Gå til innhold

Dere som har peiling på norsk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker at jeg irriterer meg når jeg leser setninger som "etter han sluttet i jobben". Heter det ikke etter AT? Eller er jeg helt på jordet ;)

Anonymous poster hash: fe046...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg har et annet spørsmål.

Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver.

Det heter vel fire julegaver? Skrevet med bokstaver.

Anonymous poster hash: d83ed...b70

Skrevet

Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver.

Ja, det mener jeg. Opp til et visst tall (husker ikke hvilket). Men i meldinger, på forum og i uformell form må det være ok å skrive tallet i sifferform.

Skrevet

Ja, det mener jeg. Opp til et visst tall (husker ikke hvilket). Men i meldinger, på forum og i uformell form må det være ok å skrive tallet i sifferform.

Fant denne

http://www.korrekturavdelingen.no/K4TallOgSifferBokstaver.htm

Skrevet

Få dere ett liv 😊

Anonymous poster hash: 86ac1...0bc

Skrevet

Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!!

Anonymous poster hash: c3e34...fca

Skrevet

Fant denne

http://www.korrekturavdelingen.no/K4TallOgSifferBokstaver.htm

Den var fin.☺

Skrevet

Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!!

.Det må være greit å diskutere grammatikk i en egen tråd.

Å rette på skrivefeilene til folk i deres egne tråder, det synes jeg er feil.

Skrevet

Jeg mente absolutt ikke å pirke på språket her inne. Leser til stadighet setninger der "at" er sløyfet etter "etter", også i aviser. Lurer bare på om det er jeg som har misforstått noe. HI

Skrevet

Og jeg mener det er helt nødvendig å pirke på hverandres språk så mye som mulig, siden halvparten tydeligvis er fullstendig evneveike eller sov i alle norsktimer - i alle fall de sistnevnte har fortsatt mulighet til å bli hakket bedre og ikke fremstå som komplett hjelpeløse. Det er ikke snakk om akademisk språk - dit er det lang vei - men å kunne holde et minstemål av forståelighet og korrekthet på eget morsmål.

Skrevet

Du må ikke bruke "at" alltid, men det er vanlig å bruke det som innledningsord i substantiviske leddsetninger. Som oftest bør man bare sløyfe det dersom det er et ytringsverb foran, f.eks.: "Jeg sa (at) hun skulle komme." Her er "sa" ytringsverbet, og da er det greit å sløyfe "at". I setningen du bruker som eksempel er det naturlig å bruke "at".

Anonymous poster hash: 51126...f4a
Skrevet

Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!!Anonymous poster hash: c3e34...fca

Og jeg mener det er helt nødvendig å pirke på hverandres språk så mye som mulig, siden halvparten tydeligvis er fullstendig evneveike eller sov i alle norsktimer - i alle fall de sistnevnte har fortsatt mulighet til å bli hakket bedre og ikke fremstå som komplett hjelpeløse. Det er ikke snakk om akademisk språk - dit er det lang vei - men å kunne holde et minstemål av forståelighet og korrekthet på eget morsmål.

Flere av professorene mine i ulike realfag er tydeligvis fullstendig evneveike og fremstår som komplett hjelpeløse, i følge deg :P

Verste sort er i diverse matte- og kjemifag, og for ikke å glemme molekylærbiologi. En gjeng med evneveike idioter hele gjengen!

Anonymous poster hash: a0fb9...a3a

Skrevet

Få dere ett liv

Anonymous poster hash: 86ac1...0bc

Skrev du feil med vilje der? Jeg har en mistanke om det motsatte, men håper du tuller! 

Anonymous poster hash: 1a45c...13b

Skrevet

Du må ikke bruke "at" alltid, men det er vanlig å bruke det som innledningsord i substantiviske leddsetninger. Som oftest bør man bare sløyfe det dersom det er et ytringsverb foran, f.eks.: "Jeg sa (at) hun skulle komme." Her er "sa" ytringsverbet, og da er det greit å sløyfe "at". I setningen du bruker som eksempel er det naturlig å bruke "at".

Anonymous poster hash: 51126...f4a

Takk for svar. Jeg er enig i å sløyfe "at" i eksempelet ditt, men synes fortsatt det klinger bedre med "at" etter "etter". HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...