Gå til innhold

Sende henne på skolen eller ikke? Hoster...

Anbefalte innlegg

Skrevet

7åring min hoster mye om natta men ikke så ille på dagen. Mest når hun blir varm og løper. Allmentilstanden er bra og ingen feber.

Men tenker det kan være greit med en dag hjemme, kanskje ho blir bedre. Men usikker.

Hva tror dere??

Anonymous poster hash: fff6a...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sendt henne på skolen. Har det holdt på veldig lenge, ville jeg kanskje heller tatt henne med til legen en tur. 

Skrevet

Jeg hadde sendt henne på skolen, men muligens latt henne droppe SFO og kveldsaktiviteter.

Anonymous poster hash: e33ae...2b1

Skrevet

Slik du beskriver her, ville jeg helt klart sendt henne på skolen. Kan ikke være hjemme kun pga. litt hoste.

Anonymous poster hash: f2459...ba2
Skrevet

7åring min hoster mye om natta men ikke så ille på dagen. Mest når hun blir varm og løper. Allmentilstanden er bra og ingen feber.

Men tenker det kan være greit med en dag hjemme, kanskje ho blir bedre. Men usikker.

Hva tror dere??

Anonymous poster hash: fff6a...fd2

Hadde sendt henne på skolen. Jeg tenker at vi utdanner fremtidens arbeidstakere, og synes listen bør være ganske høy for å være hjemme fra skolen. Ved hosting om natten over tid, hadde jeg tatt henne med til legen. Kan være et tegn på astma...

Anonymous poster hash: 2e0f8...48e

Skrevet

Jeg lurte på det samme i dag med min 7 åring, har sendt han på skolen så langt, men nå har hostingen blitt værre på både 7 og 3 åringen så i dag ble de hjemme begge to og vi har legetime kl 11. Lurer på om det er noe som går nå.

Skrevet

Jenta mi sliter med astma og hoster natta lang hele vinteren og utover våren. Jeg kan ikke holde henne hjemme hver gang, så hun drar på skolen så lenge hun ikke har feber. De er såpass store at de kan få beskjed om å ta det med ro og ikke spinne rundt. De kan og forklares viktigheten av god håndhygiene så de ikke smitter andre. Skulle jeg vært hjemme hver gang ungene hosta måtte jeg sagt opp jobben. 

Anonymous poster hash: a37b1...2c0
Skrevet

Så lenge allmenntilstanden er bra hadde jeg sendt henne på skolen. Blir hun verre utover dagen så kan du be henne om å ringe deg fra skolen, så kan du heller hente henne og la henne ta det med ro resten av dagen. 

Ville ha droppet fritidsaktiviteter i dag dersom hosten ikke bedrer seg i løpet av dagen, og dersom hun skal ha gym ville jeg gitt henne fritak for det siden hosten blir verre når hun er aktiv og blir varm. 

Skrevet

På skolen. Det er jammen ikke rart det er mye fravær fra skole og jobb dersom barna lærer at hoste er grunn for å være hjemme. Jeg holder kun barna mine hjemme når de har feber, spyr, har dårlig allmenntilstand eller har smittsomme sykdommer der man skal holde dem hjemme (f.eks. da de hadde vannkopper). Snørr, hoste, litt småslapp og lignende er ikke grunn for å skippe skole eller jobb synes jeg.

Anonymous poster hash: b9600...3ee
Skrevet

Hadde vurdert det opp mot hvor mange sykt barn dager du har igjen. 

Har du rikelig å ta av, og har nok til å takle fraværet om hun blir ordentlig syk hadde jeg holdt henne hjemme. Det kan være godt for både mor og barn, å ha litt kosetid. Ofte er en rolig dag det som skal til for å bli kvitt langvarig hoste. 

De blir jo litt slappe om de sliter med det, og om man ikke får bukt med problemet kan det dra ut i ukesvis, og da får de raskt flere uker med redusert læring, hangler avgårde. Bedre å få tatt seg skikkelig inn. 

Anonymous poster hash: a1aeb...246
Skrevet

Har du rikelig å ta av, og har nok til å takle fraværet om hun blir ordentlig syk hadde jeg holdt henne hjemme. Det kan være godt for både mor og barn, å ha litt kosetid. Ofte er en rolig dag det som skal til for å bli kvitt langvarig hoste.

De blir jo litt slappe om de sliter med det, og om man ikke får bukt med problemet kan det dra ut i ukesvis, og da får de raskt flere uker med redusert læring, hangler avgårde. Bedre å få tatt seg skikkelig inn.

Dessverre kan man ikke lenger ha barna hjemme for en kosedag når de har begynt på skolen. Slik kan man gjøre når de går i barnehagen..

Og se an hvor mange sykt-barn-dager man har igjen fordi det kan være godt for MOR og barn å ha en kosedag? Altså.. Vi har fått utdelt et visst antall dager vi KAN være hjemme med syke barn, ikke at vi må/skal/bør være hjemme.. Man MÅ ikke makse ut alle sykedagene.. Og sykt-barn-dager er jo ikke for å ha kosedag?

Er barnet så sykt at det går utover læringen så må barnet til legen og evnt få medisiner. Man får vondt i hodet og brystet av å hoste for mye, så om barnet er SÅ plaget holder det ikke med en kosedag hjemme.

Min sønn har astma og sliter med pusten/hosting nå. Han må på skolen for det.

Var hos legen med ham i går og han er ikke syk som i smittsom eller nedsatt allmentilstand, derfor går hverdagen sin gang.

Min filosofi, både ang skole og jobb, er at selv om man føler seg litt pjusk så bør man ihvertfall møte opp. Og blir dagen for uutholdlig så får man heller dra hjem igjen. Men man prøver ihvertfall..

Anonymous poster hash: 0f0c3...f57

Skrevet

Hadde helt klart sendt henne på skolen.

Anonymous poster hash: 0dd09...ba1

Skrevet

Min sønn hoster kraftig hele forrige uke, men han var på skolen likevel. Hoste i seg selv er ingen grunn til å holde et barn hjemme! Jeg sendte med ham hostepastiller og ba læreren kontakte meg dersom han ble dårligere. Det gikk fint på skolen, men han ble litt fortere sliten enn ellers, så jeg tok meg fri på ettermiddagene (bestemmer selv arbeidstiden min) og lot ham komme hjem etter skolen, i stedet for SFO. 

Det en annen skriver over her om kosedag er uhørt! Barn må lære seg at man ikke kan unndra seg sine daglige plikter med mindre man er for syk til å klare det, og sykt barn-ordningen er ikke til for at foreldre og barn skal få kosetid!

Anonymous poster hash: df007...ce3
Skrevet

Skole, selvfølgelig.

Skulle jeg holdt barna mine hjemme hver gang de hostet kunne jeg nesten bare sluttet å jobbe, i alle fall i vinterhalvåret.

Du sender også signaler om en veldig lav terskel for å bli hjemme fra skole og jobb, som barnet kan begynne å utnytte når det blir eldre.

Anonymous poster hash: 5a0ed...c05
Skrevet

Dessverre kan man ikke lenger ha barna hjemme for en kosedag når de har begynt på skolen. Slik kan man gjøre når de går i barnehagen..

Og se an hvor mange sykt-barn-dager man har igjen fordi det kan være godt for MOR og barn å ha en kosedag? Altså.. Vi har fått utdelt et visst antall dager vi KAN være hjemme med syke barn, ikke at vi må/skal/bør være hjemme.. Man MÅ ikke makse ut alle sykedagene.. Og sykt-barn-dager er jo ikke for å ha kosedag?

Er barnet så sykt at det går utover læringen så må barnet til legen og evnt få medisiner. Man får vondt i hodet og brystet av å hoste for mye, så om barnet er SÅ plaget holder det ikke med en kosedag hjemme.

Var hos legen med ham i går og han er ikke syk som i smittsom eller nedsatt allmentilstand, derfor går hverdagen sin gang.

Min filosofi, både ang skole og jobb, er at selv om man føler seg litt pjusk så bør man ihvertfall møte opp. Og blir dagen for uutholdlig så får man heller dra hjem igjen. Men man prøver ihvertfall..

Helt enig! Og heller ikke i barnehagen kan man bruke sykt-barn-dager for å ha en kosedag. Har man uansett fri eller kan ta fri uten lønn kan man selvfølgelig ha barna hjemme fra barnehagen når man vil, men man kan ikke kreve at arbeidsgiver betaler for at man er hjemme med et barn som ikke er syk.

Anonymous poster hash: d7d4a...2d4

Skrevet

På skolen. Kun feber og magasjau, samt barnesykdommer som holder barna hjemme her. Kosedag tar vi i helgene når det passer, ikke når det er skoledager. Jeg husker selv jeg var på skolen selv om jeg var småsyk, fikk med halstabeletter og når jeg var eldre fikk jeg med paracet om jeg fikk vondt i hodet ect.

Naboen her holder gutten sin hjemme fra skolen når han bare er forkjølet og litt pjusk i formen. Han har noe allergier og, men foreldrene syr digre sofaputer ala villa paprikaputer under armene hans. Ser for meg at han kommer til å være syk fra jobb ganske mye når han blir voksen, har veldig mye med holdning å gjøre. Hun er selv mye sykemeldt fordi hun ikke er helt i form (uttalt selv)

Vi tar heller ikke barna ut av skolen for ferier ol, så fremt det ikke er noe veldig spesielt. Det er viktig å signalisere for barna at det å gå på skolen er viktigere enn det aller meste.

Anonymous poster hash: ca2cf...b69

Skrevet

Jeg kommer fra legen med mine 2 nå pga hoste og de har kikhoste. Så det skader ikke å dra til lege ved langvarig hoste.

Jeg har hatt mye bronkitt og det er utrolig slitsomt å gå og hoste i flere uker, så jeg ser ikke problemet med en dag borte fra skolen om det trengs.

Skrevet

Helt enig! Og heller ikke i barnehagen kan man bruke sykt-barn-dager for å ha en kosedag. Har man uansett fri eller kan ta fri uten lønn kan man selvfølgelig ha barna hjemme fra barnehagen når man vil, men man kan ikke kreve at arbeidsgiver betaler for at man er hjemme med et barn som ikke er syk.

Anonymous poster hash: d7d4a...2d4

Ser at jeg ordla meg litt klønete :P

Men du skrev det jeg tenkte å formidle, at man kan holde barnet hjemme fra barnehagen for kosedag om man selv har fri en dag. Ikke at man kan bruke sykedag om barnet ikke er sykt, uavhengig av alder ;)

Skrevet

Jeg kommer fra legen med mine 2 nå pga hoste og de har kikhoste. Så det skader ikke å dra til lege ved langvarig hoste.

Jeg har hatt mye bronkitt og det er utrolig slitsomt å gå og hoste i flere uker, så jeg ser ikke problemet med en dag borte fra skolen om det trengs.

Kikhoste? Er de ikke vaksinert mot det, eller virket ikke vaksina?

Trodde kikhoste var tilnærmet utryddet i Norge, men ser det blomstrer opp igjen.

I fjor fikk vi varsel om at et elev på u-skolen hadde kikhoste og det ble slått full alarm. Infoskriv fra skole og helsesøster ( sammen med barnelegen som hører til skolen) hvor alle som ikke var vaksinert måtte gjøre det fortest mulig. Sto til og med om dette i lokalavisa. Kan være skikkelig skummelt, dette :(

Lykke til! God bedring til småtrolla :)

Skrevet

Jeg lurte på det samme i dag med min 7 åring, har sendt han på skolen så langt, men nå har hostingen blitt værre på både 7 og 3 åringen så i dag ble de hjemme begge to og vi har legetime kl 11. Lurer på om det er noe som går nå.

Det tror jeg det er. Her (i Vestfold) har vi først vært syke med snørr, feber og hoste i en ukes tid, og hosten har holdt stand. Hoster fortsatt, på tredje uka. Blir litt sprø.

Anonymous poster hash: cc6c2...701

Skrevet

Det tror jeg det er. Her (i Vestfold) har vi først vært syke med snørr, feber og hoste i en ukes tid, og hosten har holdt stand. Hoster fortsatt, på tredje uka. Blir litt sprø.

Oi, nå så jeg at det var kikhoste de hadde. Ble litt stressa, med gravid og få uker igjen til termin. Da vil man jo ikke akkurat ha kikhoste i hus... Får ta en tur til legen i morra.

Skrevet

Hadde sendt på skolen og bedt barnet om å ta det med ro. Evt. snakket med læreren og forklart at det blir hosting ved økt aktivitetsnivå, så barnet skal ikke delta på fysiske aktiviteter.

Skrevet

Trodde kikhoste var tilnærmet utryddet i Norge, men ser det blomstrer opp igjen.

I fjor fikk vi varsel om at et elev på u-skolen hadde kikhoste og det ble slått full alarm. Infoskriv fra skole og helsesøster ( sammen med barnelegen som hører til skolen) hvor alle som ikke var vaksinert måtte gjøre det fortest mulig. Sto til og med om dette i lokalavisa. Kan være skikkelig skummelt, dette :(

Lykke til! God bedring til småtrolla :)Anonymous poster hash: 0f0c3...f57

Takk :) Mine er vaksinert, men vaksinen funker ikke så bra som de har trodd. Heldigvis får de som er vaksinert som regel en mildere variant.

Skrevet

Det var da voldsomt... Min gutt hadde kikhoste i fjor (og ja, han er vaksinert). Vi ga beskjed til barnehagen, men de gjorde ikke noe med den informasjonen, ga ikke beskjed til de andre foreldrene eller noe.

Anonymous poster hash: f7d58...7e7

Skrevet

Det var da voldsomt... Min gutt hadde kikhoste i fjor (og ja, han er vaksinert). Vi ga beskjed til barnehagen, men de gjorde ikke noe med den informasjonen, ga ikke beskjed til de andre foreldrene eller noe.

Anonymous poster hash: f7d58...7e7

Det har gått kikhoste hos oss også. Vi ble informert av barnehagen og det skal bli gjort.

Jeg tror mange flere enn vi tror har kikhoste, nettopp fordi de vaksinerte ikke får det så kraftig. Jeg skjønte ikke at det var det mine hadde før vi fikk beskjed om at andre hadde det. Da testet vi og fikk det bekreftet.

Anonymous poster hash: de86b...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...