Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Hei! Jeg sitter å skriver om kjønnsroller, og hvordan vi voksne blir farger at stereotypiske roller uten at vi tenker over det, men så plages jeg litt med: Hvordan omtales henholdsvis jenter og gutter som er urolige, aktive, bråkete? Er det ulike måter å vurdere det samme på avhengig av kjønn? Håper noen kan hjelpe meg Anonymous poster hash: 5ace6...206
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Hva plages du med? Selvfølgelig er det ulike måter å vurdere dette på, men du må jo nesten ha lest ditt eget pensum for å kunne argumentere for det. Det holder ikke spesielt lenge å si at noen anonyme på internett sa ja. Anonymous poster hash: 7887f...f49
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Gutter slipper billigere unna. Gutter skal liksom være bråkete, rampete og aktive i barneårene. De er unnskyldt fordi de er gutter. Jeg ser eksempler på dette hele tiden. Hvis jenter oppfører seg likedan så blir de sett på som "guttejenter" eller at de har adhd eller rett og slett er uoppdragen. Jenter skal være rolige og omsorgsfulle og foretrekke å leke med dukker. Jeg er sikker på at foreldre som f. eks har 3 gutter (ingen jenter) får høre oftere: " oi, da er det vel liv i leiren" enn de som har tre jenter. Anonymous poster hash: 4e678...000
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Gutter slipper billigere unna. Gutter skal liksom være bråkete, rampete og aktive i barneårene. De er unnskyldt fordi de er gutter. Jeg ser eksempler på dette hele tiden. Hvis jenter oppfører seg likedan så blir de sett på som "guttejenter" eller at de har adhd eller rett og slett er uoppdragen. Jenter skal være rolige og omsorgsfulle og foretrekke å leke med dukker. Jeg er sikker på at foreldre som f. eks har 3 gutter (ingen jenter) får høre oftere: " oi, da er det vel liv i leiren" enn de som har tre jenter. Anonymous poster hash: 4e678...000 Skriver under på den. Her er jenta mest aktiv, og både hun og gutten driver med typiske "gutteidretter" - motorsport og kampsport. Har fått kommentarer om hvorfor jeg heller ikke melder henne på turn, dans eller håndball. Det at hun er høyest gradert i sin aldersgruppe i kampsportsklubben er det ingen som merker... Anonymous poster hash: dd9f4...622
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå