Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Jeg spiser ikke ribbe eller pinnekjøtt så vi pleier å ha lammestek, men den er ikke gjennomstekt så det kan jeg ikke spise. Noen som har forslag til god julemat? Gjerne dessert også. Vi pleier å ha riskrem, men jeg er egentlig ikke noe glad i det og syns det er tungt etter et helt julemåltid. Er gravid så må være gravidvennlig Anonymous poster hash: 179bb...5d4
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Du kan jo bare steke lammesteken så den ikke er rå inni. Hvis du steker den i en stekepose og ikke på for sterk varme for lenge, så vil den fortsatt være saftig og god. Til dessert har vi flere alternativ på julaften, vi har is med sjokoladesaus + div og multe med fløte (evt is). Anonymous poster hash: d6af6...52e
☆☆☆ Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Du kan jo bare steke lammesteken så den ikke er rå inni. Hvis du steker den i en stekepose og ikke på for sterk varme for lenge, så vil den fortsatt være saftig og god. Til dessert har vi flere alternativ på julaften, vi har is med sjokoladesaus + div og multe med fløte (evt is). Anonymous poster hash: d6af6...52e Det er faktisk sant, lammesteik er eit unntak frå regelen om at gjennoomstekt er ødelagt. Det er fullt spiselig også med grå snittflate.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Kalkun går også Vi har det i romjulen, men jeg liker det faktisk bedre enn pinnekjøtt. Anonymous poster hash: e0a8e...ae1
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Du kan skjære av et stykke fra lammesteken og steke ekstra. Anonymous poster hash: 035a9...d92
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #7 Skrevet 14. november 2014 Rype, reinsdyrstek. Multekrem, riskrem Anonymous poster hash: 83218...2f6
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 Takk for tips! Steke hele lammesteken til gjennomstekt blir nok dårlig tatt imot av de andre her Noe jeg skjønner godt, men kan jeg bare skjære noen tynne skiver av steken og steke i pannen? Anonymous poster hash: 179bb...5d4
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #9 Skrevet 14. november 2014 Takk for tips! Steke hele lammesteken til gjennomstekt blir nok dårlig tatt imot av de andre her Noe jeg skjønner godt, men kan jeg bare skjære noen tynne skiver av steken og steke i pannen? Anonymous poster hash: 179bb...5d4 Det har i hvert fall jeg alltid gjort med alt kjøtt når jeg er gravid. Orker ikke styre med egen mat. Anonymous poster hash: 035a9...d92
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #10 Skrevet 14. november 2014 Takk for tips! Steke hele lammesteken til gjennomstekt blir nok dårlig tatt imot av de andre her Noe jeg skjønner godt, men kan jeg bare skjære noen tynne skiver av steken og steke i pannen? Anonymous poster hash: 179bb...5d4 Jeg ville heller skjørt av en litt tykkere bit og stekt den. Tror at tynne skiver fort kan bli tørt, men jeg vet ikke. Ellers har faktisk Bent Stiansen sagt på et eller annet TV-program en gang at han foretrekker lammet gjennomstekt (dog ikke overstekt) fremfor 'rått'. Selv er jeg nok enig med ham. Jeg synes det er greit at det er rosa, men synes alt for mange serverer lammet råttent midten. Det er ikke godt etter min smak. Ellers gravidvennlige middager.... Kveite? Hvis du får tak i stykker fra små kveiter. Reinsdyr- eller elgkarbonader med vilttilbehør. Indre- eller ytrefilet av svin, hvis du liker svin bortsett fra ribbe. Kanskje ikke helt tradisjonell julemat, men tapas? Eller raclette? Eller mezeh? Det er i alle fall sosial mat. Kalkun? Anonymous poster hash: a4a99...30f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #11 Skrevet 14. november 2014 Åja! Du spurte etter dessert også! Sjokolademousse/ganache (til 6 porsj.): Begynn dagen før du skal servere! 3 dl fløte 300 g sjokolade (ta det du liker, jeg bruker 200 g melkesjokolade og 100 g mørk sjokolade) Riv eller finhakk sjokoladen. Varm opp fløten til kokepunktet og trekk kjelen fra platen. Hell i sjokoladen i fløten og rør til all sjokoladen har smeltet og blandingen ser jevn og blank ut. Hell over i en bolle med lokk (eller en bolle med plastfolie over). La stå i kjøleskapet over natten. Ta ut bollen og pisk opp blandingen med en håndmikser så det blir luftigere, men ikke for mye da jeg synes den har en tendens til å bli litt kornete da. Jeg pisker den på medium hastighet i typ et par minutter max. Fordel i pene dessertskåler, gjerne med kremaprøyte, og pynt med feks friske bringebær eller appelsin/klementin-fileeter. Ellers hjemmelaget karamellpudding en klassisk juledessert for min del. Anonymous poster hash: a4a99...30f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #12 Skrevet 14. november 2014 trenger ikke være hysterisk,selvom du er gravid Anonymous poster hash: 752ac...60e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 trenger ikke være hysterisk,selvom du er gravid Anonymous poster hash: 752ac...60e Du trenger ikke være frekk selv om noen gjør andre valg enn du gjør. Anonymous poster hash: a4a99...30f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #14 Skrevet 14. november 2014 trenger ikke være hysterisk,selvom du er gravid Anonymous poster hash: 752ac...60e Hysterisk fordi jeg ikke spiser halvrått kjøtt? Ribbe og pinnekjøtt har jeg aldri spist så det har ingenting med graviditet å gjøre. Liker ikke smaken og ribbe blir jeg dårlig av pga alt fettet. Anonymous poster hash: 179bb...5d4
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #15 Skrevet 14. november 2014 Takk for tips! Steke hele lammesteken til gjennomstekt blir nok dårlig tatt imot av de andre her Noe jeg skjønner godt, men kan jeg bare skjære noen tynne skiver av steken og steke i pannen? Anonymous poster hash: 179bb...5d4 Jeg ville heller skjørt av en litt tykkere bit og stekt den. Tror at tynne skiver fort kan bli tørt, men jeg vet ikke. Ellers har faktisk Bent Stiansen sagt på et eller annet TV-program en gang at han foretrekker lammet gjennomstekt (dog ikke overstekt) fremfor 'rått'. Selv er jeg nok enig med ham. Jeg synes det er greit at det er rosa, men synes alt for mange serverer lammet råttent midten. Det er ikke godt etter min smak. Ellers gravidvennlige middager.... Kveite? Hvis du får tak i stykker fra små kveiter. Reinsdyr- eller elgkarbonader med vilttilbehør. Indre- eller ytrefilet av svin, hvis du liker svin bortsett fra ribbe. Kanskje ikke helt tradisjonell julemat, men tapas? Eller raclette? Eller mezeh? Det er i alle fall sosial mat. Kalkun? Anonymous poster hash: a4a99...30f Jøss... Her var det en del autocorrect-feil. 😄 satser på at du skjønner hva jeg mener lell. Ikke så lett å skrive innlegg på iPhonen med venstre hånd mens jeg ammer nei. 😂 Anonymous poster hash: a4a99...30f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2014 #16 Skrevet 14. november 2014 Generelt er norskt kjøtt ganske trygt å spise uten at det er ihjelstekt. Kjøper du derimot utenlandsk hadde jeg gjennomstekt det. Anonymous poster hash: 99c65...e5e
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #17 Skrevet 15. november 2014 Generelt er norskt kjøtt ganske trygt å spise uten at det er ihjelstekt. Kjøper du derimot utenlandsk hadde jeg gjennomstekt det. Anonymous poster hash: 99c65...e5e Nå er det nå en gang slik at de offentlige, norske rådene til gravide er at alt kjøtt skal være gjennomstekt og at kjøttsaften skal være klar, så da synes jeg faktisk at HI skal få lov å følge dette rådet uten verken å bli kalt hysterisk (jfr innlegg lengre opp i tråden) eller få velmenende synsing av denne typen... Anonymous poster hash: a4a99...30f
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #18 Skrevet 15. november 2014 trenger ikke være hysterisk,selvom du er gravid Anonymous poster hash: 752ac...60e Hysterisk fordi jeg ikke spiser halvrått kjøtt? Ribbe og pinnekjøtt har jeg aldri spist så det har ingenting med graviditet å gjøre. Liker ikke smaken og ribbe blir jeg dårlig av pga alt fettet. Anonymous poster hash: 179bb...5d4 Du trenger jo ikke spise fettet på ribba da Anonymous poster hash: 44f70...87d
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #19 Skrevet 15. november 2014 Generelt er norskt kjøtt ganske trygt å spise uten at det er ihjelstekt. Kjøper du derimot utenlandsk hadde jeg gjennomstekt det. Anonymous poster hash: 99c65...e5e Nå er det nå en gang slik at de offentlige, norske rådene til gravide er at alt kjøtt skal være gjennomstekt og at kjøttsaften skal være klar, så da synes jeg faktisk at HI skal få lov å følge dette rådet uten verken å bli kalt hysterisk (jfr innlegg lengre opp i tråden) eller få velmenende synsing av denne typen... Anonymous poster hash: a4a99...30f Takk! Anonymous poster hash: 179bb...5d4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #20 Skrevet 15. november 2014 trenger ikke være hysterisk,selvom du er gravid Anonymous poster hash: 752ac...60e Hysterisk fordi jeg ikke spiser halvrått kjøtt? Ribbe og pinnekjøtt har jeg aldri spist så det har ingenting med graviditet å gjøre. Liker ikke smaken og ribbe blir jeg dårlig av pga alt fettet. Anonymous poster hash: 179bb...5d4 Du trenger jo ikke spise fettet på ribba da Anonymous poster hash: 44f70...87d Det gjelder kjøttet og. Spiser ikke gris ellers heller på grunn av dette. Det holdt meg et legevaktbesøk grunnet fet mat (svin) så ellers takk. Anonymous poster hash: 179bb...5d4
Anonym bruker Skrevet 15. november 2014 #21 Skrevet 15. november 2014 Takk igjen til alle dere med gode tips! Det blir nok lam så alle her blir fornøyd så steker jeg bare det jeg skal spise litt ekstra. Dessert må jeg tenke litt på for her var det mange gode forslag! Til du/dere som syns jeg er hysterisk: jeg følger kun de offentlige anbefalingene og det håper jeg andre også gjør uten å føle at de er hysteriske av den grunn. Jeg spiser røkelaks som er fersk og har salami på ostesmørbrød så føler meg absolutt ikke hysterisk. Det tok også 4 lange år å bli gravid så jeg vil ikke ødelegge ved å spise noe jeg strengt tatt bare kan styre unna. Anonymous poster hash: 179bb...5d4
anonymsuperbruker Skrevet 15. november 2014 #22 Skrevet 15. november 2014 Vi spiser alltid kveite 1. juledag. Det er luksusfisk og utrolig godt!!! Jeg ble litt usikker på om den fisken er for stor til at den anbefales til gravide...? Hvis du får tak i liten kveite, er jo det et godt alternativ En god fiskemiddag er det beste jeg kan tenke meg, i alle fall. Server med en god saus, poteter og gode grønnsaker. mmmmmmm..... dessert...? Hva med is/iskake med nøttebunn, riskrem, multekrem...? Krumkaker med krem og bær? Is med varme multer eller boysenbær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå