Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #1 Skrevet 15. november 2014 Merker at jeg irriterer meg når jeg leser setninger som "etter han sluttet i jobben". Heter det ikke etter AT? Eller er jeg helt på jordet Anonymous poster hash: fe046...dff
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #2 Skrevet 15. november 2014 Jeg vet ikke, men jeg har et annet spørsmål. Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver. Det heter vel fire julegaver? Skrevet med bokstaver. Anonymous poster hash: d83ed...b70
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #3 Skrevet 15. november 2014 Jeg vet ikke, men jeg har et annet spørsmål. Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver. Det heter vel fire julegaver? Skrevet med bokstaver. Anonymous poster hash: d83ed...b70 Ja, det mener jeg. Opp til et visst tall (husker ikke hvilket). Men i meldinger, på forum og i uformell form må det være ok å skrive tallet i sifferform. Anonymous poster hash: fe046...dff
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #4 Skrevet 15. november 2014 Jeg vet ikke, men jeg har et annet spørsmål. Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver. Det heter vel fire julegaver? Skrevet med bokstaver. Anonymous poster hash: d83ed...b70 Ja, det mener jeg. Opp til et visst tall (husker ikke hvilket). Men i meldinger, på forum og i uformell form må det være ok å skrive tallet i sifferform. Anonymous poster hash: fe046...dff Fant denne http://www.korrekturavdelingen.no/K4TallOgSifferBokstaver.htm Anonymous poster hash: fe046...dff
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #5 Skrevet 15. november 2014 Få dere ett liv 😊 Anonymous poster hash: 86ac1...0bc
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!! Anonymous poster hash: c3e34...fca
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #7 Skrevet 15. november 2014 Jeg vet ikke, men jeg har et annet spørsmål. Når vi skriver tall i setninger, leser jeg ofte: I dag har jeg kjøpt 4 julegaver. Det heter vel fire julegaver? Skrevet med bokstaver. Anonymous poster hash: d83ed...b70 Ja, det mener jeg. Opp til et visst tall (husker ikke hvilket). Men i meldinger, på forum og i uformell form må det være ok å skrive tallet i sifferform. Anonymous poster hash: fe046...dff Fant denne http://www.korrekturavdelingen.no/K4TallOgSifferBokstaver.htm Anonymous poster hash: fe046...dff Den var fin.☺ Anonymous poster hash: d83ed...b70
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #8 Skrevet 15. november 2014 Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!! Anonymous poster hash: c3e34...fca .Det må være greit å diskutere grammatikk i en egen tråd. Å rette på skrivefeilene til folk i deres egne tråder, det synes jeg er feil. Anonymous poster hash: d83ed...b70
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #9 Skrevet 15. november 2014 Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!! Anonymous poster hash: c3e34...fca Jeg mente absolutt ikke å pirke på språket her inne. Leser til stadighet setninger der "at" er sløyfet etter "etter", også i aviser. Lurer bare på om det er jeg som har misforstått noe. HI Anonymous poster hash: fe046...dff
sug lut Skrevet 15. november 2014 #10 Skrevet 15. november 2014 Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!! Anonymous poster hash: c3e34...fca Og jeg mener det er helt nødvendig å pirke på hverandres språk så mye som mulig, siden halvparten tydeligvis er fullstendig evneveike eller sov i alle norsktimer - i alle fall de sistnevnte har fortsatt mulighet til å bli hakket bedre og ikke fremstå som komplett hjelpeløse. Det er ikke snakk om akademisk språk - dit er det lang vei - men å kunne holde et minstemål av forståelighet og korrekthet på eget morsmål.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #11 Skrevet 15. november 2014 Du må ikke bruke "at" alltid, men det er vanlig å bruke det som innledningsord i substantiviske leddsetninger. Som oftest bør man bare sløyfe det dersom det er et ytringsverb foran, f.eks.: "Jeg sa (at) hun skulle komme." Her er "sa" ytringsverbet, og da er det greit å sløyfe "at". I setningen du bruker som eksempel er det naturlig å bruke "at". Anonymous poster hash: 51126...f4a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #12 Skrevet 15. november 2014 Jeg mener det er helt unødvendig å pirke på hverandres språk inne på et slik uformelt forum som ikke har noe krav til akademisk språk!!Anonymous poster hash: c3e34...fca Og jeg mener det er helt nødvendig å pirke på hverandres språk så mye som mulig, siden halvparten tydeligvis er fullstendig evneveike eller sov i alle norsktimer - i alle fall de sistnevnte har fortsatt mulighet til å bli hakket bedre og ikke fremstå som komplett hjelpeløse. Det er ikke snakk om akademisk språk - dit er det lang vei - men å kunne holde et minstemål av forståelighet og korrekthet på eget morsmål. Flere av professorene mine i ulike realfag er tydeligvis fullstendig evneveike og fremstår som komplett hjelpeløse, i følge deg Verste sort er i diverse matte- og kjemifag, og for ikke å glemme molekylærbiologi. En gjeng med evneveike idioter hele gjengen! Anonymous poster hash: a0fb9...a3a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #13 Skrevet 15. november 2014 Få dere ett liv Anonymous poster hash: 86ac1...0bc Skrev du feil med vilje der? Jeg har en mistanke om det motsatte, men håper du tuller! Anonymous poster hash: 1a45c...13b
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #14 Skrevet 15. november 2014 Du må ikke bruke "at" alltid, men det er vanlig å bruke det som innledningsord i substantiviske leddsetninger. Som oftest bør man bare sløyfe det dersom det er et ytringsverb foran, f.eks.: "Jeg sa (at) hun skulle komme." Her er "sa" ytringsverbet, og da er det greit å sløyfe "at". I setningen du bruker som eksempel er det naturlig å bruke "at". Anonymous poster hash: 51126...f4a Takk for svar. Jeg er enig i å sløyfe "at" i eksempelet ditt, men synes fortsatt det klinger bedre med "at" etter "etter". HI Anonymous poster hash: fe046...dff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå