Gå til innhold

Hjelp! Stengevarsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan få nødpenger eller hva det heter hos NAV. mener det er 24timer behandlingstid.

Gå på nav og prat med de i morgen. 

Anonymous poster hash: 0c754...4ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere sliter HVER mnd bør dere jo søke bostøtte f.eks, eller være i forkant med å søke sosialstønad! Den dagen du får regningen, og kontoen er tilnærmet tom, og du vet du ikke får penger utbetalt før den forfaller, SØK HJELP. Ikke sitt der å gjør ingenting.

Og hvis dere tjener mer i perioder MÅ dere sette vekk penger til de mnd dere ikke tjener like bra..

Anonymous poster hash: 3edb8...161
Skrevet

Du kan få hjelp fra nav til dette ja. Men du skal vite det at det da kan bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Vet ikke om de gjør det alle steder, men på det kontoret jeg jobber på, så gjør vi det automatisk når det er stengvarsel der det bor barn.

Anonymous poster hash: 7d384...d27

Fjas!!!! Og hvorfor skulle dere det liksom? ER ingen unger som blir vanskjøttet! Har selv fått stengt strømmen 1 gang og NAV betalte regningen med en gang og ikke noe barnevern blei kontaktet.

Anonymous poster hash: 86c8d...43a

Nei det er ikke fjas. Vi på vårt kontor gjør det! Det er fordi det vitner om dårlig økonomistyring når man får stengevarsel på strømmen. Men det skjer jo ikke noe mer enn at det blir en undersøkelse. Det er ikke noe å være redd for.

Anonymous poster hash: 7d384...d27

Jeg bare lurer litt på hvordan dårlig økonomistyring har med barnevernet og gjøre hvis det ikke foreligger vanskjøtsel og sultende barn?

Anonymous poster hash: e4de2...57b

Skrevet

Du kan få hjelp fra nav til dette ja. Men du skal vite det at det da kan bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Vet ikke om de gjør det alle steder, men på det kontoret jeg jobber på, så gjør vi det automatisk når det er stengvarsel der det bor barn. Anonymous poster hash: 7d384...d27

Uff! Når det er første gang det skjer også?:o Men hva tiltak kan settes i gang etter det da? Barna har alt de trenger, jeg lever heller på nudler enn at det skal gå ut over de! Anonymous poster hash: 7d799...47e

Slapp av! De henter ikke ungene dine pga betalingsproblemer :-) Får du hjelp av bv skal du være glad - de kan f.eks dekke bhgplass, fritidsaktiviteter mm. dersom dere har det trangt. Men det nåløyet er også trangt, for og si det sånn. Vær ærlig m NAV og si det som det er. Melder de så melder de. Hilsen bvansatt :-)

Anonymous poster hash: ab811...970

Skrevet

Jobbet i NAV for noen år siden, fikk vite at det ikke var lov å stenge strømmen om det er barn i huset. Kun for å ta hensyn til barna.

Anonymous poster hash: 6618c...0b3

Skrevet

Man kan få nødpenger eller hva det heter hos NAV. mener det er 24timer behandlingstid.Gå på nav og prat med de i morgen.  Anonymous poster hash: 0c754...4ff

ikke 24 timer, er 3 dager.

Anonymous poster hash: 6618c...0b3

Skrevet

Man kan få nødpenger eller hva det heter hos NAV. mener det er 24timer behandlingstid.Gå på nav og prat med de i morgen.  Anonymous poster hash: 0c754...4ff

ikke 24 timer, er 3 dager. Anonymous poster hash: 6618c...0b3

Det stemmer ikke. Da jeg var i akutt krise ble det sendt på dagen, men det tok 17 timer før pengene var på konto. Jeg hadde all dokumnetasjon med meg på NAV. Altså oversikt over utgifter, kopi av leiekontrakt, kopi av lånepapirer og kontoutskriftene for de siste tre mnd.

Anonymous poster hash: f7b16...2ac

Skrevet

Om de kommer i uka her,kommer de i morgen. Tror ikke de kan stenge på en fredag,da blir dere uten strøm hele helga .

Jeg ville ringt inkasso selskapet i dag. Det er de som sitter med det når det har gått så langt,og de du må avtale og lage en nedbetalingsplan med.

Ring de nå,så slipper du og sove dårlig i natt,forhåpentligvis.

Lykke til

Anonymous poster hash: 57192...083

Joda det gjør de. Hos oss stod de på døren en fredag morgen klokken åtte og stengte strømmen. Så ringte de på og sa vi fikk betale i løpet av dagen så kunne de åpne før helgen. De la på 1500,- i stengegebyr også i tillegg til regningen og gebyrene.

Anonymous poster hash: 4e983...1fc

Skrevet

Har du ingen du kan ringe for 8g låne disse pengene?

Skrevet

Har du ingen du kan ringe for 8g låne disse pengene?

Skrevet

Hva med og bare søke et lite forbrukslån hos feks Folkia ? Der kan du låne 2000 kr. Søker du nå får du svar med en gang om det blir innvilget eller ikke og pengene får du på konto i morgen så lenge du signerer med bank id.

Sikkert ikke verden beste løsning, men bedre det enn og la strømmen bli stengt og i tillegg betale over 1500 kr i åpningsgebyrer..

Skrevet

Var i samme situasjon noen år tilbake og da kom de å stengte strømmen, men jeg gikk på nav og de ringte strømselskapet som ba de åpne og fikk betalt regningen. Nav hjelper deg, såcgå dit kl 9 imorra :)

Anonymous poster hash: ad490...f04

Skrevet

Beklager, men jeg synes det er helt vilt at man bare kan ringe NAV og få hjelp når man ikke klarer å betale strømregningen sin...

Hvis dere ikke har råd til det, gjør dere noe veldig feil! Da MÅ dere ta dere i nakken, se hvordan dere kan bruke penger annerledes, og evt hvordan dere kan få inn mer.

Det er vanskelig, men det MÅ gjøres!

Noen ganger synes jeg det er helt latterlig hvor lettvint det skal være å gå til NAV.

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at dere fortjener å miste strømmen, men når man har latt det gå så langt, så har jeg ikke så veldig mye sympati heller...

Anonymous poster hash: 30fd7...577

Skrevet

Hvorfor i all verden blir ikke slike ting tatt tak i før det går så langt? 

Anonymous poster hash: de6c6...f49
Skrevet

Beklager, men jeg synes det er helt vilt at man bare kan ringe NAV og få hjelp når man ikke klarer å betale strømregningen sin...

Hvis dere ikke har råd til det, gjør dere noe veldig feil! Da MÅ dere ta dere i nakken, se hvordan dere kan bruke penger annerledes, og evt hvordan dere kan få inn mer.

Noen ganger synes jeg det er helt latterlig hvor lettvint det skal være å gå til NAV.

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at dere fortjener å miste strømmen, men når man har latt det gå så langt, så har jeg ikke så veldig mye sympati heller...

Det er ikke "bare til å ringe nav"!

Jeg jobber i Nav. Tror du ikke det er nedverdigende for de det gjelder?

Det er mange grunner til at man havner i en sånn situasjon.

Ta deg selv i nakken du 😉

Anonymous poster hash: 0af41...d78

Skrevet

NAV kan gi en garanti til inkassoselskapet hvor de lover å dekke det aktuelle beløpet. Da stenges ikke strømmen, og NAV har litt tid på seg til å lage sak og betale inn beløpet. Ta med deg kontoutskrifter for de siste 3 månedene på både deg og din samboer. Leier dere bolig, ta med husleiekontrakt. Og ta med siste ligning på begge. Og husk at dere begge må signere et søknadsskjema om sosialhjelp, så lurt om dere møter opp begge to om mulig.

(Bør nok absolutt stille opp på kontoret når det åpner og snakke med dem, spesielt hvis dere aldri har søkt sosialhjelp tidligere. Der jeg jobber ordnes ikke slike saker pr tlf, da må personen møte på kontoret for en samtale.)

Anonymous poster hash: 940a7...d4e

Skrevet

Hvorfor skal jeg ta meg selv i nakken? Jeg sørger da vitterlig for å ikke havne i slike situasjoner.

Og jo - noen her gir inntrykk av at det bare er å "ringe til NAV". Jeg tror på ingen måte at det er så himla nedverdigende for alle, men at det for mange en veldig komfortabel hvilepute.

Hvis alle på NAV er så naive som deg, er det jo helt skremmende.

Skrevet

Hvorfor skal jeg ta meg selv i nakken? Jeg sørger da vitterlig for å ikke havne i slike situasjoner.

Og jo - noen her gir inntrykk av at det bare er å "ringe til NAV". Jeg tror på ingen måte at det er så himla nedverdigende for alle, men at det for mange en veldig komfortabel hvilepute.

Hvis alle på NAV er så naive som deg, er det jo helt skremmende.

Ja så la oss håpe du aldri havner i en situasjon hvor du trenger økonomisk støtte!

Eller er du for god til det? Ville du heller valgt å bo på gata da?

Skrevet

Grunnen til at vi er i denne situasjonen nå er at vi fikk en kjempeutgift på bilen i sommer, og da røyk den lille bufferen vi hadde i tillegg til en del av feriepengene. Ferien i sommer var en telttur på fjellet sammen med ungene. Jeg måtte ha to uker ferie da vi ikke fikk barnevakt de ukene, ellers jobbet jeg så mye jeg kunne.

Det finnes ikke andre plasser å sette seg på ringelister her, og jeg har ringt flere ganger og spurt om å få jobbe, men de bruker helst de faste og ringer meg dersom de ikke kan.. Vi bor på en liten plass, og det er langt til neste by/tettsted.

Bilen er det helt umulig å nedgradere. Det er en 99-modell som knapt går (Neida, den er eu-godkjent så vidt det er). Bruker den kun til jobben til mannen siden det ikke går buss som passer, ellers tar vi buss eller går/sykler.

Det kan være det hjelper å sette opp budsjett, kan være vi får hjelp av andre til å se hvor vi kan kutte ned. Ungene arver av andre og får en del til jul, så de mangler ingenting, men de bader ikke i luksus. Ski og annet utstyr får de også til jul! Uansett, det er verdt forsøket! Er det hos NAV vi får den hjelpen?

Grunnen til at det har gått så langt nå er at jeg har prøvd lenge å skrape sammen penger, selge unna ting osv. Jeg innsåg i dag at det er for sent. Dere har rett, det burde ikke ha gått så langt!:(

Har tenkt på å slutte skolen for å få en jobb, men etter å ha prøvd å få en fulltidsjobb i 10 år skjønner jeg at det ikke er lurt. Vi får holde ut i litt over et år, så er jeg garantert en bra betalt jobb!

Bare for å svare alle og oppsummere!;)

Anonymous poster hash: 7d799...47e

Skrevet

Grunnen til at vi er i denne situasjonen nå er at vi fikk en kjempeutgift på bilen i sommer, og da røyk den lille bufferen vi hadde i tillegg til en del av feriepengene. Ferien i sommer var en telttur på fjellet sammen med ungene. Jeg måtte ha to uker ferie da vi ikke fikk barnevakt de ukene, ellers jobbet jeg så mye jeg kunne.

Det finnes ikke andre plasser å sette seg på ringelister her, og jeg har ringt flere ganger og spurt om å få jobbe, men de bruker helst de faste og ringer meg dersom de ikke kan.. Vi bor på en liten plass, og det er langt til neste by/tettsted.

Bilen er det helt umulig å nedgradere. Det er en 99-modell som knapt går (Neida, den er eu-godkjent så vidt det er). Bruker den kun til jobben til mannen siden det ikke går buss som passer, ellers tar vi buss eller går/sykler.

Det kan være det hjelper å sette opp budsjett, kan være vi får hjelp av andre til å se hvor vi kan kutte ned. Ungene arver av andre og får en del til jul, så de mangler ingenting, men de bader ikke i luksus. Ski og annet utstyr får de også til jul! Uansett, det er verdt forsøket! Er det hos NAV vi får den hjelpen?

Grunnen til at det har gått så langt nå er at jeg har prøvd lenge å skrape sammen penger, selge unna ting osv. Jeg innsåg i dag at det er for sent. Dere har rett, det burde ikke ha gått så langt!:(

Har tenkt på å slutte skolen for å få en jobb, men etter å ha prøvd å få en fulltidsjobb i 10 år skjønner jeg at det ikke er lurt. Vi får holde ut i litt over et år, så er jeg garantert en bra betalt jobb!

Bare for å svare alle og oppsummere!;)

Og til deg over, det er IKKE lett å "bare gå på NAV". Jeg tenkte ikke på det en gang... Og kjenner jeg gruer meg og skal gjøre mye for at dette ikke skjer igjen!

Skrevet

Nettselskaper har forskjellig praksis. Noen stenger ikke på fredager, noen stenger ikke på vinteren i det hele tatt, noen stenger ikke hvis det er barn under en viss alder som er alene hjemme eller man feks har spedbarn. Det er også regler for hvor lang tid det skal gå fra stengevarsel sendes før de faktisk kan gå ut og stenge.

Som noen har nevnt kan NAV garantere for beløpet, da får du som regel en uke eller to på deg så NAV kan behandle saken og betale beløpet. Evt. kan det også være mulig at du kan gjøre en avtale med inkasso selskapet om å betale den dagen du får lønn om det ikke er alt for langt frem i tid.

Har du sjekket hvilken praksis det er hos ditt nettselskap?

Anonymous poster hash: 740d1...5fc
Skrevet

Du kan få hjelp fra nav til dette ja. Men du skal vite det at det da kan bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Vet ikke om de gjør det alle steder, men på det kontoret jeg jobber på, så gjør vi det automatisk når det er stengvarsel der det bor barn.Anonymous poster hash: 7d384...d27

Fjas!!!! Og hvorfor skulle dere det liksom? ER ingen unger som blir vanskjøttet! Har selv fått stengt strømmen 1 gang og NAV betalte regningen med en gang og ikke noe barnevern blei kontaktet.Anonymous poster hash: 86c8d...43a
Nei det er ikke fjas. Vi på vårt kontor gjør det! Det er fordi det vitner om dårlig økonomistyring når man får stengevarsel på strømmen. Men det skjer jo ikke noe mer enn at det blir en undersøkelse. Det er ikke noe å være redd for. Anonymous poster hash: 7d384...d27

Jeg bare lurer litt på hvordan dårlig økonomistyring har med barnevernet og gjøre hvis det ikke foreligger vanskjøtsel og sultende barn? Anonymous poster hash: e4de2...57b

På vårt NAV kontor meldes det ved gjentatte krisesøknader, tomt for mat, stenging av strøm, og utkastelse. Streker under gjentatte ganger. Det blir regnet som å ikke sørge for barnas basal behov, mat, varme etc. Barnevernet i kommunen ser vel egentlig på det som litt tynne bekymringsmeldinger, og mener vel kanskje at vi heller burde betale, og yte en rådgivningstjeneste for å få foreldrene på rett kjøl. Vi blir vel sett på som rene kalkulatorer, om retten på supplerende stønad er på Kr.: 52,- så er det summen som blir betalt ut.

Enig med barnevernet jeg, det er ikke dette de er der for, og det er ikkedette vi er der for. Hovedfunksjonen bør være på rådgivning og motiverende arbeid. Det er ikke et kjekt liv å leve på lav inntekt, og ofte blir behovet større enn satsene når man har levd sånn over tid.

Men om foreldre ikke greier å prioritere penger til nødvendigheter, så er det også gjerne en indikasjon på at de heller ikke greier å prioritere riktig når det gjelder andre ting, hvor er deres fokus?

Anonymous poster hash: 35ad6...912

Skrevet

Jeg syns det er rart dere ikke klarer dere når mannen har inntekt.

Kanskje dere bør selge huset og kjøpe noe billigere. Evt leie noe billigere.

Noen steder må pengene ta veien.

Dersom dere ikke har råd til bil må mannen sykle evt sitte på med noen og betale litt for turen til jobb.

Anonymous poster hash: 33c2a...3d8

Skrevet

Grunnen til at det har gått så langt nå er at jeg har prøvd lenge å skrape sammen penger, selge unna ting osv. Jeg innsåg i dag at det er for sent. Dere har rett, det burde ikke ha gått så langt! :(

Bare for å svare alle og oppsummere! ;)

Jeg ønsker ikke å "ta" deg, selv om det kanskje kan virke som.

Men, hvis du bor på bygda, langt fra butikker som trenger ekstrahjelp, forstår jeg ihvertfall ikke hvordan dere ikke klarer dere. På bygda er det mye billigere å bo enn i en by. 

Du har en mann som jobber + du jobber ekstravakter selv, Det skal normalt bli endel tusen kr.  Så da er det måte på hvor mye utgifter det skal være på bare en gammel bil, og ei strømregning som velter hele lasset. Og hvis du i tilegg jobbet hele sommeren (- 14 dager) Skulle du virkelig ha tjent endel tusen. + feriepenger som kom på mange tusen på dere begge, eller ihvertfall mannen. 

Nei, her lukter det null kontroll på økonomi.

Røyker / snuser dere? Fester dere? Har dere tv/internett abonnement? Medlem i bokklubber? Hva slags matbudsjett?

Her er det virkelig noe som skurrer. 

Gå inn på kontoutskriftene til dere begge. Skriv ned alt dere bruker penger på. ( Lag et slikt budsjett som de gjør på luksusfellen)

Da regner jeg med at dere får dere en oppvåkning.

Folk som har dårlig råd må prioritere, og nedprioritere ting de har lyst på. 

Anonymous poster hash: 53bab...c8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...