Gå til innhold

Kan man gå til legen å be om og testes for "alt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Type stoffskifte, vitaminmangel osv. Alle ting ma kan se i blodet.

Eller utfører de slike tester kun ved mistanke om spesifikke lidelser/sykdom?

Anonymous poster hash: 3d436...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint ta en undersøkelse/helsjekk hos lege😊

Skrevet

De vil ikke ta masse tester om du ikke har noen som helst grunn for det.

Anonymous poster hash: b9d56...9f0
Skrevet

Varierer litt fra lege til lege. Problemet med å ta slike tester er at man må vite litt om hva man leter etter før man tar dem, hvis ikke blir det som å lete etter ei nål som kanskje er i høystakken. 

Det beste er å ta en tur til legen, si hva du ønsker og hvorfor du ønsker det, og forhåpentligvis komme frem til en middelvei som føles greit fra din side, og som er fornuftig medisinsk sett.

Anonymous poster hash: 84f60...10d
Skrevet

Det ville være i strid med god utøvelse av medisin på grunn av hvordan normalverdiene til mange av blodprøvene er satt (basert på normalfordeling). Dette innebærer at det vil være noen friske som får "unormale" verdier. Tar man blodprøver på alt helt ukritisk, vil man dermed kunne få verdier som er utenfor normalområdet, men som ikke nødvendigvis skyldes sykdom - bare individuell variasjon.

I tillegg koster noen blodprøver veldig mye å analysere.

Jeg vil ikke spekulere i om du klarer å finne en lege som er villig til å ta alle mulige blodprøver uten indikasjoner på dette, men dette er altså ikke noe leger skal gjøre. Det lønner seg heller ikke for deg at dette gjøres.

Skrevet

De kan teste for alt av vitaminmangler ja :) også får du resultatet på papir med forskjellige nivåer

Anonymous poster hash: 53038...f6f

Skrevet

Der jeg jobbet før fikk vi prøver fra en lege som konsekvent bestilte 40 analyser på alle pasientene sine. Var like moro hver gang en av pasientene hans kom på poliklinikken for å ta blodprøve. Må si at jeg ville aldri gått til denne legen som helt ukritisk tar prøver for alt uten grunn.

Anonymous poster hash: 77122...335

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...