Gå til innhold

Er dette onsdkapsfull, sleipt lureri på grensen til kriminelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man kopierer et bilde som en fjern faceboook-venn har i sitt Facebook-album, og trykker det i stort format for å ha hjemme på sin egen vegg (ikke av gjenkjennelige mennesker, men me abstrakte eller landskaps-bilder)?

Eller evt. noens bilde fra instagram?

HAR tenkt å spørre vedkommende, altså, men lurer på hva folk mener om å gjøre slikt uten å spørre om lov.

Anonymous poster hash: 5b0e5...2bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ondskapsfullt er det bare dersom det gjøres for å skade noen med overlegg. Juridisk er det muligens over streken, jeg kjenner ikke de lovene så godt. Etisk vil jeg si at det ikke er så bra, og at man absolutt bør spørre. Men hvis man ikke gjør det, så finnes det fremdeles en hel del andre ting her i livet man bør hisse seg opp over først.

Anonymous poster hash: 59ba6...d40
Skrevet

Strengt tatt ulovlig, men også umoralsk, frekt og dårlig gjort!!

Anonymous poster hash: 84f78...5e8

Skrevet

Strengt tatt ulovlig, men også umoralsk, frekt og dårlig gjort!!

Anonymous poster hash: 84f78...5e8

Enig. Det blir nok heller ikke spesielt fint siden kvaliteten på bildene er redusert veldig på facebook. Når det forstørres opp blir det kornete. Ta heller kontakt med denne fjerne bekjente og si at du liker bildet godt og spør om du kan få det i fullformat for å forstørre det opp.

Anonymous poster hash: f7cd8...260

Skrevet

Kan uansett fortelle deg med en gang at bilder på facebook og instagram har lav oppløsning og vil ikke kunne forstørres opp uten at det ser veldig kornete ut. Så da ville jeg uansett spurt om å få originalbildet. 

Men utenom det så synes jeg jo at det er hyggeligst å spørre først. Fotografen blir jo sikkert glad :) Men det er ikke ondskapsfullt, bare litt småkjipt. Og ulovlig da. 

Skrevet

Ondskapsfullt er det ikke. Litt i tvil om det er kriminelt - det er jo ikke med økonomisk vinning?

Anonymous poster hash: ef8f9...8d8

Skrevet

Bilder på fb er vel offentlige? Eller?

Anonymous poster hash: d0740...1c3

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sier som rytme, at det kommer ikke til å fungere. Og ja, bildene er vel også ikke lengre "dine" så lenge du legger de på facebook? Men du bør absolutt spørre, for å få originalen ;)

Skrevet

Er det ikke noe med at facebook tar eierskap i alle bilder som publiseres på sidene deres? Det står i alle fall noe om det i vedtektene og personvernpolicyen. Og de har tillatt nedlasting av bilder til privat pc. Så jeg kan ikke se at det skal være ulovlig. 

Umoralsk derimot, ja definitivt. Og, som mange andre nevner, så skalerer facebook ned bildene så de får dårligere oppløsning, sånn at de skal ta mindre plass. Det blir ikke pent å blåse opp igjen. 

Anonymous poster hash: cca7c...d8b
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om noen hadde tatt en landskapsbilde av meg uten å spørre. Hadde su spurt hadde du selvfølgelig fått orginalen.

Alt folk skal henge seg opp i.

Anonymous poster hash: d14b2...cee

Skrevet

Kan du ikke ta det som et kompliment?

Anonymous poster hash: d0740...1c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...