Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #1 Skrevet 15. november 2014 Jeg er dønn sliten,jobber full stilling i en krevende stilling, har to små og et større barn og ansvar for det aller meste av husarbeid. Rydding, matlaging, opprydding etter mat, stå opp med unger legge dem, alt som har med ungene å gjøre ellers i døgnet, klesvask med alt son følger. jeg skjønner jeg har vært for snill og har fått en fjerde unge i min mann. men jeg får han ikke til å skjønne han må hjelpe til. Rydder kun (knapt) etter srg selv. Nekter å rydde etter "alle andre", det vil si leker etter ungene, klær etter ungene osv. Støvsuger ikke fordi han mener HAN ikke griser til. Kjenner jeg blir knall irritert bare av å skrive dette... Hvordan i huleste snu innstillingen hans? Det er en voksen mann på over 40 og ikke en gutt på 20... Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #2 Skrevet 15. november 2014 1) skaff vaskehjelp. 2) lær ungene å rydde eget rot 3) det/de største barna får arbeidsoppgaver som passer til alder 4) lag mat til deg og ungene, mannen ordner seg selv. 5) Vask ungenes tøy, mannen vasker sitt selv. Anonymous poster hash: dcbd5...0a5
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. november 2014 #3 Skrevet 16. november 2014 Vel, tror du må endre problemstilling her. Han skal da virkelig ikke hjelpe til, han skal delta og gjøre jobben sin i AS heimen. Å drive et hjem handler ikke om å rydde etter seg selv, det handler om at alle må bidra. Det er ingen grunn til at barna skal vartes opp, de skal rydde etter seg selv. De kan hente sitt eget vannglass når de er tørste, og de kan legge sine egne klær til vask. Alle rydder etter seg selv etter måltider, og resten deler man på. Enten ved å ta hver sin dag, eller gjøre det sammen. Gi de minste oppgaver de klarer, og ikke gjør ting for de. Glemmer de å henge opp jakken sin, så rop de ut og be de om å gjøre det. Det går fortere om du gjør det, men det lærer de bare en ting av, nemlig at du gjør det hvis ikke de gjør det Mannen er kanskje vanskeligere å oppdra. Dere må bli enige om hva som skal gjøres, hvor ofte det skal gjøres og av hvem det skal gjøres. Han har også noe å si, du kan ikke bestemme det alene. Ikke fortell ham hvordan han skal gjøre det, din måte er ikke nødvendigvis bedre enn hans.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #4 Skrevet 16. november 2014 Vel, tror du må endre problemstilling her. Han skal da virkelig ikke hjelpe til, han skal delta og gjøre jobben sin i AS heimen. Å drive et hjem handler ikke om å rydde etter seg selv, det handler om at alle må bidra. Det er ingen grunn til at barna skal vartes opp, de skal rydde etter seg selv. De kan hente sitt eget vannglass når de er tørste, og de kan legge sine egne klær til vask. Alle rydder etter seg selv etter måltider, og resten deler man på. Enten ved å ta hver sin dag, eller gjøre det sammen. Gi de minste oppgaver de klarer, og ikke gjør ting for de. Glemmer de å henge opp jakken sin, så rop de ut og be de om å gjøre det. Det går fortere om du gjør det, men det lærer de bare en ting av, nemlig at du gjør det hvis ikke de gjør det Mannen er kanskje vanskeligere å oppdra. Dere må bli enige om hva som skal gjøres, hvor ofte det skal gjøres og av hvem det skal gjøres. Han har også noe å si, du kan ikke bestemme det alene. Ikke fortell ham hvordan han skal gjøre det, din måte er ikke nødvendigvis bedre enn hans. Godt svar, og mye gjøres ifht ungene. De må rydde og ta vare på ting selv. Men enkelte ting blir igjen, og rydding av leker gjør de ikke på egenhånd ennå. De må motiveres og veiledes. Det er dette som blir igjen han ikke gidder å ta del i. Og jeg er absolutt ikke typen til å gå etter og rette på ting han gjør. Der er han faktisk verre. Kritisere, det er han god på. Anonymous poster hash: dbeca...841
Isola&Lille+julegave Skrevet 16. november 2014 #5 Skrevet 16. november 2014 Jeg hadde klikka! Syns han virkelig det er greit at du gjør alt? At han ikke bidrar? Si at slik kan du ikke ha det, skriv opp hvilke jobber som må gjøres, og fordel de sammen med han. Skal han bo under samme tak, får han sørenmeg bidra, voksne mannen!!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #6 Skrevet 16. november 2014 Ofte ser ikke menn hva som må gjøres. Lag en liste til ham. Er du ekstra kreativ kan han krysse av når jobben er gjort og få klistremerker som kan byttes inn i goder 😉. Anonymous poster hash: 0da22...6e6
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #7 Skrevet 16. november 2014 Problemet er ikke at han ikke ser. Han bare gjør det ikke. For han ser jo alt 'jeg burde gjort'. Spørsmålet mitt var HVORDAN få han til å skjønne dette, og faktisk begynne å bidra. Det hjelper ikke å snakke. hi Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #8 Skrevet 16. november 2014 Gi han et ultimatum! Enten deltar han og dere deler på jobben som likeverdige parter, eller så må han flytte ut og kun ta vare på seg selv. Jeg gjorde det med mannen, han trodde meg ikke, han måtte faktisk flytte ut før han trodde jeg mente det jeg krevde. Etter to uker boende hos sin mor forsto han hva han hadde mistet, og etter mye jobb fra hans side tok jeg han tilbake. Nå etter 4 år er det fortsatt full harmoni, vi deler på alle oppgaver og barna har fått to foreldre som er blide og det er ingen krangling lenger. Anonymous poster hash: 688d3...974
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #9 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #10 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Vel, du om det. Irriterer meg generelt lite over slike bagateller. Tenker temperaturen er høy hjemme hos dere om bagateller som uttrykksmåte 'irriterer deg GRØNN'... Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #11 Skrevet 16. november 2014 Og jo, jeg har hovedansvaret. Tipper de fleste av dere har en slik fordeling, selv om dere aldri ville innrømme det. All forskning viser det... Eller fikser dere like mye vedlikehold på hus og biler diverse som mannen deres? Problemet med denne fordelingen blir at hans skjerv er begrenset i omfang og etter årstid. Husarbeid gjelder hele tiden og året rundt. Jeg tenker ikke at alt nødvendigvis skal deles 50/50, men at han tar en større andel enn i dag. HI Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #12 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Jeg er helt enig, han skal da for faen meg ikke "hjelpe til" han skal gjøre like mye som alle de andre fordi dette er også hans hus og hans barn! Anonymous poster hash: 79a88...406
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #13 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Vel, du om det. Irriterer meg generelt lite over slike bagateller. Tenker temperaturen er høy hjemme hos dere om bagateller som uttrykksmåte 'irriterer deg GRØNN'... Anonymous poster hash: dbeca...841 Det er akkurat det, temperaturen er ikke høy hos oss, fordi jeg har en mann som vet at vi er likeverdige. Men for all del, vi kan jo si det sånn hvis du føler deg bedre av det. Whatever makes you sleep at night... Anonymous poster hash: 15f54...647
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #14 Skrevet 16. november 2014 Og jo, jeg har hovedansvaret. Tipper de fleste av dere har en slik fordeling, selv om dere aldri ville innrømme det. All forskning viser det... Eller fikser dere like mye vedlikehold på hus og biler diverse som mannen deres? Problemet med denne fordelingen blir at hans skjerv er begrenset i omfang og etter årstid. Husarbeid gjelder hele tiden og året rundt. Jeg tenker ikke at alt nødvendigvis skal deles 50/50, men at han tar en større andel enn i dag. HI Anonymous poster hash: dbeca...841 Vi ble enige om at han tok alt av klesvask, det hjalp MYE! Han ser når det er fullt av klær ,vasker de klærne som skal vaskes, henger de opp, legger de sammen også tar jeg og legger de i skapene til de tre barna våre og meg selv. Men selvsagt rydder også han etter egne barn sånn osm jeg må gjøre, han står opp med egne barn sånn som jeg må gjøre, han lager matpakke til egne barn sånn som jeg må gjøre osv osv osv. SELVSAGT gjør han det! Hvorfor skulle han ikke?Det er like mye hans familie som min! Anonymous poster hash: 79a88...406
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #15 Skrevet 16. november 2014 Og jo, jeg har hovedansvaret. Tipper de fleste av dere har en slik fordeling, selv om dere aldri ville innrømme det. All forskning viser det... Eller fikser dere like mye vedlikehold på hus og biler diverse som mannen deres? Problemet med denne fordelingen blir at hans skjerv er begrenset i omfang og etter årstid. Husarbeid gjelder hele tiden og året rundt. Jeg tenker ikke at alt nødvendigvis skal deles 50/50, men at han tar en større andel enn i dag. HI Anonymous poster hash: dbeca...841 Jo du, du lever i en fantasiverden. Her deles alt 50/50 enten du tror det eller ikke. Unntatt husvask, det er mannens ansvar alene. Vedlikehold av huset (minimalt) leier jeg inn noen til å gjøre. Verkstedet fikser bilen. Ærlig talt, du har skjemt bort mannen! Jeg hadde gjort som hun over og kasta han ut. Holdningen hans er latterlig. Men så lenge du tillater en slik holdning vil han selvsagt fortsette å ha den... Anonymous poster hash: f10cc...fdd
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #16 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Vel, du om det. Irriterer meg generelt lite over slike bagateller.Tenker temperaturen er høy hjemme hos dere om bagateller som uttrykksmåte 'irriterer deg GRØNN'...Anonymous poster hash: dbeca...841 Det er akkurat det, temperaturen er ikke høy hos oss, fordi jeg har en mann som vet at vi er likeverdige. Men for all del, vi kan jo si det sånn hvis du føler deg bedre av det. Whatever makes you sleep at night... Anonymous poster hash: 15f54...647 'Hjelpe til' var måten jeg uttrykte meg på. Er bidra bedre? Jeg kommenterte din irritasjon over slike bagateller. Ser ingen steder i ditt innlegg at du beskriver hva din mann gjør. Kun hva dine sønner kan... Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #17 Skrevet 16. november 2014 Klipper ut et sitat fra VG+ , du over her er i mindretall. Jeg lever ikke i noen fantasiverden... "Fakta om husarbeid ■ Syv av ti kvinner gjør mer eller mest husarbeid i husholdningen. Husarbeid er mer likedelt blant yngre par. ■ Når mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, øker sjansen for skilsmisse. ■ I 1971 brukte vi over en time mer på husarbeid daglig enn i 2010. Kilder: SSB og NOVA-rapporten «Likestilling hjemme 2012»" Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #18 Skrevet 16. november 2014 Hver lørdag (eller torsdag etter middag eller når alle har tid) setter dere av 1-2 timer der ALLE skal hjelpe til med rydding og vasking av hus. Sett opp lister på hva som skal gjøres i alle rom, så slipper du mas. Evt kan du lage oversikt: Per på 3 år: støvsuge gangen, tørke med fuktig klut over dører, håndtak og rekkverk i trapp, rydde rommet sitt med hjelp av far. Voksen 1: støvsuge alle gulv, vaske badet, Voksen 2: vaske alle gulv (etter støvsuging), vaske toalettet La mannen velge om han vil ta oppgavene på voksen 1 eller 2! Hver kveld må ungene rydde rommene og loftstua. Legoby får stå, rotelego ryddes. Den som hjelper unger med kveldsmaten rydder kjøkkenet. Hver kveld rydder alle voksne 15 minutter etter leggetid, da er huset vårt ryddig og ting klar til neste dag. Rop på ungene HVER gang det ligger jakke eller ting på feil plass! Anonymous poster hash: 40e01...80b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #19 Skrevet 16. november 2014 Klipper ut et sitat fra VG+ , du over her er i mindretall. Jeg lever ikke i noen fantasiverden... "Fakta om husarbeid ■ Syv av ti kvinner gjør mer eller mest husarbeid i husholdningen. Husarbeid er mer likedelt blant yngre par. ■ Når mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, øker sjansen for skilsmisse. ■ I 1971 brukte vi over en time mer på husarbeid daglig enn i 2010. Kilder: SSB og NOVA-rapporten «Likestilling hjemme 2012»" Anonymous poster hash: dbeca...841 Hvis du har lyst til å være "7 av 10", så versågod!!! Jeg foretrekker å være "3 av 10" Anonymous poster hash: f10cc...fdd
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #20 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Vel, du om det. Irriterer meg generelt lite over slike bagateller.Tenker temperaturen er høy hjemme hos dere om bagateller som uttrykksmåte 'irriterer deg GRØNN'...Anonymous poster hash: dbeca...841 Det er akkurat det, temperaturen er ikke høy hos oss, fordi jeg har en mann som vet at vi er likeverdige. Men for all del, vi kan jo si det sånn hvis du føler deg bedre av det. Whatever makes you sleep at night... Anonymous poster hash: 15f54...647 'Hjelpe til' var måten jeg uttrykte meg på. Er bidra bedre? Jeg kommenterte din irritasjon over slike bagateller. Ser ingen steder i ditt innlegg at du beskriver hva din mann gjør. Kun hva dine sønner kan... Anonymous poster hash: dbeca...841 Mannen min gjør like mye som meg. Å bidra er kun et annet ord for å hjelpe til. Anonymous poster hash: 15f54...647
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #21 Skrevet 16. november 2014 Klipper ut et sitat fra VG+ , du over her er i mindretall. Jeg lever ikke i noen fantasiverden... "Fakta om husarbeid ■ Syv av ti kvinner gjør mer eller mest husarbeid i husholdningen. Husarbeid er mer likedelt blant yngre par. ■ Når mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, øker sjansen for skilsmisse. ■ I 1971 brukte vi over en time mer på husarbeid daglig enn i 2010. Kilder: SSB og NOVA-rapporten «Likestilling hjemme 2012»"Anonymous poster hash: dbeca...841 Hvis du har lyst til å være "7 av 10", så versågod!!! Jeg foretrekker å være "3 av 10" Anonymous poster hash: f10cc...fdd Så flott da! Så viser da forskningen at sjansene for skilsmisse øker for deg... Det aller beste hadde vel vært at alle var fornøyde, ikke sant? Og jeg ser ikke at jeg har behov for å dele alt 50/50, bare dele noe mer. Anonymous poster hash: dbeca...841
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #22 Skrevet 16. november 2014 Klipper ut et sitat fra VG+ , du over her er i mindretall. Jeg lever ikke i noen fantasiverden... "Fakta om husarbeid ■ Syv av ti kvinner gjør mer eller mest husarbeid i husholdningen. Husarbeid er mer likedelt blant yngre par. ■ Når mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, øker sjansen for skilsmisse. ■ I 1971 brukte vi over en time mer på husarbeid daglig enn i 2010. Kilder: SSB og NOVA-rapporten «Likestilling hjemme 2012»"Anonymous poster hash: dbeca...841 Hvis du har lyst til å være "7 av 10", så versågod!!!Jeg foretrekker å være "3 av 10" Anonymous poster hash: f10cc...fdd Så flott da! Så viser da forskningen at sjansene for skilsmisse øker for deg... Det aller beste hadde vel vært at alle var fornøyde, ikke sant? Og jeg ser ikke at jeg har behov for å dele alt 50/50, bare dele noe mer. Anonymous poster hash: dbeca...841 Hvis du virkelig tror at jeg bør gjøre mer husarbeid for å unngå skilsmisse er du virkelig på bærtur... Du vet at det finnes sånn omtrent tusen andre faktorer som også påvirker statistisk når det gjelder skilsmisse???? Men klart, med den holdningen er det ikke rart mannen din har blitt som han har blitt... Anonymous poster hash: f10cc...fdd
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #23 Skrevet 16. november 2014 Nå mener nå jeg at husarbeid er kvinnen sin jobb da. Men kan du ikke spørre mannen pent om han vil hjelpe til med å legge et av barna, kanskje han kan hjelpe til med å lage middag osv? Hjelper endel å spørre pent og på en blid måte tror jeg, ikke bare kreve og kjefte. Anonymous poster hash: 034d3...27c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #24 Skrevet 16. november 2014 Klipper ut et sitat fra VG+ , du over her er i mindretall. Jeg lever ikke i noen fantasiverden... "Fakta om husarbeid ■ Syv av ti kvinner gjør mer eller mest husarbeid i husholdningen. Husarbeid er mer likedelt blant yngre par. ■ Når mannen gjør like mye eller mer husarbeid enn kvinnen, øker sjansen for skilsmisse. ■ I 1971 brukte vi over en time mer på husarbeid daglig enn i 2010. Kilder: SSB og NOVA-rapporten «Likestilling hjemme 2012»" Anonymous poster hash: dbeca...841 Men det er syv av ti av ALLE kvinner. Hvis du trekker fra kvinner som er født før 50-tallet vil det kanskje være 5 av 10 kvinner som gjør mer. Hvis du bare regner kvinner som er født etter 1980 eller 1985 vil nok tallene se ganske annerledes ut. For meg som er i 20-årene er det bare latterlig å tenke at jeg skal ta klesvasken noe oftere enn mannen. At sjansen for skilsmisse øker der likestillingen er større er ikke nødvendigvis riktig. Forskjellige undersøkelser har konkludert forskjellig. Ny forskning viser at par som er likestilte er mer fornøyde. Mens en del av forskingen du viser til rundt likestilling og skilsmisse er gjort på forrige generasjon. Jeg vet ikke hvorfor det er relevant at vi gjorde mer husarbeid på 17-tallet. Men da hadde man oftere fellesvaskeri i kjelleren, kjøleskapet var en ny oppfinnelse, fjordland og Toro posesaus var det ingen som visste hva var og hvertfall ikke batteridrevet støvsuger eller rynkefrie skjorter. For ikke å snakke om oppvaskmaskin... Så forholdene var ikke til å sammenlignes. Anonymous poster hash: ff795...2ba
Anonym bruker Skrevet 16. november 2014 #25 Skrevet 16. november 2014 Irriterer meg grønn over frasen "hjelpe til"! Akkurat som om det er DU som har hovedansvaret, og mannen er en assistent? Det er BEGGES ansvar å holde orden i huset, altså skal ikke han HJELPE TIL, han skal ta sin del! Er det rart mange menn ikke skjønner sitt ansvar når det stadig blir bedt om Å HJELPE TIL? Beklager alle store bokstavene, men dette irriterer meg virkelig. Jeg har to små gutter, de vet allerede nå at alle gjør sin del, uansett hvilken vei kjønnsorganene peker. Anonymous poster hash: 15f54...647 Vel, du om det. Irriterer meg generelt lite over slike bagateller. Tenker temperaturen er høy hjemme hos dere om bagateller som uttrykksmåte 'irriterer deg GRØNN'... Anonymous poster hash: dbeca...841 Det er ikke en bagatell. Språket sier mye om hva man 'egentlig' tenker. Anonymous poster hash: ff795...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå