Gå til innhold

Ord du har misforstått?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr?

 

Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket :P

 

Har dere noen slike?



Anonymous poster hash: dc0ba...927
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke komme på noen slike for min egen del, men hører to av mine kolleger si "forhåndsvis" og "i forhånd til".



Anonymous poster hash: ee028...fdd
Skrevet

 

Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr?

 

Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket :P

 

Har dere noen slike?

 

Anonymous poster hash: dc0ba...927

 

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=MANNE

 

Der tror jeg du ble rettet på av noen som ikke helt visste hva hun/han snakket om. Som du ser i linken, så kommer "manne" av det norrøne "manna", som betyr "oppdra til en dyktig mann", så det var du som hadde rett. "Å mane seg opp" gir egentlig ingen mening, "å mane" betyr å påvirke, oppfordre eller å drive med magi. "Å manne seg opp" betyr rett og slett å gro baller. Holder med deg, "kvinne seg opp" er et godt alternativ. 

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

Skrevet

Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". 



Anonymous poster hash: 629e6...6a3
Skrevet

 

Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". 

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

 

:fnise:  :fnise:

Skrevet

Jeg sliter med at noe går ned på høykant. Ser for meg at det må over en stor barriere før det kommer ned..

 

Anonymous poster hash: bfc78...9a9

Skrevet

 

Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr?

 

Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket :P

 

Har dere noen slike?

 

Anonymous poster hash: dc0ba...927

 

Så interessant!! :) Da lærte jeg noe nytt i dag!! :))))

Skrevet

 

 

Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr?

 

Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket :P

 

Har dere noen slike?

 

Anonymous poster hash: dc0ba...927

 

Så interessant!! :) Da lærte jeg noe nytt i dag!! :))))

 

 

Men det stemmer ikke. "Å mane seg opp" gir ingen mening. Se svaret mitt over.

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

Skrevet

Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,

 

Anonymous poster hash: 8c5b6...099

Skrevet

Ler fremdeles når jeg tenker på "Ishavsstyrkene" 😂😂😂

Skrevet

Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,

 

Anonymous poster hash: 8c5b6...099

'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks.

 

Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'.

 

Anonymous poster hash: 2e77c...1ec

Skrevet

Jeg har bestandig blanda subjektivt og objektivt. Det kan bli fryktelig feil i mange sammenhenger.

Har lært meg det nå da :)

Skrevet

 

Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,Anonymous poster hash: 8c5b6...099

'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks.

Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'.Anonymous poster hash: 2e77c...1ec

Nei.

 

Anonymous poster hash: 8c5b6...099

Skrevet

Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,

 

Anonymous poster hash: 8c5b6...099

Nei. Man kan nettopp si "i forhold til" i setninger der det lar seg bytte ut med "sammenlignet" med. Det er på en måte testen på om det er riktig å bruke uttrykket.

 

Men veldig mange bruker "i forhold til" når de egentlig skulle sagt "når det gjelder / angående / i forbindelse med. Og det er feil.

 

.... i forhold til tidligere = riktig

.... I forhold til siste sak på listen = feil (med mindre man vil sammenligne denne saken med en annen sak, da)

 

Anonymous poster hash: 6f536...f2b

Skrevet

Jeg sier forhåndsregler i stedet for forholdsregler.

Jeg vet jeg sier feil, men jeg synes at forhåndsregler passer bedre og nekter dermed å endre bruken ;)



Anonymous poster hash: 439e9...d43
Skrevet

 

 

Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". 

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

 

:fnise:  :fnise:

 

Hahahaha :) Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe...

Skrevet

 

 

 

Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". 

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

 

:fnise:  :fnise:

 

Hahahaha :) Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe...

 

 

Ja, jeg tror faktisk det er derfor!

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

Skrevet

 

Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,

 

Anonymous poster hash: 8c5b6...099

'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks.

 

Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'.

 

Anonymous poster hash: 2e77c...1ec

 

puh!! Har en kollega (norsklærer!!) som bruker "i forhold til" heeeeele tiden...! Blir litt matt :D

Skrevet

 

 

 

 

Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". 

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

 

:fnise:  :fnise:

 

Hahahaha :) Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe...

 

 

Ja, jeg tror faktisk det er derfor!

 

Anonymous poster hash: 629e6...6a3

 

Haha :D Dette ble dagens for meg!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...