Gå til innhold

Kan man kreve at noen slutter å snuse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen snuser. Jeg synes det er både ekkelt og skummelt. Argumentet hans er at det er mye bedre å snuse enn å røyke, men han har aldri tatt i en røyk og kunne aldri tenke seg å begynne og røyke. SÅ det blir litt dumt å si synes jeg. Det kan går nesten en boks posesnus på en dag, noe jeg synes jeg veldig mye.

Nå kommer det stadig fram nye forskningsrapporter som viser risikoene ved å snuse. Og jeg er livredd for blant annet kreft. 

Mamma har kreft. Ikke relatert til snus eller røyk, men hun kommer til å dø av det om ikke lenge. Og jeg er så redd for at dette skal skje med mannen også, og at han skal inspirere barna til å begynne med det når de blir eldre. Eldstebarnet har vist interesse for snusen allerede, og synes det er veldig spennende med snusboksene til pappa som er så forbudte. 

Han har tross alt to barn, og jeg mener det er viktig å gjør det man kan for å holde seg ved god helse. Men han bagatelliserer det bare, og sier at det er da ikke så ille, det er ikke som om han spiser tobakken, og så blir han etterhvert sur hvis han synes jeg maser. 

Hentet fra FHI's rapport om helserisiko ved bruk av snus: 

"De grundigste vurderingene av kreftfremkallende egenskaper ved snus og annen røykfri tobakk har tidligere konkludert med at snus er kreftfremkallende (Statens folkhälsoinstitut 2005; IARC 2012). Det er publisert artikler etter IARCs gjennomgang i 2009 (IARC 2012). Disse inneholder ikke informasjon som endrer tidligere konklusjoner om at snus er kreftfremkallende. Ny informasjon støtter holdepunktene for at snus forårsaker kreft eller forverrer kreftsykdom. På grunnlag av epidemiologiske studier, kunnskap fra eksperimentelle studier og tilstedeværelse av kreftfremkallende tobakks-spesifikke nitrosaminer (TSNA) og andre stoffer som kan påvirke kreftutvikling, f.eks. PAH, vurderes røykfri tobakk, inklusive skandinavisk snus, som kreftfremkallende. Det er overbevisende holdepunkter for at bruk av røykfri tobakk øker risikoen for kreft i bukspyttkjertelen, spiserøret og munnhulen. Det er noen holdepunkter for at bruk av røykfri tobakk øker risikoen for kreft  i magesekk, lunge, tykktarm og endetarm."

Jeg kan ikke noe for at jeg blir redd. Jeg er livredd for kreft, jeg er livredd for at han skal bli syk, og jeg synes det er en unødvendig utgift med snus, samtidig som det ikke tilfører noe som helst positivt i livet hans eller vårt. 

Og så sier han samtidig at det er hans liv, og han som bestemmer over sin egen helse. Ja, men jeg mener samtidig at han har ansvar overfor familien sin. Kan jeg kreve at han slutter? Eller er det helt urimelig fra min side? 

Anonymous poster hash: 1d7d6...912
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ønske det, men du kan ikke kreve det! Han er en voksen mann som tar sine egne valg.

Anonymous poster hash: 87e3b...a18
Skrevet

Tror heller du burde skaffe deg en psykolog. Høres ikke helt bra ut at du er så hysterisk ang. sykdom og død. Det kan utvikle seg til å bli enda verre og du kan ende med å bli så redd for slike ting at du stenger deg inne. Nesten som en tvangstanke. Va slik jeg også, helt hysterisk for at folk rundt meg skulle bli syk og dø. Har det mye bedre i dag når eg ikke bruker så mye energi på dette.

Om han skal eller ikke skal slutte må være opp til han selv.

Anonymous poster hash: f383c...2dd
Skrevet

Nei, du kan jo ikke det. Det lengste du kan gå er å be ham velge mellom deg og snusen, men da må du jo være forberedt på å tape (og kanskje ikke så mye fordi snusen er viktigere enn deg som at han ikke vil være sammen med noen som stiller et slikt ultimatum). 

Men enig med deg at det er utrolig ekkelt!

Anonymous poster hash: c434d...0aa
Skrevet

Jeg sa til min mann at hvis han ville flytte sammen med meg så måtte han slutte å røyke. Han valgte meg. Hadde han fortsatt å røyke hadde det vært så usexy og ekkelt at jeg ikke hadde klart å bo med ham. Når vi datet osv klarte han å la være, han har visst hele tiden at jeg ikke kan fordra slikt.

Men seriøst, har dere virkelig råd til at han snuser en boks daglig? Sinnsykt.

Anonymous poster hash: bc5e3...dcc
Skrevet

Du kan jo prøve å argumentere med at det er dyrt, usunt, uansvarlig osv, men jeg tviler på at du kan tvinge en voksen mann til..tja.. noe som helst, egentlig.

Han har helt rett i argumentene sine, det ER jo hans liv, men jeg forstår jo hva du mener, også.

Hva med å prøve å foreslå at han trapper litt ned først?

Anonymous poster hash: 5fd09...e36

Skrevet

nei, det kan du ikke kreve, og ja, det ville være urimelig av deg.

Skrevet

Jeg er heller ikke begeistret for at samboer snuser, men jeg lar han styre det selv så kommer jeg heller med krav som at han ikke får snuse i sengen osv. Ikke drikker han, ikke røyker han eller driver med noe annet snusk så han sier som regel << noe "farlig" må jo jeg også gjøre>> men da ler jeg bare av han :) 

Anonymous poster hash: dfdcd...3dc
Skrevet

Du kan si til han at du vil bli veldig glad hvis han slutter, fordi du er glad i han. Om han er glad i deg og forstår motivasjonen din bør han i det minste prøve.

Mannen min festrøyka da vi ble sammen, bare 3 sigaretter i mnd, så sikkert ikke noe verre enn daglig sunshine sånnsett. Men han respekterte mitt ønske om at han skulle slutte.

Men å tvinge/kreve bør man ikke og der bør heller ikke være nødvendig

Anonymous poster hash: c46f1...de5

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg er hysterisk. Jeg ser bare ikke poenget med å utsette seg for økt kreftrisiko for noe som er fullstendig unødvendig. Har mistet nok familiemedlemmer til kreft. Jeg vet at kreft er noe som går i min slektslinje, og det kan jeg ikke noe for. Men han kan gjøre det han kan for å holde seg frisk, akkurat som jeg gjør, nettopp for barna mine. 

Kan ikke se en eneste god grunn til å snuse i utgangspunktet. Det koster mye, gir dårlig ånde, og økt sykdomsrisiko. Veldig lite appellerende til meg som kone og kjæreste, og en stor risk i forhold til barna og å skulle oppmuntre de til å holde seg unna tobakk. 

HI

Skrevet

Mannen misliker sterkt at jeg snuser. Men om han hadde bedt meg velge mellom han og snusen, så hadde jeg gått. Du kan ønske at han slutter, men ikke kreve det.

Anonymous poster hash: cf59b...692

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg er hysterisk. Jeg ser bare ikke poenget med å utsette seg for økt kreftrisiko for noe som er fullstendig unødvendig. Har mistet nok familiemedlemmer til kreft. Jeg vet at kreft er noe som går i min slektslinje, og det kan jeg ikke noe for. Men han kan gjøre det han kan for å holde seg frisk, akkurat som jeg gjør, nettopp for barna mine. 

Kan ikke se en eneste god grunn til å snuse i utgangspunktet. Det koster mye, gir dårlig ånde, og økt sykdomsrisiko. Veldig lite appellerende til meg som kone og kjæreste, og en stor risk i forhold til barna og å skulle oppmuntre de til å holde seg unna tobakk. 

HI

Med tanke på den heftige regla i første innlegget så virker det som om du er temmelig hysterisk.

Skrevet

Samme her. Mannen snuser. Har aldri tatt en røyk i sitt liv. Vokste opp med foreldre som røyka(inne til og med). Når vi møttes hverandre røyk dessverre jeg men vi ble enige om å legge uvanen på hylla sammen. Jeg sluttet med røyken for 5 år siden men han klarte aldri slutte å snuse.

Skjønner du er frustrert. Mannen her snuser en boks løssnus om dagen. Det er både ekkelt og dyrt. Gir dårlig ånde og river i økonomien. Tror vel det koster tett opp mot hundrelappen nå.

Det morsomme er at ingen i familien hans vet at han snuser og de skal ikke vite det heller. Han fremstår som "perfekt" noe han ikke er. Da hele familien hans er innrøyka skorsteiner. Bror hans snuser og foreldrene bryr seg ikke haha de er jo voksne menn liksom jaja. Har noen ganger truet han for moro skyld. Om han ikke slutter å snuse så sier jeg det til familien hans. Da får han helt helt hetta.

Han har fått hele familien min til å holde kjeft. Og mor mi som aldri juger haha. Til og med 9 åringen min har han klart å lukke nebbet på.

Men prøv å motivere mannen din til å kutte ned. Om han ikke vil slutte så vil dere tjene på at han kanskje går ned til halvparten i første omgang. Det er jo så mye annet man kan bruke de pengene på ☺

Anonymous poster hash: d187c...94c

Skrevet

Nei jeg ser jo at det blir feil av meg å kreve at han skal slutte.

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal nå fram til han, så han kan se saken fra min side? Han låser seg fullstendig i det at det er hans rett og hans liv og hans penger. Basta. 

Men om jeg har lyst til å f.eks hoppe i fallskjerm, så blir han satt ut og synes det er alt for farlig. Han ville også at jeg skulle slutte å dykke, fordi han likte ikke tanken på at det kunne skje meg noe når jeg var under vann. Jeg endte opp med å ikke ta fallskjermhoppet, og jeg har sluttet å dykke etter vi fikk barn, nettopp pga hans bekymring. 

Jeg synes det blir litt dumt da, at han så skal fnyse av min bekymring for snusen. 

HI 

Skrevet

Både mannen min og jeg respekterer hverandre på den måten at om den andre ønsker noe fordi de bryr seg om oss og helsa vår så respekterer vi det. Vi trener begge og prøver å spise nogenlunde sunt, tar d-vitamin osv. både for vår egen del og for hverandres del. Har lyst til å ha hverandre lenge <3 og selv om man ikke har noen garantier er det minste man kan gjøre å prøve å gjøre det som er sunt og i allefall avstå fra det som er mer helseskadelig.

Om han hadde gitt faen og fortsatt å røyke når vi ble sammen hadde det både indikere at han ikke var glad nok i seg selv, og heller ikke glad nok i meg til å ville ta tak i det. Utrolig turnoff

Skrevet

Mannen misliker sterkt at jeg snuser. Men om han hadde bedt meg velge mellom han og snusen, så hadde jeg gått. Du kan ønske at han slutter, men ikke kreve det. Anonymous poster hash: cf59b...692

Sier litt om hvor lite du bryr deg om han 0_0

Skrevet

HI

Med tanke på den heftige regla i første innlegget så virker det som om du er temmelig hysterisk.

Jeg synes det er forskjell på å være redd for at en til av mine nærmeste skal få kreft, en høyst reell risiko, og å være hysterisk. 

Det er ikke som om jeg står og skjelver og gråter hver gang han tar seg en pris, men jeg synes det er en unødvendig og farlig uvane. 

HI 

Skrevet

Samme her. Mannen snuser. Har aldri tatt en røyk i sitt liv. Vokste opp med foreldre som røyka(inne til og med). Når vi møttes hverandre røyk dessverre jeg men vi ble enige om å legge uvanen på hylla sammen. Jeg sluttet med røyken for 5 år siden men han klarte aldri slutte å snuse.

Skjønner du er frustrert. Mannen her snuser en boks løssnus om dagen. Det er både ekkelt og dyrt. Gir dårlig ånde og river i økonomien. Tror vel det koster tett opp mot hundrelappen nå.

Det morsomme er at ingen i familien hans vet at han snuser og de skal ikke vite det heller. Han fremstår som "perfekt" noe han ikke er. Da hele familien hans er innrøyka skorsteiner. Bror hans snuser og foreldrene bryr seg ikke haha de er jo voksne menn liksom jaja. Har noen ganger truet han for moro skyld. Om han ikke slutter å snuse så sier jeg det til familien hans. Da får han helt helt hetta.

Han har fått hele familien min til å holde kjeft. Og mor mi som aldri juger haha. Til og med 9 åringen min har han klart å lukke nebbet på.

Men prøv å motivere mannen din til å kutte ned. Om han ikke vil slutte så vil dere tjene på at han kanskje går ned til halvparten i første omgang. Det er jo så mye annet man kan bruke de pengene på ☺

Anonymous poster hash: d187c...94c

Ja, kan heller fokusere på å kutte ned, kanskje det er enklere. Har du snakket med mannen din om å kutte ned eller slutte? Synes jo det høres ganske feil ut at hele din side av slekta må lyve for at han skal få holde på med snusen sin i fred... 

Det er mer eller mindre en selvfølge på jobben til mannen at man snuser virker det som. Han er håndverker, og jeg tror så godt som alle kollegane hans snuser, røyker eller begge deler. Det gjør det sikkert ikke noe lettere å skulle motivere seg til å slutte. 

Hva med å foreslå at han holder snusen ute av huset, og at han heller får snuse på jobben? Da holder han det i alle fall unna ungene, og det er jo noe. Det er jo mitt hus også, og jeg vil ha et tobakksfritt hjem. Eller blir det også urimelig? 

HI 

Skrevet

HI

Jeg synes det er forskjell på å være redd for at en til av mine nærmeste skal få kreft, en høyst reell risiko, og å være hysterisk.

Det er ikke som om jeg står og skjelver og gråter hver gang han tar seg en pris, men jeg synes det er en unødvendig og farlig uvane.

HI

Slik du skrev det i første innlegget så var det akkurat slik du fikk deg selv til å fremstå.

Skrevet

Mannen misliker sterkt at jeg snuser. Men om han hadde bedt meg velge mellom han og snusen, så hadde jeg gått. Du kan ønske at han slutter, men ikke kreve det. Anonymous poster hash: cf59b...692

Sier litt om hvor lite du bryr deg om han 0_0

Nei, det sier litt om hvor mye jeg misliker et ultimatum.

Anonymous poster hash: cf59b...692

Skrevet

Har også en mann som snuser. Jeg mistet i Ma i september, og da sa han høyt å tydelig; Jeg skal gjøre dette for barnet. Den dagen du kommer og forteller meg at du er gravid skal jeg ta min siste snus. 

Jeg vet at han holder løftet sitt :)

Anonymous poster hash: f6534...d77
Skrevet

HI

HI

Slik du skrev det i første innlegget så var det akkurat slik du fikk deg selv til å fremstå.

Vel, jeg prøvde å få frem at jeg føler jeg har en grunn til å frykte kreft, siden jeg har opplevd flere i min familie som har dødd av det. Og at jeg synes snus er en unødvendig ting som øker kreftrisikoen, og at jeg gjerne vil beholde mannen min og pappaen til barna mine så lenge som mulig. Kanskje jeg er mer redd for kreft enn mange andre, men jeg vil fortsatt ikke si jeg er hysterisk fordi jeg ikke vil at mannen min skal snuse. 

HI

Skrevet

Jeg leste ikke hele hovedinnlegget ditt, men for å svare på spørsmålet: det spørs. Hvis ikke det går ut over noen er det jo hans valg. Men! Jeg sa til mannen min at han pent fikk slutte å snuse da vi fikk barn, for jeg vil ikke at mine barn skal begynne å snuse når de blir store, og han er deres største forbilde. Det var han for så vidt enig i. Han snuset havreposer det første leveåret til nr. 1 og nå er det slutt :)

Anonymous poster hash: ed132...4e0

Skrevet

Jeg sa til min mann at hvis han ville flytte sammen med meg så måtte han slutte å røyke. Han valgte meg. Hadde han fortsatt å røyke hadde det vært så usexy og ekkelt at jeg ikke hadde klart å bo med ham. Når vi datet osv klarte han å la være, han har visst hele tiden at jeg ikke kan fordra slikt.

Men seriøst, har dere virkelig råd til at han snuser en boks daglig? Sinnsykt.

Anonymous poster hash: bc5e3...dcc

Skikkelig forelska i mannen din du.

Dere er sikkert veldig lykkelige.

Anonymous poster hash: 0f859...ee5

Skrevet

Jeg syns du virker urimelig og hysterisk. Og ultimatum tror jeg neppe fungerer. 

Så du kan nok ikke kreve at han slutter. Det kommer aldri til å gå. Jeg har eslv både røyket og snuset, og har klart å slutte med begge deler, det hadde aldri gått om jeg ville hadde valgt det selv. 

Men du kan jo legge frem de uheldig sidene for ham og klart si ifra at du misliker det så sterkt, det kan jo hjelpe ham på veien kanskje. Men du kan nok ikke tvinge ham.

Anonymous poster hash: 3d645...06f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...