Gå til innhold

Mye hodepine, svimmel og synsforstyrrelser - 20 uker gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det sånn? Erfaringer?

Anonymous poster hash: b0dc6...11b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan er blodtrykket ditt lurer jeg på..

Anonymous poster hash: 5db3a...a2e
Skrevet

Det vet jeg sannelig ikke. Har ikke ødemer eller stor vektoppgang, har bare gått opp ca 3,5 kilo til nå.

Skrevet

Ring fastlegen og si du må ha time nå, ta med utinprøve og få målt blodtrykk. Om ikke legen svarer tar du kontakt med føden.

Anonymous poster hash: ac7c5...540

Skrevet

Ring fastlegen og si du må ha time nå, ta med utinprøve og få målt blodtrykk. Om ikke legen svarer tar du kontakt med føden.

Anonymous poster hash: ac7c5...540

Takk for svar. Legen er vel stengt for dagen nå, telefon. Er også ekstremt tørst på nettene, men har ikke noe diabetes. Er ikke tørst på dagtid, drikker minimalt.

Skrevet

Du skal ta synsforstyrrelse på ramme alvor.

Jeg hadde ringt lege/jordmor tvert og bedt om hastetime.

Jeg hadde slike symptomer som økte gradvis fra rundt det tidsrommet du er i nå og jeg endte opp m eklampsi under fødselen pga at jeg eller de andre legene tok det seriøst (til tross for textbook sv.forgiftning)...

Lykke til!:)

Anonymous poster hash: 09e8c...95b

Skrevet

Ikke tok symptomene seriøst*

Skrevet

Du skal ta synsforstyrrelse på ramme alvor.

Jeg hadde ringt lege/jordmor tvert og bedt om hastetime.

Jeg hadde slike symptomer som økte gradvis fra rundt det tidsrommet du er i nå og jeg endte opp m eklampsi under fødselen pga at jeg eller de andre legene tok det seriøst (til tross for textbook sv.forgiftning)...

Lykke til! :)

Ringte nå, og de har ikke time før i morgen tidlig. Er det farlig å vente til da?

Skrevet

Det kan være farlig. Anbefaler deg å oppsøke legevakten.

Skrevet

ring føden.

Svangerskapsforgiftning indikeres ved at man har minimum tre av følgende symptomer;

Ødem

Protein i urin

Stigende/høyt BT

Pannehodepine

Synsforstyrrelser.

Du bør sjekke urin og BT for å se om en av de også gir utslag. dersom du har en eller begge må du få en ultralyd som måler gjennomstrømningen (spenningen) i navlesnoren, samt tilstrømmingen (spenningen) til livmoren for å avgjøre om det faktisk er svangerskapsforgiftning. 

Det er sansynligvis ikke svangerskapsforgiftning, men du kan ikke utelukke det uten å få undersøkt dette videre.

Anonymous poster hash: 0e8d4...260
Skrevet

Skal inn i ettermiddag, men de har ikke ordentlig UL-maskin her :S Forresten så klør jeg også ganske mye over hele kroppen, vet ikke om det har noe å si.

Skrevet

Bra du tar det alvorlig. Sørg for at de på føden også tar deg på alvor. På denne måten kan du sette i gang tiltak som evt kan redusere muligheten for ei forverring.

Lykke til! -og ja, det kan potensielt være farlig å ikke kontakte føden med slike symptomer, det er dog ikke like vanlig at det haster når man"bare" er i uke 20,men dette kan man aldri vite. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Skrevet

Skal inn i ettermiddag, men de har ikke ordentlig UL-maskin her :S Forresten så klør jeg også ganske mye over hele kroppen, vet ikke om det har noe å si.

UL er ikke påkrevet for å diagnostisere svangerskapsutløst høyt blodtrykk/preeklampsi/HELLP-syndromet/eklampsi - alle tilstandene kan fint diagnostiseres ved hjelp av blodtrykksmåling, urinundersøkelse og blodprøver.

Kløe kan være flere ting, avhengig av lokalisasjon og eventuelt utslett (leverbetinget, såkalt "PEP"/"PUPP" eller såkalt "prurio gestationis"). Videre diagnostisering her kan også kreve blodprøver - PEP/PUPP og prurio gestationis er helt ufarlige tilstander, mens leverbetinget svangerskapskløe medfører økt risiko for fosteret, og krever som regel behandling, eventuelt at man setter i gang fødselen tidligere.

Det er med andre ord ikke nødvendig med UL for å kunne hjelpe deg videre. Lykke til, og god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...