Gå til innhold

Hvordan fortelle mannen at han lukter svette (igjen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig sensitiv luktesans og reagerer mye på lukter. Da samboeren min og jeg først ble sammen tok jeg (så pent jeg greide) opp med ham at det luktet veldig svette (gammel, harsk svette) av ham under armene. Han var rett og slett ikke nøye nok med å vaske seg/ta på deodorant. Etter at vi snakket om det ble det stort sett bedre en stund,

Problemet er at nå lukter det ofte litt igjen, og jeg vet akkurat hvorfor. Han vasker seg godt, men han er jo så vidt borti armhulene med deodoranten, svisj svosj, liksom! Det er jo null sjanse at den trenger gjennom all den urskogen han har under armene om han ikke prøver litt hardere. Men dette ser han da altså ikke selv.

Nå føler jeg at jeg ikke kan ta dette temaet opp IGJEN! Det er jo et ømtålig tema, og han blir så innmari sur om jeg sier noe som helst som kan oppfattes som kritikk. Samtidig er det ikke noe gøy å f.eks. ligge på armen hans når håret mitt ender opp med å lukte gammel hest etterpå. Det lukter ikke godt :( Jeg tenker også litt på at han sikkert lukter på jobben også, og jeg synes det er litt flaut på hans vegne.

Er det noen ok/hensiktsmessig måte å ta dette opp på nytt igjen på? Jeg synes det er kjempevanskelig!

Anonymous poster hash: 265a3...8b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvor godt forholdet deres egentlig er, om du ikke kan ta opp slike trivielle ting en gang uten at han blir sur. Må være fryktelig mange forhold rundt om med dårlig komunikasjon om flere er som deg.. Si det rett til ham, sier nå jeg. Direkte komunikasjon er alltid det beste. 

Anonymous poster hash: 419d6...9bc
Skrevet

Jeg hadde sagt det rett frem til min mann, og forventet at han skjønner at jeg mener det godt. Jeg må innrømme at jeg lurer på hvordan dere kommuniserer når det er vanskelig for deg å ta opp en så liten og bagatellmessig detalj..

Skrevet

Er det noe å kvise seg for da, er det ikke bare til å si at han lukter svette da?

Anonymous poster hash: 2f682...7b7

Skrevet

Det et jo litt kjipt å ta opp slike ting med den man er glad i på en måte, men samtidig er det verre å la være! Bedre at han hører det fra deg som er glad i han, enn av en kollega eller tilfeldige (og veldig direkte) folk man støter på. Kjøp en god mannedusjsåpe og en skikkelig deo til gubben og ta opp at du merker litt stram svettelukt innimellom og at det kan være litt greit at han passer på. Det er også viktig at han byttet t-skjorter og gensere hver dag.

Anonymous poster hash: 151dd...13e

Skrevet

D hadde jeg jaggu sagt rett ut!! Men nå er nå min mann redd for å stinke også...

Kjøp ham en god deoSPRAY da!! ;)

Anonymous poster hash: 6e315...04e

Skrevet

Jeg hadde en eks som også var slik. Jeg tipset ham om at det lukter så mye raskere svette når han har en slik skog av hår under armene, så hvis han en gang i blant kunne fjerne skogen så ville det være lettere å holde seg fri for svettelukt.

Han hadde en eller annen steinalderoverbevisning om at han ikke var mann om han ikke hadde hår under armene.

Han hadde også begynt å klage over kvaliteten på skjortene han hadde kjøpt i det siste, for de luktet så fort svette, og det gikk ikke an å få det bort i vanlig vask.

Tror det var tøft for ham å høre at det ikke var skjortene, men ham selv som var skyld i det.

Jeg sa han fikk gjøre som han ville, at han gjerne måtte beholde håret der om han ville, men i så fall måtte han begynne å vaske seg bedre/oftere og bruke bedre/mer deodorant. Sa også at ligge på armen ble uaktuelt når han luktet, og at jeg også kom til å si fra hver gang han luktet svette, for andre ville også kjenne denne lukten.

Noen uker senere hadde han klipt (!) håret under armene - det var visst bare damer som barberte under armene iflg. ham :P - og så lenge han holdt hårene der noenlunde korte var det aldri mer noe svetteluktproblem av ham. Enda senere innrømmet han at han aldri hadde trodd at det å fjerne en del av skogen under armene kunne ha så mye å si for lukten.

Anonymous poster hash: 61c4c...1a6
Skrevet

Æsj! Er han en mann eller mus? Si at han stinker!

Anonymous poster hash: 6079f...0a0

Skrevet

Be han barbere seg under armene. Dette må du bare ta opp.

Min barberer seg og bruker godt med deo. Han blir ikke sur pga dette. Dette er da normalt for de fleste og en liten påminnelse er absolutt ingen grunn til å bli sur.

Anonymous poster hash: 09db0...ae5

Skrevet

Jeg har veldig sensitiv luktesans og reagerer mye på lukter. Da samboeren min og jeg først ble sammen tok jeg (så pent jeg greide) opp med ham at det luktet veldig svette (gammel, harsk svette) av ham under armene. Han var rett og slett ikke nøye nok med å vaske seg/ta på deodorant. Etter at vi snakket om det ble det stort sett bedre en stund,

Problemet er at nå lukter det ofte litt igjen, og jeg vet akkurat hvorfor. Han vasker seg godt, men han er jo så vidt borti armhulene med deodoranten, svisj svosj, liksom! Det er jo null sjanse at den trenger gjennom all den urskogen han har under armene om han ikke prøver litt hardere. Men dette ser han da altså ikke selv.

Nå føler jeg at jeg ikke kan ta dette temaet opp IGJEN! Det er jo et ømtålig tema, og han blir så innmari sur om jeg sier noe som helst som kan oppfattes som kritikk. Samtidig er det ikke noe gøy å f.eks. ligge på armen hans når håret mitt ender opp med å lukte gammel hest etterpå. Det lukter ikke godt :( Jeg tenker også litt på at han sikkert lukter på jobben også, og jeg synes det er litt flaut på hans vegne.

Er det noen ok/hensiktsmessig måte å ta dette opp på nytt igjen på? Jeg synes det er kjempevanskelig!

Anonymous poster hash: 265a3...8b8

Lukter ma hest må man få høre det. Bare si at han fårprøve en ny deo, at du vet jo han er flink å vaske seg, men at den gamle deoen ikke gjør susen. så kan du også si at man må bruke ganske mye deo når man er en hårete mann.

Anonymous poster hash: 19329...120

Skrevet

Jeg sier alltid ifra til mannen min hvis han lukter svette. Jeg har sagt at hvis jeg lukter svette så forventer jeg at han sier ifra til meg også.

Anonymous poster hash: 301f3...b14

Skrevet

Min taktikk: Etter en god klem tullesnufser jeg og sier med et smil (mens jeg fremdeles holder rundt ham) "nå tror jeg du trenger en dusj!" Han flirer, jeg flirer, og han går i dusjen, eventuelt etter litt tullekrangling hvor hen leker såret. Verre er det ikke.

Anonymous poster hash: 4c3fc...376

Skrevet

Jeg bare skumleste hovedinnlegget ditt, men for å svare på spørsmålet: si "du lukter svette." Det gjør jeg når mannen min er svett "ta på deg deo og skift klær, du får ikke lov å gå ut sånn."

Anonymous poster hash: ea501...0e7

Skrevet

Dette er noe man sier rett ut som det er. Når du også har løsningen på problemet så er dette ikke noe å gå rundt grøten for.

"Du må ta på mer deo, for det lukter svette"

Anonymous poster hash: 8148f...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...