Gå til innhold

Kan en BPA brukes som vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og bare det? Ville ikke en ren hjemmehjelp være et bedre tilbud da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om kan kun bruker assistenten til vask av leilighet / hus så vil jeg anbefale assistenten å ta dette opp med leder slik at man kan se på om brukeren kun trenger vaskehjelp.

En BPA skal også hjelpe til med hverdagslige gjøremål, men assistenten er ikke ment som en vaskehjelp. Selv om brukeren skal kunne bestemme tidspunkt og hva brukeren trenger hjelp til så kan også tjenesten vurdere om BPA er riktig tjeneste for akkurat den brukeren.

Anonymous poster hash: 5a34a...e11
Skrevet

Ja, det er det jeg også tenker...

Skrevet

Ja, det er det jeg også tenker...

Gjelder dette deg?

Ta kontakt med nærmeste leder og med koordinator (om brukeren har det), legg frem problemet og be om at dere tar et møte med brukeren ang. hvilke behov brukeren har. Da kan dere kartlegge hva han/hun trenger hjelp til og eventuelt søke om andre tjenester.

Så vidt jeg vet så er det ikke flust med BPA og da er det dumt å bruke opp de som er på vaskehjelp når det finnes andre tjnester som utfører dette.

Skrevet

Nei, det gjelder ikke meg, men en kollega av meg. Det som vanskeliggjør det enda mer er at de har en familierelasjon. Jeg vet ikke hvor mye det er ment at lederen skal engasjere seg, men hun har aldri hatt noe møte med hverken brukeren eller bpaen. 

BPA er et kjempefint tilbud til brukere, men det er jo lite attraktivt andre veien. 

Skrevet

Om hun ønsker en endring og/eller en samtale med dette så må hun nesten ta det opp med noen. Enten direkte med brukeren selv eller med leder / koordinator.

Skjønner at det kan bli vanskelig pga. familierelasjon, men hun bør ta det opp likevel. Kanskje hun kan få mulighet til å bytte bruker nettopp pga. at de er i familie?

Skrevet

Ja, hun må jo det. Det som har stoppet henne er pengene, det blir noen kroner av det også. Hun må nesten bare vurdere selv hvor viktig det er for henne.

Skrevet

BPA skal ikke brukes som vaskehjelp

Anonymous poster hash: 396ab...ffa

Skrevet

Jeg jobber selv som BPA, og vaskehjelp er jeg ikke. Men husarbeid, og husvask er og en av mine oppgaver. Men det er en av mange av mine oppgaver. Og er bare en liten del av min jobb. Jeg hadde selv ikke villet jobbet som BPA, hvis jeg bare ble brukt til vaskehjelp. Og det er heller ikke meningen.

Anonymous poster hash: 0248d...f2a
Skrevet

At det er en del av det er jo en ting. Men når det utelukkende dreier seg om det skjønner jeg at hun blir lei. Når hun er borte over lengre perioder (foreldrepermisjon og en sm) er det heller ikke et tema å ha inn noen andre, da klarer de seg selv.

Skrevet

Jeg har BPA, faktisk 4 assistenter. Hvis jeg vil bruke timene til kun vasking, så kan jeg det, men hvis det var mitt eneste behov hadde jeg ikke fått innvilget den type hjelp. Det hender at jeg har en assistent som kommer kun for å vaske noen ganger, men det er for at den andre assistenten skal fokusere på andre oppgaver. :)

Anonymous poster hash: db744...126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...