Gå til innhold

Når man skal testes for cøliaki o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som er plaget med bl.a. forstoppelse.

Hun venter på grundig utredning, skal ta koloskopi og sikkert gjøre noe annet også.

Jeg vil at hun skal ta Laktulose, men er usikker på om det er lurt å ta før hun har vært på sykehuset.

Har dere erfaring med at det er greit/ ikke greit å ta medisiner som demper symptomene? Før undersøkelsene?

Anonymous poster hash: 89611...4ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får vel ikke tatt de innvendige undersøkelsene med tarmen full av avføring? Da jeg var inne til undersøkelse måtte jeg ta avføringsmidler i et døgn før jeg skulle inn, først tabletter også klyster, måtte faste 12 time før jeg kom inn. Da var tarmen tom så de kom til med det kamera osv.

Men vet ikke om det gjøres annerledes med barn, de tømmer kanskje tarmen hennes der? Så vidt jeg vet får barn noe å "sove på" når undersøkelsen tas, så de gir kanskje klyster og slikt da?

Anonymous poster hash: 34a41...a68
Skrevet

Må bare si en ting...

Kom akkurat ut fra legen med mitt barn som går i 3.klasse. Min har vært mye plaget m forstoppelse, luft mm.

Det viste seg at jenta mi hadde laktose og fruktose intoleranse. Sykehuset var til ingen hjelp (de synes det var helt ok å gi henne avføringsmiddel på livstid om så). Og veien har vært lang m behandling, snørr, tårer og fortvilelse.

Fastlegen min henviste oss til en dyktig barnelege som sluttet på sykehuset grunnet nedbemanning i 2007. Han brukte det vi brukte 9 år å finne ut av, brukte han 5 min på.

Kan hende jenta di bare er forstoppa. Den kan jo skje, men blir jenta di langvarig plaga så stå på for å finne ut av ting sammen m fastlegen om sykehuset bare ser kjemikalier.

Lykke til!! :)

Anonymous poster hash: c3a0b...45b

Skrevet

Ja, det tenkte jeg ikke på. Jeg håper ikke tarmen ser frisk ut, siden Laktulose fjerner symptomene.

Kanskje tarmtømming fjerner symptomene på samme måte, dvs. At det da er likt .

Skrevet

Forresten, vi ga bare lactulose på anbefaling av helsepersonell. Om

Barnet virker veldig plaget ville jeg ha ringt lege , sykehuset eller hs og forhørt meg :)

Skrevet

Må bare si en ting...

Kom akkurat ut fra legen med mitt barn som går i 3.klasse. Min har vært mye plaget m forstoppelse, luft mm.

Det viste seg at jenta mi hadde laktose og fruktose intoleranse. Sykehuset var til ingen hjelp (de synes det var helt ok å gi henne avføringsmiddel på livstid om så). Og veien har vært lang m behandling, snørr, tårer og fortvilelse.

Fastlegen min henviste oss til en dyktig barnelege som sluttet på sykehuset grunnet nedbemanning i 2007. Han brukte det vi brukte 9 år å finne ut av, brukte han 5 min på.

Kan hende jenta di bare er forstoppa. Den kan jo skje, men blir jenta di langvarig plaga så stå på for å finne ut av ting sammen m fastlegen om sykehuset bare ser kjemikalier.

Lykke til!! :)

Takk, prikktesting ga ingen svar. Jeg tror likevel at svaret finnes i maten.

Skrevet

Mi tok også prikk-test. Det er stor forskjell på kroppens funksjon og det genetiske.

Vi har fått hjelp m ernæring fra sykehuset etter denne diagnosen og skal i samråd med dem også kutte ut hvete, og hun har ikke cøliaki (selv om hun kan være disponert).

Sykehuset har godkjent denne diagnosen og vi får oppfølging fra dem nå framover.

Skrevet

Og fikk forresten ingen utslag på noen ting.

Skrevet

Forresten, vi ga bare lactulose på anbefaling av helsepersonell. Om

Barnet virker veldig plaget ville jeg ha ringt lege , sykehuset eller hs og forhørt meg :)

Ja, vi har snakket med lege. Første gang i en alder av 9 måneder.

Denne gangen blir det grundig utredning.

Jeg har snakket med sykehuset også, om hun kan begynne på Laktulose. De har sagt ja, men jeg klarer ikke helt å tro på det.

Jeg vil så gjerne få riktige svar på undersøkelsene. Er nok litt for redd for å gjøre feil.

Skrevet

Mi tok også prikk-test. Det er stor forskjell på kroppens funksjon og det genetiske.

Vi har fått hjelp m ernæring fra sykehuset etter denne diagnosen og skal i samråd med dem også kutte ut hvete, og hun har ikke cøliaki (selv om hun kan være disponert).

Sykehuset har godkjent denne diagnosen og vi får oppfølging fra dem nå framover.

Her var meldingen fra legen klar. Det er ikke behov for å gå på diett.

Skrevet

Om du har fått tilbakemelding på at du kan gi henne laktulose hadde jeg ikke nølt. Er jo kjempevondt m forstoppelse :(

Skrevet

Du har iaf fått hørt min historie. Grunnen til at jeg ville fortelle min historie var pga det lille du fortalte lignet mitt barn. Dessuten kan ikke mange leger nok om mat og om ikke blodprøvene viser noe konkret nekter mange å prøve ut matprovokasjon. Du må gjøre det du tror er riktig for barnet ditt. Vi fikk høre hele remsa om ingen behov for diett osv, men heldigvis kan jeg mye innenfor området.

Hadde ikke vi sendt klage til fylkeslegen og fått fastlegen til å henvise oss til en seriøs barnelege hadde nok jenta vår enda gått på avføringsmiddel.

Lykke til! Barnet er jo inne i legesystemet så håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Du har iaf fått hørt min historie. Grunnen til at jeg ville fortelle min historie var pga det lille du fortalte lignet mitt barn. Dessuten kan ikke mange leger nok om mat og om ikke blodprøvene viser noe konkret nekter mange å prøve ut matprovokasjon. Du må gjøre det du tror er riktig for barnet ditt. Vi fikk høre hele remsa om ingen behov for diett osv, men heldigvis kan jeg mye innenfor området.

Hadde ikke vi sendt klage til fylkeslegen og fått fastlegen til å henvise oss til en seriøs barnelege hadde nok jenta vår enda gått på avføringsmiddel.

Lykke til! Barnet er jo inne i legesystemet så håper dere finner ut av det :)

Ja, er derfor jeg skriver, fordi jeg vil høre erfaringer fra andre. Jeg skal ha i bakhodet at ikke alle leger kan nok om matallergi. Selv ikke når vi er på sykehuset hvor vi treffer en lege som jobber med allergi.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt da, og når oppdaget du at hun problemer med magen? 

Jenta vår har tatt alle mulige prøver jeg kan komme på mtp magen. En mini klonskopi (er det slik det skrives mon tro), røtgen av magen, prikk-test, blodprøver, knaing av magen, fingrer i rompa mm. Ikke særlig koselig for ei lita frøken. I tillegg ser jenta vår nesten ut som en anorektiker :( Håper nå at hun kan legge på seg, iaf forhold til høyde kurven sin.

Jenta mi har ligget langt nede på kurven for høyde, og under kurven for vekt. Hvordan ligger jenta di an?

Legene hos oss har inntill nå bare funnet forstoppelse hos jenta vår. Ungen vår fikk diagonsen kolikk når hun var baby.. Har mange ganger lurt på om dette har hatt årsak i hennes intoleranser. Legene sier at barn ikke kan ha f.eks melkeallergi før dem er 6 år (iaf det de fortalte oss på sykehuset), men kjenner jo mange barn under det som tåler melk.

Jeg har ikke studert i 7 år+ til å bli lege, så er tror virkelig at man skal ha dem med seg ved sin side i søken etter problemene våre kjære små skatter måtte ha :)

Skrevet

1.ikke årsak, men sammenheng med hennes intoleranser *

2. kjenner mange barn under det som IKKE tåler melk.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt da, og når oppdaget du at hun problemer med magen?

Jenta vår har tatt alle mulige prøver jeg kan komme på mtp magen. En mini klonskopi (er det slik det skrives mon tro), røtgen av magen, prikk-test, blodprøver, knaing av magen, fingrer i rompa mm. Ikke særlig koselig for ei lita frøken. I tillegg ser jenta vår nesten ut som en anorektiker :( Håper nå at hun kan legge på seg, iaf forhold til høyde kurven sin.

Jenta mi har ligget langt nede på kurven for høyde, og under kurven for vekt. Hvordan ligger jenta di an?

Legene hos oss har inntill nå bare funnet forstoppelse hos jenta vår. Ungen vår fikk diagonsen kolikk når hun var baby.. Har mange ganger lurt på om dette har hatt årsak i hennes intoleranser. Legene sier at barn ikke kan ha f.eks melkeallergi før dem er 6 år (iaf det de fortalte oss på sykehuset), men kjenner jo mange barn under det som tåler melk.

Jeg har ikke studert i 7 år+ til å bli lege, så er tror virkelig at man skal ha dem med seg ved sin side i søken etter problemene våre kjære små skatter måtte ha :)

Hun er 15 år gammel.

Problemene begynte i babystadiet. Først trodde jeg det var laktoseintoleranse. Det har bare løst litt av problemene.

Hun har eksem, mageknip, forstoppelse, konsentrasjonsproblemer +++

Skrevet

Hvis man skal teste for laktose må man også kutte ut de matvarene med mest fruktose (dvs >1 pr 100g). Samt sorbitol (dette fikk jeg vite av barnelege). Komplisert kost, men jenta mi ble som ny med den dietten. Nå skal vi prøve en ny diett som kanskje kan føre til at hun tåler sukker bedre.

Huff, stakkars jente... Kan forstå at både du og jenta er fortvilet :(

Hvor er du i fra i landet?

Skrevet

Jeg skjønte ikke mye av de andre svarene her, så jeg svarer på HI med utgangspunkt i cøliaki. 

Er det koloskopi eller gastroskopi hun skal ha? Man får jo informasjon fra sykehuset om hva man skal gjøre før de forskjellige undersøkelsene. Ved mistanke om cøliaki tar man gastroskopi, altså ned i tynntarmen via munnen. Det viktige før man skal testes for cøliaki er å IKKE kutte ut gluten i forveien! Ang. laktulose eller ikke har jeg ikke peiling, men ikke la henne slippe å spise gluten... 

Anonymous poster hash: b24df...5a2
Skrevet

Jeg skjønte ikke mye av de andre svarene her, så jeg svarer på HI med utgangspunkt i cøliaki.

Er det koloskopi eller gastroskopi hun skal ha? Man får jo informasjon fra sykehuset om hva man skal gjøre før de forskjellige undersøkelsene. Ved mistanke om cøliaki tar man gastroskopi, altså ned i tynntarmen via munnen. Det viktige før man skal testes for cøliaki er å IKKE kutte ut gluten i forveien! Ang. laktulose eller ikke har jeg ikke peiling, men ikke la henne slippe å spise gluten...

Jeg har ikke fått vite hvilke undersøkelser som skal gjøres. Vet bare at hun er henvist til mage og tarmspesialist.

Jeg har tatt det som en selvfølge at slangen skal opp i tarmen og ikke ned i halsen. Derfor skrev jeg koloskopi. Tar jeg feil?

Skrevet

Hvis man skal teste for laktose må man også kutte ut de matvarene med mest fruktose (dvs >1 pr 100g). Samt sorbitol (dette fikk jeg vite av barnelege). Komplisert kost, men jenta mi ble som ny med den dietten. Nå skal vi prøve en ny diett som kanskje kan føre til at hun tåler sukker bedre.

Huff, stakkars jente... Kan forstå at både du og jenta er fortvilet :(

Hvor er du i fra i landet?

Vi bor på Vestlandet.

Skrevet

Jeg har ikke fått vite hvilke undersøkelser som skal gjøres. Vet bare at hun er henvist til mage og tarmspesialist.

Jeg har tatt det som en selvfølge at slangen skal opp i tarmen og ikke ned i halsen. Derfor skrev jeg koloskopi. Tar jeg feil?

Det er gastroskopi for å sjekke for cøliaki, det er tynntarmen de da sjekker, ikke tykktarmen.

Jeg skal selv ta testen denne uken og det er gastroskopi.

Anonymous poster hash: 47c89...a05

Skrevet

Hvis det er cøliaki hun skal testes for, er det gastroskopi hun skal ta, dvs gjennom munnen.

Anonymous poster hash: b5ab1...145

Skrevet

Ser du bor på Vestlandet - er det på Haukeland du skal? Der ble jeg henvist for å utredes for cøliaki, og det var på medisinsk poliklinikk. 

Men, med gastroskopi skal slangen i tarmen, men den skal svelges for å komme ned i tolvfingertarmen. Om din datter er 15 er hun vel akkurat innafor til å få det gjort i narkose. 

Men siden du ikke vet synes jeg du skal vente til du får mer informasjon. Jeg kan likevel ikke få sagt det nok: IKKE begynn med glutenfritt før man får en diagnose er mitt råd. Vet flere som har gjort det, og for å få diagnosen må man spise gluten i flere måneder igjen og da er det ti ganger verre enn før man vendte kroppen av med gluten. Husk, husk! ;)

Skrevet

Har ikke lest alle svarene her, men svarer likevel.

Når man testes for cøliaki er det Gastroskopi man må igjennom. Fordi cøliaki gir symptomer i tynntarmen. På barn gjøres dette vanligvis i narkose, og barnet må faste.Når det kommer til andre undersøkelser og utredninger så er jeg jammen ikke sikker. Det eneste jeg vet er at cøliaki KAN gi forstoppelse sammen med mange andre trasige symptomer.

Uansett, lykke til til barnet ditt:)

Anonymous poster hash: ba337...0e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...