Gå til innhold

Tante og onkel er alkoholikere...ang julefeiring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle onkel og tante på 70 år er begge alkoholikere. De er på besøk hos oss nå. De drikker om kvelden/natta på sitt eget rom (vårt gjesterom), og er ikke beruset på dagen. Likevel plager dette meg veldig. Jeg har hatt forelder med alvorlig alkoholptoblem, og derfor er jeg ekstra sensitiv.

De skal egentlig feire jul her også, men jeg ønsker ikke å ha dem her om de skal drikke alkohol. Vi drikker ikke i det hele tatt, og har et helt alkoholfritt hjem. Med to små barn syns jeg de kan respektere det.

Er det urimelig å si til dem at enten får de holde seg hjemme i jula, eller så må de klare sag uten en dråpe hele jula om det skal være hos oss.

P.s. Barna merker ikke noe til alkoholen de drikker nå. De er kun på eget rom når de har drukket.

Anonymous poster hash: 28c51...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gamle onkel og tante på 70 år er begge alkoholikere. De er på besøk hos oss nå. De drikker om kvelden/natta på sitt eget rom (vårt gjesterom), og er ikke beruset på dagen. Likevel plager dette meg veldig. Jeg har hatt forelder med alvorlig alkoholptoblem, og derfor er jeg ekstra sensitiv.

De skal egentlig feire jul her også, men jeg ønsker ikke å ha dem her om de skal drikke alkohol. Vi drikker ikke i det hele tatt, og har et helt alkoholfritt hjem. Med to små barn syns jeg de kan respektere det.

Er det urimelig å si til dem at enten får de holde seg hjemme i jula, eller så må de klare sag uten en dråpe hele jula om det skal være hos oss.

P.s. Barna merker ikke noe til alkoholen de drikker nå. De er kun på eget rom når de har drukket.

Hvis de faktisk er alkoholikere, så er det ikke bare å ta seg sammen.

Det skjønner du sikkert.

Jeg ser problemstillingen, men å få dem alkoholfrie gjennom julen er ikke særlig realistisk :/

Anonymous poster hash: a12db...f4f

Skrevet

Du har åpenbart ingen kunnskap om alkoholavhengighet, abstinenser osv.

Hadde du hatt det hadde du ikke en gang tenkt tanken om at de skulle bråslutte å drikke før jul. Hvis ikke du synes ordentlig syke gjester selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 8b0b3...b9c

Skrevet

Hvorfor i all verden inviterte du de til å feire jul hos dere? Regner med det ikke kom som noen overraskelse at de er alkoholikere?

Anonymous poster hash: 46955...e87

Skrevet

Jeg er ikke så veldig kunnskapsløs når det gjelder alkohol. Har som sagt levd med dette gjennom 20 år hos en forelder. Det finnes ulike typer alkoholisme, deriblant periodedrankere osv. Min onkel er ikke kommet så langt som rødspriten, så alvorlige abstinenser er det ikke snakk om. Han greier noen dager uten alkohol, det er mer at han ikke orker. Jeg er streng og mener de må greie 5 dager i jula uten. Men jeg ser at det kan bli vanskelig. Vil ikke at de skal sitte alene i jula heller.

Skrevet

Jeg er ikke så veldig kunnskapsløs når det gjelder alkohol. Har som sagt levd med dette gjennom 20 år hos en forelder. Det finnes ulike typer alkoholisme, deriblant periodedrankere osv. Min onkel er ikke kommet så langt som rødspriten, så alvorlige abstinenser er det ikke snakk om. Han greier noen dager uten alkohol, det er mer at han ikke orker. Jeg er streng og mener de må greie 5 dager i jula uten. Men jeg ser at det kan bli vanskelig. Vil ikke at de skal sitte alene i jula heller.

Innbiller du deg at man må drikke rødsprit for å få alvorlige abstibenser? Du må lære mer om dette. Du har ikke et realistisk bilde av situasjonen.

Anonymous poster hash: 8b0b3...b9c

Skrevet

Hvis de ikke har noe problem å holde seg 3 dager så er de vel ikke så avhengige. Jeg ser ikke problemet om de har seg et glass eller to med rødvin på rommet sitt på kvelden og er edru neste morgen. Hvis det er alt de drikker, vil jeg ikke kalle de aalkoholikkere en gang. Bare kosedrikking. Hva er problemet da? At du vet om det?

Anonymous poster hash: cc02e...3b7
Skrevet

Kunnskap og erfaring er ikke nødvendigvis det samme. Man må på ingen måte være på rødsprit for å få alvorlige abstinenser. Jeg skjønner godt at du ikke vil ha alkohol i julefeiringen, jeg har også et vanskelig forhold til det pga alkoholisme i familien. Men du kan nok ikke forvente at tante og onkel er edrue i julen om de er avhengige. Og akkurat i julen er det fælt å bli ekskludert eller avruset med tvang...

Jeg tror neppe barna vil merke noe, men det er ditt valg til syvende og sist.

Anonymous poster hash: ffc17...a84

Skrevet

Jeg er selv oppvokst med alkoholiker foreldre. Og da det var jul og sånn, så hadde vi den løsningen, med at de drakk på kvelden på rommet sitt. Så barna ikke skulle se de drikke, heller ikke jeg. Og når de drakk på rommet sent på kvelden, ble det ikke mange glassene heller, så de ble ikke fulle.

Og vi syntes denne løsningen var grei, for ellers hadde de jo plutselig ikke kommet i det hele tatt.

Men dette er noe du må føle på, hva som er rett for deg.

Anonymous poster hash: 64306...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...