tid føre til døden. Sorry klarte ikke la være, 40 prosent av 6 liter er 2,4, så rart du egentlig lever😂 men du mente sikkert at du fikk blodoverføring med en gang og at du mistet så mye at det faktisk var fare på ferde😉 Anonymous poster hash: d42b7...b4c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #16 Skrevet 20. november 2014 Totale blodtapet var 6 liter ja, og ja jeg skulle nok ikke klart meg , ivertfall ikke uten å få hjerneskade. Blodtapet skjedde fort. Hadde omtrent 4,5 l i utg punktet og mistet dermed endel de prøvde gi . Var vanskelig stoppe blødningen for dem og må ha blødd fra stor åre for jeg blødde veldig fort. Det gikk ikke lang tid fra det skjedde til jeg ble lagt i narkose Våknet opp på intensiven et halvt døgn etter ifølge mannen men jeg husker ikke dette så var nok neddopa men husker fra dagen etter fødselen fra intensiven. Og jeg husker da det skjedde:( trodde jeg skulle dø er mitt siste minne før narkosen kom ,og det virket det som jordmora også trodde. Grusom start og ikke få ha baby hos meg ,men tross alt verst for pappan som sto på sidelinjen og trodde han skulle miste meg. Så massivt blodtap er heldigvis sjeldent , de sa det ikke skjer en gang i året engang. Kollapsa en del av en lunge også oppi dette så det plaget meg mest etterpå, ikke få puste ordentlig å måtte trene den litt oppRar greie for meg når det daglig på intensiven kom inn forskjellige leger og pleiere som hadde vært med å reddet meg , de sto bare å smilte over at jeg satt/ lå i senga. Det var visst close call , takknemlig for dyktig helsepersonell ja men at kroppen min var i den formen den er hjalp på muligens at ikke flere komplikasjoner skjedde. Anonymous poster hash: 1a8fb...928
Anonym bruker Skrevet 20. november 2014 #17 Skrevet 20. november 2014 Går fint an å miste 6 liter blod når behandlingsteamet står rundt og presser inn det som presses kan av væsker og blodposer samtidig. Om en mister 6 liter blod i løpet av ett minutt uten at noe erstattes, vil en dø ja. Anonymous poster hash: d6a16...e47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå