Gå til innhold

For en jævlig ettermiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg hentet i barnehagen fikk jeg vite alt som var galt i dag.

Så fort vi kom inn døren var det klaging fordi han ikke ville ta av klærne selv. Så bæsja han i trusa. Så fikk han raserianfall og hylte og slo og sparka fordi jeg sto å vasket trusa på badet mens han bæsjet ferdig på do og jeg skulle ut derifra. Etterpå tullet han rundt før han tilslutt gikk med på håndvask. Begynte å hyle når jeg gikk ut og sa han kunne vaske seg uten min hjelp. Lyver og sier han har brukt såpe når han ikke har det.

Masing og sutring etterpå, og skriking fordi han må kle på seg selv. Jeg forsøker å å skrelle potetene men kjenner jeg blir fysisk dårlig av å stå der med alt stresset, og at beina snart ikke holder meg lenger (er gravid). Jeg har kjeftet, forklart og advart mye allerede denne halvtimen vi har vært hjemme. Advarer nå om at det ikke blir middag om han fortsetter. Det er sutring, og slenging av stygge ord og fraser mot meg kontinuerlig mens jeg forsøker å reagere på det så pedagogisk som mulig. Jeg kaster inn håndkleet og han får slengt to knekkenrød på bordet som blir middagen i dag, mens jeg gikk på soverommet og her sitter jeg bare å gråter, klarer ikke slutte en gang. Han er for seg selv på stua. Mannen er bortreist.

Han er snart 4 år, og slik er det nesten bestandig for tiden, hele tiden. Hver bidige ting er en kamp! Til tross for konsekvent handling og forklaringer, så ender det slik for alt som han gjøre selv (han klarer det hvisker vil, men er "lat"). Jeg er så sliten, holder på å bli sprø. Han burde jo bli mer selvstendig snart, og forstå at han skal behandle andre pent.

Så kom igjen. Jeg vet hvordan mange perfekte mødre er her inne er, så kom igjen og fortell meg hvor jævlig mor jeg er!

Anonymous poster hash: 3fbda...4e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasket du trusen på badet i barnehagen? Har de egen vask til sånt?

Anonymous poster hash: 24673...cfd

Skrevet

Vasket du trusen på badet i barnehagen? Har de egen vask til sånt? Anonymous poster hash: 24673...cfd

Det var hjemme

Skrevet

Du er ikke en dårlig mor. Du gjør så godt du kan. Mange barn går gjennom trassen. Kan trøste deg med at mine venner sier at de som er trassete når de er små, ofte er bedre å ha med å gjøre når de er ungdommer. Jeg tviholder på den troen :P

Vi har også et barn med mange og vanskelige utfordringer. Jeg har mange ganger vært rådløs.

Har ingen fasitsvar til deg. Men råder deg til å kontakte helsesøster eller pedleder i bhg for litt råd om du synes det er vanskelig.

Skrevet

Høres ut som en 4-åring som var sliten og sulten og egentlig bare ville ha mamma-kontakt.

Da hjelper det ikke å kreve at han skal være selvstendig og behandle andre (deg) pent.

Hadde jeg vært deg i den situasjonen så ville jeg tatt et knekkebrød på begge to med det samme og så heller laget middag som han kunne spise til kvelds. Virker som kanskje dere begge to hadde lavt blodsukker?!

Har ikke sansen for at du gjør spisesituasjonen hans så negativ ved å "slenge" to knekkebrød til ham og så forlate ham alene i stuen.

Du må ta deg sammen og finne rutiner som fungerer bedre enn de du har pr i dag.

Anonymous poster hash: b65c9...bda
Skrevet

Vil ikke ta av klærne selv => "Da får du gå med yttertøyet på."

Ber deg gå ut når han sitter på do => Den bør du respektere og vente med trusevask til han er ferdig.

Nekter håndvask/tuller før håndvask => Bær ham eller dra ham inn på badet til han har gjort det. Kontroll med lukting på hendene for å sjekke såpebruk.

Lyver om såpebruk => Ingen diskusjon, tilbake for ny vask umidelbart.

Vil ikke kle på seg => "Så gå naken."

Masing og sutring under middagslagingen => "Enten hjelper du til og er hyggelig eller så går du et annet sted og er sur" Hvis det ikke hjelper med en gang bærer/drar du ham med deg til et annet rom og lukker døra. Gjenta om nødvendig.

Ikke gi mer enn en advarsel Aldri!

Det er nok ikke så uvanlig at unger på den alderen trasser grusomt. De skal jo lære seg hva de faktisk kan bestemme selv og hva de ikke kan bestemme. Velg dine kamper og stå knallhardt på dem, men føy ham også med en gang når det er noe han kan få bestemme selv.

Anonymous poster hash: 69b29...b2e
Skrevet

Vil ikke ta av klærne selv => "Da får du gå med yttertøyet på." Ber deg gå ut når han sitter på do => Den bør du respektere og vente med trusevask til han er ferdig. Nekter håndvask/tuller før håndvask => Bær ham eller dra ham inn på badet til han har gjort det. Kontroll med lukting på hendene for å sjekke såpebruk. Lyver om såpebruk => Ingen diskusjon, tilbake for ny vask umidelbart. Vil ikke kle på seg => "Så gå naken." Masing og sutring under middagslagingen => "Enten hjelper du til og er hyggelig eller så går du et annet sted og er sur" Hvis det ikke hjelper med en gang bærer/drar du ham med deg til et annet rom og lukker døra. Gjenta om nødvendig. Ikke gi mer enn en advarsel Aldri!  Det er nok ikke så uvanlig at unger på den alderen trasser grusomt. De skal jo lære seg hva de faktisk kan bestemme selv og hva de ikke kan bestemme. Velg dine kamper og stå knallhardt på dem, men føy ham også med en gang når det er noe han kan få bestemme selv. Anonymous poster hash: 69b29...b2e

Jeg gjør omtrent akkurat som du beskriver til hvert punkt. Og det her er ikke bare før middag, etter barnehage, det er så og si hele tiden. Men feks når jeg da ikke hjelper til med klærne (bare for å ta ett av eksemplene) så har jeg en gut som hyler, ruller på gulvet, spytter, kaster ting og roper alt det stygge han kan, springer inn med skitne sko osv. Det må også få konsekvenser. Han kan holde på sånn fra etter bhg til vi omtrent er ferdig med å spise middagen. I dag ble det bare alt for mye for meg. Jeg holder på å bli gal.

Skrevet

Jeg har aldri hatt slike problemer med noen av barna, men så har jeg aldri brukt dette pedagogiske våset. Og før noen hyler opp om det, så har jeg 2 voksne barn som alltid har vært harmoniske lykkelige som barn, og er fullstendig friske i hodene sine tross mors mangel på bruk av pedagogikk.

Nå har vi en datter på 4 år. Når hun har forsøkt seg på tull har hun fått en advarsel, deretter har hun blitt sendt på rommet hvis det ikke har hjulpet. Vi har da fjernet alt av leker så det er kjedelig å være der. Hun har fått vite at hun kan komme ut når hun er ferdig, og vi har vært sinte i stemmen, ikkenoe dilldall.

Så hvorfor flere skal være så pedagogiske skjønner ikke jeg. At dere gidder !

Anonymous poster hash: 478e1...9a8

Skrevet

Vil ikke ta av klærne selv => "Da får du gå med yttertøyet på." Ber deg gå ut når han sitter på do => Den bør du respektere og vente med trusevask til han er ferdig. Nekter håndvask/tuller før håndvask => Bær ham eller dra ham inn på badet til han har gjort det. Kontroll med lukting på hendene for å sjekke såpebruk. Lyver om såpebruk => Ingen diskusjon, tilbake for ny vask umidelbart. Vil ikke kle på seg => "Så gå naken." Masing og sutring under middagslagingen => "Enten hjelper du til og er hyggelig eller så går du et annet sted og er sur" Hvis det ikke hjelper med en gang bærer/drar du ham med deg til et annet rom og lukker døra. Gjenta om nødvendig. Ikke gi mer enn en advarsel Aldri! Det er nok ikke så uvanlig at unger på den alderen trasser grusomt. De skal jo lære seg hva de faktisk kan bestemme selv og hva de ikke kan bestemme. Velg dine kamper og stå knallhardt på dem, men føy ham også med en gang når det er noe han kan få bestemme selv. Anonymous poster hash: 69b29...b2e

Jeg gjør omtrent akkurat som du beskriver til hvert punkt. Og det her er ikke bare før middag, etter barnehage, det er så og si hele tiden. Men feks når jeg da ikke hjelper til med klærne (bare for å ta ett av eksemplene) så har jeg en gut som hyler, ruller på gulvet, spytter, kaster ting og roper alt det stygge han kan, springer inn med skitne sko osv. Det må også få konsekvenser. Han kan holde på sånn fra etter bhg til vi omtrent er ferdig med å spise middagen. I dag ble det bare alt for mye for meg. Jeg holder på å bli gal.

Men hvis du vet han trasser fort, hvorfor gjøre påkledning til en kamp? Kan du ikke bare hjelpe han?

Anonymous poster hash: cbc71...00c

Skrevet

Her kommer sikkert et kjipt svar fra meg men kjenner meg litt igjen med min 3,5 åring. Begge er slitne etter en lang dag og skal vedde på at det ikke er så moro å møte en sint, sur og lei mamma... Har inni mellom tenkt " hva er det jeg driver med" når jeg står på kjøkkenet og gjør tre ting samtidig for å få middagen klar, mens jeg innimellom stikker hodet inn i stua å gir ulike formaninger om å ikke gjøre det og nå må du gjøre det uten å ane hva som var foranledningen til det som skjer.. Kanskje kler han ikke på seg fordi buksa var veldig vanskelig å få på, kanskje heller han ut hele lekekassa fordi han var på jakt etter akkurat den leka? Kanskje får jeg kasta en bil etter meg fordi jeg rett og slett ikke tar meg tid til å spørre hva som egentlig skjer, hva som var vanskelig eller leit? Kanskje har han veldig mye å si men fordi jeg stresser og ikke tar meg tid så får han aldri kommet egentlig til ordet? Kanskje er det det som gir seg uttrykk i slåing, trassing og raserianfall?

Hva med å roe helt ned, smør et knekkebrød til dere hver når dere går inn døra. Ta han på fanget og snakk med han og kos han. Ta middagen etterpå. Det koster ikke mye å gi noen oppmuntrende ord og en hjelpende hånd når buksa er vrang- han kommer til å lære å kle den på seg helt selv alikevel. Sett grenser og var konsekvent men ikke bli ufin og kjør over han bare fordi du kan.

Alle blir slitne, det vil ikke si at man er noen dårlig mamma fordet. Det handler bare om å prøve å snu tankegang litt og ta noen grep for å prøve å lette på situasjonene :)

Skrevet

Les boka De utrolige årene. Eller enda bedre, gå på kurset.

Anonymous poster hash: b3d9b...52c

Skrevet

Vil ikke ta av klærne selv => "Da får du gå med yttertøyet på." Ber deg gå ut når han sitter på do => Den bør du respektere og vente med trusevask til han er ferdig. Nekter håndvask/tuller før håndvask => Bær ham eller dra ham inn på badet til han har gjort det. Kontroll med lukting på hendene for å sjekke såpebruk. Lyver om såpebruk => Ingen diskusjon, tilbake for ny vask umidelbart. Vil ikke kle på seg => "Så gå naken." Masing og sutring under middagslagingen => "Enten hjelper du til og er hyggelig eller så går du et annet sted og er sur" Hvis det ikke hjelper med en gang bærer/drar du ham med deg til et annet rom og lukker døra. Gjenta om nødvendig. Ikke gi mer enn en advarsel Aldri! Det er nok ikke så uvanlig at unger på den alderen trasser grusomt. De skal jo lære seg hva de faktisk kan bestemme selv og hva de ikke kan bestemme. Velg dine kamper og stå knallhardt på dem, men føy ham også med en gang når det er noe han kan få bestemme selv. Anonymous poster hash: 69b29...b2e

Jeg gjør omtrent akkurat som du beskriver til hvert punkt. Og det her er ikke bare før middag, etter barnehage, det er så og si hele tiden. Men feks når jeg da ikke hjelper til med klærne (bare for å ta ett av eksemplene) så har jeg en gut som hyler, ruller på gulvet, spytter, kaster ting og roper alt det stygge han kan, springer inn med skitne sko osv. Det må også få konsekvenser. Han kan holde på sånn fra etter bhg til vi omtrent er ferdig med å spise middagen. I dag ble det bare alt for mye for meg. Jeg holder på å bli gal.Anonymous poster hash: 3fbda...4e9

Men hvis du vet han trasser fort, hvorfor gjøre påkledning til en kamp? Kan du ikke bare hjelpe han?Anonymous poster hash: cbc71...00c

Klær er et eksempel. Han er sånn med alt.

Skrevet

Oppdatering: laget mat likevel (middag). Som kvelds, som foreslått. Når maten kom var det "feil". Skulle ikke ha, skulle ha, skulle ikke ha. Sausen skulle på poteten. Etterpå skulle den ikke det likevel. Holdt på med det ei stund, men fikk ikke ny mat selvsagt. Søla på armen sin, og hyl skreik. Fordi jeg skulle hente papir og jeg skulle tørke. Ikke snakk om å gjøre selv. I det han skulle til å kline det på buksa mi tørket jeg av for å avverge. Deretter mye trass. Endte med advarsel og maten gikk i spøla. Han tok skjea fra kasserolleikea og kastet utover innholdet på kjøkkenbenken. Nå har jeg bært han opp på rommet sitt 4 gangen og svetten renner. HI

Skrevet

Jeg har aldri hatt slike problemer med noen av barna, men så har jeg aldri brukt dette pedagogiske våset. Og før noen hyler opp om det, så har jeg 2 voksne barn som alltid har vært harmoniske lykkelige som barn, og er fullstendig friske i hodene sine tross mors mangel på bruk av pedagogikk.

Nå har vi en datter på 4 år. Når hun har forsøkt seg på tull har hun fått en advarsel, deretter har hun blitt sendt på rommet hvis det ikke har hjulpet. Vi har da fjernet alt av leker så det er kjedelig å være der. Hun har fått vite at hun kan komme ut når hun er ferdig, og vi har vært sinte i stemmen, ikkenoe dilldall.

Så hvorfor flere skal være så pedagogiske skjønner ikke jeg. At dere gidder !

Anonymous poster hash: 478e1...9a8

Det er jo nettopp derfor du ikke trenger å være pedagogisk... Fordi de er friske og harmoniske...

Anonymous poster hash: 44713...0b6

Skrevet

Jeg gjør omtrent akkurat som du beskriver til hvert punkt. Og det her er ikke bare før middag, etter barnehage, det er så og si hele tiden. Men feks når jeg da ikke hjelper til med klærne (bare for å ta ett av eksemplene) så har jeg en gut som hyler, ruller på gulvet, spytter, kaster ting og roper alt det stygge han kan, springer inn med skitne sko osv. Det må også få konsekvenser. Han kan holde på sånn fra etter bhg til vi omtrent er ferdig med å spise middagen. I dag ble det bare alt for mye for meg. Jeg holder på å bli gal.Anonymous poster hash: 3fbda...4e9

Men hvis du vet han trasser fort, hvorfor gjøre påkledning til en kamp? Kan du ikke bare hjelpe han?Anonymous poster hash: cbc71...00c

Klær er et eksempel. Han er sånn med alt.Anonymous poster hash: 3fbda...4e9

Eller mener du at en snart fireåring skal hs full service på alt og ikke gjøre noe selv?

Skrevet

Vet du hvordan han er i bhg? Og om han trives der? Vår gutt var et lite helvete en periode da han var 3,5 - 4 år. Han hadde byttet bhg, og det viste seg at han slet med å tilpasse seg.

Det er normalt at barn i den alderen trasser, men dersom det er hele tiden vil jeg tro det ligger noe mer bak. Er det lenge til du skal ha baby? Hvordan reagerer han på det?

Anonymous poster hash: 06ea7...1b3

Skrevet

Vet du hvordan han er i bhg? Og om han trives der? Vår gutt var et lite helvete en periode da han var 3,5 - 4 år. Han hadde byttet bhg, og det viste seg at han slet med å tilpasse seg.

Det er normalt at barn i den alderen trasser, men dersom det er hele tiden vil jeg tro det ligger noe mer bak. Er det lenge til du skal ha baby? Hvordan reagerer han på det? Anonymous poster hash: 06ea7...1b3

Har vært sånn bestandig, fra han klarte å ytre noe som helst, så det er ikke noe nytt. Men dagene går litt opp og ned, så ikke like ille hver dag.

Skrevet

Jeg har det på samme måte hi. Startet senest i dag tidlig et innlegg om det samme.

Jeg har flere ganger tenkt at det er noe galt med ungen min, som klikker så ofte, og over så lite. Men etter å ha trålet nettet, og lest svarene her inne, har jeg konkludert med at hun er helt normal. Men hva jeg kan gjøre med det, godt spørsmål. Jeg har rett og slett ikke tålmodig het nok til å være den supermammaen alle her inne mener man bør være. Vi får bare håpe det går seg til.

Anonymous poster hash: 7026a...6c2

Skrevet

Stor klem fra meg, har en i samme modell. Blitt litt bedre i perioden 4-5,5 år, men vi er visst på vei i en nye vanskelig periode. Føler at jeg har en tenåring i hus...

Anonymous poster hash: 48cad...954

Skrevet

Det er normalt at barn i den alderen trasser, men dersom det er hele tiden vil jeg tro det ligger noe mer bak. Er det lenge til du skal ha baby? Hvordan reagerer han på det? Anonymous poster hash: 06ea7...1b3

Har vært sånn bestandig, fra han klarte å ytre noe som helst, så det er ikke noe nytt. Men dagene går litt opp og ned, så ikke like ille hver dag.

Men hvis han har vært sånn "bestandig" så er det jo åpenbart at det er noe i oppdragelsen og rutinene som ikke er godt nok. For de fleste barn er født med samme utgangspunkt. 

Velg dine kamper. Noen ganger hjelper du ham, men som oftest må han klare det selv. Vil han ikke kle seg før bhg om morgenen, så kjør han avgårde i trusa. 

Men du må virkelig ikke gjøre spisesituasjoner, som egentlig skal være gode mellom dere til noe trist og vondt. 

Eksempel fra mitt hjem i dag. Barna kom hjem utslitte etter en regntung dag i bhg. Jeg hadde hadde masse og gjøre og hadde ikke rukket og ha en lammelårsmiddag klar i dag (selvom jeg hadde tid til det i går og ergo hadde vi det), så i dag på vei til bhg, stoppet jeg på butikken, kjøpte med grove rundstykker, og fiskekaker. Så fikk barna rundstykker med smør og fiskekaker på. Kjempefornøyde alle mann, og vi brukte tiden sammen på noe godt. 

I dag ble det sånn fordi vi alle var ekstra lei og slitne. 

Jeg er ikke en pedagog, og har heller ingen ønsker om og være det. Men forståelse for barn har man likevel, og av og til så må man bare kle av dem, og hjelpe dem litt ekstra. Men i hverdagen skal og må du være konsekvent. Mene det du gjør og gjør det du mener. 

Vi blir alle slitne og lei iblant. Men man kan ikke slenge et par knekkebrød på bordet, nekte et barn middagen du står og lager også sette deg på senga di og gi opp. 

Håper dagen imårra blir bedre for dere begge. Og du er IKKE en dårlig mor basert på det du har forklart her. 

Nyt alenetiden ikveld, og samle krefter, i morgen er en ny dag <3

Stor klem fra en mamma til en annen :)

Skrevet

Ganske jævlig ettermiddag her også med to toåringer og en femåring som kjempet om oppmerksomheten. Men jeg vet hvem som er ansvarlig for det, og det er kun meg selv! Jeg prioriterte feil i dag og alt gikk skeis med alle tre, som var slitne etter en dag i barnehagen.

Du må ikke skylde på gutten din! Her er det du som må ta grep. Fokuser på å skape en tett relasjon med han, i stedet for å stå på ditt hele tiden. Barn vil alltid samarbeide, men man må behandle dem med respekt og bruke anerkjennende kommunikasjon. Hadde du samarbeidet med en sjef som snakket sånn til deg? Et barn gjør det i hvert fall ikke!

Anonymous poster hash: 74a49...7df

Skrevet

"Men hvis han har vært sånn "bestandig" så er det jo åpenbart at det er noe i oppdragelsen og rutinene som ikke er godt nok. For de fleste barn er født med samme utgangspunkt. "

Kan godt være at jeg er en forjøvlig dårlig mor, vet at jeg gjør mye jeg ikke burde, men det du sier der, vitner bare om totalt manglende forståelse. Det å si at barn har samme utgangspunkt er så bak mål at jeg vet ikke. Barn er like forskjellig som oss voksne. Det er ikke noe galt med gutten min. Men det er jammen meg forskjell på lynnet på barn og hvordan de reagerer på oppdragelse. De har forskjellige gener også. Miljø er bare en av mange faktorer.

Nå er jeg så sliten at jeg har mest lyst til å hoppe ut av vinduet, men setter meg istede i sofaen og bretter klær, etterpå må jeg støvsuge og ut med søpla.

Skrevet

Ganske jævlig ettermiddag her også med to toåringer og en femåring som kjempet om oppmerksomheten. Men jeg vet hvem som er ansvarlig for det, og det er kun meg selv! Jeg prioriterte feil i dag og alt gikk skeis med alle tre, som var slitne etter en dag i barnehagen.

Du må ikke skylde på gutten din! Her er det du som må ta grep. Fokuser på å skape en tett relasjon med han, i stedet for å stå på ditt hele tiden. Barn vil alltid samarbeide, men man må behandle dem med respekt og bruke anerkjennende kommunikasjon. Hadde du samarbeidet med en sjef som snakket sånn til deg? Et barn gjør det i hvert fall ikke! Anonymous poster hash: 74a49...7df

Hvis sjefen hadde helt meg inn i ørene, rulla på gulvet, spytta meg i ansiktet og kaller meg en bæsj, så hadde jeg om mulig vært enda mer streng i stemmen til han.

Skrevet

"Men hvis han har vært sånn "bestandig" så er det jo åpenbart at det er noe i oppdragelsen og rutinene som ikke er godt nok. For de fleste barn er født med samme utgangspunkt. "

Kan godt være at jeg er en forjøvlig dårlig mor, vet at jeg gjør mye jeg ikke burde, men det du sier der, vitner bare om totalt manglende forståelse. Det å si at barn har samme utgangspunkt er så bak mål at jeg vet ikke. Barn er like forskjellig som oss voksne. Det er ikke noe galt med gutten min. Men det er jammen meg forskjell på lynnet på barn og hvordan de reagerer på oppdragelse. De har forskjellige gener også. Miljø er bare en av mange faktorer.

Nå er jeg så sliten at jeg har mest lyst til å hoppe ut av vinduet, men setter meg istede i sofaen og bretter klær, etterpå må jeg støvsuge og ut med søpla.

Vel, jeg prøvde. Måten du responderer på underbygger det jeg tenker. det kan du så klart like eller ikke like.

Synes det er ekstremt snevert og dra ting så ut av kontekst, og å ikke klare og ta innlegget i sin helhet innover deg. Det må du nesten ta på din egen kappe.

Vi er alle slitne. Og vi må alle brette klær,vaske klær, vaske hus, oss selv osv.det er bare sånn livet er.

Skrevet

Du har mistet kontrollen. Virkelig på tide å innføre time-out! Se på supernanny for hvordan det gjøres på en ok måte.

Anonymous poster hash: e0114...9ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...