Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Svigermor er svensk. Jeg er norsk. Vært sammen med hennes sønn i 3 år. Og jeg har trodd hun har forstått hva jeg sier imed hun aldri har spurt hva jeg mener eller sagt ifra. Men det har hun altså ikke. Hun sa i går at hun ikke forstår alt. Sønnen sier at hun får lære seg. At hun må spørre slik at hun neste gang forstår.Men vi fikk tilbake beskjeden om at hun ikke gidder. Hun gidder altså ikke lære seg. Å med lære seg mener vi at hun skal spørre etter, slik at vi kan forklare. Og deretter kan hun dette neste gang. Så er det egentlig mitt ansvar da, og få henne til å forstå, når hun ikke er interessert? Anonymous poster hash: cf334...0b0
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Svigermora mi er like norsk som meg, men hu skjønner heller ikke hva jeg sier... Men fra spøk til alvor, dette må hun jo bare lære seg selv. Du kan jo ikke kontrollere at hun får med seg det som blir sagt så lenge hun ikke gir utrykk for noe annet.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Ja, er jo samme om hun er svensk eller norsk Men var bare for å understreke at jeg ikke prater en vanskelig dialekt eller lignende. Anonymous poster hash: cf334...0b0
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Jeg har også en svigermor som ikke vil/kan forstå min dialekt. Vet du, det driter jeg faktisk i. Hun vil ikke anstrenge seg, mens jeg snakker så pent og tydelig jeg kan. Om hun ikke gidder så tror jeg ikke det hjelper uansett hva jeg gjør. Det er vrangvilje, ikke noe annet:) Barna våre snakker som meg og de forstår hun merkelig nok;) Anonymous poster hash: 8fbaa...52c
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Ja, er jo samme om hun er svensk eller norsk Men var bare for å understreke at jeg ikke prater en vanskelig dialekt eller lignende. Anonymous poster hash: cf334...0b0 Var ikke sånn ment, var bare at hun nekter å høre på det jeg sier
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Nei, det vet jeg, sekretøsa! Ville bare forklare Anonymous poster hash: cf334...0b0
Giss Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Min X-manns mormor var slik mot meg. Hun var hyggelig ansikt til ansikt men om jeg tok telefonen (Vi hadde fasttelefon en stund). Sa hun bare "Feil nummer" og smekket røret på. Så ringte hun opp to minutter etter igjen og slik fortsatte det inntil det var mannen som tok telefonen. Han forsøkte å snakke med henne men hun mente ikke hun forstod hva jeg sa og det hjalp ikke at jeg snakket sakte og så tydelig jeg kunne og passet på å ha et enkelt ordvalg. Hun hadde på en måte bestemt seg for at hun ikke forstod og var ikke innstilt på å gjøre noe med det. Ganske frustrerende. Jeg hadde ikke problemer med å snakke med resten av familien hans. Heller ikke hans farmor som var 10 år eldre. Noen mennesker kan man bare ikke gjøre fornøyd men det er kjempefrustrerende når man må ha jevnlig kontakt med en som ikke er interessert i å forsøke å kommunisere normalt i det hele tatt.
Giss Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Jeg har også en svigermor som ikke vil/kan forstå min dialekt. Vet du, det driter jeg faktisk i. Hun vil ikke anstrenge seg, mens jeg snakker så pent og tydelig jeg kan. Om hun ikke gidder så tror jeg ikke det hjelper uansett hva jeg gjør. Det er vrangvilje, ikke noe annet:) Barna våre snakker som meg og de forstår hun merkelig nok;) Anonymous poster hash: 8fbaa...52c Klassisk!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Bor hun i Sverige? Jeg tror jeg hadde "svorsket" litt på de vanskeligste norske ordene, men svigermor må også spørre når det er noe hun ikke forstår. Anonymous poster hash: 2b355...5c6
TMGL Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Jeg har også svenske svigerforeldre - og vi er en del sammen med mannens øvrige svenske slekt også - og jeg prøver bevisst å bruke de svenske ordene der de norske og svenske ordene skiller seg veldig fra hverandre. Og det gjør mannen overfor min slekt også. Jeg VIL at alle skal forstå meg, og gjør så godt jeg kan med å få dette til, ved å prate sakte, tydelig og bytte ut ord der jeg kan. Men om de jeg prater til ikke forstår - forventer jeg vel også at de spør dersom de faktisk er interessert i å få med seg det jeg sier. Om de ikke spør eller sier fra, regner jeg med at de forstår (eller ikke er interessert). Gjør ikke noe mer ut av det enn det. Det får være opp til hver enkelt hva de selv gjør for å forstå - men jeg hadde nok ikke tatt meg bryet med å lage en konflikt ut av det, med mindre det faktisk skapte STORE problemer i kommunikasjonen.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Har dere barn sammen, hvordan forstår hun barna? Anonymous poster hash: 14b70...d14
Mumua Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 Svigermor kommer fra ett annet land og vi forstår ikke hverandre på en flekk. Samtalene våre skulle vært filmet, folk hadde ledd seg ihjel. Mye fekting med armer, smiling og jeg som svarer ja uansett hva hun sier. Og hun sier mye rart, så jeg har nok lovet mye forskjellig uten å forstå det selv. Prøver å lære meg språket nå da, så vi kan snakke det språket hjemme når vi får barn også, så jeg og barna kan kommunisere med den delen av familien, temmelig stusslig nå når det er håpløst å forstå hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå