Gå til innhold

Er det noen her som åpner julegaver 1. dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ordner dere det i praksis?

Jeg har alltid hatt lyst til det selv, men fikk ikke lov som barn. Nå ber barna her om det samme. Hvordan gjør dere det så det ikke blir kaos? Får barna stå opp så tidlig de vil? Har dere en slags oversikt over hva de får fra hvem (så man vet hva man skal takke tante Lise for), eller lar dere bare barns åpne med en gang de står opp uten at dere nødvendigvis har kommet dere ut av køya?

Anonymous poster hash: d4dfb...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du jo organisere akkurat slik dere åpner julegaver fra før. I min familie åpnes en og en gave, som jeg egentlig synes er fryktelig slitsomt (da vi gjerne er mange), men jeg ser samtidig at det er nødvendig for å ha en viss oversikt. Her åpnes pakkene etter frokst (som regel rundt 9-10).

Skrevet

Er klokka fire eller fem, så får de beskjed om at nissen ikke har vært her enda, og at de må sove litt til, for om ikke kommer han ikke! Alt etter klokka seks er akseptabelt. 

Her begynner de med sokkene, litt småpakker slik at vi får satt kaffen på, og summet oss litt, ringt besteforeldrene om at det braker løs nå. Vi har to barn, og vi lar de få åpne som de vil, men vi har oppsyn og følger med, passer på at de leser kortene og vet hvem de åpner fra. 

Vi holder ikke barna på pinebenken til etter at frokosten er ferdig. 

Anonymous poster hash: 6a6ea...f7b
Skrevet

Med tider og stunder så får ungene mer og mer gaver, så istedenfor å holde dem på pinebenken helt til kl.18 for å åpne den store gavebunken som varer i evigheter ( gaver åpnes av en og en ), har vi de siste årene omgjort vår egen tradisjon. Kl.08.30 får de velge to gaver som dem kan åpne før vi skal spise felles frokost kl.09. Men ingen av gavene må komme fra oss eller besteforeldrene som skal spise julemiddag i lag med oss, ellers så er det fritt frem. Så får dem velge 3-4 gaver til rundt 13 tida, så er det full stopp til kl.18. Etter at vi har innført dette, så har vi endelig fått mer bedagelig jul uten "mas og fjas" og julemiddag inntaes i rolig omgivelse, siden ungene har fått tid til å kose seg med noen julegavene sine før julemiddag står på bordet :) 

Anonymous poster hash: 7e856...c45
Skrevet

Takk for svar! Vi pleier å ha lang julebrunsj 1. dag, så ser for meg å åpne gavene før det. Men dere er oppe med barna når de åpner? Ser for meg at det blir fullt anarki blant de minste hvis vi ikke har litt styring :) Vi har også pleid å åpne én og én gave. Får høre litt med barna hvordan de kan tenke seg å løse det også.

Skrevet

Jeg tenker at det er en selvfølge at man åpner sammen, ellers blir det kaos. At frokost spises først bør vel heller ikke være et problem, akkurat som at andre barn klarer å vente til etter middagen er fortært på julaften.

Skrevet

Vi åpner 25.12 når vi feirer hjemme hos oss eller hos min familie i Canada. I min kultur, er det nemlig ikke Jul før 25.12.

Før vi fikk barn ventet vi til midnatt, nå er gutten for liten til å være våken så sent så vi tar gaveåpningen rett etter frokost. Vi står opp som vanlig, spiser og har gaveseansen mens de voksne drikker morgenkaffen i ro og mak. Det er veldig koselig og gir oss mulighet til å bruke så mye tid som vi trenger, det er ikke noe annet på programmet denne dagen. Om gutten leker 1 tike med en gaven før han går til neste, er det helt greit.

Anonymous poster hash: d8568...d42

Skrevet

Ikke noe problem å vente til etter frokost i utgangspunktet, men her har vi som sagt tradisjon med treeeg og langvarig brunsj, så da blir det nok åpning først (eller delvis under).

Skrevet

Vi åpner 25.12 når vi feirer hjemme hos oss eller hos min familie i Canada. I min kultur, er det nemlig ikke Jul før 25.12.

Før vi fikk barn ventet vi til midnatt, nå er gutten for liten til å være våken så sent så vi tar gaveåpningen rett etter frokost. Vi står opp som vanlig, spiser og har gaveseansen mens de voksne drikker morgenkaffen i ro og mak. Det er veldig koselig og gir oss mulighet til å bruke så mye tid som vi trenger, det er ikke noe annet på programmet denne dagen. Om gutten leker 1 tike med en gaven før han går til neste, er det helt greit.

Anonymous poster hash: d8568...d42

Det hørtes superkoselig ut! Gleder meg til å gjøre det på det viset. Bedre på morgenen egentlig, enn med etterhvert overtrøtte barn som har gått i helspenn hele dagen. De kommer sikkert til å få åpne en gave på julaften også. HI

Skrevet

Takk for svar! Vi pleier å ha lang julebrunsj 1. dag, så ser for meg å åpne gavene før det. Men dere er oppe med barna når de åpner? Ser for meg at det blir fullt anarki blant de minste hvis vi ikke har litt styring :) Vi har også pleid å åpne én og én gave. Får høre litt med barna hvordan de kan tenke seg å løse det også.

Ja, vi er tidlig oppe de siste 5 årene siden vi har små unger i huset. Dem står jo opp hele gjengen litt over 7 :)

Anonymous poster hash: 7e856...c45

Skrevet

Vi står opp rundt 8 tiden, og setter på litt kaffe/te. Vi må sjekke om julenissen og reinsdyrene har spist opp det vi satte ut kvelden før. Hvis datteren min har våknet før oss har hun åpnet julestrømpen sin. Det er som regel litt sjokolade, nøtter, en liten pakke eller to og litt frukt i de. 

Etter at vi har fått i oss litt kaffe/te starter vi med gaveåpning. Vi åpner en og en gave. Vi har ikke så mange gaver å åpne så det går rimelig kjapt egentlig. 

Etter at vi har åpnet gavene lager jeg frokost, mens mannen min og datteren vår leker med lekene hun har fått. 

Så går dagen til å leke, se litt på tv, spise julegodis osv. Etterhvert sender jeg mann og barn til parken så de får løpt fra seg litt energi, jeg får da ro til å starte på middagen. 

Vi får se hvordan det blir i år siden vi har familie med andre tradisjoner på besøk hos oss. Det blir vel en kombinasjon av de ulike tradisjonene :)

Anonymous poster hash: 31c7a...50c
Skrevet

Ut av nysgjerrighet; dere som velger å åpne førstedag, kommer dere eller familien fra andre land? Jeg er norsk, men har alltid likt tanken på å åpne på morgenen 1. dag i stedet for på julekvelden. HI

Skrevet

Ut av nysgjerrighet; dere som velger å åpne førstedag, kommer dere eller familien fra andre land? Jeg er norsk, men har alltid likt tanken på å åpne på morgenen 1. dag i stedet for på julekvelden. HIAnonymous poster hash: d4dfb...516

Jeg er halvt britisk, mannen er norsk. Mannen bryr seg ikke stort om tradisjoner, så da fulgte vi min tradisjon med åpning 1.juledag

Anonymous poster hash: 31c7a...50c

Skrevet

Ut av nysgjerrighet; dere som velger å åpne førstedag, kommer dere eller familien fra andre land? Jeg er norsk, men har alltid likt tanken på å åpne på morgenen 1. dag i stedet for på julekvelden. HI

Jeg er norsk,men har med meg juletradisjon fra England.

For min del har det mye med at da jeg var barn var ikke julen veldig lite ok. Vi feiret tradisjonell norsk jul, men jeg vokste opp i en noe dysfunksjonell familie, og familiens dårlige sider kom tydeligere frem i høytider, særlig i julen. Selv som voksen pleide jeg ikkelikejulen noe særlig, den var forbundet med for mange dårlige minner. Så bodde jeg i England i noen år,og feiret jul på en helt annen måte.Når tradisjonene var så annerledes ble det en helt annen opplevelse, og jeg koste meg virkelig med julen.

Vi henger klar julestrømper som ungene får lov å åpne med en gang de våkner. Når vi står opp hiver vi i oss en kopp te eller kaffi, og en enkel brødskive, så går vi i fjøset, der bruker vi en time eller to, alt ettersom hvor mange vi er.Da har vi foret frokost og gjort alt stell,slik at vi senere på dagen bare trenger å stikke ned å hive inn mat til dyra. Så kommer vi inne og spiser en skikkelig førstedagsfrokost, med egg, bacon,pølser og bønner, før det er gaveåpning, vi åpner gavene sammen. Resten av dagen går med til kos, leking med gaver, spill,tv titting og lignende. Hvis vi skulle fulgt den engelske tradisjonen til punkt og prikke burde vi hatt julemiddag på førstedag også, men pga fjøsstellet spiser vi frokost såpass sent, og frokosten er jo såpass mektig, at vi ikke vil ha så kraftig mat på kvelden.Derfor pleier vi heller å lage oss noe lett kveldsmat,også har vi julemiddagen på julaften.

Anonymous poster hash: 31e61...fcc

Skrevet

Vi åpner gavene på 1 juledagsmorgen, det ble sånn da vi bodde i utlandet. Vi har tatt med oss det hjem fordi det er så koslig( og vår tradisjon). Vi fyller opp skåler med frukt, nøtter og godteri, legger gavene under treet og gjør klar til kaffen kvelden før. Barna står opp mellom 7-9 helt i ekstase for nissen har kommet, så tenner vi lys og setter oss godt til rette mens barna leser opp og deler ut 1 og 1 gave. Frokosten blir en overdådig brunsj for barna leker med lekene sine og koser seg.

Anonymous poster hash: 0e02d...d33

Skrevet

Hvorfor i all verden er det så mange her sol åpner gaver 1. juledag?

Jeg er halvt engelsk men vokst opp i Norge og det kunne ikke falle meg inn å åpne gaver 1. juledag, det er noe annet når jeg beaøker familien i England selvsagt, men her i Norge åpner vi gaver på julaften

Anonymous poster hash: 4c130...9dc

Skrevet

Min mann og våre barn er engelske, vi bodde i England tidligere, vi tok med oss skikken, da den er koseligere når barna er små. Når barna blir større så kommer vi kanskje til å feire norsk jul.

Det er slitsomt med småunger og sen julekveld, mye bedre med opplagte unger som storkoser seg tidlig på morningen. Feiret på julaften et år, et pakkehav til barna, de var så trøtte, man ser det på bildene, blank i øynene. Det vart gråt og surving for at teigen hage seg fast, og de var helt umulige. Da bestemte vi oss for å holde på engelsk tradisjon. Det funker for oss.

Anonymous poster hash: 6a6ea...f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...