Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr? Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket Har dere noen slike? Anonymous poster hash: dc0ba...927
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Kan ikke komme på noen slike for min egen del, men hører to av mine kolleger si "forhåndsvis" og "i forhånd til". Anonymous poster hash: ee028...fdd
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr? Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket Har dere noen slike? Anonymous poster hash: dc0ba...927 http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=MANNE Der tror jeg du ble rettet på av noen som ikke helt visste hva hun/han snakket om. Som du ser i linken, så kommer "manne" av det norrøne "manna", som betyr "oppdra til en dyktig mann", så det var du som hadde rett. "Å mane seg opp" gir egentlig ingen mening, "å mane" betyr å påvirke, oppfordre eller å drive med magi. "Å manne seg opp" betyr rett og slett å gro baller. Holder med deg, "kvinne seg opp" er et godt alternativ. Anonymous poster hash: 629e6...6a3
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". Anonymous poster hash: 629e6...6a3
*Nøtta* Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". Anonymous poster hash: 629e6...6a3
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Jeg sliter med at noe går ned på høykant. Ser for meg at det må over en stor barriere før det kommer ned.. Anonymous poster hash: bfc78...9a9
anonymsuperbruker Skrevet 18. november 2014 #7 Skrevet 18. november 2014 Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr? Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket Har dere noen slike? Anonymous poster hash: dc0ba...927 Så interessant!! Da lærte jeg noe nytt i dag!! )))
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Har dere ord som dere har misforstått og så har dere funnet ut hva de egentlig betyr? Jeg er en av dem som har litt rødstrømpe i meg og er veldig bevisst på å bruke ord som "politibetjent" fordi jeg vil unngå "mann" om ord som gjelder begge kjønn. Derfor begynte jeg også å bruke ordet "kvinne" i uttrykket "å manne seg opp", altså jeg sa "å kvinne seg opp", helt til noen kunne opplyse meg om at ordet "manne" ikke var utledet av ordet "mann", men "å mane". Haha...! Så litt småflau gikk jeg da tilbake til de opprinnelige uttrykket Har dere noen slike? Anonymous poster hash: dc0ba...927 Så interessant!! Da lærte jeg noe nytt i dag!! ))) Men det stemmer ikke. "Å mane seg opp" gir ingen mening. Se svaret mitt over. Anonymous poster hash: 629e6...6a3
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"..., Anonymous poster hash: 8c5b6...099
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Ler fremdeles når jeg tenker på "Ishavsstyrkene" 😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #11 Skrevet 18. november 2014 Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"..., Anonymous poster hash: 8c5b6...099 'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks. Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'. Anonymous poster hash: 2e77c...1ec
Marriet Skrevet 18. november 2014 #12 Skrevet 18. november 2014 Jeg har bestandig blanda subjektivt og objektivt. Det kan bli fryktelig feil i mange sammenhenger. Har lært meg det nå da
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #13 Skrevet 18. november 2014 Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"...,Anonymous poster hash: 8c5b6...099 'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks. Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'.Anonymous poster hash: 2e77c...1ec Nei. Anonymous poster hash: 8c5b6...099
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #14 Skrevet 18. november 2014 Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"..., Anonymous poster hash: 8c5b6...099 Nei. Man kan nettopp si "i forhold til" i setninger der det lar seg bytte ut med "sammenlignet" med. Det er på en måte testen på om det er riktig å bruke uttrykket. Men veldig mange bruker "i forhold til" når de egentlig skulle sagt "når det gjelder / angående / i forbindelse med. Og det er feil. .... i forhold til tidligere = riktig .... I forhold til siste sak på listen = feil (med mindre man vil sammenligne denne saken med en annen sak, da) Anonymous poster hash: 6f536...f2b
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #15 Skrevet 18. november 2014 Jeg sier forhåndsregler i stedet for forholdsregler. Jeg vet jeg sier feil, men jeg synes at forhåndsregler passer bedre og nekter dermed å endre bruken Anonymous poster hash: 439e9...d43
anonymsuperbruker Skrevet 18. november 2014 #16 Skrevet 18. november 2014 Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". Anonymous poster hash: 629e6...6a3 Hahahaha Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2014 #17 Skrevet 18. november 2014 Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". Anonymous poster hash: 629e6...6a3 Hahahaha Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe... Ja, jeg tror faktisk det er derfor! Anonymous poster hash: 629e6...6a3
anonymsuperbruker Skrevet 18. november 2014 #18 Skrevet 18. november 2014 Ekstremt mange vet jeg sier "i forhold til" når de burde sagt "sammenlignet med"..., Anonymous poster hash: 8c5b6...099 'I forhold til' og 'sammenlignet med' referer til det samme. 'I forhold til Berlin er Oslo en liten by', feks. Men utrolig mange bruker 'i forhold til' der det ville være riktig med feks 'med tanke på...' eller 'når det gjelder...'. Anonymous poster hash: 2e77c...1ec puh!! Har en kollega (norsklærer!!) som bruker "i forhold til" heeeeele tiden...! Blir litt matt
anonymsuperbruker Skrevet 18. november 2014 #19 Skrevet 18. november 2014 Kommer ikke på noen jeg har misforstått selv (selv om de sikkert finnes), men jeg har et familiemedlem som nekter å innse at en "bjørnetjeneste" ikke er en skikkelig stor tjeneste. Sier ofte ting som "Takk for at du handlet for meg, der gjorde du meg en skikkelig bjørnetjeneste!". Anonymous poster hash: 629e6...6a3 Hahahaha Kanskje han/hun blander med en "bamseklem" som er en stoooor klem...?? Bjørne(bamse)tjeneste er dermed også en stooor tjeneste! Hehe... Ja, jeg tror faktisk det er derfor! Anonymous poster hash: 629e6...6a3 Haha Dette ble dagens for meg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå