Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #1 Skrevet 16. november 2014 Har fulgt noen tråder her, (skal prøve å finne link om det er behov), der jeg synes det er så mange som mener at man ikke skal stille krav, ha forventninger, man kan ikke forvente så mye. En av trådene var om en barnehageunge som ble klabbet til av en ansatt, da var det mange som mente at det aldri hadde skjedd om foreldrene hadde oppdratt ungen sin skikkelig. En av trådene var om en treåring som hadde rømt fra barnehagen, klatret over muren, og det var visst også ungen sitt ansvar, treåringen, ikke de voksne som ikke hadde greid å holde øye med de små. Ungen hadde vært borte i nesten 2 timer, uten at de hadde merket han var borte. Nå er det så mange som mener det er helt OK at SFO unger går leke ute, uten at de får hjelp til å kle seg, det er helt ok at de ansatte ikke vet hvor de er i løpet av SFO tiden, for de kan de jo umulig ha kapasitet til. Ungene på SFO er helt klart store nok til å kle seg selv, de er store nok til å passe seg selv, og de er store nok til å være mer eller mindre uten tilsyn. Skolebarna som er små skal videre være ansvarlig for sin egen læring, påkledning, oppførsel, og om de ikke evner alt dette til enhver tid så er de uspiselige drittunger med foreldre som har gjort en dårlig jobb. Men man må for gudsskyld ikke ha forventninger eller krav til skolen, SFO og barnehagen. For de har så trange rammer, og kan egentlig ikke utføre arbeidsoppgavene sine skikkelig. Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO. Jeg mener jo at vi trenger ikke forstå oss i hel på utfordringene til de ansatte, fysisk trygghet er temmelig viktig, det er ikke OK å vite at ungene kan bli stjelt av pedofile i SFO tiden uten at de voksne engang merket at ungene er borte. Anonymous poster hash: 73a95...935
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #2 Skrevet 16. november 2014 Helt enig i det du skriver her. Men,det jeg tror er et av de største problemene er at de som kommenterer har så små barn at de har ikke opplevd problemene. Vi med større barn hadde mange gode vyer og planer for hvordan barna skal bli. Men, Gud hvor mange kameler man må tygge... Anonymous poster hash: ab878...315
Mamma_til_2 Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Når det kommer til bhg barn så skal ikke de tingene du skriver skje, i bhg skal man være trygg, det skal man på skole og sfo men det mange ikke skjønner er at det er stor forskjell på bhg og skole, det forventes at barn i skolen skal kunne ta imot beskjeder og kunne kle seg selv, de er mer 'overlatt' til seg selv om du skjønner de blir ikke fotfulgt og det er langt flere barn pr voksen, foreldre som har førskolebarn burde allerede nå begynne og forberede barna og seg selv på dette så er barna bedre rustet for den nye hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Jeg jobber på SfO. Hos oss har vi ca 130 barn. Vi har et stort uteområde der det er helt umulig for en voksen å ha full oversikt. Vi er 1 voksen på 15 barn. Vi har personer som er i garderoben når barna skal ut. Og alle barna får beskjed om å ta på det samme. Noen få ganger hender det at noen greier å snike seg ut når den annsatte er opptatt med å hjelpe et annet barn. Da blir de som oftest huket inn igjen. Så har du også de barna som kler av seg igjen når de har kommet ut. Vi har egne områder som vi har ansvaret for på uteonrådet. Det vil si at det alltid er en voksen i nærheten av barna. Men det å forvente at den ansatte som er nærmest inngangen skal ha kontroll på hvor alle barna er til en hver tid, det er en umulig oppgave. Man må rett og slett finne den voksne som vet hvor barnet er. På vår SFO hjelper vi med å lete etter barnet om vi har mulighet. Men ofte er jeg den eneste som er på mitt område og om jeg går og leter så er det plutselig mange barn som blir ubevoktet. Kommunen kutter og kutter i budsjettet til Sfo hele tiden. Vi som jobber prøver vårt beste etter de rammene som er lagt. Heldigvis jobber jeg på en SFO der foreldrene har forståelse for at de må lete opp barna sine selv. De forstår at ikke en person kan ha kontroll på 130 barn. Men det er alltid en voksen som vet hvor deres barn er, man må bare finne den rette voksne på rett område. Anonymous poster hash: 86840...043
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Når det kommer til bhg barn så skal ikke de tingene du skriver skje, i bhg skal man være trygg, det skal man på skole og sfo men det mange ikke skjønner er at det er stor forskjell på bhg og skole, det forventes at barn i skolen skal kunne ta imot beskjeder og kunne kle seg selv, de er mer 'overlatt' til seg selv om du skjønner de blir ikke fotfulgt og det er langt flere barn pr voksen, foreldre som har førskolebarn burde allerede nå begynne og forberede barna og seg selv på dette så er barna bedre rustet for den nye hverdagen. Det stemmer det du skriver her. Men, vi som foreldre kan og skal forvente at barna er trygge og under kontroll når de er på SFO og skole. Det som står i en av trådene hi henviser til er at de ansatte på sfo kan ikke ha oversikten over hvor alle barna er. Det er og nevnt at det ikke er noen form for kontroll på hvorvidt barna er henta eller ikke. Dette er under ingen omstendigheter akseptabelt. Men, jeg som foreldre kan derimot ikke forvente at de har den fulle oversikten over hva barnet mitt har gjort den dagen, ei heller hvor alle tingene til barnet er. Dette er noe de fleste synest er den største og vanskeligste forskjellen mellom barnehage og SFO. Anonymous poster hash: ab878...315
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 Jeg jobber på SfO. Hos oss har vi ca 130 barn. Vi har et stort uteområde der det er helt umulig for en voksen å ha full oversikt. Vi er 1 voksen på 15 barn. Vi har personer som er i garderoben når barna skal ut. Og alle barna får beskjed om å ta på det samme. Noen få ganger hender det at noen greier å snike seg ut når den annsatte er opptatt med å hjelpe et annet barn. Da blir de som oftest huket inn igjen. Så har du også de barna som kler av seg igjen når de har kommet ut. Vi har egne områder som vi har ansvaret for på uteonrådet. Det vil si at det alltid er en voksen i nærheten av barna. Men det å forvente at den ansatte som er nærmest inngangen skal ha kontroll på hvor alle barna er til en hver tid, det er en umulig oppgave. Man må rett og slett finne den voksne som vet hvor barnet er. På vår SFO hjelper vi med å lete etter barnet om vi har mulighet. Men ofte er jeg den eneste som er på mitt område og om jeg går og leter så er det plutselig mange barn som blir ubevoktet. Kommunen kutter og kutter i budsjettet til Sfo hele tiden. Vi som jobber prøver vårt beste etter de rammene som er lagt. Heldigvis jobber jeg på en SFO der foreldrene har forståelse for at de må lete opp barna sine selv. De forstår at ikke en person kan ha kontroll på 130 barn. Men det er alltid en voksen som vet hvor deres barn er, man må bare finne den rette voksne på rett område. Anonymous poster hash: 86840...043 Men, da har dere en viss kontroll. I tillegg regner jeg med at dere ser til at barna er trygge. Mer kan ikke vi forvente. Anonymous poster hash: ab878...315
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Når det kommer til bhg barn så skal ikke de tingene du skriver skje, i bhg skal man være trygg, det skal man på skole og sfo men det mange ikke skjønner er at det er stor forskjell på bhg og skole, det forventes at barn i skolen skal kunne ta imot beskjeder og kunne kle seg selv, de er mer 'overlatt' til seg selv om du skjønner de blir ikke fotfulgt og det er langt flere barn pr voksen, foreldre som har førskolebarn burde allerede nå begynne og forberede barna og seg selv på dette så er barna bedre rustet for den nye hverdagen. Det stemmer det du skriver her. Men, vi som foreldre kan og skal forvente at barna er trygge og under kontroll når de er på SFO og skole. Det som står i en av trådene hi henviser til er at de ansatte på sfo kan ikke ha oversikten over hvor alle barna er. Det er og nevnt at det ikke er noen form for kontroll på hvorvidt barna er henta eller ikke. Dette er under ingen omstendigheter akseptabelt. Men, jeg som foreldre kan derimot ikke forvente at de har den fulle oversikten over hva barnet mitt har gjort den dagen, ei heller hvor alle tingene til barnet er. Dette er noe de fleste synest er den største og vanskeligste forskjellen mellom barnehage og SFO. Anonymous poster hash: ab878...315 Greit nok at de kanskje ikke vet hvor det enkelte barn er til enhver tid, men de skal ha oversikt over hvilke barn som er hentet eller ikke. De skal krysse av på lister, og så lenge foreldre sier i fra når de henter, så skal de vite hvilke barn som er hentet. Anonymous poster hash: b29ba...854
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO. Feil! Anonymous poster hash: 6b8c1...dca
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Jeg forventer at de jobber for lønna. At de ikke står og skravler seg imellom, men faktisk er sammen med barna og passer på barna. Det er det minste man kan forvente. Anonymous poster hash: 04656...743
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 "Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO" Tuller du? Anonymous poster hash: f4de1...917
skjotta Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 I bhg forventer jeg mye mer enn fra sfo fordi voksentettheten er det dobbelte i barnehagen. I sfo forventer jeg at dersom datteren min trenger en voksen så kan hun finne en. Jeg forventer også mye mer av 7 åringen enn av 2 åringen....
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO. Feil! Anonymous poster hash: 6b8c1...dca Har du noe som helst peiling på hvordan det er i andre land? Anonymous poster hash: 73a95...935
Mamma_til_2 Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO. Feil! Anonymous poster hash: 6b8c1...dca Har du noe som helst peiling på hvordan det er i andre land? Anonymous poster hash: 73a95...935 Nå er det Norge vi snakker om og her er det ikke optimalt med bemanning
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Har fulgt noen tråder her, (skal prøve å finne link om det er behov), der jeg synes det er så mange som mener at man ikke skal stille krav, ha forventninger, man kan ikke forvente så mye. En av trådene var om en barnehageunge som ble klabbet til av en ansatt, da var det mange som mente at det aldri hadde skjedd om foreldrene hadde oppdratt ungen sin skikkelig. En av trådene var om en treåring som hadde rømt fra barnehagen, klatret over muren, og det var visst også ungen sitt ansvar, treåringen, ikke de voksne som ikke hadde greid å holde øye med de små. Ungen hadde vært borte i nesten 2 timer, uten at de hadde merket han var borte. Nå er det så mange som mener det er helt OK at SFO unger går leke ute, uten at de får hjelp til å kle seg, det er helt ok at de ansatte ikke vet hvor de er i løpet av SFO tiden, for de kan de jo umulig ha kapasitet til. Ungene på SFO er helt klart store nok til å kle seg selv, de er store nok til å passe seg selv, og de er store nok til å være mer eller mindre uten tilsyn. Skolebarna som er små skal videre være ansvarlig for sin egen læring, påkledning, oppførsel, og om de ikke evner alt dette til enhver tid så er de uspiselige drittunger med foreldre som har gjort en dårlig jobb. Men man må for gudsskyld ikke ha forventninger eller krav til skolen, SFO og barnehagen. For de har så trange rammer, og kan egentlig ikke utføre arbeidsoppgavene sine skikkelig. Det er temmelig stor voksen tetthet i både barnehage, skole, og SFO. Jeg mener jo at vi trenger ikke forstå oss i hel på utfordringene til de ansatte, fysisk trygghet er temmelig viktig, det er ikke OK å vite at ungene kan bli stjelt av pedofile i SFO tiden uten at de voksne engang merket at ungene er borte. Anonymous poster hash: 73a95...935 Du har selvsagt rett i mye av det du skriver, men det er én viktig ting som er feil, og det er at det er høy voksentetthet. Det er altfor LAV voksentetthet, og jeg vil vel anta at det har en sammenheng med at alle disse tingene kan skje. Barn har aldri ansvaret for de tingene som er voksnes ansvar. Anonymous poster hash: d1311...536
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 God bemanning i norske bhg? Eneste regelen er vel en pedagog per 9 småbarn og 18 storbarn er det ikke? Så er normen en voksen per 3 små og 6 store. Det er det ikke alle som følger! Anonymous poster hash: 02791...0b1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 På SFO her er det 270 barn. Nei, jeg forventer ikke at en av de voksne umiddelbart skal kunne si hvor akkurat min datter befinner seg. Anonymous poster hash: f55c6...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå