Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Vi har hatt en sak med ene barnet mitt på skolen. Gjaldt at han ble mobbet. Teamledeten blandt lærerne på trinnet er en av min svigerinnes beste veninner. Denne saken har pågått i litt over en mnd. Sist uke ringer min svigerinne meg og forteller at hun har snakket med sin veninne, altså læreren, om dette. Hun hat forlangt å få vite hva skolen gjør og kommet med sine nokså krasse meninger om det. Når svigerinnen ringer meg blir jeg for sjokkert til å ta igjen. Ikke nok med at læreren har brutt taushetsplikten men min svigerinne mener også at jeg som er moren ikke skal ta tak i disse ungene. Det er det nemlig broren hennes, min mann som skal. Han er en tafatt "fjert" som ikke eier stort til baller så alltid meg som må ta tak i ting. Hun mente også at det er mitt eldste barn på 20 år sin plikt å passe på broren, og det har hun også sagt til han også. Hun glemmer at han jobber og ikke har muligheten til å sitte i skolegården og passe på. Nå har denne mobbesaken løst seg. Lørdag ga jeg disse eldre guttene og foreldrene en lekse de neppe glemmer. De gråt i strie strømmer og lovte å aldri gjøre dette igjen mot noen som helst. Og foreldrene var selvsagt sjokkert over hva barna deres hadde gjort. Men nå sitter jeg her og forbannet svigerinnen min og denne lærerveninnen. Svigerinnen min har aldri brydd seg noe særlig om nevøen sin. Nå i begynnelsen av mnd. var dem her i bursdag før det har vi ikke sett dem siden midten av mai. Heller ikke snakket på tlf eller hatt noen annen form for kontakt. Jeg har ikke giddet, for ellers har det vært jeg som har tatt kontakt, jeg som har foreslått at vi skulle dra på besøk til dem. Bør jeg ta dette videre med skolen, at læreren har brutt tausehetsplikten sin, eller vente til det evt. skjer noe annet og da nekte at hun skal blandes inn fordi hun er "inhabil" (eller hva det nå heter? Kjenner at jeg er rimelig forbannet, oppgitt og irritert på de begge to. Anonymous poster hash: a4f81...22a
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Det bør vel egentlig meldes til skolen. Anonymous poster hash: 325b2...34e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 En lærer som bryter taushetsplikten sin begår et straffbart forhold, og det skal anmeldes til politiet. Anonymous poster hash: 20658...02e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 En lærer som bryter taushetsplikten sin begår et straffbart forhold, og det skal anmeldes til politiet. Anonymous poster hash: 20658...02e Hadde det skjedd hver gang hadde vi ikke hatt lærere igjen i skolen. I denne saken forstår jeg ikke hva HI egentlig er så opprørt over. Læreren burde sikkert ikke ha diskutert saken med dette familiemedlemmet, men det er en glipp som lett kan skje når nære venner kjenner til samme sak i utgangspunktet. Hva galt har foresten svigerinnen gjort? Er det galt at hun engasjerer seg for at gutten skal få det bedre fordi hun ikke har engasjert seg nok før? Anonymous poster hash: 9cae7...3e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 En lærer som bryter taushetsplikten sin begår et straffbart forhold, og det skal anmeldes til politiet. Anonymous poster hash: 20658...02e Hadde det skjedd hver gang hadde vi ikke hatt lærere igjen i skolen. I denne saken forstår jeg ikke hva HI egentlig er så opprørt over. Læreren burde sikkert ikke ha diskutert saken med dette familiemedlemmet, men det er en glipp som lett kan skje når nære venner kjenner til samme sak i utgangspunktet. Hva galt har foresten svigerinnen gjort? Er det galt at hun engasjerer seg for at gutten skal få det bedre fordi hun ikke har engasjert seg nok før? Anonymous poster hash: 9cae7...3e9 Hva hun har gjort galt? Hun har lagt seg oppi en sak hun ikke har noe med. Anonymous poster hash: 9c3f1...784
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Utdyp litt hvordan du mener læreren har brutt taushetsplikten. Det eneste du sier om den saken er at din søster har snakket med læreren. Hvis ikke læreren har fortalt henne noe om saken har ikke læreren gjort noe galt. Jeg har også et yrke med taushetsplikt. Hender ofte at folk kaster seg over meg for å få meg til å fortelle om gamle tante "Olga" på sykehjemmet. Ikke alltid at folk forstår det med taushetsplikt, så da bare jatter jeg med og sier ja og ha; selvsagt uten å røpe noe som helst om pasienten. Anonymous poster hash: 8b814...ab1
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Høres egentlig ut som at din svigerinne mente det godt? Hun ville engasjere seg og hjelpe, og ville derfor bruke sin kontakt i skolen. Er ikke det positivt da? Anonymous poster hash: a66a5...bec
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 En lærer som bryter taushetsplikten sin begår et straffbart forhold, og det skal anmeldes til politiet. Anonymous poster hash: 20658...02e Hadde det skjedd hver gang hadde vi ikke hatt lærere igjen i skolen. I denne saken forstår jeg ikke hva HI egentlig er så opprørt over. Læreren burde sikkert ikke ha diskutert saken med dette familiemedlemmet, men det er en glipp som lett kan skje når nære venner kjenner til samme sak i utgangspunktet. Hva galt har foresten svigerinnen gjort? Er det galt at hun engasjerer seg for at gutten skal få det bedre fordi hun ikke har engasjert seg nok før? Anonymous poster hash: 9cae7...3e9 Hva hun har gjort galt? Hun har lagt seg oppi en sak hun ikke har noe med. Anonymous poster hash: 9c3f1...784 Alle har da noe med det å gjøre om noen blir mobbet. Det skal vell ikke være noen hemmelighet? Er det ikke bra at tanten til gutten engasjerer seg for å hjelpe ham? Anonymous poster hash: 9cae7...3e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #9 Skrevet 17. november 2014 Hvs har læreren sagt da? Det kommer ikke frem at læreren har sagt noe her. Kanskje har hun holdt seg nøytral og ikke gjort annet enn å høre på hva svigerinnen din sa. Anonymous poster hash: 94544...050
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Om svigerinnen ikke visste noe om at nevøen ble mobbet, så har læreren brutt taushetsplikten, og du må gå videre med det. Klapp på skulderen for deg som mamma. Anonymous poster hash: 33bfe...2e4
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Såvidt jeg leser ut i fra hovedinnlegget har HI's svigerinne blitt fortalt om mobbesituasjonen fra lærervenninnen? Og så ringt til HI og fortalt det hun vet og kommet med sin mening til hvordan de skal håndtere saken. Hvis det er tilfelle har læreren absolutt brutt taushetsplikten sin. Jeg ville ha snakket med læreren først for å få fakta på bordet. Hvis læreren ikke vil snakke om det, så ville jeg tatt det med rektor. Mobbing av en enkeltperson er ikke noe alle trenger å vite om, det kan være sårt for den det gjelder, og det kan få andre til å hive seg på bølgen. Nå er det veldig bra at denne saken er tatt ordentlig tak i og avsluttet, men jeg synes likevel det er på sin plass med et par advarende ord til læreren om å holde taushetsbelagte ting for seg selv, dersom saken er som jeg forsto den. Anonymous poster hash: fafa5...170
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #12 Skrevet 17. november 2014 Hi her. Tante har gått over streken for hva som er ok etter min mening. Dersom hun var så nyskjerrig så var det oss hun skulle kontaktet og spurt for å få info. ikke læreren/veninnen sin. Læreren har brutt tausehetsplikten siden hun har diskutert denne saken med tante. Hun har fortalt hva barnet har sagt i samtaler med dem, hva de har snakket om, hvordan kontakten med oss har vært og hva vi gjør. Tante har heller ikke noe med å fortelle meg hvem som skal gjøre hva av mannen og meg i denne saken. Hun har heller ikke noe med å pålegge den voksne storebroren å være tilstede på skolen for broren sin. Han jobber tross alt. En annen ting, hvorfor plutselig begynne å bry seg med en nevø hun har vist minimal interesse for tidligere? Læreren har ikke lov til å diskutere dette med tante i det hele og store. Anonymous poster hash: a4f81...22a
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 17. november 2014 #13 Skrevet 17. november 2014 Hi her. Tante har gått over streken for hva som er ok etter min mening. Dersom hun var så nyskjerrig så var det oss hun skulle kontaktet og spurt for å få info. ikke læreren/veninnen sin. Læreren har brutt tausehetsplikten siden hun har diskutert denne saken med tante. Hun har fortalt hva barnet har sagt i samtaler med dem, hva de har snakket om, hvordan kontakten med oss har vært og hva vi gjør. Tante har heller ikke noe med å fortelle meg hvem som skal gjøre hva av mannen og meg i denne saken. Hun har heller ikke noe med å pålegge den voksne storebroren å være tilstede på skolen for broren sin. Han jobber tross alt. En annen ting, hvorfor plutselig begynne å bry seg med en nevø hun har vist minimal interesse for tidligere? Læreren har ikke lov til å diskutere dette med tante i det hele og store. Anonymous poster hash: a4f81...22a Jeg ville tatt det videre til rektor. Punktum finale. Her har læreren klart brutt taushetsplikten sin!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #14 Skrevet 17. november 2014 Bare en sidekommentar - generelt virker det som det er vel mange som tar alt for lett på dette med taushetsplikt!! Anonymous poster hash: 6b46f...ffa
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #15 Skrevet 17. november 2014 Bare en sidekommentar - generelt virker det som det er vel mange som tar alt for lett på dette med taushetsplikt!! Anonymous poster hash: 6b46f...ffa Nå strekker ikke taushetsplikten seg så langt som mange later til å tro heller, men du har nok helt rett i at taushetsplikten ikke blir tatt så tungt på av mange lærere annet enn når det gjør noe enklere for dem selv. Anonymous poster hash: 9cae7...3e9
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #16 Skrevet 17. november 2014 En lærer som bryter taushetsplikten sin begår et straffbart forhold, og det skal anmeldes til politiet. Anonymous poster hash: 20658...02e Hadde det skjedd hver gang hadde vi ikke hatt lærere igjen i skolen. I denne saken forstår jeg ikke hva HI egentlig er så opprørt over. Læreren burde sikkert ikke ha diskutert saken med dette familiemedlemmet, men det er en glipp som lett kan skje når nære venner kjenner til samme sak i utgangspunktet. Hva galt har foresten svigerinnen gjort? Er det galt at hun engasjerer seg for at gutten skal få det bedre fordi hun ikke har engasjert seg nok før? Anonymous poster hash: 9cae7...3e9 Brudd på taushetsplikt er alvorlig! Foreldre skal kunne være sikre på at den blir overholdt, og det er en grunn til at det kan være straffbart å bryte den. Klassisk for dem som er uetiske og ikke skjønner hvorfor skolen eller andre institusjoner har et lovverk på området, å forsøke å unnskylde seg med at "alle andre bryter den også". Jeg hadde også vurdert å anmelde dette til rette instans. Om svigerinnen på noe vis skal kjenne til saken, det er helt og holdent opp til foreldrene. Og skjønner ikke denne svigerinnen at hun ikke har noe med å blande seg inn i en sak som er mellom foreldre/ elever/ skole, så mangler hun en del sosiale antenner. Anonymous poster hash: d469e...b08
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #17 Skrevet 17. november 2014 Høres egentlig ut som at din svigerinne mente det godt? Hun ville engasjere seg og hjelpe, og ville derfor bruke sin kontakt i skolen. Er ikke det positivt da? Anonymous poster hash: a66a5...bec Positivt.... gud bedre. Nei, det er et alvorlig tillitsbrudd, og noe som naturligvis kan skape vanskelige samarbeidsforhold mellom skolen og foreldrene etterpå! Anonymous poster hash: d469e...b08
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #18 Skrevet 17. november 2014 Bare en sidekommentar - generelt virker det som det er vel mange som tar alt for lett på dette med taushetsplikt!!Anonymous poster hash: 6b46f...ffa Det er naivt å stole på taushetsplikt, den blir stadig brutt. Taushetsplikten er streng, og den omfatter alt. Hilsen jurist Anonymous poster hash: 20658...02e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2014 #19 Skrevet 17. november 2014 Hi her. Tante har gått over streken for hva som er ok etter min mening. Dersom hun var så nyskjerrig så var det oss hun skulle kontaktet og spurt for å få info. ikke læreren/veninnen sin. Læreren har brutt tausehetsplikten siden hun har diskutert denne saken med tante. Hun har fortalt hva barnet har sagt i samtaler med dem, hva de har snakket om, hvordan kontakten med oss har vært og hva vi gjør. Tante har heller ikke noe med å fortelle meg hvem som skal gjøre hva av mannen og meg i denne saken. Hun har heller ikke noe med å pålegge den voksne storebroren å være tilstede på skolen for broren sin. Han jobber tross alt. En annen ting, hvorfor plutselig begynne å bry seg med en nevø hun har vist minimal interesse for tidligere? Læreren har ikke lov til å diskutere dette med tante i det hele og store. Anonymous poster hash: a4f81...22a Det er godt mulig tanten har gått over streken. Men tanten er ikke omfattet av noen taushetsplikt! Hun kan messe om denne saken alt hun orker til hvem hun vil uten at det omfattes av noen lov om taushetsplikt. At hun ernygjerrig, har meninger om hvordan ting skal løses etc er sikkert irriterende, men det er altså ikke brudd på noe lovverk! Det er kun læreren som er omfattet av taushetsplikten. Læreren vil ikke ha brutt taushetsplikten ved at hun ahr hørt på og jattet med denne tanten. Den enesten måten hun kan ha brutt taushetsplikten på er ved å avsløre sensitiv informasjon, eller gå inn i diskusjoner om selve saken. Anonymous poster hash: 4ef4d...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå