Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #1 Skrevet 15. november 2014 Jeg har ei lillesøster som har fått kreft og må fjerne livmoren, kun 24 år gammel. Jeg vet at hun gjerne vil ha egne barn en gang, men det kan jo se mørkt ut nå. Jeg kunne gjerne ha båret fram et barn til henne, med hennes eget egg, men hvordan er mulighetene for dette? Jeg vet jo at det ikke er mulig å få det utført her i Norge enda, men hva om vi reiser til utlandet for befruktning? Er det lov? Og hva skjer den dagen barnet blir født? Hvordan kan hun få foreldreretten til barnet? Vil bare sjekke ut om det kan la seg gjøre før jeg sier noe til henne... Anonymous poster hash: d9f4d...fd0
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #2 Skrevet 15. november 2014 I Norge er det den som føder barnet som regnes som barnet rettmessige mor. Blir du befruktet i utlandet og fødet barnet i Norge er du barnets mor. Du kan da velge å adoptere det bort, men det er ikke gitt at din søster får adoptere det. Føder du barnet i utlandet må dere enten jukse med fødselsattesten eller at hun adopterer barnet i utlandet, men da kan det bli problemer med å innføre barnet til Norge. Anonymous poster hash: d4086...63f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #3 Skrevet 15. november 2014 Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men ville gi deg en god klem Anonymous poster hash: 8acc7...f6c
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #4 Skrevet 15. november 2014 De eksperimenterer også med å transplantere livmor. Det er ikke lenge siden det ble født en gutt i Sverige. Mye kan skje før den dagen kommer at hun ønsker seg barn. Det vil sikkert muntre henne opp at du er villig til å bære fram et barn for henne, selv om det er mange regler å forholde seg til. (Jeg kan ikke mye om lovverket, men hvis hun er gift med barnets biologiske far, så bør det vel gå greit for dem å adoptere barnet?) Anonymous poster hash: 7a825...8aa
HvittHus Skrevet 15. november 2014 #5 Skrevet 15. november 2014 Så trist å høre at din søster er blitt syk så tidlig. Det er veldig flott at du gir henne håp om barn. Det vil hjelpe henne i prosessen med å bli frisk. Surrogati er ikke lov i norge, og må dermed utføres i et annet land. Når det gjelder hvem som får foreldreretten for barnet, må dere gjennom en farskapsprosess, men siden barnets far jo har juridisk krav på foreldreretten, skal det gå uproblematisk, dog med en del byråkrati. Så kan evnt din søster senere søke om stebarnadopsjon slik jeg har forstått.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 Tusen takk for svar! Da vet jeg i alle fall at det ikke er helt umulig 😊 Anonymous poster hash: d9f4d...fd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå